Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 249
Offentligt
976912_0001.png
976912_0002.png
976912_0003.png
976912_0004.png
976912_0005.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. marts 20112011-957
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

DSB og DSBFirst – manglende overholdelse af regnskabsreglemen-

tet i 2010

I forbindelse med sagen om revisorforbeholdet i DSB’s årsregnskab for 2010,skal jeg orientere udvalget, at DSB ikke har overholdt regnskabsreglementet forså vidt angår regnskabsåret 2010.Transportministeriet har udarbejdet et regnskabsreglement for DSB, som skalsikre dokumentation af, at der som forudsat i de konkurrenceretlige retnings-linjer ikke sker krydssubsidiering af de konkurrenceudsatte aktiviteter medmidler fra den forhandlede kontrakt. Ved årsregnskabets aflæggelse skal denstatsautoriserede revisor afgive en erklæring om, hvorvidt kravene i regnskabs-reglementet og de konkurrenceretlige retningslinjer er overholdt.I forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet for 2010 har revisorerne tagetforbehold for DSB’s overholdelse af regnskabsreglementet og dermed også dekonkurrenceretlige retningslinjer. Forbeholdet har følgende ordlyd:”Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at DSBs håndtering afsamhandel med DSBFirst-koncernen ikke er sket med tilstrækkelig forståelseog behørig hensyntagen til de særlige krav, der er for konkurrenceudsatte ak-tiviteter, herunder behovet for at udarbejde nødvendig dokumentation fortransaktionerne forud for samhandlen. På den baggrund tager vi forbeholdfor, om det er tilstrækkeligt dokumenteret, at udveksling af ydelser mellemhovedforretningsområderne sker til markedspriser eller lignende, jf. regn-skabsreglementet for DSB § 5 stk. 2 og 3.”Transportministeriet har i relation til forbeholdet anmodet KPMG om en nær-mere gennemgang af, hvad revisorerne for så vidt angår regnskabsårene 2009og 2010 har oplyst over for DSB’s og DSBFirsts ledelse omkring forholdet mel-lem DSB og DSBFirst, herunder samhandlen mellem de to virksomheder.Jeg vil særligt henlede opmærksomheden på følgende:Revisorerne anfører i protokollatet fra marts 2011 til DSB’s bestyrelse, at de iforvaltningsrevisionen vil afgive erklæring med forbehold om DSB’s håndteringaf samhandelen med DSBFirst og overdragelsen af vedligeholdelse af togsæt påHelgoland.
Vedrørende

samhandel

mellem DSB og selskaber i DSBFirst-koncernenkonstaterer revisorerne for så vidt angår de såkaldte spontanhandler (dvs.handler der ikke foretages i henhold til en forud indgået kontrakt), at derfor visse transaktioner ikke systematisk er anvendt en pris, som forud forhandlernes gennemførelse var dokumenteret at være på markedsvilkår.Derudover konstaterer revisorerne, at der er usikkerhed om datakvalitet, daDSB undervejs havde ændret beregningsgrundlag, og at fakturaer var af-regnet, uden at der forelå grundlag for det fakturerede beløb.Konklusionen for gennemgangen af de udvalgte spontanhandler er, at denforeliggende dokumentation ikke på tilfredsstillende vis opfylder kravenetil transfer pricing dokumentation. Det er revisorernes opfattelse, at proce-durer og dokumentation på området skal styrkes betydeligt, herunder atdokumentation skal udformes, når samhandlen finder sted og ikke efterføl-gende eller på forespørgsel. Endvidere skal fakturaer fra DSBFirst-koncernen ledsages af behørig dokumentation, herunder at det for spon-tanhandel over en vis minimumsgrænse altid skal dokumenteres, at sam-handlen er på markedsvilkår.Revisionen i 2009 og revisionen af samhandelen i 2010 viser efter reviso-rernes opfattelse, at DSB ikke har den tilstrækkelige forståelse og respektfor de særlige krav, der er for at udarbejde den dokumentation, der er nød-vendig, for at der ikke kan rejses tvivl om, at DSB’s håndtering af de kon-kurrenceudsatte aktiviteter er korrekt. Revisorerne vil fortsat følge udvik-lingen i samhandelen, ligesom Rigsrevisionen i forbindelse med beretningom Kystbanen vil foretage yderligere undersøgelse af samhandlen mellemDSB og DSBFirst.Vedrørende overdragelse af vedligeholdelsesaktiviteten på

Helgoland

fraDSBFirst Danmark A/S til DSB Vedligehold A/S er det revisorernes opfat-telse, at der ikke ville være grundlag for at kompensere DSBFirst for tab afforventet indtægt, idet der ikke var tale om overdragelse af en kontraktret-tighed for DSBFirst til DSB Vedligehold A/S.Det er endvidere revisorernes vurdering, at DSB’s håndtering af overdra-gelsen af vedligeholdelsen af togsæt ikke er sket med tilstrækkelig hensyn-tagen til, at der er tale om aftaler på et konkurrenceudsat område. Reviso-rerne vil følge udviklingen i aftalerne med DSB Vedligehold A/S.Vedrørende DSBFirst Danmark A/S bemærker revisorerne, at DSBFirstDanmark A/S påtænker ifølge det oplyste i sit lokale årsregnskab for 2010at indtægtsføre 73 mio. kr. af salgsprisen på 80 mio. kr. i resultatopgørel-sen, idet ledelsen i selskabet påtænker at aflægge årsregnskabet ved brug afden såkaldte overtagelsesmetode. I modsætning hertil påtænkes avancen idet lokale årsregnskab for DSB Vedligehold A/S at blive udlignet direkteover egenkapitalen ved brug af den såkaldte sammenlægningsmetode. Der-
Side 2/2
ved påvirkes resultatopgørelsen i DSB Vedligehold A/S ikke fremadrettet afafskrivninger på vederlaget på 80 mio. kr.Der vil således være en asymmetrisk regnskabsmæssig behandling i datter-selskaberne, hvilket ud fra en konkret fortolkning kan accepteres inden forårsregnskabslovens rammer, men er en fravigelse af DSB-koncernens hid-tidige praksis, hvor der konsekvent er anvendt sammenlægningsmetodenved lignende transaktioner.Det er revisorernes vurdering, at DSB med fordel kunne have opsagt kon-trakten med DSBFirst med 12 måneders varsel. Dette ville have betydet, atDSB’s omkostninger til betaling af kontraktrettigheder til DSBFirst villevære bortfaldet, så DSB’s eventuelle betalinger til DSBFirst ville være bety-deligt lavere end 80 mio. kr.
Side 3/3
Det er revisorernes samlede vurdering, at DSB’s håndtering af disse konkur-renceudsatte aktiviteter ikke er sket med behørig hensyntagen til de krav, dergælder for området. Revisorerne har derfor i erklæringen om udført forvalt-ningsrevision taget forbehold for, om DSB’s håndtering af samhandelen medDSBFirst og overdragelsen af vedligeholdelse af togsæt på Helgoland i 2010 ervaretaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde.Forud for denne rapportering til bestyrelsen for DSB i protokollatet fra marts2011 har revisionen imidlertid påpeget problemer ved samhandlen mellem DSBog DSBFirst over for den daglige ledelse i DSB og over for bestyrelsen iDSBFirst, som DSB’s administrerende direktør var formand for.Det bemærkes, at revisionsprotokollaterne for DSBFirst tilgår bestyrelsen forDSBFirst og ikke bestyrelsen for DSB SOV. Revisorernes bemærkninger vedrø-rende samhandlen mellem moder- og datterselskab skal efterfølgende afspejlesi protokollaterne for koncernen som helhed.For så vidt angår regnskabet for 2009 anfører revisionen i marts 2010 overfor ledelsen i DSB, at set i lyset af at DSBFirst-koncernen er nyetableret i2009, er den overordnede konklusion, at området samlet set fungerer til-fredsstillende, og at gennemgangen ikke har afdækket væsentlige fejl. Selvom området vurderes tilfredsstillende, giver gennemgangen dog anledningtil en række bemærkninger og forbedringsforslag.For 2010 anfører revisionen i september 2010 over for bestyrelsen iDSBFirst, at procedurerne omkring DSBFirst's løbende krav og samhandelm.v. mod DSB bør styrkes betydeligt, herunder:at der udformes en nærmere definition af hvornår DSBFirst Dan-mark A/S kan fakturere DSB for vedligeholdelsesydelser ud overden faste pris pr. kilometer (specialarbejder), og når dette er tilfæl-det bør grundlaget for fakturering styrkes i form af en forudgående
