Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 27
Offentligt
903985_0001.png
903985_0002.png
903985_0003.png
903985_0004.png
903985_0005.png
903985_0006.png
903985_0007.png
903985_0008.png
903985_0009.png
903985_0010.png
903985_0011.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.7. oktober 20102010-3778
Center for Kollektiv Trafik
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om oprettelse af et fælles europæ-isk jernbaneområde (omarbejdning), KOM (2010) 475 endeligNotatet er fremsendt parallelt til Folketingets Trafikudvalg og Folketingets Eu-ropaudvalg.Resumé:Kommissionen fremsatte den 17. september 2010 et direktivforslag om opret-telse af et fælles europæisk jernbaneområde.Direktivforslaget indeholder en sammenskrivning af de direktiver, der er om-fattet af den første jernbanepakke, til ét direktiv, ligesom der med direktivfor-slaget sigtes mod at forenkle, præcisere og modernisere de nuværende regler.Derudover indeholder direktivforslaget forslag til en række nye regler, derskal afhjælpe problemer, der hæmmer udviklingen af jernbanesektoren ogdens evne til at konkurrere med andre transportformer, og som vedrører enuhensigtsmæssig finansiering og prisfastsættelse af infrastrukturen, vedva-rende konkurrencehindringer og manglen på et passende tilsyn.Overordnet er målsætningen med direktivforslaget at bidrage til, at der ska-bes et egentligt indre marked for jernbanetransportydelser.1. Baggrund og indholdDirektivforslaget er fremsat af Kommissionen den 17. september 2010. Det fo-relå i dansk sprogversion den 21. september 2010.Direktivforslaget er fremsat i henhold til Traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde (TEUF) artikel 91, og beslutningsproceduren herfor er den al-mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294.Direktivforslaget er en omarbejdning af den første jernbanepakke, der blev ved-taget i 2000 og trådte i kraft i 2003. Fokus for den første jernbanepakke var atsikre jernbanesektorens integration på europæisk niveau og at gøre det muligtfor jernbanesektoren at tage konkurrencen op med andre transportformer.
Direktivforslaget indeholder (før selve lovteksten) en fyldig begrundelse for di-rektivforslaget. Det fremgår heraf, at der er en række formål med forslaget.For det første henviser Kommissionen til, at det overordnede mål for EU´stransportpolitik er at oprette et indre marked ved at udarbejde fælles politikkermed henblik på at fremme en høj konkurrenceevne og en harmonisk, afbalan-ceret og bæredygtig udvikling af de økonomiske aktiviteter. Forslaget om atomarbejde den første jernbanepakke og dermed supplere og styrke de eksiste-rende foranstaltninger, der er truffet på EU-niveau, vil således bidrage til, atdette mål nås ved at lette integrationen og udviklingen af det europæiske jern-banemarked. Endvidere anføres det, at oprettelsen af et egentligt indre markeder afgørende for stimuleringen af jernbanesektoren og dennes konkurrenceev-ne, og at et skift fra vejtransport til jernbanetransport på grund af jernbane-transportens højere energieffektivitet vil medføre færre CO2-emissioner og re-ducere antallet af andre forurenende stoffer.For det andet er formålet med direktivforslaget en juridisk forenkling af de be-stående regelsæt (bl.a. ved at samle tre direktiver i ét direktiv), en præciseringaf visse uklare bestemmelser, og en modernisering af lovgivningen.For det tredje har direktivforslaget som målsætning at afhjælpe tre alvorligeproblemer, som Kommissionen påpeger hæmmer udviklingen af jernbanesek-toren og dens kapacitet til at konkurrere på bæredygtig vis med andre trans-portformer. Det drejer sig om en uhensigtsmæssig finansiering og prisfastsæt-telse af infrastrukturen, vedvarende konkurrencehindringer og manglen på etpassende tilsyn.Direktivforslaget er som nævnt en såkaldt ”omarbejdning” (”recast”). Det bety-der, at der i princippet alene skal ske en forhandling af de ændringer og tilføjel-ser, som Kommissionen foreslår til de eksisterende regler (fremhævet med gråti direktivforslaget). Der vil således ikke ske forhandling af de dele af forslaget,der blot er en videreførelse af de bestående regler.Indholdet af de mange forskelligartede ændringer og tilføjelser, der foreslås afKommissionen i direktivforslaget, gennemgås i det følgende, idet det bemær-kes, at der ikke er tale om en udtømmende gennemgang, men en gennemgangaf de nye eller ændrede foranstaltninger, som vurderes vigtige i en dansk sam-menhæng.Forvaltning af jernbanevirksomheder efter kommercielle principperEfter de nuværende EU-regler skal jernbanevirksomheder, som direkte ellerindirekte ejes eller kontrolleres af medlemsstaterne, sikres en uafhængig statusi forhold til staten.
Side 2/11
I direktivforslaget foreslås en regel om, at hvis medlemsstaten direkte eller in-direkte ejer eller kontrollerer jernbanevirksomheden, må dens kontrolrettighe-der i forhold til ledelsen ikke være større end de ledelsesrelaterede rettigheder,som der i henhold til national selskabsret tilstås aktionærer i private aktiesel-skaber.Endvidere foreslås det, at de politiske retningslinjer, som staten måtte fastsættefor selskaber som led i udøvelsen af aktionærkontrol, kun må være af generelart og ikke må gribe ind i ledelsens specifikke forretningsmæssige beslutninger.Adskillelse af regnskaberI direktivforslaget foreslås præciserende regler om adskillelse af regnskaber.Det foreslås herunder, at der skal føres særskilte driftsregnskaber og balancerpå den ene side for aktiviteter i forbindelse med jernbanegodstransport og påden anden side for aktiviteter i forbindelse med passagertransport.Det foreslås videre, at offentlige midler, der udbetales til aktiviteter i forbindel-se med transporttjenester som led i offentlig tjeneste, skal figurere særskilt forhver kontrakt om offentlig tjeneste i de relevante regnskaber, og at de ikke måoverføres til aktiviteter i forbindelse med andre transporttjenester eller andenform for aktivitet.Der foreslås desuden en regel om, at regnskaber vedrørende de forskellige akti-vitetsområder, herunder infrastrukturforvalterens regnskab, skal føres, så deter muligt at overvåge forbuddet mod overførsel af offentlige midler, der er be-talt til et aktivitetsområde, og til et andet.Formålet med disse regler er yderligere at sikre, at statslige midler, der er be-stemt til ikke-profitgivende aktiviteter, ikke omdirigeres til at subsidiere kom-mercielle aktiviteter, altså at undgå konkurrencevridning.Sund finansiering af infrastrukturforvaltningenDet foreslås i direktivforslaget, at medlemsstaterne skal offentliggøre en ”ud-viklingsstrategi for jernbaneinfrastrukturen” med henblik på at opfylde fremti-dige mobilitetsbehov på grundlag af en såkaldt sund og bæredygtig finansieringaf jernbanesystemet. Strategien foreslås at dække en periode på mindst fem årog skal kunne forlænges. Sigtet med udviklingsstrategien er ifølge Kommissio-nen at sikre langsigtede investeringer i jernbaneinfrastrukturen, som jernbane-industrien kan henholde sig, og som kan tiltrække nye aktører til markedet.I henhold til de nuværende EU-regler skal infrastrukturforvalteren vedtage en”virksomhedsplan”, som omfatter investerings- og finansieringsprogrammer,og som skal udformes med henblik på at sikre optimal og effektiv udnyttelse og
Side 3/11
udvikling af infrastrukturen og samtidig sikre finansiel balance og omfatte denødvendige midler til opfyldelsen af disse målsætninger.I tilknytning hertil foreslår Kommissionen, at der indsættes en regel om, at in-frastrukturforvalteren sikrer, at jernbanevirksomheder høres, før virksom-hedsplanen godkendes, og at tilsynsorganet (”regulatory body”)afgiver en ikke-bindende udtalelse om, hvorvidt virksomhedsplanen bidrager til at opfylde dis-se målsætninger.Betingelser for adgang til tjenesteydelserMed henblik på at afskaffe interessekonflikter mellem på den ene side leveran-dører af jernbanerelaterede tjenesteydelser eller ejere af servicefaciliteter og påden anden side etablerede jernbanevirksomheder, og for at sikre ikke-diskriminerende adgang til servicefaciliteter, foreslår Kommissionen bl.a. føl-gende nye regler.En operatør af servicefacilitet der tilhører et organ eller en virksomhed, somogså er aktiv(-t) og har en dominerende stilling på mindst et af de jernbane-transportmarkeder, hvor faciliteten benyttes, skal være organiseret på en sådanmåde, at den er uafhængig af det pågældende organ/virksomhed med hensyntil retlig status, organisation og beslutningstagning. (De pågældende servicefa-ciliteter omfatter bl.a. passagerstationer og dertil hørende bygninger og andrefaciliteter, herunder billetsalg og rejseinformation).Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ansøgninger om kapacitet for denrelevante facilitet på grundlag af de påviste behov, skal tilsynsorganet på egetinitiativ eller på grundlag af en klage træffe hensigtsmæssige foranstaltningerfor at sikre, at en passende del af kapaciteten forbeholdes andre jernbanevirk-somheder end dem, der udgør en del af det organ eller den virksomhed, somfacilitetsoperatøren tilhører.Generelle principper for grænseoverskridende aftalerKommissionen foreslår en regel om, at enhver bestemmelse i grænseoverskri-dende aftaler mellem medlemsstater, der forskelsbehandler jernbanevirksom-heder eller begrænser jernbanevirksomhedernes ret til frit at forestå grænse-overskridende tjenesteydelser, bortfalder.Kommissionens overvågningsopgaverEfter de nuværende EU-regler skal Kommissionen overvåge udviklingen i deneuropæiske jernbanesektor.I direktivforslaget foreslås det, at medlemsstaterne til brug for Kommissionensmarkedsovervågning hvert år tilvejebringer de oplysninger, der er angivet i di-
Side 4/11
rektivforslagets bilag IV, samt andre nødvendige data, som Kommissionenmåtte anmode om. Bilag IV angår bl.a. oplysninger om udvikling i jernbane-transportresultater og kompensation for offentlige serviceforpligtelser, tilsyns-organer, beskæftigelsen i sektoren, infrastrukturafgifter, investeringer og enrække andre punkter.Formålet er ifølge Kommissionen at gøre det klart, at Kommissionens overvåg-ningsopgave vil omfatte spørgsmål som f.eks. investeringer i jernbaneinfra-struktur, prisudvikling og kvalitet i jernbanetransporten og forpligtelser til of-fentlig tjeneste for passagertransport med jernbane, idet denne foranstaltningbl.a. vil kunne bidrage til at identificere flaskehalsproblemer på servicemarke-det.NetredegørelseKommissionen foreslår, at der indføres en regel om, at netredegørelsen offent-liggøres på mindst to af EU´s officielle sprog. Sigtet er at gøre netredegørelser-ne mere tilgængelige og dermed øge gennemsigtigheden.Kontrakter mellem kompetente myndigheder og infrastrukturforvaltereEfter de nuværende EU-regler skal infrastrukturforvaltere gives incitamentertil at nedbringe både omkostningerne ved tilvejebringelse af infrastruktur ogniveauet for adgangsafgifterne.I direktivforslaget foreslår Kommissionen en regel om, at dette efterleves veden aftale mellem den kompetente myndighed og infrastrukturforvalteren afmindst fem års gyldighed, hvori er fastsat bestemmelser om statsfinansiering.Direktivforslagets bilag VII indeholder de grundlæggende principper og para-metre for sådanne aftaler, bl.a. præstationsmål i henhold til netværkskapacitet,kundetilfredshed, togpræstation, forvaltning af aktiver, m.m. Ydermere foreslåsdet, at tilsynsorganet beføjes til at vurdere, om den planlagte mellem- til lang-sigtede budgetramme for infrastrukturspecifikationer for den pågældende pe-riode er hensigtsmæssig til at opnå de aftalte præstationsmål samt til at frem-sætte anbefalinger. Det foreslås videre, at hvis den kompetente myndighed ikkepåtænker at følge disse anbefalinger, skal den give tilsynsorganet en begrundel-se herfor. Kommissionen anfører, at en sådan uafhængig vurdering kan mind-ske risikoen for, at etablerede jernbanevirksomheder udnytter deres politiskestyrke til at øve indflydelse på aftalerne.AfgiftsprincipperDe nuværende EU-regler indeholder en regel om, at afgifter for minimumsad-gangsydelser (i Danmark kaldet baneafgifter) fastsættes som den omkostning,der påløber direkte som følge af togtjenesten. Kommissionen foreslår en ud-bygning heraf, idet det foreslås, at fastsættelsen heraf (dvs. af de direkte om-
Side 5/11
kostninger) skal ske i overensstemmelse med det foreslåede bilag VIII til direk-tivforslaget. Bilag VIII indeholder en oplistning af en række omkostninger, somde direkte omkostningerikkeomfatter.Derudover foreslås det i bilaget, at infrastrukturforvalteren skal give tilsynsor-ganet en detaljeret begrundelse, hvis de direkte omkostninger for hele nettetsom gennemsnit overstiger 35 % af gennemsnitsomkostningerne til vedligehol-delse, forvaltning og fornyelse af nettet beregnet pr. kørt togkilometer.Kommissionen foreslår herudover en regel om, at når det i henhold til EU-lovgivningen er tilladt at opkræve afgifter for omkostninger ved støjgener fravejgodstransport, skal infrastrukturafgifterne ændres for at tage hensyn til om-kostningerne ved støjgener, der er forårsaget af togdriften i overensstemmelsemed forslaget i bilag VIII, punkt 2. I bilaget foreslås det, at der skal gælde endifferentiering af afgifter for sporadgang på grundlag af støjspecifikationerneved det rullende materiel, toget består af. Kommissionen anfører, at dette vilindebære et klart incitament til at modernisere infrastrukturen og navnlig til atinvestere i mere bæredygtige jernbaneteknologier.Det foreslås videre, at infrastrukturafgifterne kan ændres for at tage hensyn tilomkostningerne ved andre miljøvirkninger, der er forårsaget af togdriften, ideten stigning i infrastrukturforvalterens samlede indtægter dog kun er tilladt,hvis sådanne afgifter er tilladt i EU-lovgivningen for vejgodstransport.Derudover foreslås det, at de almindelige afgiftsprincipper ikke gælder for leve-ring af servicefaciliteter (f.eks. adgang til passagerstationer), idet det foreslås,at afgiften for sådanne tjenesteydelser ikke må overstige omkostningen ved atlevere dem samt en rimelig fortjeneste. For så vidt angår de såkaldte ekstra-ydelser (f.eks. strøm til elektrisk kørsel) og hjælpeydelser (f.eks. adgang til tele-net) foreslås det, at afgiften herfor i tilfælde, hvor ydelsen kun tilbydes af én le-verandør, ikke må overstige omkostningen ved at levere ydelsen samt en rime-lig fortjeneste.Undtagelser fra afgiftsprincipperneEfter de nuværende EU-regler kan en medlemsstat med henblik på at få infra-strukturforvalterens omkostninger dækket fuldt ud opkræve tillæg, hvis mar-kedet kan bære det. Afgiftsniveauet må dog ikke sættes så højt, at markedsseg-menter, der som et minimum kan betale de omkostninger, der er direkte for-bundet med jernbanedriften, samt en forrentning, som markedet kan bære,udelukkes fra at bruge infrastrukturen.I direktivforslaget foreslås det, at disse markedssegmenter fastlægges i over-ensstemmelse med de kriterier, der er fastsat i et bilag til direktivforslaget, efterat tilsynsorganet har godkendt dem. Kommissionen anfører, at sigtet er at for-bedre sammenhængen i de nationale afgiftsordninger for sporadgang.
Side 6/11
Side 7/11
Herudover foreslår Kommissionen en regel om, at tog, som er udstyret med deteuropæiske togkontrolsystem (ETCS), og som kører på linjer, der er udstyretmed nationale styringskontrol- og signalsystemer, tilstås en midlertidig reduk-tion af infrastrukturafgiften som nærmere fastsat i et bilag til direktivforslaget.Formålet er ifølge Kommissionen at afkorte den overgangsperiode, hvor stræk-ninger er udstyret med både nationale signalsystemer og det europæiske tog-kontrolsystem (ETCS) og dermed mindske omkostningerne til infrastruktur-vedligeholdelse.PræstationsordningKommissionen foreslår, at de nuværende EU-regler om præstationsordninguddybes, bl.a. på den måde, at infrastrukturforvalteren efter tilsynsorganetsgodkendelse aftaler de vigtigste parametre for præstationsordningen med jern-banevirksomhederne med henblik på at opnå et aftalt niveau af servicekvalitetog undgå at bringe en tjenestes økonomiske levedygtighed i fare. Der forslåsogså en kategorisering af alle forsinkelser.ReservationsafgifterEfter de nuværende EU-regler kan infrastrukturforvaltere opkræve en passendeafgift for kapacitet, som er tildelt, men som ikke udnyttes. I tilknytning til den-ne regel, og for at sikre en så effektiv udnyttelse af infrastrukturen som mulig,foreslår Kommissionen en ny regel, hvorefter der skal opkræves en reservati-onsafgift, hvis der er mere end én ansøger til en togkanal, der skal tildeles in-den for rammerne af den årlige køreplanslægning.Samarbejde mellem infrastrukturforvaltereKommissionen foreslår, at der indføres nye foranstaltninger til at sikre, at in-frastrukturforvalterne samarbejder om fastlæggelsen af afgiftssystemer for tra-fik, der krydser mere end ét net.Kommissionen foreslår endvidere yderligere regler vedrørende samarbejdemellem infrastrukturforvaltere om tildeling af infrastrukturkapacitet på mereend ét net. Desuden foreslås det, at Kommissionen og tilsynsorganerne under-rettes om og indbydes til at deltage som observatører i alle infrastrukturforval-ternes møder, hvor de fælles principper og metoder for tildeling af infrastruk-tur drøftes.Tildeling af infrastrukturkapacitet – planlægningI tilknytning til de nuværende EU-regler om tildelingsproceduren foreslårKommissionen en regel om, at infrastrukturforvalteren efter anmodning gratis
skal stille en række oplysninger til rådighed for jernbanevirksomhederne, bl.a.om kanaler, som alle andre jernbanevirksomheder har anmodet om for desamme strækninger, kanaler, som er tildelt alle andre jernbanevirksomheder,og udestående ansøgninger om kanaler for alle andre jernbanevirksomhederfor de samme strækninger, resterende kapacitet som er til rådighed på de rele-vante strækninger og oplysninger om de kriterier, der anvendes ved tildeling afkapacitet.Reglerne sigter på at skabe større gennemsigtighed på jernbanemarkedet.KapacitetsforbedringsplanEfter de gældende regler skal infrastrukturforvalteren foretage en kapacitets-analyse, hvis infrastrukturen er erklæret overbelastet af infrastrukturforvalte-ren. Senest seks måneder efter færdiggørelsen af kapacitetsanalysen skal infra-strukturforvalteren fremlægge en kapacitetsforbedringsplan.I tilknytning hertil foreslår Kommissionen en regel om, at tilsynsorganet kanafgive en udtalelse om, hvorvidt foranstaltningerne i kapacitetsforbedringspla-nen er hensigtsmæssige.TilsynsorganDirektivforslaget indeholder forslag til en række nye regler vedrørende tilsyns-organet uafhængighed med sigte på at styrke tilsynsorganernes tilsynskapacitetog troværdighed, herunder:yderligere regler til sikring af tilsynsorganets uafhængighed, bl.a. at til-synsorganet har fulde beføjelser til at ansætte og forvalte personalet itilsynsorganet, og at tilsynsorganet skal have den nødvendige organisa-toriske kapacitet til at udføre sine opgaver.i forhold til de nuværende EU-regler tydeliggøres det i højere grad i for-slaget, at tilsynsorganet, hvor det er hensigtsmæssigt, skal træffe afgø-relse på eget initiativ (altså uden en klage) med henblik på at korrigereen uønsket udvikling på jernbanemarkederne.der foreslås endvidere en regel om, at tilsynsorganets afgørelse ikkeskal være underlagt kontrol fra anden administrativ instans´ side, og attilsynsorganet skal kunne håndhæve sine afgørelser med passendesanktioner, herunder bøder.
Side 8/11
Kommissionen foreslår endvidere nye regler med henblik på at udvide tilsyns-organets kompetenceområder, herunder:
det foreslås, at tilsynsorganets kompetence tillige skal omfatte afgørel-ser truffet af operatøren af en servicefacilitet vedrørende adgang til ogopkrævning af afgifter for sådanne tjenester.der foreslås endvidere en regel om, at tilsynsorganet er beføjet til atgennemføre revisioner eller iværksætte eksterne revisioner hos infra-strukturforvalterne og, når det er relevant, jernbanevirksomheder, forat kontrollere, om bestemmelserne om adskillelse af regnskaber eroverholdt.det foreslås, at infrastrukturforvaltere og nærmere fastsatte jernbane-virksomheder skal forelægge detaljerede forskriftsmæssige regnskaberfor tilsynsorganet, der kan drage konklusioner vedrørende statsstøtte-spørgsmål, som det skal indberette til de ansvarlige myndigheder.endelig foreslås en række regler, der skal styrke samarbejdet mellem deforskellige tilsynsorganer i EU, bl.a. at de skal arbejde sammen i ar-bejdsgrupper, som mødes regelmæssigt, og om udveksling af oplysnin-ger i forbindelse med sager om international jernbanetransport.
Side 9/11
Delegerede retsakterDirektivforslaget indeholder ti bilag, bl.a. om liste over jernbaneinfrastruktur-elementer, oplysninger til overvågning af jernbanemarkedet og krav vedrøren-de omkostninger og afgifter i forbindelse med jernbaneinfrastruktur.Kommissionen foreslår regler om, at hvert enkelt bilag kan ændres på bag-grund af erfaringerne i overensstemmelse med en nærmere fastsat procedure,der vedrører udøvelse af delegation. Proceduren går ud på, at Kommissionentillægges beføjelser til at vedtage de delegerede retsakter og således foretageændringer i bilagene. Samtidig foreslås regler om Europa-Parlamentets og Rå-dets tilbagekaldelse af delegation henholdsvis indsigelse mod delegerede rets-akter.GennemførelsesretsakterKommissionen foreslår, at Kommissionen på enkelte områder kan vedtagegennemførelsesforanstaltninger med nærmere procedureregler og kriterier foranvendelse af de pågældende regler. Det foreslås f.eks. i forhold til de nuvæ-rende EU-regler om adgang til jernbaneinfrastruktur og – i relation til interna-tional passagertransport - begrænsning heraf.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDirektivforslaget vil, såfremt det gennemføres med dets nuværende indhold,medføre behov for ændringer i lov om jernbane og lov om den selvstændige of-
fentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S med tilhørende bekendtgørel-ser. Der vil således være behov for at foretage ændringer i de danske regler, derhar gennemført den første jernbanepakke.3. HøringForslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt relevantejernbaneorganisationer med høringsfrist den 13. oktober 2010. Der vil blivefremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat om resultatet af høringen,såfremt høringen giver anledning hertil.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrativekonsekvenser af forslagetDirektivforslagets statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser kanikke vurderes på nuværende tidspunkt. Som det fremgår af det ovenstående,foreslår Kommissionen en række tiltag, der skal bidrage til en forbedring afjernbaneinfrastrukturen. Erfaringsmæssigt er investeringer i jernbaneinfra-struktur meget omkostningstunge og således behæftet med potentielle væsent-lige statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser. I relation hertil erdet dog vigtigt at tilføje, at der i Danmark allerede foregår en betydelig indsats iforhold til den danske jernbaneinfrastruktur, herunder fornyelse og vedlige-holdelse af den eksisterende infrastruktur samt etablering af nye banestræk-ninger. Der bør også henvises til de dele af Kommissionens forslag, der inde-holder nye tiltag i forhold til infrastrukturafgifterne, idet det på nuværendetidspunkt er vanskeligt at vurdere, om disse forslag vil indebære statsfinansielleog samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrativt bemærkes det, at flere af Kommissionens forslag indebæreryderligere opgaver for de danske aktører i jernbanesektoren, først og fremmestfor infrastrukturforvalteren (Banedanmark) og tilsynsorganet (Jernbanenæv-net).5. NærhedsprincippetKommissionen anfører i direktivforslaget, at målene for forslaget, dvs. fremmeaf udviklingen af jernbanerne i EU, fastsættelse af hovedprincipperne for ud-stedelse af licenser til jernbanevirksomheder og koordinering af medlemssta-ternes ordninger vedrørende tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og af-gifter for brug heraf, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne.Det skyldes, at udstedelsen af sådanne licenser og driften af væsentlige dele afjernbanenettene helt klart har internationale aspekter, og at der skal tages hen-syn til behovet for at sikre retfærdige og ikke-diskriminerende vilkår for adgan-gen til infrastrukturen. På denne baggrund anfører Kommissionen, at de nævn-te mål på grund af deres grænseoverskridende aspekter bedre opfyldes af EU.
Side 10/11
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Således vur-derer regeringen overordnet, at etablering af et egentligt indre marked for jern-banetransportydelser, herunder udvikling og forbedring af jernbanesektorenskonkurrenceevne, bedst opnås ved hjælp af ensartede regler og vilkår, der fast-sættes på EU-niveau, frem for fastsættelse heraf på nationalt niveau.6. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om at sammen-skrive de nuværende direktiver under 1. jernbanepakke til ét direktiv, ligesomregeringen er positivt indstillet i forhold til de dele af forslaget, der vedrørerforenkling, præcisering og modernisering.I forhold til de nye regler, Kommissionen foreslår, er regeringen overordnetenig i Kommissionens betragtninger, for så vidt angår de problemer, somKommissionen identificerer som hæmmende for jernbanesektorens udviklingog kapacitet til at konkurrere på bæredygtig vis med andre transportformer.Samtidig må regeringen dog konstatere, at direktivforslaget indeholder en ræk-ke nye regler med væsentlige nye tiltag i forhold til jernbanesektorens aktører,hvorfor det for hvert enkelt tiltag må analyseres, om der er et reelt behov her-for, og om de foreslåede tiltag kan forventes på effektiv måde at adressere deproblemer, som der er i den danske og europæiske jernbanesektor.I den sammenhæng skal navnlig analyseres de forslag, der figurerer ovenforunder overskrifterne ”Sund finansiering af infrastrukturforvaltningen”, ”Betin-gelser for adgang til tjenesteydelser”, ”Kontrakter mellem kompetente myndig-heder og infrastrukturforvaltere” og ”Tilsynsorgan”.Det skal desuden vurderes, om omfanget af delegerede retsakter og gennemfø-relsesretsakter, hvor det med forslaget overlades til Kommissionen at fastsætteregler, er hensigtsmæssigt.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.8. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentets holdning foreligger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11