Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 257
Offentligt
979714_0001.png
979714_0002.png
979714_0003.png
979714_0004.png
979714_0005.png
979714_0006.png
979714_0007.png
MEGAvækst?BaneBranchens årligejernbanekonferenceKøbenhavn d. 11. maj 2011The Annual Danish Railway ConferenceCopenhagen, 11 May, 2011
Jernbaneni
– BOOM of the Danish Railway?
I samarbejde medDI Transport
in collaboration with the Danish Transport Federation
BaneBranchens årlige konference:
BOOM of theJernbanen i MEGAvækst?-DanishRailway?
I samarbejde med / in collaboration with
Mød blandt andre transportminister Hans Christian SchmidtBaneBranchen indbyder for tredje gang til
Velkommen
den årlige danske jernbanekonference. I århar DI og BaneBranchen slået sig sammenpå, hvad der rører sig i branchen og forog udveksle meninger og synspunkter.igen at sikre, at alle, der har en aktie i denfor at opnå et endnu bedre og bredere buddanske jernbane, har mulighed for at mødesOverskriften for konferencen ”Jernbanen ihar vi valgt for at give en ide om, hvad derfor øjeblikket karakteriserer den danskestore investeringer i den danske jernbaneMEGAvækst? – BOOM of the Danish Railway?”jernbane efter en periode med stilstand. De
bringer Danmark i front på signalområdetmed et muligt eksporteventyr til følge.for fremtiden, de store projekter, dengods- og passagertransport.mulige eksport og den stadig stigendevigtighed af jernbanen både inden forGrundlaget for samarbejdet mellem de toforeninger er skabt af en fælles interesse
De sidste års succes har betydet, at vi i århar satset større både hvad angår lokalerog antallet af sessioner. Det betyder, at vii år har haft mulighed for et endnu merespændende og varieret program medindlæg på både dansk og engelsk.Vel mødt.
Der er blevet taget vældig godt imod demange konstruktive tilbagemeldinger.
sidste års banekonferencer, og vi har fået
Welcome
SectorFor the third time, the Danish Railyou toAssociation (BaneBranchen) invitesnce. Thisthe annual Danish railway confereerationyear BaneBranchen and the Confedd upof Danish Industry (DI) have teamer bidto achieve an even better and broadery andon what goes on within the industwho hasyet again to ensure that everyoneanan interest in the Danish railway hasopinionsopportunity to meet and exchangeand views.
To give an idea of what characterisesthe Danish railways today, followingsena period of standstill, we have chost? –the heading”Jernbanen i MEGAvæklargeBOOM of the Danish Railway?” Thebringinvestments in the Danish railwaystorDenmark to lead the signalling sectowith a possible exporting adventureweenfollow. The basis for cooperation bettualthe two associations arises from mujects,interests for the future, the large proousthe possible export and the continuys bothincrease in importance of the railwaort.within freight and passenger transp
us yearsThe railway conferences of previohavehave been received very well and weitiveobtained many constructive and posyearsresponses. The success of the pastbothmeans that this year, we aim largerofwith regard to location and numberansessions. This makes it possible forferenceeven more exciting and varied conutions inprogramme for 2011 with contribboth Danish and English.Welcome.
Branchedirektør/ DirectorMichael SvaneDI Transport
Formand/ ChairmanPeter SonneBaneBranchen
Programme
ProgramResultatet af samarbejdet mellemBaneBranchens & DI Transportsarrangører og foredragsholdere er etprogram bestående af åbningstaler vedMr. Keir Fitch, DSBs administrerendedirektør Søren Eriksen og Banedanmarksadministrerende direktør Jesper Hansen.Hovedindholdet er i alt 56 indlæg af 25spørgsmål. Konferencen afrundes afminutters varighed efterfulgt af 5 minutterstransportminister Hans Christian Schmidt.
I samarbejde med / in collaboration with
vicekabinetschef, Europakommissionen
ProgramkomitéPeter SonneBombardierDI Transport
Programme CommiteeMichael SvaneAlex LandexDTU TransportDI Transport
Programmet bliver løbende opdateret på BaneBranchens hjemmeside:
www.banebranchen.dk
På hjemmesiden vil man desuden få adgang til:
Knud MøllenbachDanish Railway Group
Link til elektronisk tilmeldingDownload af slideshows efter konferencenKonferenceprogrammet og eventuelle programændringerOplysninger om konferencestedet – Tivoli Congress Center
Per HenriksenBanedanmarkDNV
Bernd SchittenhelmLouise HopkinsonThomas RaschVecturaBanedanmarkAlstom
porationThe programme is a result of the corish Railbetween the organisers from the Danand theSector Association (BaneBranchen)nsport).Danish Transport Federation (DI TraKeir Fitch,Opening speeches are given by Mr.residentDeputy Head of EU Cabinet of vice-pSiim Kallas, Managing director of DSBn, and(Danish State Railways) Søren Erikse
te:ly updated on BaneBranchens websiThe programme will be continuous
markManaging director of Rail Net Denmain(Banedanmark) Jesper Hansen. Thes of,programme of the conference consistutesin total, 56 presentations of 25 mindebate.duration followed by 5 minutes ofr ofThe conference is closed by MinisteTransport Hans Christian Schmidt.
René FongemieNils DaugaardSund&Bælt
Michael Nielsen
Grafisk identitet og layoutGraphic identity and layoutAtkins Danmark
Stefan Kiel Nielsen
www.banebranchen.dkOn the website, there is also access
Link to electronic enrolmentthe conferenceDownload of slideshows followingprogramme changesConference programme and any– Tivoli Congress CenterInformation on the conference site
to:
Spørgsmål
QuestionsSpørgsmål i forbindelse medkonferencen kan stilles tilQuestions with regard to theconference may be rendered toBernd SchittenhelmTlf.: 60 82 73 98E-mail: [email protected]
Jernbanen i MEGAvækst?- BOOM of the Danish Railway?Tid8:309:00-10:3010:3010:45-11:15AktivitetRegistrering og kaffe/ Registration and morning coffeePauseAdministrerende direktør Søren Eriksen, DSB:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .DSB+ skal sikre fremtidig kundetilfredshed og vækstAdministrerende direktør Jesper Hansen, Banedanmark:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Dobbelt op i 2020 med professionelle projekterDeputy Head of Cabinet of vice-president Siim Kallas, EU cabinet, Mr. Keir Fitch:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .EU railways at a cross-road
I samarbejde med / in collaboration with
Jernbanens ambitioner
ERTMS-kompetencer
11:15-11:4511:45-12:1512:1513:30-14:00
Kunden i fokus – nårjernbanens forandring ogen stabil daglig drift skalgå hånd i håndJacob Søgaard HansenDSBMichael LarsenBanedanmark
Danmark som frontløberi EuropaMorten SøndergaardBanedanmark
Ove Dahl KristensenDSB
Jernbanekapacitet
Liberalisation – The next steps
Status - København
Efficient operation
Danske projekter
Dobbelt op i 2020/30
Opening the EuropeanrailwayClaus RöserTrafikstyrelsen
Ny Nørreport station:2011-2014Mikael BredsdorffBaneDanmark
Energy efficiency – the newcompetition factor for rail?Mads BergendorfMacroplanSteen RubyValcon
Udbygning afNordVestBanenMartin LoseBanedanmark
FremtidensTrafikstyringscentraler
ERTMS som et danskeksporteventyrChristian JervelundCopenhagen EconomicsRobert ArpeRambøll
Kapacitet – udbud ogefterspørgsel
Operational Rules(nye SR-regler)FrokostBent AhlgrenBanedanmark
Verdensklasseprojektersom døråbner for detinternationale marked
Lasse Toylsbjerg-PetersenBanedanmarkChrister HögströmBombardier
Safety Mangement in aliberalised marketJens Christen RolfsenDNVPer CorshammarAtkinsThomas RaschVectura
Metro Cityringen –bedre banebetjening afhovedstadenHenrik Plougmann OlsenMetroselskabetKlaus S. JørgensenBanedanmarkTommy O. JensenAtkinsPer HenriksenDI
Development and Implemen-tation of DSB’s Energysaving System for all trainsThe future TrafficManagement System (TMS)Felix LaubeEmch+Berger
København-Ringsted-projektet: De kommendearbejderJan Schneider-TilliBanedanmarkFrank OlesenDSB
Högkapacitetståg för inter-regional och intercity trafik
High-speed: Globally andin Scandinavia
Trafikken ind og ud afKøbenhavn – status på6. hovedspor og KØR
Århus Nærbane
Eksport af jernbane
Findes der en opskrift forfremtidens eksportsucces?Phillip SchröderHandelshøjskolen AarhusUniversitetAnna Marie Damgaard KristensenFocon Electronic Systems
14:00-14:3014:30
Kom ud i verden – og bliv der
Vincent PassauAlstom
ERTMS Suppliers 1
Optimering
Udfordringer for liberalisering
Muligheder og visioner
Major renewals
Internationale projekter
In-service ERTMS in Europe
Vi ved ikke hvor du bor,men vi ved hvad du vejerKim AndersenBanedanmark
15:00-15:30
Pause
Majid Sepehri & Paul KaniewskiBombardier
On a fast track to China
Joachim Bak & Per ThorlaciusDSB S-tog
Vækstområde Øresund
Jernbanevision Jylland
Delivering a Major CapitalProject on an OperationalRailway in the U.K.West Coast Main LineA Network Rail representative
Femern forbindelsen og dedanske landanlægJohnny Restrup-SørensenFemern A/S
Dobbelt op på rettidighed
Opgradering af Sydbanen– et vigtigt led i Femern-forbindelsenTonni Christiansen &Helle MathiassenRambøll
Jernbanevision 2050
Railway projects –Contractors perspectiveJens Otto DaugaardStrukton
Finansiering af MEGAinfrastrukturprojekter
Adam Bruun & Max JensenEuropean Investment BankDe næste MEGA-projekter
Fremtidens eksperter
ERTMS Suppliers 2
Punctuality
Markedets vilkår
Fremtidens udfordringer
Vedligehold af infrastruktur
Dansk jernbaneviden –en mulighed for vækstMichael SvaneDILars PallesenDTU
15:30-16:0016:00-16:3016:3016:4517:3018:15-
GRTMS - The challenge ofERTMS becoming a globalstandardDavid SanzInvensys Rail
Intelligent trainmaintenancePer ÖsterAlstom
Jernbanenævnet – nårmarkedets vilkår ikkematcher forventningenMichael SteinickeJernbanenævnet
Københavns Hovedbanegård– udfordringer og mulighederUffe Ærboe ChristensenTrafikstyrelsen
Baneuddannelsen
Challenges of future trainoperations in an ERTMSenvironmentBernhard StammSiemensBent HansenThales
Punctuality – what can welearn from aviation?Peter SvendsenBanedanmarkDr. Hansjörg HessSignon
Godstog gennem Danmark:Når markedet bliver ramtaf virkelighedenStig Kyster-HansenDB Schenker Rail
Elektrificering påSjælland og i JyllandSvend PoulsenAtkinsOve Dahl KristensenDSB
Søren Boysen & Bent JacobsenBanedanmark
Status på genopretningen
Status på timemodellen ogbanebetjening af ØstjyllandJan AlbrechtTrafikstyrelsenSten HansenRegion Skåne
Optimeret planlægning afsporjustering
PAUSE
Middag/ Dinner
Transportminister Hans Christian Schmidt:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Stor vækst og optimal, driftsikker transportFormand for BaneBranchen Peter Sonne:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Afrunding
Henrik GarverForeningen af rådgivendeingeniører
Rådgivernes synspunkt
Optimised Train Managementwith ERTMS - an integratedThales solution
Swiss punctuality
Fra statslig styrelse tilkommercielt aktieselskab –og hvad laver SJ i Danmark?Elisabeth Lindgren &Jonas NilssonSJ
Fremtidens rullende materiel
Peter Juel Jensen & René FongemieBanedanmark
Trafikken iØresundsregionenJens KampmannKattegatkomitéen
Effektivisering afsporvedligehold medskinneslibningBo NielsenBanedanmark
Kattegatforbindelsen
About BaneBranchen
Om BaneBranchenBaneBranchen og DI arbejder begge forat øge forståelsen for og styrkelse af dendanske jernbanesektor til gavn for virksom-heder og borgere. Begge organisationerønsker gennem faglige aktiviteter at skabeoffentlig debat samt styrke vidensdelingenog de personlige netværk i jernbane-sektoren, og er derfor gået sammen omat arrangere BaneBranchens årligejernbanekonference. Læs mere omBaneBranchen og DI påog
I samarbejde med / in collaboration with
Medlemmer/ MembersThe Danish Rail Sector Associationtion(BaneBranchen) and the Confederatoof Danish Industry (DI) both workincrease the understanding for andystrengthening of the Danish railwaiesindustry for the benefit of compancand citizens. Through railway specifitoactivities, both organisations wantthencreate public debate and also strenglwaypersonal networking within the raimed upsector and for this reason have teaenceto arrange the annual railway conferof BaneBranchen. Read more aboutBaneBranchen and DI at
GuldmedlemmerGold members
SølvmedlemmerSilver members
www.banebranchen.dkwww.di.dk
www.banebranchen.dkand
www.di.dk
Practical information
Praktiske oplysningerBombardier er hovedsponsor for jernbanekonferencenBombardier is platinum sponsor for the conference
I samarbejde med / in collaboration with
Netværksmiddag
Både foredrag og slideshows er skandinavisk
Konferencesprog
eller engelsk uden tolkning. Engelske foredrager markeret med rødt i programoversigten.Der udgives ikke en konferencerapport,
Tilmelding: Tilmelding til konferencen skal ske
Tilmelding
The conference dinner, with wine sponsored by Thales, is included in
Konferencemiddagen, med drikkevarer der er sponsoreret afThales, er inkluderet i prisen og afholdes iTivoli Brasserie kl. 18:15the price and is held at Tivoli Brasserie at 18:15 p.m.
ved at udfylde tilmelding på BaneBranchenshjemmeside (www.banebranchen.dk)senest den 29. april.Deltagere:2.500 kr.
Conference language
Konferencerapport
men slideshows vil være tilgængelige påBaneBranchens hjemmesideOnsdag den 11. maj 2011 kl. 9:00-18:00
Konferenceafgift
inBoth speeches and slideshows arer-Scandinavian or English without interked red.pretation. English sessions are ma
Enrolment
(www.banebranchen.dk) efter konferencen.
For hver 10 deltagere fra samme virksomhedkan der tilmeldes én ekstra deltagergratis.Alle priser er i danske kroner (DKK).Prisen inkluderer morgenkaffe, frokost,Afbud til konferencen modtages udeneftermiddagskaffe og middagsarrangement.
Conference report
Tid
efterfulgt af middag.
Studerende: 200 kr. (gælder ikke ph.d.-stud.)
lished,A conference report will not be pubthebut slideshows will be available onWednesday 11 May 2011 9:00-18:0followed by a dinner.0
ndatoryEnrolment for the conference is maon thefilling out an enrolment applicationbranchen.dk)website of BaneBranchen (www.baneat the latest 29 April 2011 .
Conference fee
BaneBranchen websiteconference.(www.banebranchen.dk) following the
Time
Tivoli Congress Center
Sted
Arni Magnussonsgade 2-41577 København VDanmark
Afbud
Participants: DKK 2.500,-.e company,For each 10 participants from the samd forfree.one extra participant can be enrolleDKK 200,- (not PhD students)Students:lunch,The price includes morning coffee,afternoon coffee and dinner.
Cancellation
www.tivolicongresscenter.dk
beregning til og med 26. april. Herefter ertilmeldingen bindende.Registrering ved ankomst foregår i Tivoli
Place
Registrering
kan reserveres gennem Tivoli Hotel:
Overnatning
(+45) 44 87 00 00 / www.tivolihotel.dk
foyeren, hvor der serveres morgenkaffe.
Tivoli Congress CenterArni Magnussonsgade 2-41577 København V
Velkomst er i Tivoli Congress Hall & Balkon.
Denmarkwww.tivolicongresscenter.com
receivedCancellations for the conference arengwithout calculation until and includient is binding.26 April 2011. Hereafter, the enrolm
RegistrationHall & Balkon.
Overnight accomodation
can be booked via Tivoli Hotel:el.com(+45) 44 87 00 00 / www.tivolihot
the foyer.Registration happens at arrival atTivoli foyer.Morning coffee wil be served at thegressThe welcome will be in the Tivoli Con
Hovedsponsor/ platinum sponsor2011Ho11 ns20 spoedovr
VivilfremtidssikreS-togetudienkøreudenstopitrafikken
Vi moderniserer togsystemer uden at genere passagererne med stop i togdriftenBombardier er teknologisk I front når det gælder udvikling af innovative togsystemer. Rutineret, hurtigt oguden generende trafikstop for passagerne, kan vi fremtidssikre den københavnske S-bane. Vi gjorde det iMadrid. Og vi vil gøre det i København.

www.bombardier.dk

I samarbejde med / in collaboration with