Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 245
Offentligt
PressemeddelelseTransportministeren retter henvendelse til EU's transportkommissær25. mar 2011
Transportministeren retter henvendelse til EU’stransportkommissær om arbejdstidsregler for selvstændigevognmænd i EU.I 2002 blev vedtaget det såkaldte arbejdstidsdirektiv (direktiv 2002/15/EF ),som fastsætter regler om lønmodtageres arbejdstid. Ved den endeligeafstemning i Parlamentets Plenarforsamling den 16. juni 2010 forkastede etflertal Kommissionens forslag fra 2008 om, at selvstændige chauffører skulleundtages fra anvendelsesområdet for direktivet. Kommissionen har derfortrukket sit forslag om ændring af direktivet tilbage og direktivet omfattersåledes nu selvstændige chauffører. Det er meget problematisk, at deselvstændige chauffører er blevet omfattet af direktivet. Det vil for det førstebetyde en ikke ubetydelig administrativ byrde for erhvervet. Samtidig er derved siden af arbejdsdirektivet fastsat meget detaljerede regler om køre-hviletid for chaufførerne, og der synes derfor ikke at være grundlag for enyderligere regulering. Hertil kommer, at det i praksis vil være umuligt atkontrollere, hvorvidt de selvstændige chauffører lever op til direktivets regler.Denne opfattelse deles af mange af EU’s øvrige medlemslande. En rækkemedlemslande har derfor formuleret en fælles anmodning tiltransportkommissæren om at genfremsætte forslaget om undtagelse af deselvstændige chaufførerfra arbejdstidsdirektivet. Brevet, som transportministeren netop harunderskrevet, er indtil videre underskrevet af England, Tjekkiet og Finland, ogflere lande ventes at tilslutte sig.Transportminister Hans Christian Schmidt udtaler:-Jeg mener, at det er helt afgørende, at de regler, der vedtages i EU, skal givemening i praksis, og de skal kunne håndhæves effektivt. Desværre er dennesag et eksempel på, at konsekvenserne af reglerne ikke har værettilstrækkeligt grundigt belyst. Hertil kommer, at reglerne ikke vil have nogentrafiksikkerhedsmæssig effekt.-På det grundlag kan jeg ikke forsvare at pålægge erhvervet en så omfattendeadministrativ byrde. Derfor har jeg sammen med en række af mine kollegaerbesluttet at rette henvendelse til transportkommissær Kallas for at få reglernetaget op til genovervejelse, og jeg forventer, at vi på den baggrund kan findeen løsning på problemet.»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside