Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
904344_0001.png
904344_0002.png
904344_0003.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato19. oktober 2010Dok.id 2010-18J. nr.Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Status for leverancen af IC4 og IC2

Jeg skal hermed orientere udvalget om den aktuelle status for levering af IC4og IC2.Siden den sidste orientering til udvalget om status for IC4 har der i forhold tilIC4 været en række milepæle, jf. figur 1.Figur 1: Milestones for IC4
DSB har siden forliget i maj 2009 fra AnsaldoBreda modtaget:alle 3 ratebetalinger af den samlede kompensation på 1,5 mia. kr. Beta-lingerne blev modtaget i december 2009, februar 2010 og juni 2010.ét togsæt i 4. kvartal 2009ét togsæt i 1. kvartal 20103 togsæt i hhv. april og maj4 togsæt over sommeren
AnsaldoBreda har aktiveret deres fabrik i Pistoia som det tredje produktions-sted for IC4. Dette er sket for at sikre den fortsatte leverancetakt og -kvalitet.DSB har fortsat stort fokus på, at AnsaldoBreda leverer IC4-togene i den aftaltekvalitet og i overensstemmelse med leveranceplanen.
Side 2/2
Hen over sommeren er der forhandlet en aftale med AnsaldoBreda, der betyderat DSB netto får flere togsæt til rådighed for driften end oprindeligt aftalt, jf.nedenfor om NT underleverandør-aftalen.For IC2-leverancen fastlåste parterne som aftalt det tekniske design ved ud-gangen af 2009. Aftalen følges, og det første af togsættene som skal typegod-kendes, forlod AnsaldoBreda's produktionshal den 15. juni 2010 og har efter-følgende undergået en række interne test hos AnsaldoBreda.

Opgradering af NT-togsæt

Som en del af forliget med AnsaldoBreda skal de 14 NT-togsæt (de første togsætAnsaldoBreda leverede til DSB) tilbageleveres til AnsaldoBreda for at blive op-graderet. For at sikre den fortsatte leveringstakt og undgå forskellige produkti-onslinjer på de enkelte sites, har AnsaldoBreda indgået en underleverandøraf-tale med DSB om at foretage denne opgradering.Udover betaling for arbejdet vil aftalen give DSB yderligere indsigt og værdifuldviden om IC4-togsættene, ligesom det vil bidrage til øget beskæftigelse i Dan-mark, at produktionen flyttes hertil fra Italien.Af hensyn til driften og herunder, som orienteret om på Trafikudvalgets tur tilItalien, for at få flere togsæt til rådighed er der foretaget en justering af leve-ringsplanen. Det sker samtidig for at kunne indpasse opgraderingen i produk-tionen hos DSB. AnsaldoBreda har således leveret 4 togsæt hen over sommereni overensstemmelse med den opdaterede leveringsplan.

Godkendelse til sammenkobling

AnsaldoBreda forestår opgraderingen af Tog Computer Management System(TCMS), mens DSB forestår den mekaniske opgradering af togsættene. Ansal-doBreda har leveret den første opgraderingspakke, som efter at være godkendtaf ekstern assessor, nu er under myndighedsbehandling ved Trafikstyrelsen.Der er ansøgt om en fælles typegodkendelse af den første TCMS opgraderings-pakke og den første DSB modifikationspakke. Arbejdet med leveringen af an-den opgraderingspakke for TCMS pågår sideløbende med godkendelsen af før-ste opgraderingspakke.IC4-programmets sikkerhedsplan er godkendt af Trafikstyrelsen. Trafikstyrel-sen gav medio september 2010 ibrugtagningstilladelse til sammenkoblet kørselmed passagerer for togsæt 21 og 22. Ultimo september blev IC4-tog indsat i re-gionaltrafikken med passagerer i Jylland i sammenkoblet tilstand.

IC4 i drift

DSB kører aktuelt 98 ugentlige afgange med IC4 i drift. Der køres en kombina-tion af Nonstop Lyn intercity og regionaltrafik i Jylland.
Rettidigheden for IC4 har været svingende hen over sommeren, men forventesat blive stadig bedre, efterhånden som togsættene opgraderes, og i takt med atde serieproducerede togsæt indsættes i drift.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt