Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
TrafikudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Deres ref.:
Vor ref.: 11-510520-001
Dato: 11.04.2011
Høje infrastrukturafgifter på godsbanetrafik i Danmark
Til Trafikudvalgets orientering fremsendes hermed en kommentar til transportministerens svar af21. marts 2011 til Trafikudvalget på spørgsmål 779, hvoraf det fremgår, at de danske infrastruk-turafgifter på godstransport med jernbane tilsyneladende er meget lave sammenlignet med andreeuropæiske lande. Det skyldes dog, at kapacitetsafgiften og broafgifterne i sammenligningen, jf.ministersvarets figur 2 om infrastrukturafgift for et typisk godstog, er udeladt.I figuren herunder er for Danmark, Sverige og Tyskland opstillet et samlet billede af alle tre rele-vante afgifter: infrastrukturafgift, kapacitetsafgift og broafgifter.40
Infrastrukturafgifter kr./km for godsbanetrafik i Danmark, Sverige og Tyskland3530252015105-7,152,10DanmarkSverigeKilde: DB Schenker Rail
Forudsætninger:Kr. pr. km i 2011ved en strækningpå 350 km.I Danmark passeresbåde Øresund ogStorebælt.Miljøtilskuddet iDanmark, dermodsvarerkilometerafgifter +kapacitetsafgifter,er p.t. suspenderet.
24,42
-
6,400,806,59
21,95BroafgifterKapacitetsafgifterKilometerafgifter
Tyskland
Af figuren fremgår, at infrastrukturafgiften i Danmark er af mindre betydning sammenlignet medkapacitetsafgiften og især broafgifterne på Storebælt og Øresund. Dertil kommer øvrige driftsom-kostninger, der ikke er vist i figuren, men som jo indgår i den samlede pris, som operatørerne ogderes kunder oplever.Det skal bemærkes, at broer og tunneller i Sverige (bortset fra Øresundsbron mellem Danmark ogSverige) og Tyskland ikke – som i Danmark – finansieres separat, og at der derfor heller ikke be-tales separat for disse. Den ovenfor viste sammenligning giver efter DTLs opfattelse derfor et me-re retvisende billede.Konklusionen er, at uanset om miljøtilskuddet, der for tiden er sat i bero, genindføres eller ej, såer Danmark det dyreste land pr. km at køre igennem.Med venlig hilsenOve Holm
Kopi til transportministeren
2/2