Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 272
Offentligt
983343_0001.png
983343_0002.png
983343_0003.png
983343_0004.png
983343_0005.png
983343_0006.png
983343_0007.png
983343_0008.png
983343_0009.png
983343_0010.png
983343_0011.png
983343_0012.png
Trafikudvalget
Status for udrulning af rejsekort i DanmarkPræsentation den 12. april 2011Peder Østermark Andreasen, adm. direktør og formand for bestyrelsenBjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S
Trafikudvalget 12. april 2011
Rejsekort i driftSiden 1. februar 2011 har kunderne kunnet bruge rejsekort her:
1. april 2011 stoppede salg afklippekort i Movia Vest.Over 8.000 rejsekort er solgt.Ca. 60% heraf via rejsekort.dk.Der købes pt. 3-400 rejsekort dagligt.Der er foretaget over 150.000 rejsermed rejsekort.
Trafikudvalget 12. april 2011
2
Pilot i NordjyllandFra medio maj 2011 kan kunderne i Nordjylland bruge rejsekort her:
1. april 2011 er udstyret overtaget afRejsekort A/S og trafikselskaberne.16. maj åbnes for kunder i Nord-jylland på udvalgte nærbanestationerog buslinje M2 fra lufthavnen tiluniversitetet.I første fase med op til 500 kunder.
BusTog
Trafikudvalget 12. april 2011
3
Landsdækkende rejsekortsystem i 2012
JernbanerAl bustrafikBusdrift i prøvedriftBusdrift ikke dækket
Planen for de næste trin:Inden der åbnes for kunder, er der for hvert udrulningstrin lagt en selvstændig beslutningsfase.
Trafikudvalget 12. april 2011
4
De næste trin
Movia Syd:Oktober 2011:
Udskiftes Boomerang-kortet med rejsekort i busserne.
Hovedstadsområdet:August 2011:Høje Taastrup-Østerport og Movia bus line 250S og 3A.November 2011:Alle øvrige stationer i Hovedstadsområdet.Januar – juni 2012:Øvrige busser i Hovedstadsområdet forventes ibrugtaget.Fyn, Syd- og Midtjylland:Januar 2012:Stationer i Jylland og på Fyn samt stationer i Nordjylland, som ikkeallerede er taget i brug, sættes i prøvedrift og overgår til drift i løbet af2012.Juni – december 2012: Prøvedrift busser i Sydjylland forventes ibrugtaget.2013:Fuld drift i Sydjylland.NordjyllandOktober 2011:Oktober 2012:
45 NT-busser, Nordjyske Jernbaner og DSB-stationer sættes i drift.Øvrige busser i Nordjylland planlægges ibrugtaget.
Trafikudvalget 12. april 2011
5
Kontrakten med East-West
Kontrakten blev indgået i 2005.East-West skal levere et færdigt rejsekortsystem.East-West skal levere og installere udstyr i busser og på stationer.East-West skal drive og vedligeholde rejsekortsystemet i mindst 11 år efter system-overtagelse (nu ultimo 2013).Der er knyttet kvalitetskrav til drift og vedligeholdelse, så East-West er også afhængig afet velfungerende rejsekortsystem.East-West har undervurderet opgaven, og der er i 2006-10 indgået Tillægsaftale I-V.Projektet er herved blevet ca. 3 år forsinket.East-West har nu mandet kraftigt op, aftalte terminer i Tillægsaftale V er hidtil overholdt,og samarbejdet er i dag fint.Risikostyring er yderligere styrket, og der følges op med High-Level møder med højfrekvens.
Trafikudvalget 12. april 2011
6
Behov for likviditetstilførsel til Rejsekort A/S
Som varslet i 2009 og 2010 er der behov for en kapitaltilførsel til Rejsekort A/S, efterTillægsaftale V er indgået.Der er udarbejdet en langtidsprognose, der med et sæt af forsigtige forudsætninger, angiverkapitalbehovet i 2011-2014 til op til 667 mio. kr. Herefter dækkes omkostninger og tilbagebetalingaf lån af de løbende indtægter til Rejsekort A/S fra brug af rejsekort.Hvis rejsekortsystemet holdes i drift længere end til 2028, vil den årlige omkostning for ejernevære lavere, da omkostningerne til anskaffelse er faste og ikke afhængige af antal rejser ellerlevetid. Hidtidige billetsystemer har haft en levetid på 30-40 år.Desuden bliver økonomien i rejsekortsystemet væsentligt bedre end i den nuværende forsigtigeprognose, hvis de trafikpolitiske mål om et større antal kunder i den kollektive trafik nås, idetomkostningerne til drift og vedligehold af rejsekortsystemet er uafhængige af kundeantallet.
Trafikudvalget 12. april 2011
7
Forsigtig udrulningsprofil
I 2005 var det forudsat, at der efter en pilotdriftsperiode skulle ske udrulning på hele Sjællandsamlet og derefter i Vejle Amts Trafikselskab, Nordjyllands Trafikselskab og alle jernbane-stationer på Fyn og i Jylland samlet: ”Big Bang udrulning”.På baggrund af de første prøvedriftserfaringer i Danmark og dialog med projekterne i London(Oyster Card) og Holland, der begge kraftigt frarådede ”Big Bang”, besluttede Rejsekort A/S i2007 at gå over til en trinvis udrulning for at sikre, at kunderne kan få den nødvendigeassistance ved overgangen til rejsekort.
Planen er blevet tilpasset efterfølgende, og erfaringerne har vist, at trinvis introduktion errigtig.Der er behov for meget information: I sidste uge var der flere end 16.000 besøg pårejsekort.dk og 2.500 opkald til kundecentret.
Den forsigtige udrulningsprofil er en medvirkende årsag til Likviditetsbehovet i2011-2014.
Trafikudvalget 12. april 2011
8
Ændret fordeling af kortindtægter mellem trafikselskaberog Rejsekort A/S –(de 150 mio. kr. omtalt i aktstykket)
Da Rejsekort A/S blev stiftet i 2003, forudsattes at Rejsekort A/S modtog kortindtægten frakunden, dengang af hensyn til Rejsekort A/S’s likviditet. Det er i aktstykket ændret ihenhold til den forretningsmæssige logik, at det er trafikvirksomhederne, der harkundekontakten.Den likviditet Rejsekort A/S mister herved, erstattes nu med kapitalindskud.Trafikvirksomhederne fastsætter kortprisen og modtager betalingen fra kunden(pt. 50 kr. for et personligt eller flex rejsekort, 80 kr. for et anonymt rejsekort).Den endelige aftale mellem ejerne omkring denne omlægning af indtægten fra betalingenfor rejsekort udestår.
Trafikudvalget 12. april 2011
9
Økonomi i forhold til East-West
I forhold til East-West er den oprindelige kontraktpris fastholdt, og der er i Tillægsaftale I-Vopnået væsentlige forbedringer.
Drift og vedligeholdelse i kontraktens 11-års minimums driftsperiode er blevet 356 mio. kr.billigere ved landsdækkende drift.I Tillægsaftale V er det aftalt, at East-West leverer en række funktioner (forbedringer på
rejsekort.dk og kortbestilling, brug af NemID, gebyr på udenlandske betalingskort, periodekort ogsubventionerede kort og mange forbedringer i kunde og betalingsaftale servicen og sikkerhedsforbedringerog meget mere), der bringer rejsekortsystemet up to date og på en række områder
fremtidssikrer systemet. Dette sker uden merpris for både anskaffelse og drift.
Derudover har East-West i Tillægsaftale I-V betalt kompensation og givet rabatter på deleaf kontrakten.Værdien af de to ovenstående ændringer vurderes til ca. 175 mio. kr.Thales, der er 80% hovedaktionær i East-West, har i årsregnskabet for 2010 hensat 721mio. euro til at fuldføre et antal nødlidende projekter, hvoraf rejsekort i Danmark er et afde tre specifikt fremhævede i Thales’s regnskabsmeddelelse.
Trafikudvalget 12. april 2011
10
Tilslutning til rejsekort
I modsætning til tidligere langtidsprognoser er det af forsigtighedsgrunde ikke længereforudsat, at Midttrafik, FynBus og BAT bliver aktionærer.
Dette har medført et øget krav om likviditets- og kapitaltilførsel fra de nuværende ejere,som er indregnet i langtidsprognosen.Midttrafik og FynBus har fortsat ikke besluttet sig for tilslutning til rejsekortsystemet. Somlovgivningen er nu kan Midttrafik, FynBus og BAT ikke tvinges til, at tilslutte sigrejsekortet. Ejerkredsen bag Rejsekort A/S og Rejsekort A/S vil arbejde på, attrafikselskaberne tilsluttes rejsekort, når rejsekortet udrulles i togsystemet.Da det næppe er holdbart for kunderne i disse områder, at de både skal have rejsekort,lokale rabatbilletter og periodekort, forventes det i langtidsprognosen, at rejsekort fra 2014kan bruges over hele landet.
Trafikudvalget 12. april 2011
11
Supplerende informationDK-rejsekort vs. etablerede systemer i andre lande1. DK-rejsekort anvender samme teknologi og samme basiskoncept, som rejsekortsystemeri andre lande.2. DK-rejsekort adskiller sig fra andre systemer ved:a) At være et fælles system for alle trafikvirksomheder i ét land og dermed give kundenét kort til al kollektiv trafik.b) At kunderne afregner for en sammenhængende rejse uden at kende til zoner m.v.(Note: Grupperejse er også en unik DK-feature)c) At kunder (med betalingskort) fra begyndelsen har mulighed for auto-optankning ogtank-op via internettet.d) At salgssystemer, kundeservice og økonomi er fælles og en integreret del afsystemet.Konklusion: Store rejsekortsystemer anvender samme teknologier og tekniske koncepter, mende bygges individuelt, fordi lokale forhold kræver forskellige løsninger.Rejsekort vs. mobiltelefonAnvendelse af mobiltelefon som erstatning for rejsekort kræver Mobiltelefoner med NFC.Disse kommer nu endelig i 2011/12.Rejsekort og NFC er samme kontaktløse teknologi, så DK-rejsekortsystemet kan håndterebegge.Åbning af DK-rejsekortsystemet for NFC er primært en væsentlig administrativ og tekniskudviklingsopgave for Rejsekort A/S (ikke EW). Situationen overvåges løbende og projektstartovervejes i 2013.Trafikudvalget 12. april 201112