Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 279
Offentligt
985419_0001.png
985419_0002.png
985419_0003.png
985419_0004.png
985419_0005.png
985419_0006.png
985419_0007.png
985419_0008.png
985419_0009.png
985419_0010.png
985419_0011.png
985419_0012.png
985419_0013.png
985419_0014.png
985419_0015.png
985419_0016.png
985419_0017.png
985419_0018.png
985419_0019.png
985419_0020.png
985419_0021.png
985419_0022.png
985419_0023.png
985419_0024.png
985419_0025.png
985419_0026.png
985419_0027.png
985419_0028.png
985419_0029.png
985419_0030.png
985419_0031.png
985419_0032.png
985419_0033.png
985419_0034.png
985419_0035.png
985419_0036.png
985419_0037.png
Marts 2011

Notat vedrørende fremtidigt tilsyn med SAS

Danmark, Norge og Sverige indgik i 1946 en konsortieaftale vedrørende etablering afScandinavian Airlines System Denmark – Norway – Sweden (SAS). Aftalen fik sin nu-værende udformning i 1951 og er senest ændret i 2000 med gyldighed frem til 2020. Detfremgår af aftalen, at selskabet hører hjemme i de 3 skandinaviske lande, og etableresmed baggrund i de 3 nationale selskaber Det Danske Luftfartsselskab A/S, Det NorskeLuftfartsselskab A/S og Aktiebolaget Aerotransport. De 3 moderselskaber har efterføl-gende skiftet navne til henholdsvis SAS Danmark A/S, SAS Norge A/S og SAS SverigeAB, men danner fortsat konsortiet Scandinavian Airlines System Denmark – Norway –Sweden.Der blev yderligere imellem de skandinaviske lande, i 1951 indgået en aftale om samar-bejde imellem luftfartsmyndighederne.Ud over generelt samarbejde og harmonisering af regler, fastsatte aftalen retningslinierfor tilsynet med fælles skandinaviske godkendelser udstedt til SAS.Aftalens §6 fastsætter nedsættelse af et udvalg til afgørelse af luftfartstekniske spørgs-mål. Udvalget består af cheferne for de 3 landes luftfartsinspektioner. Medlemmerneskompetence modsvarer de nævnte chefers tilsvarende kompetencer i deres respektivehjemlande.Dette udvalg er i daglig tale benævnt OPS-udvalget, og har siden dets oprettelse fore-stået det overordnede sikkerhedsmæssige tilsyn med SAS.Ud over det flyvesikkerhedsmæssige tilsyn med SAS har OPS-udvalget behandle prin-cipielle flyvesikkerhedsmæssige spørgsmål, koordineret udarbejdelse og fastsættelse affælles skandinaviske regler og forestået den samlede koordinering af de tre myndighe-ders virksomhed.Tilsynet med SAS blev på vegne af OPS-udvalget indtil 1968 udført af personale fra denationale myndigheder. Med tiden blev SAS en større og mere kompleks virksomhed,og der opstod behov for en tilsynsenhed, der kunne forestå den daglige opgavevareta-gelse. OPS-udvalget besluttede, på den baggrund, at oprette Skandinavisk Tilsynskon-tor (STK) fra 1. oktober 1969. STK skulle på vegne af OPS-udvalget føre flyvesikker-hedsmæssigt tilsyn med SAS. Målet var, at sikre opfyldelsen af gældende skandinavi-ske bestemmelser og vilkår, samt opnå og opretholde fastlagte niveauer for flyvesikker-hed og kvalitet.STK har siden været lokaliseret centralt i Stockholm, og ligeledes i en periode med loka-le repræsentanter i de 3 lande. STK var typisk bemandet med personer fra de 3 skandi-naviske luftfartsmyndigheder.Ud over OPS-udvalget og STK, har tilsynet med SAS bestået af en række fagudvalg,som har haft reference til OPS-udvalget. Fagudvalgenes rolle i forhold til tilsynet medSAS har varieret i årenes løb, og har ud over tilsynsfunktionen i forhold til SAS typiskbeskæftiget sig med spørgsmål af mere principiel karakter, samt medvirket til etableringaf fælles skandinaviske holdninger til relevante internationale problemstillinger.Side 1 af 4
Ovennævnte system har i en længere årrække fungeret tilfredsstillende.Fælles europæiske regler på luftfartsområdet samt tilsynet hermed, først i relation tilJoint Aviation Authorities (JAA), og efterfølgende fælles EU regler på luftfartsområdet iform af rådsforordning 1592/2002 og senere 216/2008, har imidlertid i stigende grad ud-fordret den fælles skandinaviske tilsynsmodel med SAS, især det Skandinaviske Til-synskontor (STK).På baggrund af ovennævnte samt generelle ønsker fra de 3 luftfartsmyndigheders sideom at effektivisere tilsynet med SAS, besluttede OPS-udvalget i 2009, at etablere en nymodel for tilsynet. Flere forskellige modeller har været evalueret undervejs og resultatethar udmøntet sig i den efterfølgende beskrevne fremtidige tilsynsmodel for tilsyn medfælles skandinaviske tilladelser udstedt til SAS.Skandinavisk Tilsynskontor (STK) er nedlagt med udgangen af 2010. Der er i stedetindgået en samarbejdsaftale imellem de skandinaviske luftfartsmyndigheder, hvor udfø-relsen af tilsyn inden for relevante områder fordeles direkte imellem myndighederne.Der er tale om følgende delområder, hvor SAS er i besiddelse af en fælles skandinaviskgodkendelse:1. Tilladelse til at udføre erhvervsmæssig luftfart (AOC) i henhold til (EU-OPS).Dette område dækker den operationelle godkendelse, inklusive ”ground hand-ling”, som et luftfartsselskab skal være i besiddelse af.2. Et luftfartsselskabs tekniske godkendelse (Part M), som en AOC indehaver skalvære i besiddelse af for at kunne styre vedligeholdelsesopgaver på de luftfartøjerdet opererer.3. Tilladelse til at udføre vedligeholdelsesarbejder på luftfartøjer (Part 145).4. Tilladelse til at uddanne flyteknikere (Part 147).5. Tilladelse til at fremstille luftfartøjsmateriel i begrænset omfang (Part 21 kapitelG).6. Registrering og analyse af begivenheder, som ikke har medført et havari eller al-vorlig hændelse.For punkterne 1 og 5 er Transportstyrelsen i Sverige ”styrende myndighed”.For punkterne 2 og 4 er Luftfartstilsynet i Norge ”styrende myndighed”.For punkterne 3 og 6 er Trafikstyrelsen i Danmark ”styrende myndighed”.For luftfartøjer som opereres af SAS, varetager registreringslandet myndighedsansvaretfor egne luftfartøjer.Som ”styrende myndighed” er det det pågældende lands luftfartsmyndighed som skalforestå, at der foretages tilsyn i overensstemmelse med gældende regler herfor, medden hyppighed og det interval som er krævet af gældende regler.
Side 2 af 4
Der er ikke delegeret ansvar imellem myndigheder, det er således fortsat Trafikstyrel-sens ansvar, at tilsynet med SAS foretages i overensstemmelse med reglerne herfor,selv om en del af det udførende tilsyn foretages af henholdsvis svensk og norsk myn-dighed.OPS-udvalget har fortsat det overordnede ansvar for tilsynet med SAS’ fælles skandina-viske tilladelser.Fordeling af tilsynsopgaverne og det fremtidige samarbejde er fastlagt i en samarbejds-aftale imellem luftfartsmyndighederne i de 3 skandinaviske lande.Det fremgår af aftalen, at hver myndighed deltager inden for de øvrige myndighederstilsynsområder i det omfang det anses for relevant, ligesom hver myndighed kan anmo-de om iværksættelse af særlige tiltag af den styrende myndighed inden for alle områder,såfremt det af en myndighed anses for nødvendigt.Der er etableret et system, hvor alle myndigheder har relevant information om udførtetilsyn til rådighed. For dansk vedkommende indebærer det, at Trafikstyrelsen vil havesamme information til rådighed i forhold til SAS, som for ”rene” danske luftfartsselska-ber.For Trafikstyrelsens vedkommende indebærer dette ligeledes, at tilsynsplanen for SASfra 2011 og fremover er fuldt implementeret i Tilsynsplanlægningssystemet som for øv-rige danske godkendte virksomheder.I forhold til SAS er det ”styrende myndighed” som forestår kommunikationen. Dette bl.a.af hensyn til, at SAS kun skal forholde sig direkte til èn myndighed inden for et godken-delsesområde.Der er oprettet en fælles koordineringsfunktion for OPS-udvalget. Denne funktion skalfungere som sekretær for OPS-udvalgs møderne, og i øvrigt være koordinerende led forde 3 myndigheder, ligesom denne funktion administrerer en fælles dokumentationsdata-base.Funktionen er pt. etableret i regi af Transportstyrelsen i Sverige.Omkostningerne ved tilsynet med SAS administreres af hver myndighed i henhold tilgældende gebyrreglement i forhold til SAS. Omkostningerne ved koordineringsfunktio-nen fordeles i forhold til den eksisterende fordelingsnøgle med 2/7 til Danmark og Norgeog 3/7 til Sverige.Til samarbejdsaftalen er de tilknyttet en række bilag, som i detaljer beskriver hvorledestilsynet med SAS skal foregå inden for de respektive områder. Bilagene kan i relevantomfang ændres af OPS-udvalget.Det skandinaviske samarbejde om tilsynet med de fælles skandinaviske godkendelserSAS er i besiddelse af foregår således fra 1. januar 2011 som et fælles tilsyn med SAS,hvor hver myndighed har beføjelsen til at udføre tilsyn i overensstemmelse med fastsat-te aftaler herfor.Aftalerne er anført nedenfor, og vedlagt notatet som bilag.
Side 3 af 4
1. Bestemmelser vedrørende det danske luftfartsdirektorats samarbejde med luft-fartsdirektørerne i Norge og Sverige, godkendt af ministeriet for offentlige arbej-der under den 13. marts 1951.2. Avtal om de skandinaviska luftfartsmyndigheternas samarbetsorgan – OPS-utvalget - med avseende på norm- och tilsynsverksamhet af januar/februar 2011.3. Samarbetsavtal mellan Transportstyrelsen, Sverige och Trafikstyrelsen, Dan-mark och Luftfartstilsynet, Norge rörande den flygsäkerhetsmässiga tilsynet avScandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden (SAS) af januar/februar2011.4. Bilag 1 til Samarbetsavtal, Flygoperativt tillsyn av SAS AOC samt tillsyn av SASPart 21, POA tillstånd af 17. marts 2011.5. Bilag 1a til Samarbetsavtal, Beslutsmetod SAS af 17. marts 2011.6. Bilag 2 til Samarbetsavtal, Tilsyns som følger av Commission Regulation (E C)7. 2042/2002 Annex l. (Part M subpart G) og Annex IV (Part-147) af 17. marts2011.8. Bilag 3 til Samarbetsavtal, Samarbejdsaftale mellem Trafikstyrelse Danmark(TS-DK), Transportstyrelsen Sverige (TS-SE), Luftfartstilsynet Norge (LT) vedrø-rende tilsyn med SAS Part 145 organisation i henhold til Commission Regulation(EC) no. 20422003, Annex ll, Part-l45 af 17. marts 2011.9. Bilag 4 til Samarbetsavtal, vedrørende rapportering og analyse af 17. marts2011.10. Bilag 5 til Samarbetsavtal, Instruktion för koordineringsfunktionen i OPS-utvalgetaf 17. marts 2011.
Side 4 af 4
),\ TRANSPoRT".. STYRELSEN201101-17
Bilaga
1(4)
Sven Chrisilansson
Bilaga 1 Flygoperativtillsyn av SAS AOC samttillsyn av SAS Part21, POAtillstAnd1. Orsanisation
irEimfhtrnr
och
aw'Erihiindium'd3rydd
l,\ rRAt{sPoRr'-A.STYRELSEN
Organisation I 0l l8201
AOC tillsynLuftfansavdelningen 3 medarbetare ar specielltharsomavdelade taatthandom AOC tillsynen SAS.Delsen koordinator delstveavochflyginspcktijrer.Samtligarapporterar chefen sektionen EU-tillldrfdr
;\ TRANSPoRT'^.. STYRELSEN2011-O1-17
Bilaga
2(4)
SvenChfistiansson
OPSverksamheten-Dennerapportemri sin tur till chefenfiirFlygoperativaenheten i sin tur rapporterar Luftfartsdirektijren.somtill
Part21, POA tillsynLuftfartsavdelningen 3 inspektdrerharauktoriserade tillsyn av pOAfdrorgamisationer.Samtligarapporterar chefen sektionen initialtillfijrfiirluftvZirdighet.Dennerapporterar sin tur till chefenftiriLuftv?irdighetsenheten i sin tur rapporterar Lufdartsdirektiiren.somtillBeslutfattasenligtintemarbetsordning delegeringar.ochDessaiirelektronisktlagrade dengemensammaidokumentdatabasen detsomhanvisas i samarbetsavtaltillmellanTranspoftstyrelsen,SverigeochTrafikstyrelsen,Danmarkoch Luftfartstilsynet,Norge riirandedenflygs?ikerhetsmassigatillsynen ScandinavianavAirlinesSystemDenmark-Norway-Sweden avjanuarVfebruad(SAS)2011,p 8. Idokumentdatabasenframgerocksekompetensen de medarbetarehossomanlitas detgellertillsynen SASAOC samtpOA.nZLav
2. ProcedurerAOC tillsynDe procedurer anvendssomfinnsbeskivnai densvenska- VHB - ochdelsi densvenskaVerksanhetshandbokenInspektiirshandboken.VHB:n innehdller siirskiltavsnittsomtar handettom de speciellarutinersombehiivsavseende jiimfiirt medsvenskaSASbolag.Aktuellaprocedurerframgdr dokumentdatabasen.i
Paft2l POA tillsynDe svenskaprocedurcrnavilka anviindsvid tillsyn av SAStillverkningstilktend nnstillg?ingliga dengemensrunmafipidokumentdatabasen.
3. TillsynsplanAOC tillsynTransportstyrelsenutarbetarftjrslagtill ocharbetarefterbeslutadtillsynsplan att flygfiiretaget granskassekankomplettunderen 24-
f,\ TRANSPoRT"A. STYRELSEN
Dlaienummer
Dokumenrtyp
sida
BilagaDalumHandliiqgab
s(4)
2011-01-17
SvenChristiansson
mAnadersperiod.Hansyn tastill resultatet tidigareskaavverksamhetskontroller fl ygfdretagetsochutveckling.Tillsynsplaneninnehillermomentensysteminspektioner,rampinspektionerochlinjeinspektioner.
Part21 POA tillsynTranspoltstyrclsenutarbetarfitrslagtill ocharbetarefterbeslutadtillsynsplan att POA organisationen granskassekankomplettunderen24-minadersperiod.Hansyn tasiill resultatet tidigareskaavverksamhetskontroller fl ygfajretagetsochutveckling.Tillsynenbedrivsgenomsystemtillsyn produktkontroller.och
4. Beslut (myndighetsutiivning)"BeslutsmetodBeslutsrutinerframger bifogadeavSAS",bilaga1a.Samtligabeslut som fattasav Transportstyrelsen samtligaAskandinaviskamyndighetersv:ignar innehillafiiljandeskabeslutsmening:"Dettabeslutiir fattatpa vegnar luftfansmyndigheternaavi Danmark,NorgeochSverige i enlighetochmedsamarbetsavtalrdrandedenfl ygsakerhehmassigatillsynenav ScandinavianAirlinesSystem(SAS)avjanuari/februariDenmark-Norway-Sweden2011.Overklagande beslutskeri enlighetavmeddenordningsomgallerenligtnationelllagstiftning Danmark,iNorgeochSverige."
5. InformationsutbyteDe skandinaviskamyndighetema enigaom att flygftjretagetiirskallskickaallahAndelserapporterallatre liinderna.tillRegistreringslandetrapporterar ECCAIRS. Transportstyrelsenihanteraratgarder detn?irgAllerflygoperativah:indelser,dvs.tar kontaktmedflygfiiretaget deifall som ansesnddvandigtoch fttljer upp flygfiiretagetsatgeirder.Trafikstyrelsen Luftfartstilsyhetpaochinformeras status handelsenomgenom rappon.enFijr att tillfiirsiika att Trafikstyrelseni Danmarkoch Luftfartstilsynet iNorgekanta sitt ansvaravseendetillsynenav flygfitretagetsAOC ochPart21, POA tillstand, samtligaskarelevantadokumentdverszindastillkoordine ngsfunktionen OPs-utvalget ombesiirjer allafitrsomattdokument dllgiingliga dengemensammaarpidokumentdatabasen.
),\"..
TRANSPoRTSTYRELSEN2011-01-17
Bilaga
414)
Sv€nChrislians€on
I operativaiircndendar luftv?irdighetskompetens nddvandigfiir?iriirendetshandlaggningskall kontakt tas medLuftfartstilsynet i Norge. Iarendensom kan vackamediasintresseskall information snarastmitjligtlarulas till luftfartsdirektttrema danskaoch norskapeluftfartsmyndigheten.
6. LagrumTillsyn sker fiir att tillfOrsiika flygfitretagetsefterlevnadavbestzimmelsemai Kommissionens(EG)nr 3922191,fdrordninginktusive(EG) nr 110212003,samtligaandringar,samtKommissionensfiirordningdel 21,kapitelG, POA,inklusivesamtligaanddngar.
*o'"nnu /y'fnOr,
,
Transponstyrelsen.Sverige
Ingrid Cherfils, lultfansdirektdr
Trafikstyrelsen,Danmark
elingschef
Heine Richardsen,Iuftfafisdirekt6i
€ F " E . H HE=
E f ,
9.
E
9!
+
b
-t>,.]
;!:::€ *Hre'E E9i * : ; E *6E -:H E Fg**:5fgi2#;I-!=< F H *o !
ta
'VNI
)l
s)4
! tl g
et
EPEEAiIs3 ; : . 8-o^!- : E d d i
-
Ei
EcZr'
-
8RF
P E-.'1"=:51 :
xZ=np!- - ;
E;;E
5
EE
,E:
Jo
F!8-F C ,:t,i -:F"+,
! ;x-6 E;">: 9;
:Eq
3'j
E
. !l Et FYFE.E
ePt's8g*:F:hE
.-$g Eb a
;
E*EU> a'H :ni ij . c ci
.! o.-1rf
i€o.gZZ
=:
E
?E=
gg;
o
s:
;cF
c,.::o5F
-'E
.i
P
=l,Se" q E :o,f .-:? It.-E t,Er X * :EeE.U
E;F"Eo >:Ii!qE
i#E63
t:- -vi
ioo;
rc.J\
4*tr ! tn.lii-6
a
q c
+ E E{ g ;;33;; . 3 : !9 9E.9,E
:9
gE
E=. !
. $.\$f \
E+
;
P:.:E T E.E.=;8.:T g EE'S ? bs;E .I s e iE t *;9? - - 6 :o,o5;.:F FE ; rF F
G
=*Ppt-i #Eo
: . . . . . .
,=F$x"*HE:o
E
*'aPii E d =: ; : E
,E- cF :' 9 x- V
9 n d
E- . e p ;sPT:'.3.
E
r : ; E
; 5 " E " : 4 := ' ! B !9 i : F 5e , o e
3
;
=
* gof h eL iFi
e * , 8Ee d'J,
A E A Ti; 3 - _ t3! *+-"ia * E:;6 F d g
;
E E! " { 1 _ E
EgaEj-:rl
3l
gA*EAE
fig€gas
* a E ie E:s efrg- e d
c,!: n ;
=E:3t9 ;f i E-
;iE
iESi
-e;a
e'.t
EEEEE
e
v
P
s!;iEaat: I9=E ! i! : E;!! s*:EH T ! g '-= =
9 1 t
s E E
s E ti E F*E; gE"- E{q,;
P EE
E* E
*;# g*i
!+,s
E
: E *F t a i F
E
g g tI,P E EEE
EE ; E + gge s ;s l= rri g ? e c g;;E E ti E I € s s EEa ggr:;E
iE Ag'* {r;E:E ; ;eE o , i Eg: E - l"oE
'6
:E E *gE F : g E 5 F E
/f
Luftfartstilsynet-crviiAvratronAutnoriw Norwav
Bilag2 - Tilsynsomfglgerav Commission(EC)Regulation204212002Lnnex l. (Part M subpart G) og Annex IV (Part-147).Bododen 31,januar2011
Bilag 2 - Tilsyn som f6lger av Commission Regulation (EC) 20422002, Annex I (Part Msubpart G) og Annex IV (Part"147).
1. Ql3@ilatiqrPart-MUtgangspunktl--SAS harenfellesskandinaviskAOC.Myndighet tilsyn medSASPartM subpart delegeres Luftfartstilsynet,forcrilTeknisk(LT) per ljanuar2011, hvo{STK nedlegges.VedlikeholdDelegeringenivaretar(EC) no.204A2M3(Annex)I, M.1 pkt.3(ii).CommissionRegulation-Med hensyn e sikredet lopendedltilsyn medSASetterden l. januar2011,overtar alleLTtilsynsrapporter november2008 fra STK.fra-LT skal, i tilsynet medSAS Part M subpanG, ta utgangspunkt dettedokumentsamtLTiProsedyremanual M.Part-LT vil i forstehalveri 2011,giennomforeflereinspeksjoner SAS for a karrleggeavorganisasjonens i forholdtil densstatusgodkjenninger.Evaluering status kontinuerligavvilbli meddeltTS-SEog TS-DK.-For a sike like sikkerhetsniveer konkuranseogvilkar somforovrig,vil LT giennomfgredetdelegertetilsyn slik at dettilfredstillernivaene intensiteren TS-SEog TS-DK.ogril-Det forutsettes myndighetens til historiskatkravdokumentasjonfortilsynetmedselskapetsM.A.Subpart i henholdGM.B.1M, somtidligereivaretart STK, videreforesavavkoordineringsfunksjonenav OPS-utvalget.TilsynetmedSASPartM subpart vil i LT, utfOres TekniskGavavdeling TekniskvedVedlikehold(TV). TV er planlagtbemannetmed 16inspekprer 201I, hvoravI er utpektsomkontaktpunktforfortilsynetmedSAS.LT stillerkravtil at de inspektOrer skalutforetilsynmedSASpe vegne TS-SEog TS-DK ersomafkvalifisert henhold LT's Prosedyremanual M og LT's intemeAvdelingshandbokkap.5-itilParrTKompetanse inspektgrer.forP^rt-|47TilsynetmedSASPart 147vil i LT, utfdres Tekniskavavdeling seksjon TekniskUrdanningvedfor(TU). TU harto inspektorerautorisen tilsyn av Part-147fororganisasjoner,hvoravener utpeldsomkontaltpunkt ansvarlig tilsynetmedSAS.ogfor
OrqanisasjonLT:
ErslgdyrgrPart-MLT'sTilsynet utforesi henholdtil prosedyrerbasertpe CommissionRegulation(EC) no.2042l2003.gieldendeProsedyremanual M skal vere tilgiengelig for TS-SEog TS-DK pe fe esomddetPartadminisken koordinalor OPS-utvdge;.avforFor at prosedyrene tilfredsstille ogsegieldenderegelverki Sverigeog Danmark,revideresskalprosedyren henholdtil enhvertids gjeldenderegelverki EU.iPart l4TTilsynet utlores i henholdtil prosedyrerbasertpe sisterevisjon av CommissionRegulation(EC)Prosedyremanual 14? skal vere tilgiengelig for TS-SEog TS-DKPartno.2.A4A2OO3 s gJeldende. LT'pa fellesomddet administrertav koordinatorfor OPs-utvalget.
gjeldendeFor at prosedyrene tilfredsstilleskalogsaregelverk Sverige Danmark,iogrevideresprosedyrenhenhold enhver gjeldendeitiltidsregelverk EU.i
3) Tilsvn os aktivitetsplan
Part-MLT uta6eideren erligtilsynsplan alleorganisasjoner detforestilsynmed.Tilsynsplanenforsomangir hvilke organisasjoner antall inspeksjonerogsom skal utforesi det aktuelleeret.Baseftpetilsynsplanenutarbeides et Audit-program.Dette angir hvilken del av regelverketsom skaldet(frekvens) enkeltedenskalinspiseres, til hvilkettidspunktogorganisasjon inspiseres.Frekvenseneberegnes hjelpav resultater tidligerevedfrainspeksjoner organisasjonenmotogAcAM-inspeksjonerutfortav TS-DK,TS'SEog LT.itilsynsplan Audit-program.ogTilsynsplan Audit-programogSASinkluderesLTs nasjonale&ioresfellesomrede. bakgrunnav vurderingav STKSPatilgjengelig for TS-DK og TS-SEpa myndighetenesegettilsynsaktivitet omrfiet fra oktoberav2008og fremtil 31.desember2010,harLT utarbeidetAudit-program tilsyn av SASi 2011.fortilsyn besternrnesLT kan giennomfgreekstraordineretilsyn utover Audit-programet.EkstraordinErefor eksempel Alvorligelunn fra ordin€reinspeksjoner,av:alvorligesituasjoner har oppstaft,somhendelsesrapporter,SAFA-inspeksjoner, spesielleetteranmodninger TS-DK,iTS-SE lignende.fmogAudiFprogramfor SAS presenteres begrunnes TS-SEog TS-DK i god tid fOr programmet iogfortrerkaft.Paft.l47LT utarbeider er[g tilsynsplan alleorganisasjoner detforestilsynmed.Tilsynsplanenenforsompeieret.Basertangirhvilkeorganisasjoner antallinspeksjoner skalutfOres detaktuelleogsomtilsynsplanenutarbeides et Audit?rogram.detSASinkluderesLTs tilsynsplan Audit-program,iogprogram TS-SEmedutgangspunkti tilsynsaktivitet gieldendeforoggjoresTilsynsplan Audit-programogtilgtengelig TS-DK og TS-SEpe myndigheteneslorfellesomride.
LT kangtennomfOreekstraordineretilsyn utoverAudit-programet.Ekstraordinsretilsyn bestennnesfor eksempel Alvorligefunn fra ordinereinspeksjoner,av:alvorligesituasjoner har oppstett,somhendelsesrapporter, inspeksjoner, spesielleSAFAetteranmodninger TS-DK/TS-SE lignende.fraog
4) Mvndighetsutgvelse
Part-M(EC)no. 204212003(Annex)I, M.1 pkt.1,skalTS-SEog TS-I henhold CommissiontilRegulation(SoR),ivaretaDK, hvordisse utpektsomStateof Registryertilsynmeddet individuelleluftfartoy(ARC).samtutstedeAirwonhinessReviewCenificateI tilfeller hvorTS-SEellerTS-DK,somSoR,har behovfor dokumentasjoni forbindelsemedutstedelse ExportCoA, skalLT kunneutstedeavStatement Conformity SoRfor detteoftilindividuelleluftfartoyoperert selskapet.avHovedavtalen delegenhartilsynsmyndighet LT for tilsynmedPartM Subpart og det avtalestilG,(Mainenancederfor at LT godkjennervedlikeholdsprogramProgram)for selskapetogsanar detteomfatterluftfarloyhvorTS-SEog TS-DK er utpektsom"StateofRegistry"(SoR).(EC)no. 204212003(Annex)I, M.l pkt.4(ii),hvordetskalDetteskalivaretaCommissionRegulation(Maintenancegodkjennesetableresavtalemellommyndighetene vedlikeholdprogEmfdrProgram)(SoO)er forskjelligfra SoR.narStateofOperatorLT vil utforeall tilsynsaktivitethenhold Prosedyremanual M, og i dengraddeter behovforiLTPartsamlandlingmellomTS-SE,TS-DK og LT henviser Beslutningmodell, til Samarbeidsavtalen.tilbilagTS-SE,TS-DK og LT forpliktersegtil umiddelbart varsleehverandretilfellerhvordetavdekkesiprosedyrer regelverkalvorligebruddpe selskapetsellersomhar innvirkning selskapetspeAOC ihenholdM.A.201(h),alvorligehendelser(occurencereponing) SAFA-rapporter samtalvorligeogogbruddpe regelverksomme vurderes eventuellforsuspendering ARC.avSamtligevedtak(beslutninger) gjoresav LT, pi vegne de andresomavskandinaviskeluftfansmyndigheter, inneholdeskalstandardtekst:Dette vedtaketerfdttet pd vegneav luftfartsmyndighetenei Danmuk, Norge og Svertgei samswrmedsamarbeidsavtalenwdrorende detJllsikkerhetsmessigetilqtnet ov ScanilinoyianAirlinesSjstem Denmark - Norwa! - SN,edcn(SAS) jan ar/februar 201|.av
KlaeeeansKlagebehandlingav vedtskskjer i samsvarme.l den nasjonalelovgivning i Danmdrk, Norge ogSverige.jf.Efter ddnsk lovgivning kon denneafgorelseikke pAkktges, S 7, stk. 3, i bekendtgorekenr. 110 af14.februar 2009.itEtter norsk lovgivning pdklagesdette vedtdkettil Samferdselsdepartementct e tre aker fraLuffartstilsJnetmottagelsen ilefte brev,j:ffonaltningslovens kap VI. En eventaellklage sendesavtilElektronisk klagesvemd kanfor fofieredznde behandlingfOr overcendelse departementel.elektron^kc blankettarkiv, htlp://bhtnkefrerft.dcp.no/finnes pd StatensDetta beslut kan dverklagasenli?t svensktagstiftning. Averktagandetska vara skrif Et och d.uskaange vilket beslat som |verklagas och vilken iindring du vitl ha. overkhgander skastiillas tillF6naltningsriiltedel av detta besl t.Kopi: Trunsportstlrelsen,Sveige og Ttdfkst!rclsen, DanmorkP?xt-l47"Beslutnongsmetod SAS",bilagtil Samarbeidsavtalen.forVedtaksrutinerfremger vedlagteavskandinaviskesomavSamtligevedtal(beslutninger) gioresav LT, pi vegne de andreluftfartsmyndigheter, inneholdeskalstandardtekst:Dette vetltoketerfottet pi vegneav luffartsmlndighetene i Donmark, Norge og Sveige i samsvardetmedsamarbeidsdrtdlenvedrarende fllsikkerhetsmessigetilslnet av ScandinavianAirnnesavSytem Denmork - Norwd! - S )eden(SAS) januar/februor 2011,i Linkiiping men skickastill Transportstlrelsen,Lufrfartstwdelningen,601 73Noftkiiping. Averkltgandet skaha kommit till Trunsportst!rclseninom 3 veckorfrAh dct dtt du tog
KlaeeeaneKldgebehdndlingav vedtakskjer i samsrar med den nasjondlc lovgivning i Donmark, Norge ogSverige.M.Efter dansk lovgivning kan denneafgdrelseikke pdklages, S 7, stk.3, i bekendtgqtelse 110 afif.14.februar 2009.
Efier norsk lovgivning pdklagesdette vedtekettil Samfedselsdepdrtementet en tre uket frainmottagelsen dette brev,j;f forvahningslovenskap VI. En eventuellklage sendesavLuftfdrtstilslnettilElcktronisk klageskjemakanfor forberedcndebehandlingfdr oversendelse d.epartementet,frnnes pd Statcnselektroniskeblankettarkiv, http://blanketter.jldep.no/Detta beslut kan ijwrklaget enn& sve',lk lagsrtftning. Averklngandetska yora skrillligt och du skaange vilket beslut som iiverklagas och vilken iindring du ei ha. Overklagandetskdstiillas tillFdnaltningsriinen i Linkiiping men skickastill Tiansporlstjrelsen, Luftfortsavdelningen,601 73Nonkipittg- Averkbgandet skd ha kommit till Transportstlrelseninom 3 wckor Jrdn det an du togdcl av detta beslut,Kopi: TransportsErelsen,Steige og Trafiksryrelsen,Danmark
5) Informasionsutveksling
Part-MFor d sikreTS-SEog TS-DK delaktighettilsynetmedselskapets M Subpan godkjenning,iPanGskalLT sikreat allerelevantedokumenterTS-SE,TS-DK samtoversendeskoordineringsfunksjonforpeOPs-utvalget. at dokumenteneslikertilgtengelige alle myndighetenes fellesomradet. visesforDettil Pan-M,M.B. 104.grader kjentmedinnholdiTS-SEog TS-DK er ansvarlig e ehblererutiner,slik at de i nddvendigforallerelevantedokumenter utarbeidesforbindelse tilsynetav selskapets M, SubpansomimedPartG.Struktur moteaktivitet informasjonsutvekslingbli etablert samarbeid OPs-utvalgforogvilimedogtilpasseslOpende. utgangspunktSometableresfolgende:.(OccurenceHendelsesrapponerRepon)manedlig-TaskForcenedsatt A/O mdtel ljani201I, utpekeransvarlig denenkelte og mOtesforsakmenedlig.MOtene av ressurshensynbOrpr.avholdes Videoog telefon..FocalPointinnenforPartM for TS-SE,TS-DK og LT moteskvartalvis avklaringforavprosedyrer samarbeid tilsynsvirksomheten.ogavI oppstartfasen detvere behovfor Oktkanmoteaktivitet.Arlig moteprimoQ4, skalinneholdetemafor utveksling ACAMavinspeksjoner..FocalPointinnenforPartM or EU-OPSmgteskvartalsvis spesiellmedfokuspekoordineringav Airworthiness Operation. oppstartfasen detvere behovfor okt mpteaktivitet.ogIkan.Director/Headof Section nive morcs ganger2edig sammenmedFocalPoint,isamarbeidsmoler PartM og EU-OPS/PartinnenM.
Part-147For e sike TS-sEs og Ts-DKs delaktigheti e ivaretaansvaretmedselskapets - 147organisasjon,Partskal LT sike at alle relevantedokumenteroversendesTS-SE,TS-DK samtkoordineringsfunksjonforOPs-utvalget,slik at dokumentene tilgjengelige pAfelesomiidet for alle myndighetenes. viseserDettil Part-147.8.20.TS-SEog TS-DK er ansvarligfor e etablereotiner, slik at de i nodvendiggrader kjent medinnhold irelevantedokumentersom utarbeides forbindelsemedtilsynet av selskapetsiPart 147organisasjon.vilStruktur for moteaktivitetog informasjonsutveksling bli etablefti sama$eidmed OPs-utvalgogtilpasseslopende.SomutgangspunktetableresfOlgende:.Focal Point innenfor Part - 147for TS-SE,TS-DK og LT mdteshalvadig for avklaringavprosedyrerog samarbeid tilsynsvirksornheten. oppstaidasen det vere behovfor oltavIkanmoteaktivitet.
6) Be$!!rufulePart M oe Part-147.Tilsyngjennornfores a sikreorganisasjonensfofetterleving bestemmelseneavi (EC)No 21612008 Regulation 2042 2003,ogNoAnnexI (Part-M)ogAnnexIV (Part-147)medalleendringer.
'7nWaJ"..-i l
(Arlig revisjon av bilagenegiorcs i OPs-utvalget)
P/"atld|u
S\s\.^ \.^-
Vlg/u'\
.sbBilag 3 til samarbejdsaftalemellem. Trafikstyrelsen(TS-DK)Danmark..TransportstyrelsenSverige(TS-SE)LuftfartstilsynetNorge(LT)
@,*::r,:s!:
vedrorendetilsyn med SAS Part 145 organisationi henholdtil CommissionRe-gulation (EC)no. 20422003,Annex ll, Part-l45.lndhold:1. Udgangspunkl.2. Udlorselaltilsynet2.1.Organisation2.2.Ptocedurer2.3.Tilsynsinspektorer2.4.Auditplan2.5.Afgorelser2.6.Dokumentationgenerelt3. Samarbejde1) Udgangspunkt:-SAShar en f@llesskandinavisk 145godkendelse godkendelsesnummerPartmedsE.145.0124.----TilsynetmedSAS Part 145organisationen delegeretertilTS-DK.SAS Part145havdefremtil (dato) SvenskPart-145godkendetseenundertilsynaf TS-SE.TS-SE'S maneders24tilsynsperiodehavdeska ngsdatoer maj2OlOtit 31. april2O.j21.TS-DKforetageringentiltr@delseskonlrol, overtager,menfortsetterog afslutterTS-SE-stil-synsperiode.praksisIbetyderdette.. TS-DKmodtagerkopiaf dokumentationtorTS-SEafholdtetilsynog taderdisseindgaidokumentationen afholdteforauditsunderovenn@vnle meneders24.tilsynsperiode..TS-DKmodtage.kopier dokumentation udstedteafforalvigelser-badelukkedeogabne-og viltoretageopfalgning disse.at
-
Forsikring opfyldelse kraveti Part'145.8.55 at gemmeafaftildokumentation udlorttilsyniformin.4 ar, vilTS-SEpa anmodningstillensdvendigdokumentation redighed,tilherundervedkommendeI\rASTinspektioner.
Side1 af4
-4^-*-^""*'
2) Udforselaf tilsyn:2, 1 TS-DK organisation.
Q'+*"*r::l
r@rMlt@E I E
EI
t@
@l
tffi
Iilsynet udfsres Part145sektionenafunder"OperativeTilladelsef
2-2 procedurcrTilsynetudlures medbaggrundTS-DKprocedurer omradet, underhensyn samarbejdsaltaleniforogtilog deisbilag.Procedurerne udarbejdet baggrund CommissionermediBegulationAn-{EC)no.2042/2003,--nex ll, Part-145 senesterevision,;amt AMC/GI\,4ligeledessenesterevision.procedurer fremsendttilKopiat relevanteorOPs-udvalgetskoordineringslunktion,og IS-LTSEVed evt.revision procedurervil blivefremsendt lil OPs-udvalgelsafderkopikoordineringsfunk-tion,LT og TS-SETS-DKvilpe foresporgselfra ellerTS-SELTmedonskeom andringertilTS-DKprocedurer,foretagevurdering evt. revision.og
Sids 2 af 4
2.3 TilsynsinspenorerTilsynetudfores inspektoreratautoriseretindenforPart145omradet.Ved ikrafttr@delsendennesamarbejdsaftale TS-DK,afharsektionen Part 145,allokeretforinspektorerpa folgendemade:.1 tilsynsinspektor udn€evnl koordinatorforersomomrAdet forester administrativtogalarbejdeiplanl@gning de enkelteforbindelse tilsynet,medherunderattilsyn,kommunikation rele-medpavanteparter,opfolgning afvigelserm.m...2 tilsynsinspektarerertilknyttetSAStilsynet.Disseinspektsrer havedetaljeretvilkendskabtilMOEog deltagelse enkelteidetilsyn.Sektionslederenmoniloreretilsynet kan de'lageogaktivti tilsyneteller behov.
2.4 Tilsynsplan og atuiklingDen24 manederstilsynsperiode skaringsdatoer april / 1. maj i ligearstal.har31.TS-DKudarbeider 2 manederf6rmin.skaingsdatoenen auditplan de kommende manederfor24tilgodkendefse(n@steperiode 1. mai2012).iOPs-udvalgellra"TPS'.Tilsynsafviklingenmonitoreresi TS-DK'splanl€egningsapplikationIndenafvikling en konkretafauditlremsendesinformation SAS,OPs-udvalgetstilkoordineringsfunkti-personeron, LN og TS-SEmedpr@cisedatalor dato,omrAder,m.m.Vedendringertil planen,6lleri tilf@ldehvorder,kommerbehovtor supplerendetilsyn,informereslige-ledesSAS,OPs-udvalgetskoordineringsfunktion,og TS-SEmedpracisedatafor dato,omreder,LNpersonerm.m,"TPS"planl@gningsapplikation til planlagning,IS-DK anvenderstyring oplolgning audils.ogaf. Detteomfatter:-o Planlagning..ooo-perioden ogOverordnet 24. menedersforForde enkelteaudits.
(Form6, part1, 2 og 4)Udsk vningaf auditrappoderOpfslgning fundneafvigelserafmedreference dokumentalion lukning.tillorStatusrapport anbelaling de enkelte menedersmedfor24afvikling.
Side3 af 4
2.5 Atgarclset(F.eks.godkendelse nye Form4 personer,I forbindelse aigorelsermedandringertilautorisationen,afreduktionellefsuspendering autorisationen dispensationer)afoglolgesretningslinjernei samarbejdsaf-talenog detsbilag"Beslulsmetod" koordinering den konkreteforafafg@relse.2.6 Dokumentation for tilsynsdfviklingTS-DKanvender syslemer stying al - og dokumentation afholdtelotiltoraLrdits..Tilsynsafviklingenmonitoreresi TS-DK'splanlagningsapplikationTPS."CAPTlA".jouiDigital rnalisering alledokumenterapplikationenal
fortilsynfremsendes OPS"udvalgetslilkoordineringsfunktion, TS-SEiLT ogKopiaf dokumentationoverensslemmelse samarbejdsaltalen,medVed revision I\,4OE'enalfremsendesligeledeskopiaf den nyeslerevision.. Note: Fornervarendeomfaltergod-MOE'enbedePart 145- og POAgodkendelsen,hvorforkendelse revisioner loregai samarbejdea{skalmedPOAtilsynet TS-SE.igenerelt3. Samarbeideplanlegning,I forl@ngelse de i samarbejdsaftalens om samarbejdeafkravindenlorafvikling,afgorelserog dokumentation, TS-DKforslefalgendekanovrigeomrdder...Forat opnavidensdeling el kvalitetslsft, der i samarbejde foretagel udveksling,ogvilbliveengennemgang sammenligning procedurer Part145omradel de tre myndigheder.ogalforfraI forbindelse TS-DK'Smedafvikling tilsynvil LT og TS-SEvare informeret datoer pla-afomog-ner.Skulleder vere snskeom deltagelse detteblivemedtagetplanlagningen meds€r-vililig fokusfor LT narSAStaciliteterNorgeauditeres TS-SElor svenskeiogSASfaciliteter..JavnligemodermellemPart145FocalPoints de tre landeforvilsikreat alleparterer fuldtop-paplanlegning auditsmeddeltagelse LT ellerTS-SE,daierede TS-DKtilsynsstatus,aflrasamtajourloreigangverendesagerog spurgsmel.SVMA/TS-DK ian201126.
rope"na^n de" /')/j/4Trafikstyrelsen,D6nrn6rk
ftfartstilsynet,Norge
Transportstyrelsen,Sverige
nroeringsch# US i d e4 a l 4
,Y,"#n/'"1
Luftfa rtsd i rektd r
$'-u\#
Luftfa rtsd ire ktd r
Bilaoa4
. sto
lTrafikstyrelsen\JDoni'h rronspott authotity
Rapportering og analyseTrafikstyrelsenvaretageranalyseopgavenvedr.SASefternedensteenderetningslinjerog prncrpper.1. I Trafikstyrelsens(Damor),h@ndelsesrapporteringssystemoprettesenhederneLuf artstilsynet Transportstyrelsen.tfogTil hverfagenhedknyttes e-mailadresse,ensom anvendes fremsendelsetilafalleharinger.2. Tralikstyrelsensenderalle SAS-begivenhederaktionhosden organisationtil(hhv.Trafikstyrelsen,Luftfartstilsynet Transportstyrelsen), varetagerellerderdetomrade,som begivenhedenvedrsrer.Derudoversendesalle SAS-begivenhedertil information de to organisationer.til3. Til hverhoringvil de originalerapporterv@revedh@ftet de er modtaget.somDesuden det al en tekstfremga,hvordanvilTrafikstyrelsen kategoriseretharbe-givenhedensaml hvemder har faet begivenheden aktionog information.tilIndtilder er tagetoverordnetstilling om der skalske en jndividueltilklassificeringaf SAs-begivenheder, begivenhederne blivealvorlighedsklassiliceretvilikkei afTratikstyrelsen.4 .Pa manedligbasisfremsenderTrafikstyrelsen statistikenoverhhv.tekniskeog
operativebegivenheder Luftfartstilsynet Transportstyrelsen.tilogDerudoverharLuftfartstilsynet Transportstyrelsenogmulighed at rekvirereforspeciellestati-stikkerog rapporterefterbehov.Flapporter trediepart.f raa. Rapporter, modtages trediepart(f.eks.derfraATM-enheder,llWepladserog v@rksteder)sendestil hhv.Luftfartstilsynet Transportstyrelsen,ogsa-fremtrapportenomhandler begivenhed, involverer SASfly, hvorenderetflyeter arsagtil begivenheden.b. Rapportersom modtages trediepart Luftfartstilsynet Transport-fraafogstyrelsen,som omfatteroperativebegivenheder SASfly, sendesmedtiljf.Tralikstyrelsen, registrerer senderrapporten haring punkt2.somogi6 .Overforsel den europ@isketil(viadatabase DINEFI)varelages Trafikstyrel-af
sen, som ogsdhidtilhar overfortalle modtagneSAS begivenheder, begi-inkl.venhedervedr.ikkedanskregistreredeluftfartojerudlandet, databasen.itil
Side1 at 2
7. Havarier h@ndelser er behandlet de svenske norskehavarikommis-ogderalogsioner,fremsendesfortsataf landeneselv.Air Traffic ServiceBeports(ATSB)Tralikstyrelsenmodtager ATSRfra danskeATSP'er. det omlangSAS-IuftfartojerkunIerinvolveret lufttrafikh@ndelserii Norgeog Sverige,skalrapporternevedr.dissevidere-sendestil Trafikstyrelsen.Havarierog tlyvehendelser behandletat de nationalehavarikommissionerFor at opneet fuldkommentoverblik,lremsenderLuftfartstilsynet Transportstyrelsenograpporter Trafikstyrelsentilvedr.SAs-luftfartsjer de to landeshavarikommissioner.fra
Kopenhamnden I2/- )
/ >/n
Tralikstyrelsen,Danmarkv. v-2t"-y\//PerVeingberdtf,lingschetafNorgeI P
a \ ,\ //,
/t
/ ,J
Transportstyrelsen,Sverige
tfartsdirektor
Side2 af 2
Bilaga5
Instruktion koordineringsfunktionenf6ri OPS-utvalget
Dennainstruktion faststalld grundval samarbetsavta rorandepieravleidenflygsekerhetsmessigatillsynen ScandinavianavAirlinesSystemDenmark-"flygfdretaget")(SAS)Norway-Sweden (i fortsettningenkallatavjanuari/februari2011.
1.Koordineringsfunktionenfdr OPs-utvalget utgdraskallOpS-utvalgetssekretariatfunktion. skabesti av en koordinator ersdttare.Denmed2.K o o r d i n a t os k a lk a l l ai l l m o t e n O P s - u t v a l gi e t no m f a t t n i n grn ltidede skandinaviskaluftfartsmyndigheterna erforderligt protokollforaanserochde avgdranden fattasi kommitt6n.som3.Koordinatorn forberedaskamoteni OPs-utvalget ombesorjaochatt dokumentinfdrmdtenasi,nds till de tre skandinaviskautluftfartsmyndigheterna, OPS-utvalgetsenligtfdrrettningsordning.4.Koordineringsfunktionenskaansvara dengemensammaford o k u en t d t a a s e n ,o mo m n d m nis u n k t8 i s a m a r b e t s a v t aIl d e.t t ama bspetprotokollansvaringir att ombesorja samtligaatttillstend,beslut,ocnrapportermedbiringp6tillstSndrespektivepetillsynsomutfardats grundavsamarbetsavta forvarasletdigitalt p: ett dverskedligt idenochsettgemensamma kumentdatadobasen,liksom rivrigaallahandlingar enligtsomsamarbetsavta ochdessletbilagor fijrvaras nimndadatabas.skai5.Koordineringsfunktionenskaansvara att allaans6kningarforianslutningar flygforetagetstilltillstendliksom ansokningar tillstindnyaomsominkommerdistribueras ovrigatillmyndigheter.
I
6.Koordinatorn i itvrigtutforade uppgifterskallsomOPS-utvalgetbeslutar uppdra koordineringsfunktionen.attit
Kopenhamnaen
'tD/ ,/ A/y-L v /
Transportstyrelsen,Sverige
IngridCherfils,luftfartsdirektdr
Trafikstyrelsen,Danmark
PerVeingbet
elingschef
Luftfartstilsynet,Norge