Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 243
Offentligt
IP/11/360Bruxelles, den 24. marts 2011
Et flertal af europæerne går ind for grøn transportEt flertal af europæerne er villige til at gå på kompromis med prisen for og
udstyret i deres biler for at nedbringe skadelige emissioner, fremgår det af en
ny undersøgelse. Ifølge en Eurobarometer-undersøgelse, der blev
gennemført i alle 27 medlemsstater i EU, sagde således ca. 2/3 af bilisterne i
EU, at de sandsynligvis ville gå på kompromis med en bils hastighed for at
nedbringe emissionerne. Desuden var et flertal af bilisterne (53 %) enige i, at
eksisterende bilafgifter bør afløses af nye afgiftsordninger på grundlag af
dens faktiske brug af bilerne. De fleste bilister vælger at køre i bil, fordi det er
mest praktisk, men næsten tre fjerdedele (74 %) af borgerne i EU sagde, at de
ville overveje at bruge offentlige transportmidler hyppigere, hvis det var
muligt at købe én billet, der gælder til alle transportmidler.
Næstformand Siim Kallas, kommissær med ansvar for transport, sagde:"Disse resultater underbygger EU's bestræbelser på at gøre transport merebæredygtig. De viser, at borgerne forstår, hvad der står på spil, og at de ervillige til at gøre deres til at begrænse deres påvirkninger af miljøet.Intelligente initiativer såsom ordninger, hvor man betaler for, hvor meget mankører, og én billet til alle tænkelige transportmidler, gør brug af den nyesteteknologi og giver borgerne mulighed for at træffe et velovervejet valg af denmåde, som de ønsker at rejse på."Kompromisser, der skal indgås for at opnå en grønnere bilkørselEt flertal (66 %) af de adspurgte bilister sagde, at de nok ville gå påkompromis med bilens størrelse for at nedbringe emissioner, og 62 % sagdedet samme om bilens rækkevidde – dvs. den afstand, som en bil kan køre,inden den igen skal tankes op eller genoplades. Mere end halvdelen (60 %)ville også være villige til at betale mere for deres biler, hvis det kunne bidragetil at nedbringe emissionerne.Støtte til afgiftsordninger på grundlag af den faktiske brug af bilenHalvdelen af EU-borgerne sagde, at de ville være indforstået med, ateksisterende bilafgiftsordninger afløses af nye afgiftsordninger, der er baseretpå den faktiske brug af bilerne. Sådanne ordninger var endog mere populæreblandt bilister, idet 53 % var indforstået med, at eksisterende afgiftsordningerafløses af nye ordninger.
Grunde til at køre i bilEt stort flertal (71 %) af bilisterne mente, at offentlig transport er mindrepraktisk end bilkørsel. En lignende procentdel (72 %) af bilisterne sagde, atmanglen på transportforbindelser afholdt dem fra at benytte offentlig transport(49 % fremhævede dette som en “meget vigtig” faktor). Lav driftshyppighedhavde stor betydning for 64 % af bilisterne, og 54 % fremhævede denoffentlige transports manglende pålidelighed.Tilskynde bilisterne til at kombinere med andre transportmåderDe borgere, som benytter deres biler hver dag, blev spurgt om, hvad derkunne bevæge dem til også at benytte andre transportmåder. Omkring totredjedele (65 %) sagde, at de ville overveje dette, hvis det var lettere at skiftefra en transportmåde til en anden, og 52 % ville være fristet, hvis de kunne fåfat i bedre (online) oplysninger om køreplaner, 47 % ville overveje det, hvisterminalerne var mere attraktive, og 38 %, hvis det var muligt at købe billetteronline.Stor interesse i en enkelt billet for alle transportmidlerNæsten tre fjerdedele (71 %) af EU-borgerne sagde, at de ville overveje atbenytte offentlige transportmidler hyppigere, hvis det var muligt at købe énbillet, der kan bruges til alle tænkelige transportmåder; også blandt bilister varder stor støtte (66 %) til en sådan løsning.Undersøgelsen omfattede 25 570 borgere i alle 27 medlemsstater og varforetaget for Europa-Kommissionens Generaldirektorat for Mobilitet ogTransport.
2