godkendelse fra DSB og løbende registrering af timer der påtænkesfaktureretat dokumentation for samhandel ikke bør udarbejdes måneder ef-ter ydelsen er leveret men bør udformes løbendeat når skønsmæssige krav indregnes bør det sikres, at de ikke i for-vejen er faktureret til DSB.
Side 4/4
Revisionen har endvidere over for bestyrelsen i DSBFirst i september 2010 på-peget, at mellemregningen mellem DSB og DSBFirst Danmark A/S pr. 30. juni2010 udgør ca. 268 mio.kr. i DSB's favør. KPMG anbefaler, at der udformesdokumentation for, at mellemregningen forrentes på markedsvilkår, samt atder udformes en skriftlig aftale mellem DSB og DSBFirst Danmark A/S ommellemregningens forretning og tilbagebetaling m.v.Efter Transportministeriets oplysninger, er de nævnte kritikpunkter i protokol-laterne for DSBFirst og i rapporteringen til den daglige ledelse for DSB ikkeblevet videregivet til bestyrelsen i DSB. Transportministeriet er derfor hellerikke før i marts 2011 blevet orienteret om omfanget af problemerne i samhand-len mellem DSB og DSBFirst.Ud over det anførte vedrørende samhandlen mellem DSB og DSBFirst skal detnævnes, at revisorerne flere gange har fremhævet usikkerheden ved det ind-regnede beløb vedrørende krav (claims) mod Öresundstog. Det sker første gangi protokollatet vedrørende årsregnskabet for 2009 fra marts 2010.I protokollatet fra marts 2010 om DSB’s årsregnskab for 2010 anføres, at revi-sorerne finder, at grundlaget for værdiansættelsen af kravet er usikkert, men daforholdet er relativt mindre væsentligt i DSB’s koncernregnskab, har revisorer-ne ikke fundet det nødvendigt i DSB at medtage en supplerende oplysning omden vurderede væsentlige usikkerhed om kravenes størrelse og sagens udfald ideres revisionspåtegning herom.Hvis der ikke fremkommer nye oplysninger inden aflæggelse af de lokale års-rapporter for DSBFirst Sverige AB og DSBFirst ApS forventes der, som følge afdet indregnede beløbs størrelse, de langtrukne forhandlinger og usikkerhedenom forhandlingernes udfald, at blive afgivet modificerede revisionspåtegningerpå de to selskabers årsregnskaber for 2010.For så vidt angår DSBFirsts samlede økonomi anføres det, at DSBFirst Øresund(DSBFirst Sverige AB og DSBFirst Danmark A/S) i 2010 har givet et samlet Re-sultat før af- og nedskrivninger på +49 mio.kr. Ledelsen i DSBFirst har udar-bejdet en analyse, der viser et "normaliseret" Resultat før af- og nedskrivningerpå -43 mio.kr. for 2010, når der korrigeres for væsentlige ikke tilbagevendendeposter, herunder væsentligst avance fra salg af Helgoland og driftsresultatet fraHelgoland aktiviteten i 2010. Det normaliserede Resultat før af- og nedskriv-
ninger på -43 mio.kr. indeholder indtægtsførte claims og andre krav mod Öre-sundståg i 2010 på 42 mio.kr.Samlet set er der, som det fremgår ovenfor, tale om en særdeles alvorlig sagmed mulige statsstøtteretlige implikationer, som ministeriet er i færd med atundersøge nærmere. Transportministeriet retter endvidere henvendelse tilKommissionen med henblik på at underrette om de forestående undersøgelsersamt pointere, at vi vil gøre alt for at sikre at statsstøttereglerne overholdes.Der er tillige tale om, at DSBFirst i de to første år af selskabets levetid reelt harhaft underskud, og der er endnu ikke sket en udvikling til det bedre. Dertilkommer de mange problemer i driften – manglende rettidighed, aflysninger,overfyldte tog mv., hvor problemerne i DSBFirst som bekendt spiller sammenmed infrastruktur-problemer i Danmark og i Sverige.
Side 5/5
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt