Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
Udkast
NOTATDEPARTEMENTET
Referat af rådsmødet (TTE – transport) den 31. marts 2011 i Bruxelles
DatoJ. nr.
4. april 20112011-936
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 3: Forslag til afgørelse om de detaljerede betin-gelser for adgang til den offentligt regulerede tjeneste under Gali-leo-programmetEU-Kommissionen har fremlagt et forslag til beslutning om de betingelser, derskal gælde for brugerkredsens adgang til den offentligt regulerede tjeneste(PRS), herunder oprettelse af en kompetent PRS-myndighed i de medlemssta-ter, som beslutter sig for at anvende PRS. Forslaget indeholder en række mini-mumsstandarder, som den kompetente PRS-myndighed skal opfylde i forbin-delse med forvaltningen af de definerede opgaver.Formandskabet understregede vigtigheden af at sende et signal til Europa-Parlamentet om, at Rådet er klar til at forhandle om forslaget. Kommissær Ta-jani udtrykte, at Kommissionen ikke er fuldt ud tilfreds med formandskabetstekst, men at Kommissionen samtidig er fortrøstningsfuld om at opnå en før-stelæsningsløsning med Europa-Parlamentet.To lande udtrykte begge, at sikkerhedsforanstaltningerne forbundet med PRSer meget vigtige, og opfordrede Kommissionen til at inddrage nationale sikker-hedseksperter i arbejdet hermed.Rådet vedtog herefter generel indstilling om forslaget.Dagsordenspunkt 4: Meddelelse vedrørende midtvejsevaluering afimplementering af de europæiske GNSS-programmer (EGNOS ogGalileo)Kommissionen fremlagde i januar 2011 en midtvejsrapport om gennemførelsenaf de europæiske GNSS-programmer. I rapporten skønner Kommissionen, aten færdiggørelse af Galileo-programmets infrastruktur vil kræve en yderligerebevilling på € 1,9 mia. (14,4 mia. kr.), samt at de årlige driftsomkostninger vilbeløbe sig til € 800. mio. (6,1 mia. kr.), når programmet er i fuld drift.Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om Kommissionensrapport. I Rådskonklusionerne er der lagt vægt på, at udviklingen af de europæ-iske programmer for satellitbaseret radionavigation vil danne grundlag for etinnovativt og stærkt marked for tjenester, der kan udnytte programmerne ogdermed bidrage til økonomisk fremgang. Rådskonklusionerne fremhæver sam-tidig, at Kommissionen skal fortsætte sine analyser af omkostninger i forbin-delse med programmerne, herunder identificere mulige omkostningsreduktio-ner, samt at Kommissionen skal udarbejde et forslag til finansiering af pro-
grammerne til brug for fastlæggelsen af de kommende finansielle perspektiverfor perioden efter 2013.Kommissær Tajani gav udtryk for, at man bør gennemføre projektet i fuld ska-la. Det forventes at kunne tages i brug i 2015 med en fuld udrulning i 2020. Ta-jani var opmærksom på de bekymringer, der var i medlemsstaterne om fordy-relserne, og tilbød at besøge parlamenterne i de lande, hvor der var skepsisomkring fordyrelserne og projektet, med henblik på at forklare gevinsterne vedprojektet og årsagen til finansieringsbehovet.En række lande tog ordet. Danmark fandt – i lighed med en række andre lande,at det var utilfredsstillende med fordyrelsen af projektet, og at der måtte skabesstørre klarhed over årsagerne hertil. De fleste lande gav også udtryk for, at pro-jektet fortsat skal finansieres af EU-budgettet, og at fordyrelserne skal håndte-res i forbindelse med forhandlingerne af den flerårige finansielle ramme efter2013.Kommissær Tajani sagde, at der kan gives et mere præcist billede af budgettet,når de to sidste kontrakter er underskrevet senere i år.Rådet vedtog de fremlagte rådskonklusioner.Dagsordenspunkt 5: Aftale om samarbejde mellem EU og ICAOSamarbejdsaftalen blev vedtaget af Rådet.Dagsordenspunkt 6: Medtagelse af cabotage i luftfartsaftalen mel-lem EU og SchweizRådet gav Kommissionen forhandlingsmandat til at udvide Schweiz’s luftfarts-aftale med EU til at omfatte cabotage.
Side 2/2