Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
903971_0001.png
903971_0002.png
903971_0003.png
903971_0004.png
903971_0005.png
903971_0006.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.13. oktober 20102010-3778
Center for Kollektiv Trafik
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om udvik-lingen af et fælles europæisk jernbaneområde, KOM (2010) 474 en-deligNotatet er fremsendt parallelt til Folketingets Trafikudvalg og Folketingets Eu-ropaudvalg.Resumé:Kommissionen har den 17. september 2010 udsendt en meddelelse om udvik-lingen af et fælles europæisk jernbaneområde. Meddelelsen knytter sig til detdirektivforslag om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, somKommissionen fremsatte samme dato, idet meddelelsen dog har et brederesigte.Kommissionen anfører, at det er nødvendigt, at EU opretter et fælles europæ-isk jernbaneområde. Essensen i meddelelsen er herefter Kommissionens stra-tegiske overvejelser af, hvilke tiltag der med henblik herpå skal iværksættes.Tiltagene omfatter fremme af udvikling af en effektiv jernbaneinfrastruktur,etablering af et attraktivt og egentligt jernbanemarked, fjernelse af admini-strative og tekniske hindringer og sikring af lige vilkår i forhold til andretransportformer.1. Baggrund og indholdMeddelelsen er fremsendt af Kommissionen den 17. september 2010 og forelå idansk sprogversion den 21. september 2010.Meddelelsen indeholder Kommissionens mere overordnede strategiske overve-jelser om jernbanesektorens udvikling og knytter sig til det forslag til direktivom oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, som Kommissionenfremsatte den 17. september 2010 (KOM (2010-475)).Det fremgår af meddelelsen, at Kommissionen i nær fremtid vil høre alle berør-te parter om initiativerne i meddelelsen, der således vil få indflydelse på, hvilkeprioriterede tiltag der skal udformes for de næste fem år.Kommissionen anfører i meddelelsen, at en række problemer medfører, atjernbanesektoren har vanskeligt ved at bevare sin nuværende position i EU´s
transportsystem – og endnu vanskeligere ved at forbedre den – til trods for sitvækstpotentiale i lyset af voksende miljøproblemer, jernbanefragtens succes iandre dele af verden samt borgernes og speditørernes åbenlyse behov for i hø-jere grad at kunne benytte jernbanetransport.Kommissionen argumenterer – bl.a. under henvisning til, at jernbanesektorener en miljøvenlig og energieffektiv transportform – for, at det er nødvendigt, atEU opretter et fælles europæisk jernbaneområde, der bygger på et integreretinfrastrukturnet og interoperabelt udstyr, som muliggør en gnidningsløs trans-port i hele Europa og med nabolandene.For at styrke jernbanesektorens konkurrenceevne og miljøvenlige aspekter børder ifølge Kommissionen træffes yderligere foranstaltninger.I meddelelsen redegøres for hovedlinjerne i Kommissionens strategi, som om-fatter:a) Fremme af udviklingen af en effektiv jernbaneinfrastrukturKommissionen påpeger, at omfanget af investeringer i udvikling og vedligehol-delse af jernbaneinfrastruktur fortsat er utilstrækkeligt i mange medlemsstater,særligt i Central- og Østeuropa.Kommissionens politik sigter på at mobilisere EU-midler og internationale, na-tionale og private midler til at udvikle nye jernbanetransportprojekter. Derhenvises bl.a. til, at EU har besluttet at afsætte en betydelig del af sit transport-budget til udvikling af jernbaneinfrastruktur. Der henvises endvidere til projek-ter under de transeuropæiske transportnet (TEN-T) og de prioriterede TEN-T-projekter, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Fond for Regionaludviklingog Den Europæiske Investeringsbanks lån og garantier. Kommissionen be-mærker, at den vil redegøre for sin tilgang i den kommende hvidbog om EU´sfremtidige transportpolitik.Kommissionen foreslår endvidere, at der etableres finansielle vilkår, der stimu-lerer medlemsstaternes investeringer i – og en bæredygtig finansiering af –jernbaneinfrastrukturen, bl.a. med forslag om at de kompetente offentligemyndigheder skal forpligte sig til at følge mellem- og langsigtede investerings-strategier..Det fremgår i øvrigt af meddelelsen, at Kommissionen især har fokus på udvik-lingen af højhastigheds- og godsorienterede net. Således vil Kommissionenbl.a. overveje, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at forbedrejernbanegodstjenesternes kvalitet.b) Etablering af et attraktivt og egentligt jernbanemarked
Side 2/6
Kommissionen vil fjerne de hindringer for loyal konkurrence og markedsad-gang, som fortsat eksisterer, og som bl.a. angår vanskeligheder for tilsynsorga-nerne i forhold til overvågning af infrastrukturforvalterne samt forskellige pro-tektionistiske metoder.Kommissionen nævner, at jernbanegodstransporten og den internationale pas-sagertransport med jernbane har været fuldt åbne for konkurrence siden hen-holdsvis 2007 og 2010. Kommissionen vil foreslå at udvide markedsåbningentil også at omfatte national passagertransport. Eftersom en meget stor del afden nationale passagertransport udføres inden for rammerne af kontrakter omoffentlige tjenesteydelser, vil Kommissionen også undersøge betingelserne fortildeling af offentlige tjenesteydelseskontrakter om jernbanetransport i med-lemsstaterne. Kommissionen bebuder, at den vil vedtage et nyt initiativ for atfremme yderligere markedsåbning senest i 2012.Det anføres, at spørgsmålet om at styrke kravene vedrørende institutionel ad-skillelse mellem infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder og oprettelseaf hensigtsmæssige institutionelle ordninger for at sikre en integreret overvåg-ning af EU´s jernbanemarked også vil blive undersøgt i denne kontekst.c) Fjernelse af administrative og tekniske hindringerDet anføres i meddelelsen, at sikkerhedskrav og manglen på interoperabilitetfortsat udgør væsentlige hindringer for adgang til EU´s jernbanemarked.Kommissionen anfører, at den har lagt grundstenen til at gøre fremskridt påsikkerhedsområdet ved at harmonisere sikkerhedscertifikaterne for jernbane-virksomheder og indføre fælles sikkerhedsmål og –metoder. Kommissionennævner, at det er nødvendigt, at der oprettes effektive og uafhængige nationalesikkerhedsmyndigheder, og at Kommissionen fortsat vil overvåge medlemssta-ternes overholdelse af EU-reglerne om oprettelse af sådanne organer.Kommissionen nævner, at Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) har en le-dende rolle på området, og at Kommissionen vil undersøge, hvordan ERA´srolle gradvis kan udvides, så ERA supplerer eller endog påtager sig i det mind-ste en del af de nationale sikkerhedsmyndigheders arbejde i forbindelse medcertificering og godkendelse. Kommissionen nævner, at den eventuelt i en nærfremtid vil fremsætte et lovgivningsforslag.For så vidt angår interoperabilitet nævner Kommissionen bl.a., at TSI´erne(tekniske specifikationer for interoperabilitet) på nuværende tidspunkt fortsatkun gælder for det transeuropæiske net, men at ERA netop har fået mandat tilat arbejde på, at hele jernbanesystemet skal være dækket af harmoniseredespecifikationer i 2013. Kommissionen bemærker endvidere, at dens vedtagelseaf planen om indførelse af et europæisk jernbanesignalsystem (ERTMS) i juli2009 og den aktuelle gennemgang af TEN-T-politikken tager sigte på at frem-
Side 3/6
skynde installationen og en effektiv anvendelse af de nyeste interoperable tra-fikstyringsudstyr.d) Sikring af lige vilkår i forhold til andre transportformerKommissionen anfører, at som det er nu, er der ikke virkelig lige vilkår og enredelig konkurrence mellem de forskellige transportformer. Kommissionen på-peger, at de afgiftsprincipper, der i øjeblikket anvendes for jernbane-, vej- oglufttransport, er vidt forskellige.Kommissionen anfører, at den har foreslået foranstaltninger med henblik på atinternalisere de eksterne transportomkostninger (navnlig luftforurening, støj,klimaændringer og overbelastning) på en koordineret og afbalanceret måde foralle transportformer, så afgifterne afspejler omfanget af de eksterne omkost-ninger, som samfundet som helhed påføres. Kommissionen nævner, at interna-lisering af de eksterne omkostninger er den rigtige måde til at sikre, at prissy-stemet mere nøjagtigt afspejler de reelle omkostninger, de forskellige trans-portformer oppebærer, og giver det rette prissignal til transportbrugerne, så detilskyndes til at ændre adfærd for at mindske disse omkostninger.Kommissionen nævner, at dens forslag om at revidere første jernbanepakke ogforanstaltningerne vedrørende vejgodstransport i Eurovignet-direktivet sigterpå at sikre konvergens mellem de afgiftsprincipper, der gælder for jernbane- ogvejtransport.Endvidere anfører Kommissionen, at forøgelse af jernbanesektorens andel afden samlede transportvolumen er en vigtig og nødvendig del af visionen om atgøre EU´s transportsektor mere bæredygtig og effektiv. Hvis jernbanesektorensmiljømæssige konkurrenceevne skal maksimeres, vil det ifølge Kommissionenmuligvis være nødvendigt med yderligere foranstaltninger, navnlig for at styrkeenergieffektiviteten yderligere.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforMeddelelsen indeholder Kommissionens strategiske overvejelser og har der-med ikke på nuværende tidspunkt konsekvenser for den danske lovgivning. Nårog hvis de strategiske overvejelser udmøntes i forslag til nye EU-retsakter, kander – grundet meddelelsens bredtfavnende temaer – potentielt blive tale omændringer inden for store dele af den danske jernbaneregulering. Meddelelsenvil således på sigt kunne medføre behov for ændringer først og fremmest i lovom jernbane med tilhørende bekendtgørelser samt tillige i lov om den selv-stændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S.3. Høring
Side 4/6
Meddelelsen er sendt i høring til EU-specialudvalget for transport samt rele-vante jernbaneorganisationer med høringsfrist den 15. oktober 2010. Der vilblive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat om resultatet af hørin-gen, såfremt høringen giver anledning hertil.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrativekonsekvenser af forslagetMeddelelsen er i sit indhold for generel til, at der kan foretages konkrete vurde-ringer af de statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-kvenser. Flere dele af meddelelsens temaer vil dog – hvis de gennemføres – ha-ve sådanne konsekvenser. Det gør sig f.eks. gældende i forhold til de af Kom-missionens påtænkte ændringer vedrørende baneafgiftssystemet (og konver-gens med vejområdet), yderligere markedsåbning og betingelserne for tildelingaf offentlige servicekontrakter.5. NærhedsprincippetDa der er tale om en meddelelse, er nærhedsprincippet principielt ikke rele-vant.Regeringen bemærker dog, at de strategier, som Kommissionen behandler imeddelelsen, vedrører områder, hvor EU i forvejen har udstedt retsakter, idetder således er tale om udbygninger og ændringer til den eksisterende EU-regulering. Det er (fortsat) regeringens vurdering, at de jernbanemæssige pro-blemstillinger, som meddelelsen omfatter, imødegås bedst på EU-niveau, og atnærhedsprincippet derfor er overholdt.6. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positivt indstillet over for Kommissionens fokus påjernbanesektorens miljø- og energimæssige styrker og over for Kommissionensfokus på, at en forøgelse af jernbanesektorens andel af den samlede transport-volumen er en vigtig og nødvendig del af EU´s transportpolitik. Som Kommis-sionen finder regeringen ligeledes, at det er nødvendigt at styrke jernbanenskonkurrenceevne.Regeringen er endvidere i overvejende grad på linje med Kommissionen i for-hold til de tiltag, som Kommissionen påtænker, på jernbaneområdet, idet enrække af tiltagene og strategierne dog må analyseres nærmere for at sikre, at detilstrækkeligt effektivt bidrager til at realisere jernbanesektorens fulde poten-tiale og imødegå de identificerede problemstillinger.Således må det herunder særligt analyseres, når og hvis Kommissionen frem-sætter konkrete forslag, om tiltag og strategierne vedrørende investering i jern-
Side 5/6
baneinfrastruktur, udvidet markedsåbning og yderligere beføjelser til ERA erhensigtsmæssige og tilstrækkeligt målrettede.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.8. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentets holdning foreligger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetMeddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6