Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
994495_0001.png
994495_0002.png
994495_0003.png
994495_0004.png
994495_0005.png
994495_0006.png
994495_0007.png
994495_0008.png
994495_0009.png
994495_0010.png
994495_0011.png
994495_0012.png
994495_0013.png
994495_0014.png
994495_0015.png
994495_0016.png
994495_0017.png
994495_0018.png
994495_0019.png
994495_0020.png
994495_0021.png
994495_0022.png
994495_0023.png
HanstholmHavn–fravisiontilvirkelighedForetrædeforFolketingetsTrafikudvalg28.april2011Delegation:LeneKjelgaardJensen,borgmester−ThistedKommuneBirgitteK.Juhl,havnedirektør−HanstholmHavnPoulArneJensen,bestyrelsesformand–HanstholmHavnKlausAhm,partner–Ernst&Young
Indholdsfortegnelse:1. Præsentationsomgennemgåetpåforetræde2. Notat,oplægtilforetrædeforFolketingetsTrafikudvalg3. Visualiseringafnuværendeogforventederammerfordenudvidedehavn4. RelevantepresseklipvedrørendeomtaleafHanstholmHavn
Hanstholm Havn – fravision til virkelighedgForetræde for Folketingets Trafikudvalg28. april 2011
Agenda for foretrædeFormål, historik, planer og potentialer omkringudvidelsen af Hanstholm Havn (ved havnedirektørBirgitte Klittenberg Juhl)Hanstholm Havns betydning for lokalområdet og regionenog behov for støtte til investering samt næste skridt:ønsker for fremtiden (ved Borgmester Lene Kjelgaard
Jensen)Spørgsmål fra Trafikudvalgets medlemmer
Baggrund og formål medforetrædetFormål med foretrædetAt præcisere og uddybe planerne om udvidelse af Hanstholm Havn på baggrund afde kommentarer havnen modtog under besøget fra Trafikudvalget 2010En indledende sondering af muligheder for samarbejde med StatenBaggrundHavnen er grundlagt i 1967 - siden 2001 som en kommunal selvstyrehavn. Statenhar ansvaret for vedligeholdelsen af ydermolerneDen er en af de vigtigste på Vestkysten, blandt Nordeuropas størstefiskerihavne og har landets største fiskeauktionHavnens særlige kendetegn og konkurrenceparametre er: Nærhed til fiske-ppladserne, udtalt interesse fra off shore og vindenergi virksomheder samt unikgggeografisk placering i forhold til Nordsøen og med én køreperiode til grænsenForudsætningen for at kunne udnytte dette potentiale, og dermed fremtidssikreHavnens nuværende position og tiltrække nye områder, er at forbedrebesejlingsforholdene, øge vanddybden og etablere nye store baglandsarealer
Planer for udvidelse afHanstholm HavnEksisterende og nye forretningsområder vælges efter faste principper:Udnytte de styrkepositioner, Havnen har naturligt, geografisk ellermarkedsmæssigt. Fokusere der, hvor Havnen har unikke forudsætningerUdnytte forretningsområder med et stærkt internationalt marked ogdermed mulighed for at øge aktiviteten og skabe nye arbejdspladserStrategisk fokus på udvalgte forretningsområder:Videreudvikle position i Nordeuropa på konsum- og industrifiskeriUdnytte position på fiskeauktioner til at understøtte akvakulturKnudepunkt for nord/sydgående gods, transport og håndteringFastholde position på søral og øvrige materialer fra havbundenUnderstøtte stigende efterspørgsel efter offshore, service ogopbygning og nedtagning af boreplatformeUnderstøtte vedvarende energi, vind og bølge eksempelvis ift.udskibning.
Hanstholm Havns betydning forlokalområdet og regionenHanstholm Havns betydning for hele regionen:Hanstholm Havn fungerer som motor for hele regionen Thy og Mors.Erhvervsklyngen Hanstholm Havn beskæftiger samlet ca 2 000 personerca. 2.000 personer.Den direkte og indirekte produktionsværdi er mellem 1,5 og 2,0 mia. kr.Indkomstskabelsen på ca. 770 mio. kr. udgør ca. 12,5% af Thisted Kommunesskattegrundlag.
Samarbejde om investering ogrisikodelingHavneudvidelsen sker etapevisiiFørste etape er ydermolerne, mens de efterfølgende etaper etablerer nyebagarealer til de valgte forretningsområderDen forventede anlægsinvestering til ydermolerne er ca 440 mio kr , mensca.mio. kr.,næste etape som klargør de nødvendige nye bagarealer og bassiner vil beløbesig til ca. 370 mio. kr. Efterfølgende vil der, i takt med efterspørgslen,kunne etableres yderligere bagarealerFørste etape skal gennemføres samlet, mens resten kan udføres etapevis
Behov for risikodeling og medfinansiering:Havneudvidelsen forudsætter en betydelig investering, som overstiger denygggbyrde, Thisted Kommune reelt set kan påtage sigHavneudvidelsen forudsætter således, at Thisted Kommune kan opnå enrisikodeling med Staten: F.eks. ved at Staten og Thisted Kommune etablerer etfælles udviklingsselskab, der kan varetage opgaven med at finansiere, udbyggeog drive havnen.Når gælden er nedbragt til et på forhånd aftalt niveau overgår ansvaret forhavnen til Thisted Kommune
Spørgsmål?
Tak for tiden
UdvidelseafHanstholmHavnOplægtilforetrædeforFolketingetsTrafikudvalg28.april2011
1
SammenfatningFormål:Formålet med foretrædet er at præcisere og uddybe planerne om udvidelse af HanstholmHavn på baggrund af de kommentarer havnen modtog fra Trafikudvalget på dets seneste besøg.Havnenvilfremtilefteråret2011fortsætteopdateringenafforretningsplanen,herunderenlangsig‐tetøkonomiskprognose.ViserfremtilatpræsenteredetteresultatforTrafikudvalgetogindgåiengodogkonstruktivdialogomenfremtidigorganiseringsmodelisamarbejdemedStaten.Hanstholm Havns position:Hanstholm Havn har siden 2001 fungeret som en kommunal selvstyre‐havn efter at have været statshavn. I forbindelse med aftaleindgåelsen fastholdt Staten gennemKystdirektoratet ansvaret for vedligeholdelsen af Havnens ydermoler. Hanstholm Havn er en af devigtigstehavnepåvestkystenog blandtNordeuropasstørstefiskerihavne,derfungerersommotorforheleThyogMors.Denhardenstærkesteklyngeafkonsumfiskevirksomhederogenstærkpositi‐on på industrifiskemarkedet. Fiskeauktionen er landets største. Havnens betydning for området ersåledes betydelig, og havnen (inkl. beslægtede aktiviteter) beskæftiger samlet ca. 2.000 personer.Dendirekteogindirekteproduktionsværdierknap2mia.kr.ogudgørca.12,5%afThistedKommu‐nesskattegrundlag.Havnenssærligekendetegnogkonkurrenceparametre:Havnenhargunstigeforudsætningerforatøgebesejlings‐ogbassindybdetil12,5m.HermedbliverHanstholmHavndendybestehavnpåVest‐kysten, hvilket muliggør besejling med større skibstyper og dermed en fremtidssikring af Havnen.Havnenharenunikgeografiskplaceringmeddenkortestevejtilkontinentet,dvs.kortesttransport‐tidogsikkerhedforkøretiderpårutenHanstholm‐Padborg,somkannåspåenkøreperiode.Havne‐udvidelsenmedførernyestorebaglandsarealerigodafstandfrabykernen,hvilketbegrænsergeneroggivergodeudviklingsmulighederfordidenikkekolliderermedbeboelse.Havnenharengodplace‐ringforindskibningtiltestcentretiØsterildogbesidderattraktiveforholdtiltestafvindenergisamtenuniknærhedtilNordsøen,SydnorgeogdermedVestnorge.Havnensplaceringogomgivelsergiversåledessærligemulighederforatkunnefremtidssikredenuværendeforretningsområderogtiltræk‐kenye.Havnenønskermedudvidelsenatsikreennaturligmarkedsposition(fremforkortsigtetkon‐kurrence med nabohavne), samt at fokusere på nye forretningsområder fra et stort internationaltmarked, og dermed muligheden for at trække aktivitet og arbejdspladser til lokalområdet og Dan‐markgenerelt.Havnensfremtidigestrategiskefokuspåudvalgteforretningsområder:1. VidereudviklesinpositioniNordeuropapåkonsum‐ogindustrifiskeri2. Udnyttedenstærkefiskeauktiontilatunderstøtteakvakultur3. Knudepunktfornord/sydgåendegods,transportoghåndtering4. Fastholdelseafpositionpåsøralogøvrigematerialerfrahavbunden5. Understøttestigendeefterspørgselefteroffshore,servicesamtopbygningognedtagningafbo‐replatformeietintegreretsamarbejdemedandreoffshorehavne6. Understøttevedvarendeenergi,medfokuspåvindeksempelvisiforholdtiludskibning.Investering, risikodeling og medfinansiering:Den forventede anlægsinvestering til ydermolerne erca.440mio.kr.,mensnæsteetapesomklargørdenødvendigenyebagarealerogbassinervilbeløbesig til ca. 370 mio. kr. Efterfølgende vil der, i takt med efterspørgslen, kunne etableres yderligerebagarealer.Denindledendeetapeskalgennemføressomensamletentreprise,mensdeøvrigeeta‐perkanudføresideletaperitaktmedmarkedsefterspørgselmv.Havneudvidelsenforudsætteretab‐leringafnyeydermoler,somikkeisigselvøgeromsætningeniHavnen,menernødvendige,førbag‐landsarealermv.kanetableres,udlejesellersælges.Derforerderenbetydeligetableringsrisiko,somoverstigerdenrisiko,ThistedKommunereeltsetkanpåtagesig.Havneudvidelsenforudsættersåle‐des, at Thisted Kommune kan opnå en risikodeling med statens – f.eks. ved at staten og ThistedKommuneetablereretfællesudviklingsselskab,derkanvaretageopgavenmedatfinansiere,udbyg‐geogdrivehavnen,indtilgældenernedbragttiletpåforhåndfastsatniveau,hvorefterhavnenover‐gårtilThistedKommune.2
Indholdsfortegnelse12345Indledning:FornyetstrategiskfokusogudvidelseafHanstholmHavnHanstholmHavnsnuværendepositionHavnensfremtidigestrategiskefokusInvestering,risikoafdækningogmedfinansieringNæsteskridt345810
1
Indledning:FornyetstrategiskfokusogudvidelseafHanstholmHavn
Påbaggrundafforretningsplanenfor2009harHanstholmHavnværetidialogmedenrækkenatio‐nalebeslutningstagere,herunderFolketingetsTrafikudvalg,omplanerneomatinvestereienudvi‐delseogfremtidssikringafhavnensrammeroginfrastruktur.HavnenharhaftbesøgafTrafikudvalgeti2010,ligesomTransportministerensHavnelovudvalgogsåvarpåbesøgi2011.IforbindelsemedbesøgeneharHanstholmHavnoplevet,atdererudtryktanerkendelseafhavnensbetydningforbådelokalområdetogdendanskeinfrastruktur.Havnenharligeledesmodtagetpositi‐vetilkendegivelseromudvidelsesplanerogkoblingaftraditionellehavneaktivitetermednyeområ‐dersåsomvedvarendeenergi.Havnens ejere og ledelse er opmærksom på, at en beslutning om at iværksætte havneudvidelsenkræver,atplanernekonkretiseresnærmere.Dettearbejdepågåridissemånederogerkortopsum‐meretHanstholmHavnerfastetableretsomenafdevigtigstekommerciellehavnepådendanskevestkyst,oghavneneridagenafNordeuropasstørstefiskerihavne.Havnenfungerersommotorforhele regionen Thy og Mors’ infrastruktur og erhvervsliv, og dens betydning for lokalområdet kannæppe overvurderes. Havnen Hanstholm Havn bidrager til området både direkte med havnens er‐hvervsaktivitet og indirekte gennem fastholdelse og tiltrækning af havnerelaterede virksomheder,arbejdspladserogøvrigeaktiviteteriThistedKommuneogheleregionen.HanstholmHavnharenrækkeunikkekendetegn,somåbnerensærligmulighedforatfremtidssikrehavnensnuværendeforretningsområderogikkemindsttiltrækkenye:Havnenharensærligmulighedforatkunneopnåenvanddybdepå12,5m.ogbehovforatforbedrebesejlingsforholdforattiltrækkestørreskibstyperHavnenharenunikgeografiskplaceringiforholdtilfiskepladser,hvilketgivermulighedforetbredtsortimentogengoderhvervsklyngetilfriskfisk.HavnensnærhedtilentransportkædetilPadborg,derikkeindeholderknudepunkterpåru‐teneretvæsentligtkonkurrenceparameter,idettransporttiden(køretiderne)erforudsigeli‐ge,ogrutentilPadborgkannåspåétskift.Havnensaktiviteterpåvirkerikkebymæssigbebyggelsemv.,idethavnenogsåefterudvidel‐senafbaglandsarealer,villiggeiengodafstandtilbykernen1.HavnensharenunikplaceringtætvedNordsøenogSyd‐ogdermedVestnorge.Deterpådennebaggrund,atHavnenharvalgtatigangsætteenudvidelsefordelsatkunnefrem‐tidssikresinpositionpådeeksisterendeforretningsområder,særligtfiskeri,samtforatkunneudnyt‐tesinunikkeplaceringtilattiltrækkenyeforretningsområder.Idettenotatbeskrivesbaglandsarealerbådeiforholdtildennuværendehavnogefterdenplanlagteudvidel‐se.Havnenvurderer,atstoredeleafkapacitetenidagerudnyttetgrundetdennuværendehavnsbegrænsedebagarealer,menatenudvidelsevilmedføreyderligere80haarealtilnyeaktiviteter.1
3
2
HanstholmHavnsnuværendeposition
EjerskabHanstholmHavnharsiden2001fungeretsomenkommunalselvstyrehavnefterathaveværetstats‐havn.IforbindelsemedindgåelsenafdenneaftalefastholdteStatengennemKystdirektoratetansva‐retforvedligeholdelsenafHavnensydermoler.HanstholmHavnblevgrundlagt1967.Havnensydrerammerserudsomvedanlæggelsen,mensdererforetagetenrækkemindreændringerogløbendemoderniseringerafydermolerne.Indenfordetsidsteårtierdersketuddybningeriflerebassinertilendybdepå9,0meteroginvesteringeriforholdtilatsikreenubrudtkølekæde.UdviklingDesenereårerderforetagetenrækkeinvesteringer,bl.a.medmedfinansieringfraFIUF‐midlersompåforskelligemåderharhafttilformålatforbedrevilkåreneforheleværdikædenfralanding,han‐del, forarbejdning og til videre transport. Hanstholm Havn vurderer, at den øgede og forbedredekapacitetividudstrækningudnyttesialleledikædenidag.Havnenharendvidereigangsatetarbej‐demedatoptimeredeninternelogistik.Fiskerieterhavnensklarehovedaktivitetidag.Havnensnuværendepositionindenforfiskerierstyr‐ketdesenereårsetiforholddengenerelleudviklingiDanmark–enudviklingderbl.a.erdrevetafudenlandskelandingersvarendetilenmarkedsandeliDanmarkpå15procenti2010,jf.figurerne1og2nedenfor.Figur1‐ Fiskeri, landetvægt120100
Figur2‐ Markedsandel afudenlandske landinger,Hanstholm Havn25%20%
Indeks(100)
80Procent
60402002002
15%10%5%
2004Totallandetvægt,DK
2006År
2008Totallandetvægt,Hanstholm
2010
0%2002
2003
2004
2005
2006År
2007
2008
2009
2010
Havnens øvrige aktivitet er koncentreret på flere områder, herunder godstransport og håndtering.Densamledemængdeafgods,somgennemstrømmerhavnen,harværetstagnerendeilighedmeddengenerelletendensdesenesteår–entendens,dererforstærketafnedlægningenaffærgeruterfra Hanstholm Havn. I dag håndteres der således primært fragtgods inden for kategorierne tør‐ ogvådbulk,herundersøralogøvrigematerialerfrahavbunden.Havnen vurderer, at store dele af kapaciteten i dag er udnyttet grundet den nuværende havns be‐grænsedebagarealer.Havnensindtægterforbundetmedgodserprimærtindirekteiformafareal‐oghallejemv.IndtilfornyligharHavnenogsåværedestinationforflereperson‐oggodsfærger.Disserutererdognedlagtindenfordesenesteår,hvilketharbetydetennedgangigodsmængdersamtipassagertrans‐portogherafafledtomsætningiogomkringhavnen.IdagbesejlesHanstholmHavnkunafenenkeltgodsfærgemedrutetil/fraKristiansandiNorge.Udoverdenævnteaktivitetererderplaneromenrækkemereellermindredirekterelateredeaktivi‐teter.Derpågåretarbejdemedforbedringafvejinfrastrukturiforbindelsemedrute26/34(Hanst‐4
holm‐Skive‐Herning),somblandtandetervigtigforatkunnerealiserepotentialetvedudnyttelseafmodulvogntogogforenforøgelseafgodsaktivitetengenerelt.Hanstholm Havneforum har igangsat undersøgelser med henblik på at afdække potentialet for entørdoktilsupplementafdeneksisterendeflydedokpåhavnen.EndeligerderietsamarbejdemellemHavnensaktørerogforskningsinstitutioneriregionenigangsatenrækkeinitiativervedrørendeetab‐leringafDanmarksBølgeEnergiCenterisamarbejdemedblandtandetAalborgUniversitet.HavnenharvæsentligbetydningfordenøkonomiskeudviklingiThistedKommuneogregionNord‐ogVestjylland.Havneneromdrejningspunktforenerhvervsklynge,dereretafdemestbeskæftigel‐sestungeområderiThistedKommune.Den seneste analyse af betydningen af erhvervsklyngen i Hanstholm Havn blev foretaget i 20072.AnalysenshovedresultateromerhvervsklyngenHanstholmHavner:Klyngendannerrammeomendirekteogindirektebeskæftigelsepå1.700personerogmedreg‐nesdenafledteeffekt,udgørantalletafarbejdspladsermereend2.250personer.Dendirekteogindirekteproduktionsværdikanopgørestil1,6mia.kr.ogmedregnesværdienafdeafledteaktiviteter,udgørproduktionsværdiennærved1,9mia.kr.Indkomstskabelsenkanberegnestil770mio.kr.svarendetilca.12,5%afdetsamledeskatte‐grundlagiThistedKommune.Selveskattebidragetopgørestilmereend220mio.kr.i2006.
