Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 277
Offentligt
984846_0001.png
984846_0002.png
984846_0003.png
984846_0004.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. april 20112011-957
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Der har været en række spekulationer i pressen om, at jeg må have fået infor-mation om problemerne i DSBFirst på de møder, som jeg holder med DSB’s le-delse hvert kvartal.Ministeriet har på denne baggrund gennemgået referaterne fra kvartalsmøder-ne i årene 2009 og 2010, og identificeret de steder, hvor DSBFirst - herunderDSBFirsts relationer til DSB - har været omtalt, jf. de nedenfor angivne uddragfra referaterne fra kvartalsmøderne. Endvidere er en omtale af DSB’s udskillel-se af vedligeholdelsesaktiviteterne i et selvstændigt selskab medtaget.1. Kvartalsmøde den 16. april 2009Der blev afholdt kvartalsmøde den 16. april 2009.Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, næstformand Steen Ge-de, adm. direktør Søren Eriksen og underdirektør Peder Nedergaard.Der er i referatet ingen omtale af DSBFirst.2. Kvartalsmøde den 12. juni 2009Der blev afholdt kvartalsmøde den 12. juni 2009.Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, adm. direktør SørenEriksen og underdirektør Peder Nedergaard.Af referatet fremgår følgende:DSB redegjorde for DSB’s økonomi. Resultat før skat for DSB-koncernen var 105 mio. kr. i 1. kvartal 2009, hvilket er 51 mio. kr.mindre end i 2008. Resultatnedgangen skyldes bl.a. højere personale-og finansielle omkostninger samt udskillelsen af Kystbanen. Resultateter i overensstemmelse med det forventede.3. Kvartalsmøde den 9. september 2009Der blev afholdt kvartalsmøde den 9. september 2009.
Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, adm. direktør SørenEriksen og underdirektør Peder Nedergaard.Af referatet fremgår følgende:DSB oplyste, at Kystbanen og Roslagsbanen holder budgetterne ogDSB’s bestyrelsen har godkendt, at DSB engagerer sig i tre udenland-ske aktiviteter.4. Kvartalsmøde den 10. december 2009Der blev afholdt kvartalsmøde den 10. december 2009.Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, næstformand Steen Ge-de, adm. direktør Søren Eriksen og underdirektør Peder Nedergaard.Af referatet fremgår følgende:DSB orienterede om at DSBFirst forventes at komme ud på budget i2009 og fastholde dette som budgetmålet for 2010.5. Kvartalsmøde den 27. april 2010Der blev afholdt kvartalsmøde den 27. april 2010.Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, næstformand Steen Ge-de, adm. direktør Søren Eriksen og underdirektør Peder Nedergaard.DSBFirst blev nævnt på kvartalsmødet i forbindelse med, at DSB redegjordefor, hvorfor DSB’s resultat før af- og nedskrivninger var lavere for 2009 endåret før. En af grundene til det lavere resultat var udskillelsen af DSBFirst.Af referatet fremgår følgende:DSB’s resultat før af- og nedskrivninger er for 2009 på 2.195 mio.kr.hvilket er en nedgang på 453 mio. kr. i forhold til 2008. Nedgangenskyldes et fald i gevinster ved salg af fast ejendom, udskillelsen afDSBFirst, omkostninger til Sporskifte 2010 samt produktionsudvidel-ser i udlandet.6. Kvartalsmøde den 17. juni 2010Der blev afholdt kvartalsmøde den 17. juni 2010.Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, næstformand for besty-relsen Annette Sadolin, adm. direktør Søren Eriksen og underdirektør PederNedergaard.
Side 2/4
Der er i referatet ingen omtale af DSBFirst.7. Kvartalsmøde den 15. september 2010Der blev afholdt kvartalsmøde den 15. september 2010.Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, næstformand for besty-relsen Annette Sadolin, adm. direktør Søren Eriksen og underdirektør PederNedergaard.DSB redegør på mødet alene for DSB Firsts forhold for så vidt angår udviklin-gen i passagertal.Endvidere redegør DSB på mødet for, at de planlægger en udskillelse af DSB’svedligeholdelsesaktiviteter i et selvstændigt selskab. DSB præsenterer degrundlæggende tanker bag udskillelsen, som har til formål at samle ansvaretfor vedligeholdelse af alle DSB’s tog, herunder fjern-, regional- og S-tog, i sam-me organisatoriske enhed med henblik på opnåelse af stordriftsfordele.DSB giver ikke oplysninger om de konkrete transaktioner, som skulle muliggø-re en samling af vedligeholdelsesopgaverne. Spørgsmålet om en eventuel over-førsel af vedligeholdelsesopgaver fra DSBFirst til det nye selskab bliver ikke be-rørt.Af referatet fra kvartalsmødet fremgår følgende:DSB’s antal af togrejser er i forhold til 1. halvår 2009 steget med 2,4mio. passagerer, svarende til en stigning på 3 pct. Stigningen i antal-let af togrejser fordeler sig på fjern- og Regionaltrafikken med 3 pct.samt S-tog med 5 pct. Derimod har DSBFirst oplevet et fald i kunderpå 2 pct.Rettidigheden for både fjern- og regionaltog samt S-tog lever såledesop til minimumskravene til rettidighed i trafikkontrakterne. Rettidig-heden er opgjort for den del af DSB’s fjern- og regionaltog, der er om-fattet af trafikkontrakten, dvs. eksklusiv togtrafikken på Kystbanen.Ministeren syntes, at DSB’s forslag om udskillelse af vedligeholdelses-aktiviteter i et selvstændigt selskab ser fornuftigt ud. DSB oplyste, atdet skal have virkning fra 1. januar 2011, og at tanken med at udskilleaktiviteter i selvstændige selskaber muligvis kan udbredes til andreområder også med henblik på at skabe effektivitet og øget transpa-rens.8. Kvartalsmøde den 15. december 2010Der blev afholdt kvartalsmøde den 15. december 2010.
Side 3/4
Fra DSB deltog bestyrelsesformand Mogens Granborg, næstformand for besty-relsen Annette Sadolin, adm. direktør Søren Eriksen og underdirektør PederNedergaard.Transportministeriet spurgte på mødet ind til DSB Sveriges regnskaber i lysetaf den omtale, der i løbet af efteråret havde været i offentligheden, navnlig iDR. Endvidere havde Trafikudvalget stillet en række spørgsmål om sagen, jf.TRU, alm. del, spørgsmål nr. 1762-1767. Endelig havde Økonomisk Ugebrev inovember 2010 i en artikel anklaget DSB for at sminke regnskaberne forDSBFirst, bl.a. ved at aktivere vedligeholdelsesomkostninger og afskrive på dis-se frem for at udgiftsføre hele omkostningen i indeværende år.På den baggrund udtrykte Transportministeriet på mødet bekymring for DSBSveriges regnskaber. Bestyrelsen svarede, at det er en sag, som bestyrelsen varmeget opmærksom på, og at bestyrelsen havde bedt om en særlig revision her-af.Af referatet fra kvartalsmødet fremgår følgende:Antallet af togrejser for hele DSB er steget med 3,4 mio. svarende tilen stigning på 2 pct. sammenlignet med samme periode 2009. Stig-ningen i antallet af togrejser fordeler sig på, at Fjern- og Regionaltra-fikken steg med 4 pct. samt S-tog med 5 pct., og DSBFirst med 1 pct.Rettidigheden for fjern- og regionaltog samt S-tog lever op til målene itrafikkontrakterne. Rettidighedsmålet for fjern- og regionaltog er op-gjort for den del af DSB’s fjern- og regionaltog, der er omfattet af tra-fikkontrakten, dvs. eksklusiv togtrafikken på Kystbanen.Under punktet eventuelt udtrykte ministeren bekymring over denfortsatte sag om DSB Sveriges regnskaber. DSB oplyste, at det er ensag, som bestyrelsen er meget opmærksom på. Bestyrelsen har bedtom en særlig revision af sagen.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt