Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 214
Offentligt
967659_0001.png
967659_0002.png
967659_0003.png
967659_0004.png
967659_0005.png
967659_0006.png
967659_0007.png
967659_0008.png
967659_0009.png
967659_0010.png
967659_0011.png
967659_0012.png
967659_0013.png
967659_0014.png
967659_0015.png
967659_0016.png
967659_0017.png
967659_0018.png
967659_0019.png
967659_0020.png
967659_0021.png
967659_0022.png
108 togpendlere fortæller om deres erfaringervia Køge og Roskilde kommunershjemmesider.
79% af disse har haft problemer med forsinkelser54% har oplevet manglende plads44% fortæller om aflysninger45% oplever manglende information
Denne undersøgelse er ikke videnskabelig. Den er resultatet af, at der på Køge og Roskildekommuners hjemmesider i en 14 dages periode har været mulighed for at fortælle omoplevelser som togpendler.108 pendlere har benyttet muligheden for at fortælle om deres erfaringer. Erfaringerne erdels samlet i talform, når det gælder afrejsestation, tidspunkt mv., og dels i prosa, hvorpendlerne selv har fortalt deres historier. Nogle har valgt at fortælle om generelle problemer,de oplever, mens andre detaljeret har beskrevet enkelte hændelser, hvoraf mange relaterersig til det hårde vintervejr.Alle beskrivelserne er samlet på siderne 8-22, mens der er fremdraget typiske citater påsiderne 3-4.
Køge og Roskilde kommuner, 2. marts 2011
2
Uddrag af beretninger:
Forsinkelser”Det er jo ikke enkelt dag - hver dag er der mindst en af de nævnte problemer. Ret skalselvfølgelig være ret - enkelte gange kører toget præcist eller kun få minutters forsinkelser.Større problemer hører til ugens orden en eller (oftest) flere gange.””Det er meget tit at togene er forsinkede - årsagen får vi sjældent at vide. Togene er oftemeget korte - men på morgenafgangen lykkedes det som regel at få en siddeplads - langtværre er det om eftermiddagen (afgang Hovedbanegården) - der er det mere reglen endundtagelsen af vi står op enten hele vejen Roskilde, eller på de gode dage kun til Taastrup.””Jeg har pendlet siden 1969 og troede, jeg havde oplevet alt, hvad man kan opleve, men jegmå sige, det er blevet ringere, endda meget. Tidligere blev vi altid samlet op af et andet tog,hvis der var forsinkelser, men nu bliver vi bare glemt eller henvist til næste afgang ½ eller 1time senere.””Jeg pendler fra Ringsted til Roskilde og skulle oftest ankomme ca. kl.8. Jeg har i perioden4-1-10 til d. 4-1-10 kørt i alt 46 gange. Jeg har i den periode kun været ud for, at toget bådekom til tiden og satte mig af til tiden 7 gange. Jeg kan slet ikke huske, at jeg har kunnetsidde ned på vej til arbejde. Tre gange har jeg været udsat for, at jeg ikke kunnet kommemed toget i Ringsted p.g.a pladsmangel. En gang besvimede en medpassager fordi vi stodså tæt.””Ustabil drift med alt for mange forsinkelser. Jeg har et job som direktør, hvor der er en delmøder. Med de hyppige forsinkelser har jeg opgivet at bruge toget når jeg harmorgenmøder, og køre i stedet i bil de dage. Det betyder at jeg fravælger toget ca. 60% afdagene.”
Manglende plads”Der er generelt alt for få pladser i togene. Det er specielt blevet slemt efter starten påarbejdet på motorvejen. Det virker som en hån når man står på perronen med 400 andrependlere, og ser et halvtomt tog komme kørende fra Holbæk eller Næstved uden at standsei Roskilde (DKs 3. største station). Det er noget af en luksus at springe Roskilde over på enstrækning, hvor kapaciteten er knap.””Bare i denne uge er det 3. dag ud af 3, hvor at jeg måtte sidde på gulvet fordi det ikke er enmulighed for mig at stå op i længere tid af gangen. Jeg har kørt med toget de sidste 6 år ogjeg har i tid oplevet at der er færre og færre pladser, men specielt siden august 2010 har demanglende sidde plader været et stort problem. Ud over at man føler man bor i et uland hvorinfrastrukturen ikke virker, føler jeg ikke jeg får det jeg betaler for når jeg gang på gang ikkekan få en siddeplads.””Jeg har pendlet i 8 år fra Roskilde til København hver dag, og det bliver værre år for år.Siden nytåret har jeg stort set stået op hver vej, selvom jeg faktisk har kalkuleret mitarbejdsliv således, at jeg skal bruge togturen til at arbejde i - enten via computeren eller atlæse papirer m.v. - hvilket er lidt svært når vi er mange, der står op HELE vejen.””Kun én ting er konstant: Lige meget hvilket tog, så er man altid garanteret en ståplads :-(3
Aflysninger”Desværre alt for mange dårlige oplevelser med DSB gennem de sidste år. Jeg pendlerdagligt fra Viby til Østerport og oplever ofte pladsmangel. Aflysninger - og efterfølgende togsom ikke stopper for at tage os med. Eller endnu værre stopper på stationen, men åbnerikke dørene. Informationer er så godt som altid mangelfulde - hvis de overhovedet er der.Meget frustrerende! Har ofte overvejet at flytte fra kommunen pga. den dårlige togservice.”
Manglende information”Den mangelfulde information er det værste. Der er absolut ingen sammenhæng mellem detder står på tavler og afgange. Desuden er informationer på tavlerne ikke ens. Forsinkelserstår næsten altid som tre minutter, der så øges indtil toget aflyses, eller forsvinder fra tavlenuden yderligere oplysninger.””En ting er de tilbagevendende forsinkelser. De kan være slemme nok, når man skal henteog bringe børn og nå til København og passe sit arbejde. Men DSB/ BaneDK's evne til atinformere, når der sker noget uventet er helt i bund. SMS, hjemmesider, personale ogskærme på stationerne er aldrig opdateret - eller synkroniseret. Det er bekymrende, atministeren nu vil have mere konkurrence på København-Aarhus-Aalborg for så bliver detigen pendlerne, der ligger 1000 kroner om måneden, der nedprioriteres. Sidst var detkystbanen, der skulle have alle de nye tog og masser af service.””Hver gang der er problemer med aflysninger eller andre forsinkelser, så virker bane.dksystemer ikke. de virker kun når solen skinner og alle tog kører som de skal :) dvs. når manikke har brug for systemerne. Hvorfor har DSB ikke en App i stil med Toginfo til iphone?”
4
Hvad handler problemerne om?Svarprocent:97% (N=109)
ForsinkelserManglende pladsAflysningerManglende informationAndet

Svar i alt

86

59

48

49

16

258

79%

54%

44%

45%

15%

5
Jeg pendler fraSvarprocent:96% (N=108)
KøgeBorupGadstrupVibyRoskildeTrekroner

Svar i alt

5

8

1

34

34

26

108

5%

7%

1%

31%

31%

24%

6
Tidspunkt for afgangSvarprocent:96% (N=108)
5.00 - 5.305.30 - 6.006.00 - 6.306.30 - 7.007.00 - 7.307.30 - 8.008.00 - 8.308.30 - 9.00Andet

Svar i alt

1

0

1

12

20

40

20

5

9

108

1%

0%

1%

11%

19%

37%

19%

5%

8%

7
KommentarerSvarprocent:79% (N=88)
Planmæssig afgang fra Roskilde kl. 08.27. Toget – tillige med samtlige andre tog mellemKøbenhavn og Roskilde betydeligt forsinket.Kommer ca. 8.35 (tog til Kbh. H planmæssigt 8.32 var helt aflyst) med toget medplanmæssig afgang 8.18.Toget stopper både på Hedehusene og Trekroner hvilket yderligere forøger rejsetiden iforhold til den planmæssige afgang.Ankomst KBH H. 09.05. Forsinkelse på 16. min i forhold til planmæssig ankomst.Derudover sættes vi af på spor 26, hvilket yderligere øger rejsetiden med ca. 5 minutter.Togføreren giver flere meddelelser om stationer m.m. undervejs – og også om at vi ikkekører videre til Østerport og derfor ankommer i spor 26.Til trods for forsinkelsen (der for dette tog er endnu længere end i forhold til min planlagteafgang) gives der ingen forklaring eller beklagelse.1. Den nyeste køreplan har færre tog, der stopper i Roskilde og mellemstationer.Er det for at fordele kunderne på flere afgange? Personligt foretrækker jeg ståplads ogkort transporttid frem for laaaaang ventetid på stationen og sommetider en siddeplads.2. Er behovet for at fordele passagererne i virkeligheden affødt af rejsekortet? Har manindset, at rejsekortets check-in-og-ud-krav slet ikke kan klare spidsbelastningerne imyldretiden? Vil man begrænse antal rejsende per afgående tog fra Høje Tåstrup modRoskilde ved at forhindre alle i at tage samme tog, men sørge for at folk til Hedehuseneskal tage et, folk til Trekroner et andet, folk til Roskilde et tredje, folk til Ringsted et fjerde,folk til Næstved et femte osv?Før var der mange tog på ruten mellem Høje Tåstrup og Roskilde, nu er der mange, derførst stopper i Næstved eller Odense på vejen vestover og først i Valby eller Københavnpå vej østover. Hvis rejsekortet er grunden, så lad os beholde periodekortene og demange alternative afgange.3. På oversigtstavlerne om morgenen annonceres mange tog med destination "Østerport".Af oversigtstavlerne fremgår ikke, at nogle standser første gang i Trekroner, andre først iHedehusene, andre først i Høje Tåstrup, andre først i Valby og nogle først påKøbenhavns Hovedbanegård. Mellemstationerne fremgår kun af afgangstavlerne. Demkan man kun se, når man står på det spor, toget afgår fra og kun lige før toget kører.Lyder det i højtalerne at "Toget 7.42 mod Østerport afgår idag fra spor 7", så spænermange fra spor 4 til spor 7. På afgangstavlen på spor 7 kan de så se, at toget ikkestandser ved den station, hvor de skal af og må spæne tilbage til spor 3 og 4. Sammeproblem fra Høje Tåstrup til Roskilde, hvor nogle Holbæk-tog stopper i Roskilde andreikke, nogle Rødby-tog stopper andre ikke, osv.Kan man i DSB ikke forstå at pendlere har brug for forudsigelighed, for "hvis man nårdette tog, kan man nå denne bus, men hvis toget er forsinket, kan det bedre betale sig atstå af et andet sted og tage S-toget videre, men hvis .... ". Man skal i god tid vide, om etannonceret tog kan bruges eller ikke; det kan ikke nytte, at man skal vente til lige før togetkører med at kunne se stationerne på afgangstavlen. Eller forventer man, at alle altid haren køreplan i hånden og læsebrillerne på næsen eller har lært afgangstider ogmellemstationer udenad?4. Indføres bumletog med stop ved alle stationer, skal togvognene have mange døre.Aflagte ic-vogne har lang togstamme og få døre. Det tager alt for lang tid at udveksle8
passagerer på de mange stationer. Det er vel derfor S-tog har så mange døre per metertogstamme.5. Indføres bumletog skal de passe med S-toget i Høje Tåstrup og ikke ankomme påsamme minuttal, som S-toget afgår. Hvis bumletogene skal betjene de lokale pendlere,skal de ikke tvinges til at vente 10 minutter i Høje Tåstrup hver dag.6. Aldrig har så mange ventet så længe i Høje Tåstrup som efter den nyeste køreplan.Når togene stopper ved hver deres stationer, bliver ventetiden for den enkelte rejsende tilRoskilde og mellemstationer nu målt i halve timer og ikke som tidligere i intervaller af 10-20 minutter. Savnet af en opvarmet ventesal er ikke blevet mindre.7. Hvorfor gebyr i halvtomme ic-tog, når regionaltogene er ved at sprænges afpassagerer? For at styre belægningsgraden? Eller for at vænne lokale pendlere fra atbruge ic-tog, så balladen bliver mindre, når ic-togene fremover skal via Køge. Kunne manikke lade de lokale have gavn af ic-togene indtil da?8. Hvorfor den ensidige satsning på fjerntrafik, når det største kundeunderlag er lokalt?Lokale pendlere har størst dagligt transportbehov. Lokale pendlere vinder mest tid ved attage bilen frem for toget. Går man fra 10-minutters-drift til halvtimesdrift, mister mankunder - pga ekstra ventetid på stationerne. Indfører man bumletog og rejsetidsforøgelserpå 30-50% mister man kunder. Pendlere har brug for mange afgange, forudsigelighed oggode skiftemuligheder uden unødig ventetid.14/02/2011 Planlagt Afg Kbh 17:53 Afgang Kbh: 17:58 Planlagt afg. Viby sjælland: 18:29Ank Viby Sjælland 18:3415.23 fra Kbh. blev aflyst i Roskilde. Venter på 16.12 .. Venter i det nye billetkontor toilstor irritation for en ansat der komemr til at fryse når skydedørene går ophele tidne! Togetmed afgang ½ time forinden fra KHB var ude i samme problematik. Ud med passagerne iRoskilde. Næste tog mod Nykøbin - MEN - UPS - toget glemte at stoppe i Viby.Lokoføreren havde ikek fået ebske.15/2 2011 Tog 4108: fra viby til nørreport: Planlagt Ankomst København: 8:16 AnkomstKøbenhavn 8:20 Afgang København 8:23 Planlagt Ankomst Nørreport 8:24Man kan aldrig regne med at komme til Nørreport til tiden i følge køreplanen -----Planlagt afg københavn: 16:53 Afgang kbh: 17:01 * Afgang Høje Taastrup: 17:16*(planlagt 17:07) Afgang Hedehusene: 17:21* Afgang Trekroner: 17:24* Afgang Roskilde:17:29* Ankomst Viby Sjælland: 17:37* Kun et tog sæt, undskyldning: togsæt var tilreparation. Aflyst mellem Østerport og Kbh, Ingen højtaler udkald fra ca. 16:42-16:45 påNørreport, men det stod dog på skærmene.NB! Ingen af urerne virkede på Nørreport. Stående passagerer fra københavn H indtilroskilde.16/2-11 Toget 7.36 forsinket ca 10 minutter.18. februar 2011. Toget 7.21 forsinket til ca. 7.34 Ingen informationstavler virkede, ingenhøjttalerinfo og på ingen måde nogle pladser - stod op til København18/02/2011 Forsinkelse ved ankomst til København 15 minutter + aflysning af oprindeligtplanlagt tog. Ingen højtalerudkald og generelt kaos - også ved henvendelse til DSB-medarbejdere.3 gange siden efteråret 2010 på afgangen 7.40 er min søn samt omkring 10 andre elever,9
som går på en ungdomsuddannelse i Roskilde, ikke kommet i skole til tiden, da det ikkevar muligt pga. pladsmangle at komme med toget fra Viby sj. station.Togstammen bestod alle gangene kun af 3 togvogne. der var så mange menesker ivognene at det var umuligt at komme ind i toget.6 min. forsinkelse på afg. fra Borup kl. 7:346 min. forsinkelse på afgang fra Borup kl. 8:046 minutters forsinkelse8:10 afg viby, Ank. kbh 8:52 på spor 26. Selvom toget normalt kun kører til kbh, så blevder sagt over det automatiske system at det kørte videre til Nørreport og Østerport.afg 7:40 fra Viby. Ank. kbh 8:19. Afg. kbh 8:20. Jeg så godt Nivå-toget holde på et af deandre spor på hovedbanen, så viste godt vi kom til at holde at vente et eller andet stedmellem kbh og nørreport, da øresundstogene jo altid har førsteret til sporerne. Og ja, da vikom til at holde at vente (i mørke inden vesterport). Vi blev først overhalet af Nivå-toget kl8:28! Det eneste info var "vi venter på signal" og det er jo ikke forkert, men det er dairriterende at få den på respeat, når den egentlige forklaring er at vi venter på at et andettog, der har første-ret til nørreport, skal overhale os.Nå, men efter nivå-toget var kommey forbi, så kom vi op i fart igen. 8:30 passerede vivesterport og 8:32 var vi på nørreport. På de 4 minutter det tog kunne vi have nået TOture mens vi ventede på at nivå-toget fik forladt kbh!!Dette sker tit og man kan blive helt hissig over, at togene ikke kommer ud af kbh i denrækkefølge man kommer ind. Man bliver irriretet over at blive mere "unødgt" forsinket,bare fordi man "lander" samtidigt medet øresunds-tog.afg viby 7:40 afg roskilde 7:53 afg trekroner 7:57 afg hedehusene 8:01 afg høje taastrup8:05 afg valby 8:15 ank kbh 8:23 (forsinket) afg kbh 8:26 ank nørreport 8:29Afg. nørreport 15.45. Afg. høje taastrup 16:09. Hedehusene 16:13, trekroner 16:17.Roskilde 16.22. Måtte dog vente på at IC'eren kører forbi og den var forsinket. Havde flereog mange stop ud af roskilde (som så mange mange gange før). Vi var først undermotorvejs-broen kl 15:25. Toget kørte stærkt, så vi var i til tiden i viby. Men hvor er detdog irriterende at vi skal vente på et andet forsinket og og der med ofte bliver forsinket,"bare fordi de også er det".Afgang 15:23 fra Kbh H holder 7 min. i Roskilde og afventer et IC-tog - dette sker dagligtAfgang fra Borup kl. 7:34 forsinket 8 min.Afgang fra Viby mod Roskilde kl. 13.40 aflyst. - Erstattet af tog med afgang fra Viby kl.14.02.Afgang kl. 7:34 fra Borup forsinket 8 min. i ankomst på København HAflysninger uden erstatnings standsninger af tog der kører lige i gennem f.eks 8. februar2011 hvor ingen tog standsede mellem kl. 6:10 og 8:35 Jeg havde hørt at Nykøbing F.toget skulle standse i viby, men det drønede bare igennem lige som adskillige andre.15 feb. 2011 var der problemer men at afgangen fra Valby til Viby Sj. kl. 14:57 Kørte kuntil Roskilde Vi skulle afvente besked om hvilket tog vi kunne tage, vi fik lovning på atNykøbing F toget kl. 15:34 skulle standse i Viby og Borup. Togføren havde ikke hørt nogetom dette og kørte lige forbi Viby, lidt efter undsskyldte han at ikke havde fået besked om10
dette men næste stop i Ringsted og vi skulle ikke betale ekstra for at komme til Viby. Hanbesluttede sig dog fór at standse i Borup og få et tog til at standse og tage os med. viankom til Viby kl. 16:02Det sker ofte at vi bliver snydt for den transport vi giver fuld pris for, hvis ikke det snartbliver bedre tager jeg bilen. det kan godt betale sig, når det betyder at jeg kan møde påarbejdet til tiden.Dato: 15/2-11 Togafgang kl. 7.22 var forsinket ca. 20 minutter og togafgang 7.36 varogså forsinket.Den mangelfulde information er det værste. Der er absolut ingen sammenhæng mellemdet der står på tavler og afgange. Desuden er informationer på tavlerne ikke ens.Forsinkelser står næsten altid som tre minutter, der så øges indtil toget aflyses, ellerforsvinder fra tavlen uden yderligere oplysninger.Den nye køreplan betød som bekendt, at der blev 2 myldretidstog i timen i stedet for 3 ogat Hedehusene og Trekroner blev faste nye stoppesteder for Viby-Borup-togene. Samtidigkørte DSB en kampagne for den nye køreplan under sloganet: "Flere og hurtigere tog".Da vi i Viby og Borup havde fået færre og langsommere tog kunne DSB godt have sparetos i det mindste for den hån som kampagnen er mod vores åbenbart ligegyldige stationer.Denne dag var det hjemturen den var gal med (afg. Kbh. H. 14:53). Regionaltogene var ien periode aflyst fra Roskilde pga fare for faldende træer. Dette hensyn blev dog ikke vistintercitytogene, der fortsat kørte.Et tog til Lolland-Falster skulle ekstraordinært stoppe i Viby, men dette skete ikke, hvorforpassagererne alle blev sat af på Borup st. Det er ikke første gang at det er sket.Der er generelt alt for få pladser i togene. Det er specielt blevet slemt efter starten påarbejdet på motorvejen. Det virker som en hån når man står på perronen med 400 andrependlere, og ser et halvtomt tog komme kørende fra Holbæk eller Næsteved uden atstandse i Roskilde (DKs 3. største station). Det er noget af en luksus at springe Roskildeover på en strækning, hvor kapaciteten er knap.Kan man ikke droppe "Roskilde straffen" på 20 kr. som pendlere fra Roskilde skal betalefor at benytte de fine InterCity tog fra København H om eftermiddagen. Pendlere tilRingsted, Sorø, Slagelse m.m. skal jo ikke betale ekstra for at benytte disse tog. Hvis manskal Fyn/Jylland og vil være sikker på en siddeplads så kan man købe en pladsbillet.Det virker også helt forkert, at man lader godstog og svenske tog køre igennem Roskildemidt i myldretiden. Den almindelige pendler kan ikke komme med det svenske tog. Ensidste ting. Hvorfor ikke indskærpe kravet om parkeringstilladelse ved stationen til atgælde de tidspunkter, hvor der er et belægningsproblem = hverdage kl. 7-17.Der har hele sne-vinteren manglet snerydning af pendler sti langs spor 1. Der har væretvildt glat også på p-plads arealet. Pendlerstien er også så hullet asfalteret, så den vedregnvejr er en langstrakt vandpyt. Begge dele må være let at gøre noget ved. (Nu er derendelig komme lys i lamperne ved stien/spor 1) Hegnet mellem sti og spor 1 er ikke i godstand, små børn kan let komme ud på sporene. Hele vinteren har der været fint sneryddetpå trappe fra Algade til pendlersti/spor 1. Er det en anden entreprenør? NB! øverstelampe er defekt og farlig.Der har været en del aflysninger og ofte er der ikke information om, hvilke toge, der såkører.Desværre alt for mange dårlige oplevelser med DSB gennem de sidste år. Jeg pendlerdagligt fra Viby til Østerport og oplever ofte pladsmangel. Aflysninger - og efterfølgende11
tog som ikke stopper for at tage os med. Eller endnu værre stopper på stationen, menåbner ikke dørene.... Informationer er så godt som altif mangelfulde - hvis de overhovedeter der. Meget fustrerende ! Har ofte overvejet at flytte fra kommunen pga. den dårligetogservice.Desværre kører der et godstog i tidsrummet 0630-0700 der til tider giver forsinkelser. Erdet muligt at få dette godstog tidligere til København, så det ikke generer myldretrafikken.Af positive ting er der fin plads i togeneDet er jo ikke enkelt dag - hver dag er der mindst en af de nævnte problemer. Ret skalselvfølgelig være ret - enkelte gange kører toget præcist eller kun få minuttersforsinkelser. Større problemer hører til ugens orden en eller (oftest) flere gange.Det er meget tit at togen er forsinkede - årsagen får vi sjældent at vide. Togene er oftemeget korte - men på morgenafgangen lykkedes det som regel at få en siddeplads - langtværre er det om eftermiddagen (afgang Hovedbanegården) - der er det mere reglen endundtagelsen af vi står op enten hele vejen Roskilde eller på de gode dag kun til