Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 274
Offentligt
984608_0001.png
984608_0002.png
984608_0003.png
984608_0004.png
984608_0005.png
Udkast
DEPARTEMENTET
DSBSølvgade 401349 København K
Dato14. april 2011J. nr.Sagsbeh. LWI
Lasse WinterbergTelefon 33 92 43 26[email protected]
Anmodning om redegørelse fra DSB vedr. DSB’s overholdelse afDSB’s oplysningsforpligtelse og vilkårene for DSB’s deltagelse iudenlandske engagementer1. DSB’s oplysninger til Transportministeriet af 4. og 14. oktobersamt 24. november 2010DSB afgav i efteråret 2010 efter anmodning fra Transportministeriets departe-ment tre redegørelser i anledning af presseomtale af DSB’s engagement i DSBFirst.Transportministeriets departement har i marts 2011, foranlediget af revisio-nens forbehold vedrørende samhandlen mellem DSB og DSBFirst, rekvireretrevisionsprotokollater vedr. DSB og DSBFirst, og blandt andet modtaget”Long-form audit report” af 20. september 2010 for DSBFirst A/S. Dette hargiver departementet anledning til at spørge til følgende forhold:Af ”Long-form audit report” af 20. september 2010 for DSBFirst A/S fremgårfølgende:2.4 Intercompany balance with DSBAs part of the procedures performed, we have reviewed the reconcilia-tion of the intercompany balances between DSB and the companies inthe DSBFirst group. The intercompany balance at 30 June 2010 be-tween DSBFirst Danmark A/S and DSB amounts to DKK 268 million.DSBFirst Danmark A/S has been charged an interest of approx. 1%p.a. in the first quarter of 2010 and approx. 2% p.a. in the remainingpart of 2010.We have been informed that there is no written agreement betweenDSBFirst Danmark A/S and DSB regarding the terms and conditionsrelating to the intercompany balance. Furthermore, we have been in-formed that a written agreement regarding intercompany balances,including terms and conditions for interest and repayment, are beingprepared. We recommend that documentation is prepared which sup-port the fact that interest is calculated on an arm's length basis.
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dkBankEANCVRDanske Bank,reg. 0216 kt. 4069 0658 80579800089342943265717
DSB’s redegørelse af 4. oktober 2010I forbindelse med DR's interesse for DSB Sverige, hvor en central påstand var,at DSB ydede lån til DSB Sverige på alt for favorable vilkår, og DSB’s presse-meddelelse herom, bad Transportministeriet DSB om en redegørelse for sagen.DSB svarer med en redegørelse af 4. oktober 2010, hvor DSB blandt andet an-fører:DSB har tilbagevist påstandene fra DR om blandt andet krydssubsidi-ering, og det er selvsagt magtpåliggende for DSB at overholde alleregler for krydssubsidiering og transfer pricing. DSB og DSBFirst erkontrolleret af 2 uafhængige revisionsinstanser, herunder Rigsrevisi-onen, og er underlagt et omfattende og detaljeret regelsæt, der netopskal sikre, at reglerne overholdes.Det skal også pointeres, at DSB interne og eksterne revision har haftadgang til de konkrete dokumenter, som DR er kommet i besiddelse af,og at DSB har inviteret DR til et møde med henblik på at redegøre forde nævnte forhold.DSB pointerer således, at DSB’s interne og eksterne revision har haft adgang tilde konkrete dokumenter, som DR er kommet i besiddelse af, dvs. de interne di-rektionsrapporter for DSBFirst. DSB oplyser samlet, at DSB har tilbagevistDR’s påstande.Det forekommer umiddelbart vildledende at henvise til, at revisionen har haftadgang til de relevante dokumenter, når det ikke samtidig anføres, at revisio-nen faktisk kort forinden (den 20. september 2010) har fremført væsentligebemærkninger til DSB’s håndtering af mellemregningskontoen. DSB’s redegø-relse efterlader tværtimod det indtryk, at revisionen ikke har haft bemærknin-ger til DSB’s håndtering af mellemregningen.DSB’s redegørelse af 14. oktober 2010Transportministeriet bad endvidere, i lyset af en række konkrete spørgsmål fraDR vedrørende DSB’s aktiviteter i Sverige, DSB om at bekræfte, at DSB over-holdt de konkurrenceretlige retningslinjer, regnskabsreglementet og aktstykke181 i relation til de konkrete spørgsmål og begrunde hvordan. DSB svarede meden redegørelse af 14. oktober 2010.DSB bekræfter i redegørelsen, at DSB overholder regnskabsreglementet, dekonkurrenceretlige vilkår og aktstykke 181, herunder i forhold til de af DR rej-ste spørgsmål. Særligt anfører DSB i redegørelsen, at det i forbindelse med ud-arbejdelsen af årsregnskabet vurderes, om renteberegningen på mellemregnin-gen mellem DSB og DSBFirst skal reguleres som følge af de konkurrenceretligevilkår:
Side 2/2
Ad rentesatsen.Mellemregningen er i 2009 forrentet med en gennemsnitssats, dersvarer til renten på DSB’s banksaldo i koncernkontoordningen, med ettillæg på ca. 0,9%. Renteberegning og tilskrivning foretages løbende. Iforbindelse med udarbejdelsen af årsregnskabet vurderes det, om derer behov for regulering af renteberegningen som følge af TransferPricing eller de konkurrenceretlige vilkår.Det forekommer umiddelbart vildledende at henvise til at der om nødvendigtforetages regulering af rentesatsen som følge af de konkurrenceretlige vilkår,når revisionen kort forinden har bemærket, at der ikke findes nogen skriftlig af-tale om vilkår og betingelser for mellemregningskontoen, og når revisionen stil-ler spørgsmålstegn ved, om kontoen forrentes på markedsvilkår.DSB’s redegørelse af 24. november 2010Foranlediget af en artikel i Økonomisk Ugebrev i november 2010, hvor DSBblev anklaget for at sminke regnskaberne for DSBFirst, bad Transportministe-riet DSB om en redegørelse. DSB svarede med redegørelse af 24. november2010.For så vidt angår mellemregningen anfører DSB, at den er blevet nedbragt iforhold til ultimo 2009, og at der er fokus på nedbringning af mellemværendet:Det er helt normalt, at datterselskaber har en gæld til modervirksom-heden i en opbygningsfase, hvor der investeres en hel del likviditet. Atden samlede gæld til DSB er nedbragt i forhold til ultimo 2009, og atgælden renteberegnes, således at DSB får forrentet sit tilgodehavende.Der skal for god ordens skyld bemærkes, at der ikke er nogen gældmellem DSBFirst Sverige AB og DSB SOV. Det er korrekt, at der er etmellemværende mellem DSBFirst Danmark A/S og DSB SOV. Der erløbende fokus på nedbringning af dette mellemværende.Det forekommer umiddelbart at være usandt, når det anføres, at gælden ernedbragt i forhold til ultimo 2009, ligesom det forekommer vildledende athævde, at der er løbende fokus på nedbringelsen af mellemværendet, når revi-sionen kort forinden har påpeget, at mellemregningen pr. 30. juni 2010 udgørca. 268 mio.kr. i DSB's favør, og at der ikke er nogen aftale om nedbringning afmellemregningskontoen.Transportministeriet må umiddelbart vurdere, at DSB i forbindelse med rede-gørelserne af 4. og 14. oktober samt 24. november 2010 har forholdt ministerietvæsentlige oplysninger, hvilket i givet fald vil stride mod DSB’s forpligtelser ef-ter § 20, stk. 2 i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSBS-tog A/S.
Side 3/3
Transportministeriet skal anmode DSB om at tilkendegive, om DSB er enig i, atDSB – i lyset af revisionsprotokollatet for DSBFirst A/S af 20. september 2010– i de nævnte redegørelser har forholdt ministeriet væsentlige oplysninger.Transportministeriet skal endvidere bede DSB oplyse, hvorvidt der er andreforhold i DSB’s redegørelser, som på tidspunktet for afsendelsen ikke var ioverensstemmelse med DSB faktiske viden på pågældende tidspunkt.Transportministeriet skal endvidere gøre opmærksom på, at ministeriet harhørt forlydender om, at der på et tidspunkt forud for revisionsprotokollatet af20. september 2010 blev etableret et langsigtet lån til DSBFirst A/S. DSB bedesoplyse, hvorvidt dette er tilfældet og i bekræftende fald endvidere oplyse:om det alene er DSB, der har ydet lån til DSBFirst, eller om der er ydettilsvarende lån fra First,hvilken rentesats dette langsigtede lån forrentes til, samtom DSB’s eller DSBFirsts revisiorer har haft kendskab til lånet.
Side 4/4
DSB bedes endvidere tilkendegive, om DSB – såfremt et sådant lån er optaget –skulle have informeret herom i de ovennævnte redegørelser.
2. Overholdelse af aktstykke 181Det følger af aktstykke 181 af 21. maj 2002, at DSB ved engagementer i udlan-det i visse tilfælde skal deltage med en partner. Ved engagementer i Sverige,hvor DSB investerer og stiller garantier m.v. på over 350 mio. kr., forudsætteskrav om en eller flere partnere med en samlet andel på mindst 24 pct.Det anføres i aktstykket, at kravet om privat deltagelse skyldes, at det vurdereshensigtsmæssigt, at DSB ikke bærer den fulde finansielle risiko ved store inve-steringer.Transportministeriet har erfaret, at DSB i forbindelse med engagementet iDSBFirst tilsyneladende har båret den fulde risiko i en række forhold, hvorforFirst Groups deltagelse således muligvis kan siges at være pro forma mere enden reel deltagelse i engagementet, og således alene synes at have haft til formålat give DSB mulighed for at byde på de pågældende udbud.Transportministeriet har endvidere erfaret, at DSB har givet First en put optionpå Firsts ejerandel, således at DSB kan komme til at sidde med det fulde ejer-skab til DSBFirst.Transportministeriet skal på den baggrund bede DSB at fremsende en redegø-relse for, om DSB's aktionæroverenskomst med First og det efterfølgende for-
løb i samarbejdet mellem de to aktionærer overholder de betingelser for DSB'saktiviteter, der er vedtaget af Finansudvalget i aktstykke 181.DSB bedes endvidere foretage en tilsvarende gennemgang af de øvrige uden-landske engagementer, hvor der efter aktstykket er krav om privat partner.DSB’s redegørelse vedr. ovenstående punkt 1 og 2 bedes være Transportmini-steriet i hænde senest 20. april 2011 kl. 10.00.Med venlig hilsen
Side 5/5
Lasse WinterbergKontorchef