Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
971687_0001.png
971687_0002.png
Ny analyse af forbindelserne mellem Vest og Østdanmark18. mar 2011
Som led i de strategiske analyser, der blev igangsat medAftalen om En Grøn Transportpolitik i januar 2009, er dergennemført en screening af den langsigtede indretning afbanekapaciteten mellem Vest- og Østdanmark.I analysen er de enkelte strategier vurderet på et overordnet niveau i forholdtil trafikale effekter, mulighederne for samtidige forbedringer af den lokalebanebetjening i det østjyske bybånd, anlægsøkonomi samt potentiale i forholdtil at overflytte vejtrafik til bane. Der er analyseret tre alternativeløsningsmuligheder:
Lillebælt alternativet: Timemodellen mellem Odense og Århus realiseresmed en kortere linjeføring og bedre banekapacitet i den nuværendekorridor over Lillebælt og Vejle FjordBogense-Juelsminde alternativet: Timemodellen mellem Odense ogÅrhus etableres med en direkte linjeføring mellem Odense og Horsensvia en ny fast forbindelse mellem Bogense og JuelsmindeKattegat alternativet: Løsningen indebærer en direkte linjeføring mellemKøbenhavn og Århus via Kattegat og Samsø. Løsningen vil udgøre etalternativt koncept med markant kortere rejsetider mellem Københavnog Århus, men vil ikke i sig selv indebære korte rejsetider mellemOdense og Århus.
En række forhold vil skulle afdækkes nærmere i det videre analysearbejde.Med screeningen tages der således ikke stilling til spørgsmålet om, hvordantimemodellen skal realiseres, og screeningen udgør ikke et egentligtbeslutningsgrundlag.Transportminister Hans Christian Schmidt udtaler:- Jeg synes det er spændende, at vi nu har modtaget denne analyse aftimemodellen fra Trafikstyrelsen.- Det er vigtigt for hele Danmark, at vi har gode og effektive forbindelsermellem landsdelene. Jeg synes, at analysen er et vigtigt bidrag til debattenom, hvordan vi binder Øst- og Vestdanmark bedre sammen.- Jeg mener også, at det nu er vigtigt nærmere at belyse sammenhængenmellem løsningsmodellen for timemodellen og mulighederne for at udviklevejkapaciteten i Jylland.
- Jeg ser frem til at drøfte problemstillingerne med forligspartierne bag aftalenom En Grøn Transportpolitik.Hent rapporten ”Screening af linjeføringer for timemodellen og banebetjeningaf Østjylland”Læs mere om de strategiske analyser
»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside