Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 242
Offentligt
974427_0001.png
974427_0002.png
974427_0003.png
974427_0004.png
974427_0005.png
Høring om organiseringen af denkollektive trafik i HovedstadsområdetEt bud fra Region Sjælland og Region Hovedstaden
23. februar 2011
Høring om organiseringen af denkollektive trafik iHovedstadsområdet
1
Udfordringer set med regionale briller- i Hovedstadsområdet

Trafikale udfordringer og mange trafikaktører

- de organisatoriske rammer er en udfordring

Der findes ikke en fælles vision, mål og plan for den kollektivetrafik i Hovedstadsområdet – potentialet for samspillet mellemaktører og trafikarter udnyttes derfor ikke optimaltMange aktører har fokus på egne produkter frem for helhedenDer er kun i begrænset omfang fælles markedsføring oginformationDer mangler en koordinering mellem udbygningen afinfrastrukturen og den ønskede, fremtidige regionale udviklingHøring om organiseringen af denkollektive trafik iHovedstadsområdet
23. februar 2011
2
Afgørende ryk for den kollektive trafik –både i Hovedstaden og på Sjælland

Krav til løsningsmodel!

Trafikken på tværs af Hovedstadsområdet og de storependlerstrømme fra Sjælland skal i fokus.I Hovedstadsområdet skal busser være tilbringer til togene –busserne skal derfor have en større andel af indtægterneFinansieringsfordelingen i Hovedstadsområdet omkringbusruterne skal løses ! Og der skal generelt være sammefinansieringsform i Øst- og VestdanmarkEn løsning i Hovedstadsområdet må ikke skabe problemer fordet øvrige Sjælland
23. februar 2011
Høring om organiseringen af denkollektive trafik iHovedstadsområdet
3
Hvilke opgaver skal løftes?- set med regionernes briller

En ”organisatorisk paraply”

Det skal sikres, at kollektiv trafik udgør et samlet tilbud påtværs af de kollektive transportformer, og at der udarbejdes enfælles vision som referenceramme for de enkelte aktørerStor lokal og regional indflydelse på den kollektive trafik. Vikender behovene bedst!Organisationen er ansvarlig for en fælles og koordineretplanlægning af trafikken, indtægtsdeling, et fællessalgssystem, udbud af service og kvalitetskontrol, design afpassagerinformationssystemer, markedsføring ogkommunikationEntreprenørerne får ansvaret for informationsflow til passager-informationssystemet samt implementering af markedsføringog kommunikationHøring om organiseringen af denkollektive trafik iHovedstadsområdet4
23. februar 2011
En ny organisering skalvære robust!

Fremtidens udfordringer

skal også håndteres!

Resultatet af IBU´s ekspertudredninger skal indgåi de videre overvejelser:Fortsat integration af den kollektive trafik over ØresundEn ny bane mellem Køge og Helsingør i Ring 5En ny bane på en fast HH-forbindelseUdbygning af det Øresundsregionale togsystem- også på den sjællandske sideKastrup som knudepunkt for togforbindelser medhøjere hastighedFuld udbygning af landanlæg ift. Femern BæltLetbanen langs Ring 3 skal integreres med det øvrige netHøring om organiseringen af denkollektive trafik iHovedstadsområdet5
23. februar 2011