Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
Til pressen
4. april 2011
Landevejsulykker: Bilister falder i søvn bag rattetHVU har undersøgt 30 ulykker på de overordnede landeveje.Mere end 30 procent af alle ulykker med alvorligt tilskadekomne sker pålandevejene, og ca. 60 procent af alle dræbte i trafikken skyldes ulykker pålandevejene. Det er baggrunden for HVU’s analyse, som er blevetgennemført med midler fra puljen til bedre trafiksikkerhed, som blev afsat itransportaftalen fra januar 2009.Søvn bag rattet og for høj hastighed medvirker til mange landevejsulykker.Og helt generelt er der menneskelige fejl bag ulykkerne. Men HVU vurderer,at en stor del af ulykkerne kunne være undgåetmed kendte tekniske
løsninger for vej eller køretøj.Søvn bag rattetI en del af de analyserede ulykker kommer en bilist over i det forkerte spor,fordi han eller hun falder i søvn eller får et ildebefindende. Der er ofte småtegn på træthed, som bilisten ikke reagerer på, men bilisten vælger i stedetat køre videre. Disse bilister opfatter ikke deres kørsel som risikobetonet,og ignorerer derfor de små tegn. Mødeulykker (frontalkollisioner) er skyld ien tredjedel af de dræbte på landevejene i Danmark
Undersøgelsen bekræfter forebyggende indsats
Transportminister Hans Christian Schmidt udtaler:”Det er godt, at vi får mere detaljeret viden om ulykker på landeveje.Gennem undersøgelsen får vi bekræftet, at den forebyggende indsatsmed bl.a. kampagner og mere hensigtsmæssig udformning af vejenekan gøre en forskel.Der er en lang række årsager til ulykker på landevej og mange afindsatsområderne arbejder vi allerede med som f.eks. flere rumlerillerog indsats mod grå strækninger.”
For høj hastighed medvirkerI alt 10 af de 30 ulykker ville ikke være sket, hvis en trafikant havdeoverholdt hastighedsgrænsen eller tilpasset hastigheden efter forholdene. I5 andre ulykker bliver skaderne mere alvorlige pga. for høj hastighed. Iflere krydsulykker bliver orienteringen vanskeliggjort af modpartens forhøje hastighed.”Rapporten understreger også vigtigheden af, at hastigheden på vejentilpasses det lokale trafiksikkerhedsbillede,” udtaler transportministerHans Christian Schmidt.
Tiden efter ulykkenMange af de involverede trafikanter må i lang tid kæmpe med følgerne afulykken. HVU skønner, at der i 20 af de 30 ulykker er langtidsfølger af
fysisk, økonomisk, psykologisk og psykosocial art for en eller flereinvolverede trafikanter og deres pårørende.
Yderligere oplysningerResultaterne præsenteres mandag den 4. april 2011 kl. 9-10:15 på ScandicCopenhagen, Vester Søgade 6, 1601 København V.Sven Krarup Nielsen, formand for HVU.Telefon: 7244 3302. Mobil:4020 3352.Mail:[email protected]Rapport i pdf og fotos:http://www.hvu.dk/presse_landevejsulykker.asp
Side 2 af 2 Havarikommissionen for Vejtrafikulykker