AktivitetenierhvervsklyngeniHanstholmHavnerændretpåflereområdersiden.FlytningenafHav‐nensfærgeselskabertilandrehavnehardoghaftstørstbetydning:Færgeselskaberne Fjordline og Smyril Line er flyttet til andre havne primært pga. vanskeligeindsejlingsforhold i den nuværende Hanstholm Havn. Tilsammen fragtede selskaberne i 2006 ialt 530.000 passagerer, 119.000 personbiler og 21.000 trailere (bl.a. indeholdende betydeligemængderfisk)tilHavnen.FiskegodsetkommerividtomfangfortsattilHavnen,mennuistedetmedlastbilfraHirtshals,hvorFjordlinelæggertilidag.TransportenaffiskegodsettilHavnenskyldesisærdeattraktiveauktionsforhold.
Der foreligger ingen selvstændig analyse af færgedriftens betydning for erhvervsklyngen. Umiddel‐bartsesdog,atgodsomsætningenerfaldetfra561.000tonsi2006til312.000tonsi2009.Faldetskyldesprimært,atfærgerneikkelængeresejlertilHavnen.Umiddelbartvurderesdet,atdemistedefærgeaktiviteterharreduceretbeskæftigelsenierhvervsklyngenmedca.10%.EnopdateretanalyseaferhvervsklyngeniHanstholmHavnforventesatforeliggeiløbetsommeren2011.
3
Havnensfremtidigestrategiskefokusat drage nytte af de styrkepositioner, som Havnen enten har naturligt, geografisk eller mar‐kedsmæssigt.atkoncentrerekræfternepådeområder,hvorHavnenalleredeellerefterenudvidelseharnog‐leunikkeforudsætninger.atudnytteudvalgteforretningsområder,hvordereretklartinternationalt markedogdermedpotentialeforattiltrækkeaktivitetogarbejdspladsertillokalområdetogDanmarkgenerelt.
Havnensplaneromudvidelseerbaseretpåenrækkegrundlæggendeprincipper:
UdarbejdetafGEMBASeafoodConsultingogSyddanskUniversitetpåbaggrundaf2006‐tal.Analyseninddra‐gerikkedenoffentligeaktivitet,somerhvervsklyngenafstedkommer.2
5
PåbaggrundafdisseindledendeovervejelsererHavnenigangmedatanskueliggøreoganalyseredeområder,hvordervurderesatværeetstortpotentialelokaltognationalt,oghvorHavnenidagogmedudvidelsenafhavnenkantilbydemarkedetnogetsærligt.Notatet fokuserer således på Havnens nuværende situation samt planerne om havneudvidelse ogHavnens strategiske fokus og forretningsområder fremadrettet. Notatet belyser sideløbende Hav‐nensbetydningforlokalområdetogheleregionenThyogMorssamtfordendanske,maritimeinfra‐strukturoggodstransport.Den planlagte havneudvidelse har til formål at optimere og fremtidssikre Hanstholm Havn. Havne‐udvidelsen tager derfor udgangspunkt i de styrkepositioner, som giver Havnen sin klare eksistens‐berettigelseogbetydningforheleregionenThyogMors.Havnensgeografiskeplaceringerunikiflerehenseender:FraHanstholmopnårmandenkortestesejlrutetilbl.a.GrønlandogFærøerne,UKogdetnord‐vestligeNorge.Havnen ligger placeret tæt på de gode fiskepladser samt store dele af offshoreanlæggene iNordsøen.Forgodstransportørererdetmuligtatnådendansk‐tyskegrænsepåénkøreperiodesomfølgeafenforholdsmæssigkortafstandogfraværetaftrafikmæssigeknudepunkter.
Havnensforholdogrammereroptimaleformarkedetsefterspørgsel:Degeografiskeforholdgør,atenudvidelseafydermolernemedføreropnåelseafenbassindyb‐depå12,5meterogenforbedringafindsejlingsforholdogvenderadius.Særligtbassindybdenerunikiregionen,ogdenerefterspurgtafenlangrækkeaktører.Forhol‐deneersåledesafgørendeforenlangrækkenyeaktiviteter,somstoregodstransporter,under‐støttelseafoffshoreaktiviteterogprojekt/særlaster.En række af de nævnte aktiviteter forudsætter desuden store bagarealer, hvilket HanstholmHavnkantilbyde.HanstholmbyliggerrelativtlangtfraHavnen,hvorforenudvidelseafbagarealerneikkeforven‐tesatmedføredekonfliktermedborgere,somandrehavneoplever,nårmanønskeratudvide.Deunikkevejrforholdgiveroptimalerammerforudnyttelsenafnaturenskræftertilenergi.Det‐te afspejles af de allerede igangværende initiativer omkring testanlæg for bølgeenergi og pla‐nerneomatladevindmølleropstillesomendelaffinansieringenafhavneudvidelsen.
HanstholmerførendeindenforkonsumfiskeriogindustrifiskogsomerhvervsklyngeiDanmark:Generelt og særligt inden for enkelte arter af konsumfisk og industrifisk er havnens positionblevetstyrketoverdesidste5‐10år.Havnen tilbyder gode forhold og professionel service i hele værdikæden. Særligt HanstholmFiskeauktion,somerdenstørsteiDanmark,fremhævessomenafgørendefaktorforHanstholmHavnsnuværendeposition.OmrådetomkringHanstholmharopbyggetlandetsstærkesteerhvervsklyngevedrørendefiskeriogakvakultur.Detsikrergodeforholdbl.a.udenlandskefartøjerogopkøberemv.
Indenfordenuværenderammererpotentialetforenøgetkapacitetsudnyttelsebegrænset.Såledeser der aktuelt en stort set fuld udnyttelse kapaciteten inden for fiskeriet. Derfor er der igangsat etarbejdemedatoptimeredeninternelogistik.Indenfordeøvrigeaktiviteter,herundergods,udnyt‐teskapacitetenogsåtilnærmelsesvistfuldt–bl.a.somfølgeafdeaktueltbegrænsedebagarealer.
6
Udoverenoptimeringaflogistikkenogudnyttelseafdenuværenderammererderetstortpotentia‐leforbundetmedenudvidelseafHavnen.Dettegældersåvelfordeeksisterendeforretningsområ‐der(fortrinsvisfiskerioggods)somfordenyeforretningsområder,havneudvidelsesvilmedføre.DenyeforretningsområdererprioriteretefterderespotentialesetiforholdtilHanstholmHavnssærligekonkurrencefordeleoggennemgåskortnedenfor,idetdetbemærkes,atenomfattendeforretnings‐planogbusinesscaseforhavneudvidelsenfortsatbearbejdes.ErhvervsklyngenfiskeriFiskeriernuogfremovercentrumforaktiviteteniHanstholmHavn.Denplanlagtehavneudvidelsevilbetyde, at al fiskeriaktivitet koncentreres i den nuværende havn. Dermed sikres der forbedrederammergennem:Samlingogoptimeringaframmeroglogistik,detvilsigebedrepladsforfiskefartøjerogroibas‐sinerneForbedret indsejling og udvidet havnedybde, der sikrer bedre forhold for særligt de størsteudenlandskeindustrifiskerifartøjer.Tiltrækningafudenlandskefartøjer,deriforvejenanvenderHavnenistigendegrad.
Udvidelsenvilsikrestørrebagarealer,derkananvendestilakvakulturen.Dettemarkedergennemdesidste årtier vokset både globalt og i Europa med årlige vækstrater på over 10%. Denne tendensforventesfortsatidekommendeår.Danmarkharikkehaftsammehøjevækstraterindenforakva‐kultursomrestenafEuropa,hvilketskyldesenkombinationafældreanlægmedgammelmiljøtekno‐logiogøgedemiljøkrav.Idagermiljøteknologieniakvakulturendogsåveludviklet,atnyeanlægvilkunneopfyldedanskemiljøkrav.HanstholmHavnsomdelafdenfremtidigetransportkædeforgodsGodstransporteridagenvigtigaktivitetihavnen.Ogalletendensersamtøkonomiskeogmiljømæs‐sigehensynunderstøtter,athavneviloplevevoksendegodsraterifremtiden.UdvidelsenafHanst‐holm Havn forventes at medføre, at Havnen styrkes væsentligt som muligt knudepunkt for gods‐transportenigennemDanmarkognord/sydgåendeiEuropa:Enhavnedybdepå12,5meterogenstørrevenderadiusvilbetyde,atskibeoptilstørrelsenPa‐namaxvilkunnebesejleHanstholm.Udvidelsenmedførerogsåenvæsentligforøgelseafhavnearealet,somkananvendestiltransit‐områdeoggodslager.Sideløbende med havneudvidelsen er der desuden planer om at forbedre vejinfrastrukturen.Såledeserderplaneromatudviderute26/34,hvilketvilåbnemulighedforenbedreudnyttelseafmodulvogntogogtransportafprojektlastertilogfrahavnen.
Hanstholmerdesudenindtrådtieteuropæiskhavnesamarbejde,LO‐PINOD,derblandtandethartilformålatstyrketransportkædenindenforgodsioverensstemmelsemedEU‐Kommissionenstankerom’blåmotorveje’,hvorHavnenkanfåenrollesomsåkaldtfeederhavnstyrketafdenøgedehavne‐dybde.HanstholmHavnsomcentralaktørindenfordetomfattendemarkedtilunderstøttelseafoffshoreEtforretningsområde,somindgåriHavnensplaneromfremtidigaktivitet,erunderstøttelseafoff‐shoreindustrien,dvs.såvelolie&gassomvindenergiparkermv.Forretningsområdet,deromfatterservicering,udskibning/transportsamtopbygningognedtagningafboreplatforme,forventesafana‐lytikereogbranchenselvathaveetenormtpotentialeidekommendeårtier:Opbygning og nedtagning af boreplatforme relateret til Nordsøen forventes at være et marked på200milliarderkr.medoptil600installationer.Markedeterinteressant,idetstoredeleafprodukti‐7
onsanlæggenenærmersigsinmaksimalelevetid.Småogmellemstoreinstallationer,somersærligtrelevanteforHanstholmHavn,generererenstykvisgennemsnitligomsætningpåhenholdsvis20‐30mio.kr.og50‐200mio.kr.Enrækkeandredanskehavneharogsåplaneromatfokuserepådetteområde,ogEsbjerghavnharhidtilværetcentrumforenstordelafdenneaktivitet.DetvurderesdogatmarkedetsamletsetersåstortatdererbehovforflereaktørerligesomatHavnenpåtænkeratindgåietintegreretsamarbej‐demedandreoffshorehavne.UdvidelsenafHanstholmHavnkantilbydenogleunikkevilkårhidrø‐rendefraenhavnedybdepå12,5meterogomfattendebaglandsarealermedengodafstandtilby‐kernen.Netopdissetofaktorernævnesafindustriensomafgørendefordenaktivitet,derforventesfremover.HanstholmHavnsomcenterfortestogproduktionafvedvarendeenergiHavnenkantilbydenogleunikkeforholdforudnyttelseafnaturentilatskabeenergi.Alleredeidagerderenrækkeinitiativerforbundetmedtestafbølgeenergivedhavnen.Desudenindgåropstillingaf vindmøller som en central del af havneudvidelsen, ligesom det i aftaleteksten for det nationaletestcenterforvindmøllervedØsterildeksplicitfremgår,atHanstholmHavnbørtænkesindidennesammenhæng,bl.a.sommodtagehavn.VedvarendeenergiersåledesencentraldelafHavnensfremtid.Enrækkeafaktiviteternevilikkepåkortsigthaveetkommercieltsigte,menderforventesenbetydeligafledtaktivitetiforbindelsemedforskningogudviklingsaktiviteter.Havnen har ligeledes en forventning om, at den udvidede bassindybde, optimerede indsejlingsfor‐holdsamtforøgetbagarealvilstyrkehavnenforbundetmedoffshorevindaktiviteter.Havnenerek‐sempelvisvelplaceretiforbindelsemedplanlagteoffshoreparkeriJammerbugtogudfordenengel‐skekyst.KonkretvilHavnenkunnelevererammernetiludskibningogeventueltstøbning afvinde‐møllefundamentertildeplanlagteparkerdekommendeår.
HanstholmHavnsstrategiskefokusfremadrettetefterudvidelsenafhavnenOptimeringafeksisterendeforretningsområderEtableringafnyeforretningsområder
Konsum‐ogindustrifiskeriGods,transportoghåndteringSøralogøvrigematerialerfrahavbunden
Offshore, service samt opbygning og nedtagning afboreplatformeAkvakulturVedvarendeenergi,vindogbølge
4Investering,risikoafdækningogmedfinansiering
InvesteringPlanerneomrammerneforhavneudvidelseneralleredeidagganskelangt.Udvidelsenforventesatblivegennemførtietaper,hvordenindledendeetapeomhandlerudvidelsenafydermolerneogæn‐dring af indsejlingsretning. Hermed opnås den eftertragtede bassindybde på 12,5 meter og øgedevenderadiusihavnenligesombesejlingsforholdeneforbedres.Desudenetableresrammerneforop‐stillingafvindmøller,ogdermedendelaffinansieringen.Nårdennyeindsejlingeretableret,lukkesdennuværendeindsejling.Herefterkoncentreresaktivite‐terrelaterettilfiskerietidennuværendehavn,hvorvedforholdoglogistikoptimeres.Denyearealer,som følger af havneudvidelsen, skal anvendes til de øvrige og nye forretningsområder. Områderneindrettes konceptuelt som en multiflekshavn, der muliggør en række aktiviteter og en tilpasning afanvendelsentildet,dermedtidenvilværeefterspørgselefter.8
