Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 242
Offentligt
974430_0001.png
974430_0002.png
974430_0003.png
974430_0004.png
974430_0005.png
974430_0006.png
974430_0007.png
974430_0008.png
974430_0009.png
974430_0010.png
974430_0011.png
974430_0012.png
974430_0013.png
974430_0014.png
974430_0015.png
974430_0016.png
974430_0017.png
Organiseringen af den kollektive trafik i hovedstadsområdet
DSB Fjern & Regional, DSB First og DSB S-togs bidragv/ Gert Frost, adm. direktør, DSB S-tog
Udgangspunkt!
Den kollektive trafik skal styres og organiseres på en måde, der fremmermålet om at tiltrække flest mulige tilfredse passagerer.
Side 2
Hvad skaber kundevækst og øger kundetilfredsheden i denkollektive transport?Op-levelseKomfort &tidsoplevelseBekvemmelighed
Indkøbsmuligheder ved stationen, eventsNyttig rejsetid, internet, underholdningKorrespondancer, trafikinformation påtværs, dør til dør transport
Rejsetid
Høj frekvens og hurtigt fremFrem til tiden og sikkerhed
Præcision, pålidelighed & sikkerhed
Side 3
Med den nuværende organisering har der været enstigning i kundevæksten siden 2002285280275
Antal rejser i mio.
270265260255250245240200220032004200520062007200820092010p
Side 4
DSB S-tog har også understøttet kundevæksten
94939291Antal rejser i mio.
9089888786858483200220032004200520062007200820092010
Side 5
Endda med vækstrater som er på niveau med S-bahn iMünchenPassagerudvikling 1975-2010 (Indeks)190180170160150140130120110100
179
177
S-tog København
S-bahn München
Side 6
Organiseringen understøtter et velfungerendegrundproduktSelskabsdirektører m/Trafikstyrelsenfor bordenden
SekretariatTrafikstyrelsen
Takster
Modeller ogTællinger
Køreplaner
Markedsføring
Trafikinformation
Side 7
Ingen selskaber har gavn af enegang, da alle erafhængige af, at korrespondancen virker.1009080706050403020100S-togMetroMoviaFirstDSB F&RKombirejserSolorejser
Rejser i mio.
93
52
165
15
13
Side 8
Grundproduktet er vigtigt for kunderne, men destøtter også op om rabatter og tilbudDet er en fordel, at man kan bruge samme billet Det er i orden, at bus tog og metro kører medforskellige rabatter og tilbud (%)til tog, bus og metro (%)605040EnigNeutralUenig3020100EnigUenigEnigUenig
Side 9
Kilde: Epinion, febr. 2011
Derfor tilbydes de vigtigste produkter og tilbud fælles
Side 10
Men nye tiltag kommer også fra selskaberne
Side 11
Et godt eksempel på et fælles produkt er SMS- billetten450.000400.000350.000300.000250.000200.000150.000100.00050.0000
Antal solgte SMS biletter pr. md. 2009-2010julimajjan-10sepmajjulimartsmartssepnovnov
Side 12
jan-09
Et andet eksempel er rejseplanen!
Website om rejser fra A til B med kollektiv transport8. mest benyttede website i DanmarkOver 10 mio. rejseplanopslag hver måned og er dermedDanmarks største offentlige internetservice.Drift og udvikling af rejseplanen betales af alle betydendeoperatører i Danmark.Er udviklet løbende gennem flere år..Side 13
Der er fortsat områder, hvor der er mulighed forforbedringer…
Side 14
..når målet er, at tiltrække flest muligt tilfredse passagerer
Side 15
DSBs anbefaling
Fastholde det der virkerÉt fælles grundprodukt med fællestakstsystem
Forbedre det kunderne efterspørgerTværgående trafikinformationÈn fælles kundeindgang
Merværdi ved produktudvikling oginnovation i de enkelte selskaber
Side 16
Tak for opmærksomheden.
Tak for opmærksomheden.
Side 17