Taastrup.det er mere reglen end undtagelsen at toget 7.36 mod København er forsinket fraTrekroner. det kører typisk omkring 7.40. disse minutter kunne med fordel lægges ind ikøreplanen, så toget går rettidigt og man ved hvad man har at rette sig efter.Også toget 7.51 er tit 5 min. forsinket, dog ikke så ofte som 7.36. Når der er storeforsinkelser pga. f.eks. sne og storm, sker det oftes at togene til Trekroner bliver aflyst.Man kan så stå på perronen og se på at andre toge kører igennem uden at stoppe ekstraog vi bliver flere og flere frustrerede mennesker, der ikke ved hvornår vi kan kommeafsted.Det er umuligt at sætte en dato på, for det er mange gange om ugen, og det medaflysningerne har stået på siden januar 2010. Jeg har pendlet siden 1969 og troede, jeghavde oplevet alt, hvad man kan opleve, men jeg må sige, det er blevet ringere, enddameget. Tidligere blev vi altid samlet op af et andet tog, hvis der var forsinkelser, men nubliver vi bare glemt eller henvist til næste afgang ½ eller 1 time senere.Og hvad kan man bruge meddelelsen til fra Banestyrelsens hjemmeside: Toget afgår fraRoskile - jeg spørger bare.Det er umuligt at finde en P-plads, når klokken har passeret 08. Med venlig hilsen og medhåbet om en snarlig bedring for os alle. Vi er ikke blot et trinbrædt. Vi er rigtig mange oghører til under HT (Hovedstadens Trakfikselskab). venlig hilsen Elsebeth Hansen, Vi´bySjællandDSB's hovedproblem er, at de ikke ser passagererne som kunder, men som klienter, derskal indordne sig under deres system. Det gør, at de fleste medarbejdere (men ikke alle!)ikke har forstået hvad kundeorientering betyder for deres service. De er simpelthen fordårligt uddannet og kundevenligheden er kun noget som DSBs chefer har lært at sige.Derfor er det ikke flere tekniske fiks, men en mental ændring af DSB, der skal til a la denJan Carlzon lavede i SAS for mange år siden.Det giver sig særligt udtryk i informationen, hvor en simpel beklagelse overforsinkelser/aflysninger m.m. stort set ikke forekommer.Den store udbredelse af maskinindtalt information i togene har betydet mindre informationfra personalet når der er uregelmæssigheder. Personalet er blevet mere usynligt da jeghar bemærket, at der kun bliver udført billetkontrol ca. 25% af gangene jeg kører i tog.Informationen som Banedanmark står for på perroner har fået tilført store midler men erfortsat lige ringe.Det er også stort set et automatisk opdateret system, der betyder, at informationen er12
ubearbejdet og dermed ubrugelig. Pendlere kan ofte indrette sig så de tager de tog, hvorder er plads, men en særlig DSB logik gør, at de dage hvor DSB har varslet færre tog, såkører de øvrige tog med færre vogne. Her ville en gennemført kundeorientering medføreat DSB f.eks. ekstraordinært lod gennemkørende tog stoppe i Roskilde og tagepassagerer med.Et eksempel. Om fredagen kører toget kl. 7.17 ikke og derfor kører toget 7.09 kun med 4vogne og ikke 6 vogne(!)Endeligt skal jeg fremhæve de utallige aflysninger mellem Østerport og København H ogomvendt som et problem. DSB har skåret ned i antallet af afgange mellem Østerport ogRoskilde og rejsetiden mellem Roskilde og Østerport er blevet forlænget fordi Kystbanenhar fortrinsret. Alligevel kan DSB ikke få det til at fungere og aflyser ved det mindste lilleproblem.En ting er de tilbagevendende forsinkelser. De kan være slemme nok, når man skal henteog bringe børn og nå til København og passe sit arbejde. Men DSB/BaneDK's evne til atinformere, når der er sker noget uventet er helt i bund. SMS, hjemmesider, personale ogskærme på stationerne er aldrig opdateret - eller synkroniseret.Det er bekymrende, at ministeren nu vil have mere konkurencce på København-Aarhus-Aalborg for så bliver det igen pendlerne, der ligger 1000 kroner om måneden, dernedprioriteres. Sidst var det kystbanen, der skulle have alle de nye tog og masser afservice.Et eksempel af mange: Ankommer til Trekroner St. 0815. Kan se på skærmene at 0821 erforsinket. Ingen information i højtalerne overhovedet. For hvert minut der går bliver denannoncerede forsinkelse bare 1 minut længere. Dette fortsætter til 0910 (så vidt jeghusker), hvor der endelig kommer et tog. Toget kører fint indtil ca. 5 minutter efter HøjeTåstrup St., så stopper det og togføreren annoncerer at der er skinnebrud ved Hvidovre.Herfter tager det mere end 2 timer at komme til Kbh. H. Skinnebruddet (læser jeg senere ipressen) skete kl. 07 om morgenen. Hvorfor informerer DSB ikke om dette i højtalerne.Hvorfor siger togføreren ikke noget på Høje Tåstrup st., så vi evt. kunne tage S-tog derfra.Det er i mine øjne ubegribelig dårlig service og kunne nemt være undgået. Mvh UffeKristensen Isafjordvej 24 RoskildeFlere aflyste tog. Toget holdt stille omkring 1 time mellem Roskilde og Glostrup station.Togføren kunne ikke informere om situationen. Han fik hellere ingen informationer om denforventede ventetid. Vi blev sat af i Glostrup. Der var dog ikke plads i S-togene. Jeg måttederfor tage en taxa fra Glostrup station, da jeg havde møder på mit arbejde. Det lykkedespå den måde at mødepå mit arbejde kl. 10.00.Ofte er årsagen til forsinkelserne nedfaldne kørerledninger og signalproblemer, hvilket erBanestyrelsens ansvar. Danmark er et af de 12-13 rigeste lande i verden. Og Sjælland eren ganske lille ø. Det er derfor besynderligt, at togdriften er så ustabil. Ogsamfundsøkonomisk må det være rigtigt dyrt, når tusindvis af mennesker så ofte bliverudsat for forsinkelser.Forsinkelser, aflysninger eller manglende siddepladser er min oplevelse 4 ud af 5 dage.Ofte er toget både forsinket og ude siddepladser.Forsinkelser: Efter et par gode år, har de sidste to måneder været meget præget afforsinkelser, specielt om morgenen. Manglende plads: Det er efterhånden mere reglenend undtagelsen, at man ikke får en siddeplads om morgenen. Nogen gange er derproblemer med at alle kan komme med.Bedre om eftermiddagen fra Kbh.Aflysninger og manglende info: På Trekroner Station er der en udpræget mangel påinformation i tilfælde af større forsinkelser og aflyste tog. Tidligere var det f.eks. sådan at13
der for det meste stoppede et alternativt tog i tilfælde af aflysninger. Dette sker stadig engang imellem, men oftest kører de øvrige tog igennem uden at stoppe. Det kunne værerart, om der i det mindste kom information om, hvorvidt der vil standse et alternativt tog.Andet: Noget der virkelig kan irritere mig og mange af mine medpassagerer, er de megethyppige oplevelser af, at vi bliver nedprioriteret. F.eks. på Høje Taastrup, hvor énsRegionaltog jævnligt må vente adskillige minutter på et IC-tog (hvad enten vi eller dét erforsinket), således at IC-toget kan komme afsted først mod Kbh. Det samme kan manopleve ved indkørslen til Hovedbanegården, hvor Øresundstog får lov til at køre til perronførst, og i særdeleshed ved videre afgang til Nørreport, hvor man MEGET ofte sidder itunnellen mellem Hovedbanegården og Vesterport og venter på at blive overhalet af etØresundstog.Denne nedprioritering kan simpelthen ikke opfattes som andet end at man regnes formindre værd end IC- og Øresunds-passagerer af de ansvarlige for denne procedure.Først tommelfingeren opad: Tak for at vi er sluppet for ekstra tillæg på intercitytogenemellem København og Roskilde. Det er skønt ikke at skulle tænke på, om man nu ersteget på et tillægstog eller ej.Roskilde er vist nok den 3. eller 4. største pendlerstation. Skulle man ikke overeveje, atlade lyntoget stoppe i Roskilde i stedet for Høje-Taastrup?Og så synes jeg bestemt, man skal sætte penge af til at forlænge halvtaget på perron 4/5.Det er den perron, der hver morgen står allerflest passagerer på, for der går togene modKøbenhavn. Når det regner, er der ikke plads til de mange ventende passagerer underhalvtaget.Kig på perron 6/6,- der er et langt overdække. Der burde være det samme på alleperroner men hvis der skal prioriteres, så 4/5.generelt manglende siddepladser. Når jeg har mulighed for at tage tidligere af sted,benytter jeg det nye uden-stop-tog Roskilde - khb h 07.17 - det er herligt: hurtigt og medsiddepladser - tak for detGentagende aflysninger af afgange, hvor andet tog skal stoppe ( dette kunne man den 8.2læse på tv2 inden logoførerne havde fået besked- ikke særligt betryggende) Inklaflysninger om eftermiddagen af taoget fra østerport og nørreport.Havde beregnet afg. 8.14. Oplevede igen ca. 15 min. forsinkelse.Det mest vanvittige at sepå er når toget til Stockholm stopper uden at vi frysende passager må stige på og toget ervel at mærke helt tomt. Det er surt. Savner meget den afgang 8.07 og er meget træt afoverfyldte tog. Mvh. Nanna ReimersHej Jeg er ikke pendler, men bruger ofte toget til København. Jeg undrer mig over at tilde øvrige udkantsbyer (Frederikssund, Køge; Hillerød) kan man tage cykler gratis medtoget, hvorfor ej fraj Roskilde.Desuden undrer jeg mig over at der på nogle afgange opkræves ekstra billetpris på 20 krselvom der er rigelig plads. Man skulle tro at DSB ikke kan lide passagerer fra Roskilde.Desuden ville det være ønskeligt med et bedre højtalersystem ( det er umuligt at hørenoget hvis der samtidig kommer et gennemgående tog.Desuden ville det være dejligt med nogle køreslisker når man medbringer barnevogn oglign.Samtidig er det nærmest umuligt at finde p plads på terrænnet v. stationen hvis mankommer efter kl 8.- Håber dette lille brev hjælper på trafikken Med venlig hilsen HanneMensHver gang der er problemer med aflysninger eller andre forsinkelser, så virker bane.dksystemer ikke. de virker kun når solen skinner og alle tog køre som de skal :) dvs. når14
man ikke har brug for systemerne. Hvorfor har DSB ikke en app i stil med toginfo tiliphone ?Hvorfor arbejder man ikke på at få S-toget til Roskilde Det Køre både til Køge, Hillerød ogFrederikssund ? Dette vil også gavne Trekroner og Hedehusene Hilsen En dagligpendlerI "gamle dage" (for 2-3 køreplaner siden) stoppede ALLE tog fra København mod Holbæk,Kalundborg, Slagelse, Næstved,Vordingborg og Nykøbing F i Roskilde. Det gør ikke alletog i dag, og det er ret frustrerende, når man kun skal til Roskilde!På de elektroniske oversigtstavler ses kun endestationens navn - og det kan være sværtat huske, hvilke af togene med de nævnte endestationer, der holder i Roskilde, og hvilkeder ikke gør.Forslag: Fremstil et symbol til at sætte på oversigtstavlen ud for de endestationsnavne,hvor toget holder i Roskilde - det vil gøre livet lidt nemmere for os fra Roskilde.Begrundelse: Uanset endestationernes navne og passagerer dertil, så vil det altid være iRoskilde, de fleste står af, da det er Sjællands største pendlerstation uden for København.I morges, 18.2.2011. jeg lytter til P4. Der er problemer med toget Holbæk Roskilde, menikke et ord om tog fra Ringsted. Går glad og fro af sted, men toget er 15 min forsinket. Vikan ikke få information, for DSB - Banedanmark har fundet på noget nyt, at når der erproblemer, så virker højtalere og div, udstyr ikke. Ja undskyld, men sådan bliver man nokefter 40 års pendlerliv, med konstant dårlig information.F.eks. når man skal hjem fra Østerport, sker det at der på infotavlen står at "toget ikkemedtager rejsende". Os gamle rotter kan jo godt se at det er vores tog som just er kørt indpå perronen, men hvad med dem som kun tager med en gang imellem. Ja, så må vi"rotter" oplyse at det nok er vores tog.Normalt er jeg et positivt menneske, som er opdraget i mit job til at yde service, og derforvirker det bare så kynisk og arrogant at DSB og Banedanmark behandler os pendlere sydfra på den måde. Det er som om, os fra Borup og Viby er i vejen for DSBs drøm om tog tiltiden til Århus. Venlig hilsen Hanne Olsenps, det skal lige siges, måske grundet vinterferie, var der i dag plads i toget, og at denkvindelige togfører ydede en god service med at forklare grunden til forsinkelsen.Igen idag oplevede jeg da jeg stod på toget kl. 6.57 mod KBH at det ikke var muligt at fåen siddeplads. Bare i denne uge er det 3. dag ud af 3, hvor at jeg måtte sidde på gulvetfordi det ikke er en mulighed for mig at stå op i længere tid af gangen.Jeg har kørt med toget de sidste 6 år og jeg har i tid oplevet at der er færrer og færrerpladser, men specielt siden August 2010 har de manglende sidde plader været et storproblem.Ud over at man føler man bor i et uland hvor infrastukturen ikke virker, føler jeg ikke jegfår det jeg betaler for når jeg gang på gang ikke kan få en siddeplads. I det hele taget gørdet bare at man kommer rigtigt dårligt fra start, når ens morgen starte på denne måde. Daandre pendlere har det på samme måde, bringer det ofte det værste frem i folk at man ernødt til at kæmpe sig til en plads.Det har dog siden august 2010 ofte været sådan at man ikke engang hvis man var heldigkunne få en af de få pladser der var ledig, da der ikker er nogen tilbage når toget kommertil Roskilde.Informationsniveau er virkelig ringe, togene er ofte aflyst. Det er simpelthen så ringe attage toget, at jeg ofte simpelthen har opgivet og er blevet hjemme fra arbejde.Jeg går i gymnasiet og har fået fravær p.g. af DSB
15
Jeg har flere gange her i vinter oplevet at toget fra Ringsted 6:10 har været aflyst. Istedethar DSB valgt, at lade toget fra Nykøbing Falster, som kører gennem Viby St. mellem 6:03og 6:05, standse ekstraordinært i Viby, hvilket man som sådan ikke kan klage over, medmindre man skulle være så uheldig, at man først ankom til stationen 6 minuter over 6 ogser bagenden af toget. Næste tog fra Ringsted ankommer først kl. 6:40. Det skal ligebemærkes at man ikke kan se ændringen på DSB-Rejseplan.Jeg har pendlet fra Viby Sjælland til Københavns Hovedbanegård og retur siden01.04.2004. I starten tog det 28 minutter at komme til Hovedbanegården, og det sammeat komme den anden vej. Nu tager den samme tur hhv. 36 minutter og 38 minutter!, ogdet er vel at mærke hvis køreplanen bliver overholdt, hvilket den sjældent gør.Det er mere reglen end undtagelsen at toget kl. 7.40 fra Viby Sjælland kommer tilHovedbanegården kl. 8.16 som det ifølge køreplanen skal, det er som regel forsinket –ofte fordi der er kø på Hovedbanegården?På vej hjem fra Hovedbanegården kl. 16.23 er der tit ikke plads til at alle kan sidde nedallerede fra Hovedbanegården, da der bliver kørt med få dobbeltdækker togsæt. Togetholder på Roskilde Station i flere minutter, da der skal et Intercity tog forbi, som ofte erforsinket, hvilket gør at toget sjældent er på Viby station som planlagt kl. 17.01.Den reelle transporttid til og fra Viby Sjælland og Hovedbanegården, er således blevetmere end 10 minutter længere på 7 år, ligesom man ofte risikerer at skulle stå op.Disse oplevelser er dagligdags oplevelser, hertil kommer alle problemerne når der ersporskifte problemer, snevejr, nedrevne køreledninger, storm, manglende personale,manglende tog, fjernstyringsproblemer, løvfald, for meget sol, bøjede skinner,sporarbejde, broarbejde og mange andre årsager vi har lagt øre til igennem årene.Samt alle de gange hor vi er blevet gennet ud på Høje Tåstrup eller Glostrup for at tage Stoget resten af vejen – det er der ikke plads til! Vi oplever også at vores tog hjem fraHovedbanegården bliver aflyst når vi når til Roskilde, pga. en oparbejdet forsinkelseFor ikke at tale om den manglende kommunikation ved ekstraordinære problemer, samtmanglende koordinering mellem DSB og Banedanmark, og forskellig information fraforskellige medarbejdere. Jeg kan komme med eksempler hvor lokoføreren glemmer atstoppe på Viby Station, som togføreren ellers har meddelt mange gange, eller hvortogføreren siger til passagerer at der ikke stoppes på Hedehusene og lokoføreren så gørdet alligevel.Ligesom vi et par gange har stået på Viby Sjælland station en iskold morgen i over entime med aflyste regionaltog, med indtil flere intercity toge blæse igennem stationen udenat stoppe. Den traditionelle årlige ændring af køreplanen giver altid udfordringer, da manhar indrettet sit arbejdsliv, afhentning af børn og fritid efter DSB’s køreplan.Til sidst er der rejsegarantien for pendlere, den er fuldstændig uigennemskuelig ogurimelig, da forsinkelser i myldretiden bliver udlignet i de tyndt besatte timer midt pådagen og om aftenen. Rejsegarantiens bestemmelser om at der ikke kompenseres foraflysninger, giver DSB incitamenter til at aflyse togene, hvilket må være det vi er udsat for,når vores tog 16.23 fra Hovedbanegården bliver aflyst fra Roskilde.Jeg har pendlet i 8 år fra Roskilde til københavn hver dag, og det bliver værre år for år.Siden nytåret har jeg stort set stået op hver vej, selvom jeg faktisk har kalkuleret mitarbejdsliv således, at jeg skal bruge togturen til at arbejde i - enten via computeren eller atlæse papirer m.v. - hvilket er lidt svært når vi er mange, der står op HELE vejen.Videre oplever jeg dagligt forsinkelser og jeg har små børn i institution i Roskilde og erderfor afhængig af, at jeg kan regne med afgangstiderne og/eller at jeg i det mindste fårklar besked fra dsb om situationen. Det sker kun sjældent.Afslutningsvis syntes jeg at den nye køreplan fra/til Roskilde er beskåret. Eksempelviskører der et tog 8,02 og næste tog er først 8,14. Tidligere var afgangene mere jævt fordeltmen nu er der mellem nogle tog kun 3-4 minutter og andre 12 minutter... og når de så erenten aflyst eller forsinket ... tja så er man ingen jordisk chance for at planælægge. Enforbedringen ville klart være, at man fjernede IC-tillæget til Roskilde, hvilket ville være16
belønning til pandlerne sog deres udholdenhed. det ville give os lidt flere afgange atvælge imellem.Den værste oplevelse sket den 30. november 2010, hvor jeg og mange andre i etpropfyldt morgentog sad ca. 90 minutter i toget mellem Hvidover og valby uden at få klarbesked om situationen. Hele tiden blev vi holdt hen med; "vi prøver at løse situationen ognår vi ved mere vender vi tilbage". Intet om hvad de havde tænkt sig at gøre, ingen hjælptil de stakkels mennesker der ingen siddeplads havde - personalet kom end ikke igennemtoget i de mange timer. 2½ time efter at vi havde forladt Roskilde Station blev vi endeligdirigeret til ørestandens station og der blev vi alle så losset af der, og så kunne vi selvfinde videre... og det værste var, at der fortsat intet dsb-personale var at se eller hjælpede, som eks. havde barnevogn med, var gangbesværede eller lign. Hvis jeg havde væretpersonale havde jeg nok også gemt mig. Jeg har aldrig oplevet noget lignende fra dsb'shånd. Pinligt og amatøragtigt, og jeg overvejer dagligt at udskifte toget med bilen.Jeg har ved flere lejligheder skrevet til DSB for at beklage den klare nedprioritering derfinder sted af passagerer til Viby og Borup stationer.-Det er skåret i antallet af myldretidsafgange -Belægnignsprocenten på langt de flestemyldretidsafgange er over 100%-Forsinkelser og aflysninger bliver sjældent afhjulpet af ekstraordinære standsninger (tilstor irritation oplever man tvært i mod flere tog køre gennem stationen - selv godstogkommer før det forsinkede tog). Når andre tog stopper ekstraordinært er det ofte tæt pånæste ordinære afgang - eller før ordinær afgang, så kun de tidligt fremmødte kommermed.-Der er indført stop på Trekroner og Hedehusene. Dette har forlænget rejsetidenbetragteligt - og der er ikke plads. Tidligere blev disse stationer betjent af tog påKalundborgbanen og gav en mere ligelig passager/stop fordeling mellem de to baner.Selvom man mærker en opgradering af materiellet undrer det, at det også her er intercitybrugerne, der skal have det nyeste og mest tidsvarende materiel. Som daglig pendlermellem Viby og København befinder jeg mig årligt hvad der omregnet svarer til over 9døgn i toget. Derfor ærgrer det mig, når der næsten som hovedregel kun er et togsæt tilhjemrejsen på fredage. Samtidigt venter toget på Roskilde station på, at et intercitytog kankomme først. Dette er endda planlagt i køreplanen.Jeg kan ikke udtale mig om den typiske Intercity bruger, men den typiske pendler erafhængig af rettidighed for at få hverdagen til at hænge sammen med afhentning af børnmm. Hvorfor er det vigtigere at komme hurtigere fra København til Århus?At DSB er fuldstændigt ude af trit med brugerne på Viby station sås sidst underskiftesporsarbejdet i Ringsted. Her havde man indsat eet tog i timen til at servicere detantal brugere, der ved normal kørerplan fylder to afgange mere end 100%. Det varnæsten en hån at indsætte busser til Solrød og Lejre. Dette fordoblede den samlederejsetid. Det havde været mere logisk - og fornuftigt - at sætte disse busser til at køreViby-Roskilde i stedet.Under stormen i starten af februar var flere brugere fra Viby over fire timer om at kommetil København. Igen oplevede man flere tog, der strøg gennem stationen uden standsning.Undskyldningen var, at det kun er Bane Danmark, der kan beordre ekstrordinærestandsninger og deres kommunikation var brudt ned som følge af stormen. Vi skriver altså2011 og hele landet er dækket af mobilt netværk.Jeg håber meget at jeres møde bærer frugt og takker for jeres initiativ. Det er rart, atnogen har hørt vores frustration. Mvh Martin KaaberJeg kører Roskilde-Borup og retur. Det er frustrerende, at stå på Borup station og ventepå et bestemt tog, der skal standse ekstraordinært i stedet for et aflyst tog. Ofte oplever vi,at dette bestemte tog bliver mere og mere forsinket, mens andre tog drøner forbi. Deseneste par uger har der nogen gange været åbent i ventesalen eftermiddag/aften. Godidé - det savnede vi da det var rigtig koldt.17
Jeg oplever hver uge problemer med forsinkelser, manglende plads og manglendeinformation. Det er ofte endnu værre om eftermiddagen, når jeg tager fra København modRoskilde. Vh Rune SchwartzJeg oplever jævnligt at komme for sent til toget mod Kbh. 8.02, fordi bussen er forsinket.Især det efterfølgende tog 8.14 er så tit enten forsinket eller aflyst og pludselig er man udei en lang forsinkelse. Kun én ting er konstant: Lige meget hvilket tog, så er man altidgaranteret en ståplads :-(Jeg pendler dagligt mellem Trekroner og Nørreport og rejser også ofte til Odense med mitarbejde. Jeg har både positive og mindre positive oplevelser.På den positive side er personalet altid søde, hjælpsomme og tålmodige, og der gives ofteinformative beskeder over højttaleren.På den mindre positive er togene meget ofte forsinkede, og man skal ofte stå op i togetom morgenen. Dette betyder, at man skal kalkulere med et tidligere tog end ellers, hvisman skal til møde.Værre er det, at man også skal kalkulere med et tidligere tog, hvis man skal nå en andenforbindelse, f.eks. til Odense fra Roskilde eller Høje Taastrup. Alt i alt betyderforsinkelserne en masse spildt tid. Når man så også skal stå op i toget, kan man ikkeengang kompensere for det ved at arbejde i toget.Jeg pendler fra Ringsted til Roskilde og skulle oftests ankomme ca kl.8. Jeg har iperioden 4-1-10 til d. 4-1-10 kørt ialt 46 gange. Jeg har i den periode kun været ud for, attoget både kom til tiden og satte mig af til tiden 7 gange.Jeg kan slet ikke huske, at jeg har kunnet sidde ned på vej til arbejde.3 gange har jeg været udsat for, at jeg ikke kunnet komme med toget i Ringsted p.g.apladsmangel. En gang besvimede en medpassager på grund af at vi stod så tæt. M.v.h.Eva DebelJeg rejser daglig mellem Viby og Høje Tåstrup. Forsinkelser og manglende information eret dagligt problem begge vejeJeg tager IC eller reg. toget fra Roskilde omkring halv syv morgen. Det er komplet umuligtat få en siddeplads i nogen af togene, når man står på i Roskilde. Der burde indsættesnogle flere toge med start fra Roskilde, da stationen er den største pendlerstation uden forhovedstadsområdet. Vi lades i stikken, fordi togene fra vestsjælland/Fyn/Jylland eroverfyldte, når de når Roskilde. Jeg pendler til arbejde i Hellerup og har mulighed for atarbejde i toget med computer. Denne flexible mulighed ødelægges af, at der aldrig ersiddepladser i togene. på grund af dette, er jeg begyndt at tage bilen, skønt jeg aller helstville benytte offentlig transport (tog) jeg har ikke noget i mod, at pendlerpriserne blev satlidt i vejret, bare man kan få en siddeplads og arbejde.Det er vigtigt, da vi er en børnefamilie i Himmelev, arbejder begge i KBH og kan arbejde itoget, derved komme hurtigt hjem og hente børn i institution. Vi prioriterede at bo tæt påRoskilde Station, så vi kunne tage toget på arbejde begge to og arbejde i rejsetiden - harDSB fjernet togsæt/afgange? for bare 6 måneder siden kunne jeg godt få siddeplads påsamme afgange.. VH Mikkel Avnskjold Klosterengen 145 4000 Roskilde.KUN 2 DISEL-SÆT, ved godt der altid er færre vogne om fredagen, men det her går altsåikke.Uge 7 er IKKE vinterferie i Roskilde området, DSB! Afgang 7:45 fra Viby, efter folk havdeløbet rundt på perronen for at finde en dør at komme ind af. Der var altså stå-pladser fraViby til Kbh. Ank Roskidle 7:51, afg Roskilde 7:53 Afg Trekroner 7:57 Afg Hedehusene8:01 Afg Høje Tåstrup 8:07 Afg Valby 8:17 Ank Kbh 7:23 (planlagt ank 8:16) Afg Kbh 8:2718
Ank Nørreport 8:29.Endnu en forsinket fredag morgen med lidt plads i toget!Manglende plads har været kendetegnet for 2010, er bedret lidt i januar. Stadig mangeaflysninger og forsinkelser.Markant forsinkelse grundet kø-kørsel fra Valby hele vejen til København H. Dårliginformation og et kvarters forsinkelse. Hændelse var den 14/02/2011, men datofunktionenher på siden synes ikke at virke.MEGET dårlig information på stationen ved forsinkelser og aflysninger. Ingen hjælp athente i Seven-Eleven kiosken overhovedet. De sætter nærmest en ære i ikke at hjælpe. Iperioder mange aflysninger, til andre tider kører det fint.Svært at købe billetter. Automaterne virker normalt ikke, og billetsalget i kiosken erekstrem langsom - de siger at de ikke tjener penge på at sælge billetter, og derfor ikkeprioriterer at servicere dem der kun køber billetter.Min henvendelse er generel. Jeg oplever næsten dagligt forsinkede og aflyste tog, for fåvogne på toget (=ingen siddepladser) og ingen eller yderst ringe information om hvadDSB så gør i stedet for.Det er meget irriterende at DSB ikke kan finde ud af at lade f.eks. Intercity-tog el. andreregionaltog stoppe ekstraordinært i Trekroner, når nu vores normale tog hele tiden eraflyste eller forsinkede.Man føler sig fuldstændig magtesløs og til grin over den manglende service og omtankefor passagererne - som alle betaler dyre månedskort for et produkt, der bliver stadigtringere.Morgen busser fra 501 ved overgang til 101A er fjernet og derved umulig gjort for mig atfastholde mit fuldtids job. Har netop set at ved start af denne undersøgelse har 101A fåetÉEN morgen afgang, tak for det, og dette er gjort UDEN information.Nedenfor finder I lidt kommunikation mellem undertegnede og DSB om aktulle"udfordringer" - den fandt sted i December: ///Goddag, Jeg pendler dagligt mellem Roskilde og Kbh.H.I går oplevede jeg at toget fra Kbh.H. mod Ringsted kl. 16.23 kun bestod af eet togsætmed det resultat af ca. halvdelen af passagererne var henvist til en ståplads.Bliver det sådan fremover – altså kun eet togsæt på den afgang ?Jeg har i øvrigt stor medfølelse for mine medpassagerer som står på i Valby omeftermiddagen – næsten ligegyldigt hvilket tog de vælger, så kommer en stor del af dem tilat stå op indtil Roskilde.Det er i øvrigt trist at toget 16.34 fra kbh.H. ikke længere standser i Roskilde og at I stadigopretholder straftillægget på 20,-kr i IC-togene.I øvrigt er det min oplevelse at flere og flere tog bare suser igennem Roskilde – detgælder i begge retninger. Godstogene skal underligt nok også lige passere gennemRoskilde midt i morgenmyldretiden – men det er vel BaneDanmarks fortjeneste og etkedeligt resultat af den opsplitning som fandt sted år tilbage !Og hvad nu med det nye svenske tog som indfinder sig på Roskilde Station fra Odense ogsom har afgang mod Kbh.H. kl 07.44 – der er ikke én som stiger ombord da det kræverandre billetter… kunne I ikke lave en aftale med SJ og så udnytte materialet optimalt istedet for at dette tog bare skal køre tomt afsted.I det private erhvervsliv kalder vi det synergi, samarbejde og fleksibilitet.I det hele taget - har vi ikke snart til gode at opleve nogle positive tiltag ?I min 25 årige pendlerkarrierer på denne strækning har det sjældent været ringere ogsiddepladserne i morgentogene bliver der færre og færre af – det kan I ikke være bekendt.19
Man kan undre sig over de hyppige passagertællinger – bruger I overhovedet resultaternetil noget ?PS: Jeg har sat Formanden for Trafikudvalget, Flemming Damgaard Larsen i kopi da jegerfarer at han også pendler på ruten og måske bliver fristet til at indskyde et parkommentarer når dette læses.Venlig hilsen Hans-Henrik Ahrenst RoskildeNogenlunde rettidig afgang fra Viby Sjælland, 7:40. Ankomst Roskilde 7:54. Kun totogsæt, hvilket (trods vinterferie) gjorde at der var stående passagerer fra Roskilde tilKøbenhavn. Forsinket ankomst til kbh kl 8:19.Ofte - dvs. mindst 1 gang pr. uge - er toget allerede fyldt ved afgang fra Viby - især pga. af'kort tog'. Desværre sker det også, at toget fra Khh.H allerede ved afgangen er overfyldt,og det tror jeg skyldes, at der er færre tog, der stopper i Roskilde - der er i hvert fald endel gennemkørende tog. Positivt: I dag (17feb2011) var der 'kort tog' på afg. 7.10 fra Viby- men toget fra Sydsjælland standsede ekstraordinært og medtog de fleste passagerer -det ordinære 7.10-tog ankom kort efter og medtog passagerer til Trekroner/Hedehusene.Jeg har aldrig tidligere oplevet, at et tog stopper ekstraordinært fordi det ordinære tog er'kort' - så måske kan vi i fremtiden se et mere service-orienteret DSB - men der skal mereend 1 god oplevelse til at opveje mange forsinkelser/aflysninger gennem de seneste år.Oplevede 3 gange, hvor toget ikke standsede i Valby.Oplever ofte at togene både til og fra Kbh er forsinkede. Til meget stor irritation, år derskal hentes børn og meget andet. Synes så absolut priserne afspejler toge til tiden!Overfyldte tog er nok det største problem. Flere og flere tog kører gennem Roskilde st.uden at stoppe - selv om andre tog er forsinkede.PÅ afgange n fra Kbh tilvIBY KL 16.23 Vvar der overfyldt på alle vandrette flader. Vi varen del der satte sig på 1. klasse. Det skulle vi ikke have gjort. Vi var ellers flere der vardårligt gående og stående. En sad med krykker på trappen. Togføreren så ingen grund tilat udvise konduite og lad os sidde, så UD måtte vi. Der var derefter 4-5 passagerertilbage på 1. klasse og ca 35 tomme sæder! Det er forrykt!I øvrigt var sådan nogel passagerer som os med ti at gøre hende endnu mer ' sød' ogkundevenlig. Det er da lige det man trænger til at høre!Ren kaos. Der blev ikke fortalt hvorfor togene var forsinkede. Da der endelig kom et togvar der så mange mennesker med at vi stod som sild i en tønde. Da vi endelig nåede tilGlostrup station efter en times kørsel fik vi besked på at stige ud og kører videre med s-tog mod København.Det var ikke engang muligt at komme over på s-perronen, så vi måtte råbe til de personersom var kommet over på perronen at de skulle gå frem for ellers ville vi ikke havemulighed for at komme over på perronenDet næste regionaltog tømte også alle pendlere ud på Glostrup Station, så vi stod somsild i en tønde og S-togene kunne ikke komme fra stationen fordi folk stod op af togene forat komme med.De to første s-tog var så fyldte at der ikke kunne være ret mange, da der så kom etregional tog, som kørte videre fra Glostrup begynde folk at krydse sporene. Jeg tror at ca.50 personer benyttede denne mulighed.Tre timer efter jeg var kommet med et regionaltog fra Roskilde var jeg fremme påNørreport station. En tur som på gode dage kan gøres på ca. 30 minutter.Desværre der togene tit korte med deraf manglede pladser, eller togene er forsinkede pågrund af nedfaldne kørerledninger, udmeldinger fra DMI om sne, for så vælger DSB at20
aflyse tog også selvom sneen udebliver, så de gode dage er i få tal. Kun en tåbe frygterikke DSB.Siden jul har der jævnligt (næsten hver morgen) være 5-10-15 minutters forsinkelse påtogene, der stopper i Trekroner. Man undrer sig over at de øvrige regionaltog ikkeekstraordinært kunne standse, når der er store forsinkelser.Også fra Kbh til Trekroner har der været mange forsinkelser de sidste par måneder (sidender blev annonceret flere tog til/fra Trekroner i midten af december).Siden jul har det væres særligt slemt. Tog ml. 7 og 7.30 er flere gange om ugenforsinkede eller aflyste, og indimellem får man ingen besked.Særligt slemt den 8/2-11 efter stormen, hvor højttaleranlægget også var i stykker, man såkunne man vel have sendt en medarbejder ud på perronen og informere os. Da jeg gavop kl. 7.30, havde vi ingen besked fået endnu.Synes ikke det er iorden at togene til og fra Viby Sj næsten altid er forsinkede eller afslyst.Der bliver tit sat kun 1 togvogn på strækningen og der er altså rigtig mange der skal havetoget 07.40 fra Viby Sj på dette tidspunkt.Vi står tit op i toget og det sker at man næsten ikke kan komme med fordi der ikke erplads nok i toget. Vi kan tit stå og kigge på tavlen og se at togene er aflyst og samtidigkøre der gennemsnitlig 3 toge lige igennem uden at stoppe som kunne tage os med.Det skal tage mig 7 min at køre fra Viby Sj til Roskilde og jeg har nu taget toget i næsten 1år, jeg tror togene har kørt efter planen sammelagt 2 måneder ud af al den tid så der errigelig plads til forbedringer.Tager fra Nørreport ca. 15. Får at vide over højtalerne at informationskiltene ikke virker ogat vi skal følge anvisninger/udkald fra højtalerne. Der kommer mange udkald om DSBFirst til Helsingør og Sverige, men intet om togene mod Roskilde.Står pænt og venter i ca 1 time sammen med mange andre - Intet information - ingen tog.Opgiver at vente og tager med S-tog til Hovedbanegården. Her er der oplysninger om atjeg skal tage et S-tog til Høje Tåstrup.I Høje Tåstrup står flere hundrede og venter på tog videre - men igen ingen information -og efter en lille time i frysende snevejr kommer et tog som allerede er så overfyldt (fordider alligevel var afgået et tog fra Hovedbanen) at det langt fra lykkedes alle at komme ind.Jeg står heldigvis placeret korrekt så jeg når at komme med.Det tager mig ca 3 timer at komme hjem fra Nørreport Station til Trekroner den dag. Dendag var der både forsinkelser, manglende plads, aflysninger og manglende information.Hilsen Lise Justesen Isafjordvej 74 4000 RoskildeTogene består ofte kun af et togsæt, hvorfor det til tider er umuligt at komme med.Toget 7.40 forsinket 12 - 15 minutter. 3 tog kører igennem Viby Station mesn vi stårmåbende og glor - igen!Ustabil drift med alt for mange forsinkelser.Jeg har et job som direktør, hvor der er en del møder. Med de hyppige forsinkelser har jegopgivet at bruge toget når jeg har morgenmøder, og køre istedet i bil de dage. Det betyderat jeg fravælger toget ca. 60% af dagene.Dårlig information. Bane.dk har information om forsinkelser, men som med togene virkerwebsitet ustabilt. Så snart der er lidt sne eller lign. så går det ned, sikkert pga belastning.Men den type udfordringer har andre websites forlængst løst, men ikke bane Danmark.Jeg ville meget gerne anvende toget dagligt, men det er kvaliteten ikke høj nok til.Så jeg fortsætter med at bruge min bil som primært transport middel.
21
Vi (kæresten og jeg) flyttede til Roskilde i 2006, og forinden havde vi undersøgt togdriften,da vi begge arbejder i København, og den var ok.Det er den ikke længere, se ovenfor mht. problemer. Man er reelt "låst" når toget aflyseseller er forsinket, for der er intet andet hurtigt alternativ. Evt. skal man med bus til HøjeTåstrup, og så med S-tog derfra, men det tager tid.Jeg oplever, at der er skåret ned i antallet af afgange i køreplanen (i forhold til forrigekøreplaner).Stor ros til personalet, der som hovedregel er venlige og professionelle, og som derudovertålmodigt lægger ører til brok over forsinkelser og aflysninger (af andre tog).

Svar i alt: 88

22