Denforventedeanlægsinvesteringtilydermolerneerca.440mio.kr.,mensnæsteetapesomklargørdenødvendigenyebagarealerogbassinervilbeløbesigtilca.370mio.kr.Efterfølgendevilder,itaktmedefterspørgselen,kunneetableresyderligerebagarealer.Hertilreserveressædvanligvisetbeløbtiluforudseteanlægsomkostningersvarendetil20procentafdensamledeinvestering.Dermedfor‐ventesensamletmaksimalinvesteringomkring970mio.kr.Denindledendeetapeskalgennemføressomensamletentreprise,mensdeøvrigeetaperkanudfø‐resifleredelealteftermarkedsefterspørgselmv.,såledesatderikkeoverinvesteres.RisikoafdækningogmedfinansieringHavneudvidelsenforudsætteretableringenafnyeydermoler,somikkeisigselvøgeromsætningeniHavnen,menernødvendig,førbaglandsarealermv.kanetableres,udlejesellersælges.Derforerderenbetydeligetableringsrisiko,somoverstigerdenrisiko,ThistedKommunereeltsetkanpåtagesig.Havneudvidelsenforudsættersåledes,atThistedKommunekanopnåenrisikodelingmedstaten.Enmodelforrisikodeling kunneværeatstatenogThistedKommuneetablereretfællesudviklingssel‐skab,derkanvaretageopgavenmedatfinansiere,udbyggeogdrivehavnen,indtilgældenerned‐bragttiletpåforhåndfastsatniveau.HerefterovergårhavnentilThistedKommune,såledesatsta‐tenkanudtrædeafudviklingsselskabet.Pådenbaggrunderdervedopstilling aforganiseringsmodellenskelettillignendesituationer,hvorderskalfinansiereseninfrastruktur,somførstefterfølgendemedførermeromsætning.Formåleterat identificere mulige modeller, der kan reducere den finansielle belastning og risiko for ThistedKommune.Ifigurennedenforerdergengivetenmodel,somlignerdenmodel,derkankommeianvendelsevedetableringenafletbaneniÅrhus,ogsomharstærkeparallellertildenmodel,derblevanvendtifor‐bindelsemedetableringenafMetroogØrestadiKøbenhavn.Ejerskab:Etablering og gældsnedbringelseStatenY%Ejerandel
Ejerskab:Efter gældsnedbringelse
ThistedKommuneX%
ThistedKommuneEjerandel100 %
Salg af arealer
Udviklingsselskab I/SEjerandel100 %
Overskud
Driftsselskab
Driftsselskab
Modellenmedfører,atstatenogkommunensammenetablereretudviklingsselskab,somvaretagerfinansieringen og bærer risikoen i forbindelse med etableringen af Hanstholm Havn. Udviklingssel‐skabetetableressometinteressentskab,hvorveddeaftale‐,moms‐ogskattemæssigeproblemstil‐lingerminimeres.Statenogkommunenudpegersammenenbestyrelseforudviklingsselskabet.Statentilførersinandelafinteressentskabetgennemetapportindskud,fxetøkonomiskbeløb,vedindskudafaktiverog/ellervederhvervelseafkommunaleaktiverellerrettigheder.Kommunentilfø‐rerdennuværendeHanstholmHavnsometapportindskudogstillerendvideremedenlåneadgangi9
henhold til kommunens allerede eksisterende mulighed for at låne til den pågældende type infra‐struktur.Udviklingsselskabetetablereretdriftsselskab,somvaretagerdriftenafHavnenunderetablerings‐ogkonsolideringsfasen. Driftsselskabet overfører alle fremtidige overskud til udviklingsselskabet. Så‐fremtdriftsselskabetmedfordelkansælgeheleellerdeleafbaglandsarealerne,ogdermedladepri‐vateforeståudbygningenafarealer,overgårprovenuetfrasalgettiludviklingsselskabet.Tilsvarendeforestår driftsselskabet salg af eventuelle aktiver, der er tilført udviklingsselskabet som kapital ogoverførerprovenuettiludviklingsselskabet.Nårdeoverførteoverskudogprovenuerfradriftsselskabetharnedbragtudviklingsselskabetsgældtilet givent niveau, nedlægges udviklingsselskabet. Herefter overgår ejerskabet af driftsselskabet tilkommunen, hvorved statens involvering i forbindelse med udvidelsen af Hanstholm Havn ophører.Statenersåledeskuninvolveretidenkritiskekonsolideringsfase.Dennemodelsikrerenforholdsvisebilligfinansiering,idetstatenogkommunenkanoptagelåntilenmarkedsmæssigfordelagtigrente,atdenøkonomiskerisikospredes,athavnensikresrimeligelang‐sigtedeøkonomiskevilkår,ogatderetableresenhavn,derkanunderstøtteenlangsigteterhvervs‐udviklingaflandsdelen.
5
Næsteskridt
Hanstholm Havn vil på baggrund af denne indledende sondering med Trafikudvalget opdatere sinforretningsplanendeligt,herunderkvantificeretpotentialevurderingogbusinesscasevedudgangenafefteråret2011.ViserfremtilatpræsenteredetteresultatforTrafikudvalgetogindgåiengodogkonstruktivdialogomenfremtidigorganiseringsmodelisamarbejdemedStaten.
10

HanstholmHavnidag

DeplanlagterammerforHanstholmHavn: