Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
968518_0001.png
968518_0002.png
968518_0003.png
968518_0004.png
Notat
TransportministerietCenter for kollektiv trafikFrederiksholms Kanal 27 f1220 Kbh
Afrapportering S-tog 4. kvartal 20101.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 4. kvartal 2010 var der 25,7 mio. rejser på S-banen, hvilket er en markant stigning iforhold til samme periode sidste år. På de strækninger der ikke har været berørt afsporarbejder, har DSB på S-banen haft en kundetilvækst på 7 % sammenlignet med2009.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2010 (mio.)2725Antal rejser (mio.)232008211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20092010
28. februar 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 4. kvartal 2010 præsteret 308,5 mio. personkilometer, envæsentlig stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor der blev præsteret 286,4mio. personkilometer.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2010 (mio.)320Præsterede personkm (mio.)3103002902802702602502402302201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tilTrafikeringsplanens krav herom
Side 2/4
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de stræknings-afsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-tog a/som S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.TRM er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.Plan er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.Faktisk er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den planlagte og gennemførte trafik i 4. kvartal 2010 ialt væsentlighed har svaret til den trafik, der er planlagt.
28. februar 2011
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for alle kvartaler 2008 til 2010.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde18 timer i 4. kvartal 2010.I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse med planlagte driftsændringer.Omfanget udgjorde 179 timer i 4. kvartal 2010.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagte)605040200830201001. kvart al2. kvart al3. kvart al4. kvart al20092010
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer20001800160014001200100080060040020001. kvart al2. kvart al3. kvart al4. kvartal200820092010
5.
Regularitet
Side 3/4
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 4. kvartal 2010Forsinkedeankomster8,8%
28. februar 2011
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster91,2%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 91,2 pct. på S-banen i 4. kvartal 2010.Større enkelthændelser/-ulykker fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 4. kvartal 2010

Dato

Sted

Årsag

01.10.2010Dybbølsbro Signalfejl04.10.2010 Svanemøllen Signalfejl27.10.2010VirumHærværk på kabler01.11.2010Dybbølsbro Fejl på et S-tog11.11 2010 -14.11.2010ØsterportKøreledningsfejlKøbenhavn24.11.2010HKøreledningsfejl26.11.2010Nordhavn Personuheld15.12.2010IshøjManglende bystrømKøbenhavn17.12.2010HSporskiftefejl18.12.2010ØsterportFejl på et S-tog27.12.2010 -30.12.2010S-banenVinterproblemer, S-togsmateriel ogsporskifter

Antal

tog

17719517813622293641962051732286100

Øvrig påvirkning

Alle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 92,8 pct. i 4. kvartal 2010.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.
Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 4. kvartal 2010
Side 4/4
4. kvartal 2010ÅTD (m forcemajeure afgange)ÅTD
PlanlagteRettidigt varsledestationsankomsteraflysninger2.076.980157.961.9227.994.6523434
Urettidigt varsledeaflysningerPålidelighed28. februar 2011149.48792,8318.859325.05996,095,9
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 4.kvartal 2010 var ansvarlig for forsinkelsen af 3,9 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.4,54,03,53,01. kvt 20102,52,01,51,00,50,0DSBBanedanmarkUdefra2. kvt 20103. kvt 20104. kvt 2010