Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 267
Offentligt
982475_0001.png
982475_0002.png
Pressemeddelelse"Plan B"11. apr 2011
Aftale vedr. rammerne for anvendelse af DSB’sassistanceforpligtelse på Kystbanen og i Øresundstrafikkenmellem regeringen, DF, RV og KD.Parterne har i dag af hensyn til passagerne på Kystbanen og iØresundstrafikken aftalt følgende:DSBFirst befinder sig i en presset økonomisk situation, hvor det er usikkert,om DSBFirst fortsat vil kunne opfylde sine kontraktlige forpligtelser i forhold tilat drive Kystbanen og Øresundstrafikken. Det er derfor nødvendigt at overvejede trafikale handlemuligheder, hvis DSBFirst meddeler, at de ikke forsat selv,eller gennem overdragelse til en anden operatør, vil kunne opfylde dekontraktlige forpligtelser.Parterne er enige om i så fald at aktivere DSB’s assistanceforpligtigelse. Hvisdenne assistanceforpligtigelse skal anvendes, er vurderingen, at den kun kananvendes på den danske del af togtrafikken.Forligskredsen har på den baggrund aftalt rammerne for en forberedelse af enaktivering af DSB’s assistanceforpligtelse. Rammen indeholder følgendehovedpunkter:
Kystbanen isoleres fra Sverige ved at der indføres to togsystemer påKystbanen, dels 20-minuttersdrift til Kastrup og dels 20-minuttersdrift tilKøbenhavn H med fortsættelse mod vest i den sjællandske regionaltrafik.Det skal undersøges, om enkelte tog i myldretiden kan videreføres fraKastrup til Sverige, såfremt dette giver mening regularitets- ogkapacitetsmæssigt.
Derved sikres det, at trafikken på Kystbanen kan videreføres med sammetrafikomfang som i dag. Ved at isolere trafikken på Kystbanen sikres detendvidere, at forsinkelser fra Sverige ikke længere vil kunne forplante sigvidere op af Kystbanen. Parterne forventer derfor, at regulariteten påKystbanen i så fald vil kunne forbedres.Parterne har endvidere aftalt, at der ud fra ovenstående rammer arbejdesvidere med at udarbejde en konkret operationel plan, som indbefatter:
Udarbejdelse af en konkret køreplan.
En aftale med de svenske myndigheder om samarbejde om trafikkenover Øresund.En omløbsplan for anvendelse af materiel.Afklaring af de økonomiske forhold, bl.a. vedr. indtægtsdeling.
»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside