Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 4. kvartal 2010
1.
Antallet af rejser
I 4. kvartal 2010 blev der foretaget ca. 12,8 mio. rejser med DSB's fjern- ogregionaltog. Dette er en stigning på 6,3 % i forhold til samme kvartal i 2009.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009 og 201020181614121086420
Koncernsekretariat &Jura
Mio. rejser
28. februar 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
kvarta1.l2kv00ar8tal22.00kv9arta3.l2kv00ar9tal24.00kv9arta1.l2kv00ar9tal22.01kv0arta3.l2kv01ar0ta4.l2kv01ar0tal2010
4.
2.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- ogregionaltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen. Der er enkelte strækningsafsnit hvor planen afviger med mere end 5 pct. frakravene i trafikkontrakten. I tabel 1 herunder beskrives årsagen til disse afvigelser:Tabel 1:Årsager til, at planen på udvalgte strækningsafsnit afviger mere end 5 pct. fratrafikkontrakten i 4. kvartal 2010StrækningØsterport - KøbenhavnAfvigelseSporspærringer på NørreportAfvigelsen skyldes en kombination af det hårdeKøbenhavn H – Københavns lufthavnvintervejr, reducerede køreplaner i vinteren, fejl påsikringsanlæg, problemer med spor, fejl på materiel,samt forsinkelser fra Tyskland.Roskilde – KøgeKøge – HaslevHaslev – NæstvedHolbæk - KalundborgNykøbing F - RødbyOdense – RingeRinge – SvendborgÅrhus H - HornsletKøbenhavn H - YstadSamme begrundelse som ovenfor.Samme begrundelse som ovenfor.Samme begrundelse som ovenfor.Samme begrundelse som ovenfor.Samme begrundelse som ovenfor.Hastighedsnedsættelse som følge af manglendeinfrastrukturgodkendelser medførte færre afgange.Samme begrundelse som ovenfor.LøvfaldFærge på værft
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/8
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009 og 2010.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 4. kvartal 2010 8.299 timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgør i alt 5.040 timer.Figur 2:Buskørsel i 2009 og 2010i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)16000140001200010000800060004000200001. kvart al2. kvart al3. kvart al4. kvart al20092010
28. februar 2011
Figur 3:Buskørsel i 2009 og2010 i forbindelse med plan-lagte ændringer500004500040000350003000025000200001500010000500001. kvar tal2. kvar tal3. kvar tal4. kvar tal20092010
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 86,1 pct. af togene i 4. kvartal 2010 totalt seter rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af286.269 ankomster, hvoraf 46.213 var forsinkede. Inden for intervallet 0 - 4.59 var83,9 pct. af togene rettidige i 4. kvartal 2010, jf. figur 5.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2010 er aftalt til 90 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen ikke er opfyldt i 4. kvartal 2010.Figur 4:Regularitet hele landet4. kvartal 2010, 0-5.59For si nkedea n k o ms t e r13, 9%
Figur 5:Regularitet hele landet4. kvartal 2010, 0-4.59
For si nkedea n k o ms t e r16,1%
R et t i di gea n k o ms t e r86,1%
R et t i di gea n k o ms t e r83, 9%
Side 3/8
Regulariteten i 4. kvartal er påvirket væsentligt af de ekstreme forhold i vinteren. Somdet fremgår af tabel 2 nedenfor levede kun vesttrafikken op til kravet om 90 %regularitet. Den gennemsnitlige regularitet for 2010 blev forværret på alle stækninger.Hårdest ramt blev fjerntrafikken som endte med en regularitet på 82,7 pct. i 4. kvt.Tabel 2:Regularitet 4. kvartal 2010 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
28. februar 2011
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster286.269130.78788.23960.105
Heraf forsinkede39.79122.68510.6784.495År til dato,korrigeret89,7%87,7%90,4%94,5%
Regularitet86,1%82,7%87,9%92,5%
Hele landetFjerntrafikØstVest
År til dato89,7%87,7%90,4%94,5%
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
ƒ
På Tekst TV
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.DR TTVs side 440 logges elektroniskflere gange i døgnet.
Pålideligheden i 4. kvartal 2010 var på 97,2 pct. hvilket er et fald på 1,3 pct. i forholdtil 3. kvartal 2010.Tabel 3:Pålidelighed 4. kvartal 2010
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
296.063286.2559.8081.6418.16797,2%
Side 4/8
6.
Andele af forsinkelser
28. februar 2011
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 4. kvartal 2010 opdelt efter, om de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 4. kvartal 2010 forårsagede DSB 40,8 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er etfald på 1,3 pct. i forhold til 3. kvartal 2010. I lighed med tidligere kvartaler varforsinkelserne nogenlunde jævnt fordelt geografisk med en lille overvægt på denfynsk/jyske regionaltrafik. DSB forårsagede 41,1 pct. i fjerntrafikken, 37,4 pct. i densjællandske regionaltrafik og 42,9 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 4. kvartal 2010100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Eksterne forholdBanedanmarkDSB
Fjerntraf
regional
lland
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 93,9 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,0 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 6,1, 2,9 og 1 pct.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 4. kvartal 2010 var ansvarlig for forsinkelse af 5,7 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 4,2 pct. og Banedanmark var ansvarlig forforsinkelse af 4,0 pct. af de gennemførte tog.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Sjæ
Jysk/ fy
nsk
sk
region
Hele
altrafik
landet
ik
traf
ik
7,0
Side 5/8
28. februar 20116,0
5,0
4,0Mål jf. infrastrukturkontrakt4. kvartal 20103,0
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 viseshel- og delaflysninger. I 4. kvartal 2010 var der i alt 2.463 helaflysninger fordelt på723 varslet senest 72 timer før planlagt afgang, og 1740 varslet mindre end 72 timerfør planlagt afgang. Der var 3.563 delaflysninger fordelt på 858 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 2.705 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2009 og 20106000
50001. kvartal 200940002. kvartal 20093. kvartal 200930004. kvartal 20091. kvartal 20102. kvartal 20103. kvartal 20104. kvartal 20101000
2000
0Helaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangHelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgang
9.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.
Side 6/8
I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på tog hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt. Herunder knyttes i tabel 4en forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke af de kontraktfastsatte krav ikke eropfyldt i 4. kvartal 2010.Tabel 4:Forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke kravene ikke er opfyldt i 4.kvartal 2010StrækningKøbenhavn H – Roskilde,Roskilde – Borup, Borup –Ringsted, Ringsted – Næstved,Ringsted – Slagelse, Slagelse –Odense, Odense – Middelfart,Middelfart – Fredericia,Fredericia – Vejle, Vejle – Århusog Middelfart – Kolding.ForklaringAntallet af overbelagte tog skyldes stærkt forøgetpassagertilvækst som følge af snevejret, samt driftsledelsensforhåndsreduktion i antallet af kørte tog, med henblik på atsikre en rimelig stabil kørsel i det ekstreme vintervejr.
28. februar 2011
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
Side 7/8
4. kvartal 2010Strækning
Nivå - ØsterportØsterport - København HKøbenhavn H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikRealiseretkontrakt Realiseret ift. plan
År til datoRealiseretTrafikkontrakt Realiseret ift. plan28. februar 2011
41118.7905.12929.2075.2605.2605.2605.8884.24920.83520.8356.3746.4256.4251.61411.08210.77614.13910.97913.73010.6446.5028.3269.4814.2414.2418.8423.1866.4133.9931.9962.2563.5394.0443.9679.2365.7975.7683.4763.476393394368184
43416.8504.56428.3504.9674.9794.9795.6743.96320.10620.0706.1226.1656.1651.52610.82010.52613.87610.70313.41010.3356.5038.1959.0524.1474.1478.5433.1756.3313.9491.9632.1753.5173.9623.8908.5215.2705.4483.3903.327291393359183
105,6%89,7%89,0%94,4%94,7%94,7%96,4%93,3%96,5%96,3%96,0%96,0%96,0%94,5%97,6%97,7%98,1%97,5%97,7%97,1%100,0%98,4%95,5%97,8%97,8%96,6%99,7%98,7%98,9%98,3%96,4%99,4%98,0%98,1%92,3%90,9%94,5%97,5%95,7%74,0%99,7%97,6%99,5%
1.71577.53319.05120.80620.80620.80623.29616.95783.09883.09825.39725.59225.5926.46643.74442.27155.54742.94452.77841.75525.80632.95437.48816.76616.76636.76212.62925.30615.8557.9178.93113.86115.86015.59536.42622.87522.75413.76913.7692.2131.5711.457730
1.75769.52318.156112.99920.48720.38420.38221.99716.02881.46681.35224.87025.08625.0036.47243.28741.93755.25042.61752.42041.24925.72332.43936.25616.46316.25336.12212.61125.16815.7914.5958.78913.84410.79010.59535.17322.04022.22713.59013.4301.8401.5761.424727
102,4%89,7%95,3%97,1%98,5%98,0%98,0%94,4%94,5%98,0%97,9%97,9%98,0%97,7%100,1%99,0%99,2%99,5%99,2%99,3%98,8%99,7%98,4%96,7%98,2%96,9%98,3%99,9%99,5%99,6%58,0%98,4%99,9%68,0%67,9%96,6%96,3%97,7%98,7%97,5%83,1%100,3%97,7%99,6%
97,1% 116.400
Bilag 2:Belægningsprocent (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-17
Side 8/8
Øvrig tid1'0,00%1,90%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%2,00%2,00%0,00%0,10%0,10%0,10%2,80%1,50%2,00%2,50%1,50%2,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%1,30%0,20%0,10%0,10%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%1,00%28. februar1'+Standard2011Standard
Strækning
København H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTotal
1'0,20%4,90%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%9,30%9,30%0,00%0,00%0,00%0,00%20,30%13,20%10,40%12,00%7,90%4,90%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,10%2,20%0,10%0,40%0,00%0,00%0,30%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%4,50%
Standard0,20%24,30%1,40%1,70%1,70%7,20%0,50%19,70%19,70%12,30%1,90%1,90%2,70%23,90%14,30%9,30%8,30%9,80%14,30%7,70%4,20%2,50%2,60%0,90%3,30%11,80%1,80%3,70%0,30%1,00%9,80%7,50%0,00%2,80%3,30%9,30%0,40%0,40%8,50%6,80%0,00%0,00%10,30%
1'+Standard0,20%18,80%1,40%1,70%1,70%5,30%0,10%16,30%16,30%7,70%1,00%1,00%0,50%21,60%12,00%7,70%6,90%7,40%9,20%4,80%2,40%2,40%2,20%0,60%1,50%9,40%1,40%2,40%0,30%0,80%5,50%6,30%0,00%2,80%3,30%9,20%0,40%0,40%7,40%0,00%0,00%0,00%8,00%
0,40%9,50%0,20%0,20%0,20%3,00%0,10%10,50%10,50%5,30%1,30%1,30%2,50%14,40%8,30%6,00%6,10%6,00%6,20%3,00%2,00%1,10%1,10%0,20%0,70%5,60%1,40%2,60%0,00%1,40%4,60%1,30%0,00%0,20%0,70%0,50%0,20%0,20%0,00%0,80%0,00%0,00%4,90%
0,30%6,70%0,20%0,20%0,20%2,20%0,10%7,50%7,50%3,20%0,80%0,80%1,40%10,70%6,20%4,70%4,90%4,50%4,50%1,90%1,10%0,70%0,60%0,10%0,50%4,20%1,00%1,90%0,00%0,90%3,50%0,80%0,00%0,20%0,70%0,50%0,20%0,20%0,00%0,40%0,00%0,00%3,60%