Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 217
Offentligt
968523_0001.png
968523_0002.png
968523_0003.png
2011-03-09MS-X-KK-CITYRINGEN-0018/JID
Metroselskabet I/SMetrovej 5DK-2300 København ST +45 3311 1700F +45 3311 2301E [email protected]
Tunnelarbejdspladsen ved NørrebroparkenBaggrundMetroselskabet indgik den 7. januar 2011 kontrakt med bl.a. den entreprenør, der skal gen-nemføre de store anlægsopgaver på Cityringen, herunder anlæg af tunnelerne. En af tunnel-arbejdspladserne er lokaliseret i Nørrebroparken. Herfra skal der bores ca. 40% af tunnel-strækningen.Som led i drøftelserne med entreprenøren om tilrettelæggelse af udførelse af tunnelboringenhar det vist sig muligt at undgå det såkaldte ”slurry anlæg”, som ville give relativt meget støj,og samtidig at ændre udformningen af byggepladsen, således at den sydlige del af parkenkan frigøres til boldbaner m.v. Dette nødvendiggør, at byggepladsen vendes og at nogle træ-er i alleen må fjernes. Disse træer vil dog efterfølgende kunne erstattes med nye store træer,ligesom den øvrige del af parken vil blive genetableret, når anlægsarbejdet er afsluttet. Byg-gepladsens udstrækning før og efter ændringen er vist i figur 1.
Figur 1, Arbejdsplads i Nørrebroparken før (venstre figur) og efter ændring (højre figur)Forskellen mellem de to løsningerSporskiftekammeret med den oprindeligt påtænkte udførelsesmetode består af en ca. 20 me-ter lang Cut & Cover skakt samt en ca. 150 meter lang kaverne, som er et underjordisk rum,der udgraves direkte i kalken uden boremaskine. Både skakten og kavernen skal udgraves,inden tunnelboremaskinerne igangsættes. Den oprindelige løsning er vist i figur 2.Med den nu foreslåede udførelsesmetode gennemføres sporskiftekammeret som en 65 meterlang Cut&Cover skakt samt en ca. 50 meter lang kaverne. Dette indebærer, at tunnelborema-skinerne kan starte borearbejdet mod Nørrebros Runddel umiddelbart efter, skakten er ud-gravet, og inden udførelsen af de 50 meter kaverne. Entreprenørens forslag til ændret udfø-relse er vist i figur 3.
skaktFigur 2, Plan af skakt og kaverneførændringen
kaverne
kaverne
Figur 3, Plan af skakt og kaverneefterændringen
MS-X-KK-CITYRINGEN-0018
2
Ændringen resulterer i en tidsmæssigt mere robust løsning, som muliggør tidsbesparelser bå-de gennem en hurtigere start af tunnelboremaskinerne og gennem en mere optimal arbejds-gang, idet skakten bliver større. Dette er vigtigt, fordi det er ved denne arbejdsplads, at deførste boremaskiner skal starte, og start af boremaskinerne er kritisk i forhold til overholdelseaf den overordnede tidsplan for anlæg af Cityringen. Dette er blevet særlig vigtigt på grund afdet i efteråret 2010 konstaterede større forureningsomfang på den sydlige del af Cityringen.For at fastholde forudsætningen om, at til- og frakørsel til arbejdspladsen kun må ske fra Hil-lerødgade, nødvendiggør den ændrede udførelsesmetode en justering af tilkørselsforholdenesom vist på fig. 1, både for at byggepladsen kan indrettes så hensigtsmæssigt som muligt, ogfor at ind- og udkørsel kan foregå så sikkert som muligt således som aftalt med KøbenhavnsKommune og politiet.
MS-X-KK-CITYRINGEN-0018
3