Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Finanslov 2011
2. |Finanslov 2011
IndholdFinanslov 2011 ..........................................................................................31. Transportaftaler .................................................................................... 52. Driftsbudgettet......................................................................................93. Infrastruktur ....................................................................................... 124. Trafikkøb, tilskud mv. ........................................................................ 125. Selskaber ............................................................................................. 17Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i Infrastrukturfonden........ 18Bilag 2. Disponering af transportpuljer ................................................22Bilag 3. Anlægsprojekter på FL11 (vej og bane) .................................... 27
| 3.
Finanslov 2011I denne pjece præsenteres finansloven for 2011 (FL11) på Transportministe-riets område.Transportministeriets FL11 afspejler transportaftalerne fra 2009 og 2010,der danner grundlaget for de kommende års investeringer på transportom-rådet. Transportaftalerne er nærmere beskrevet i afsnit 1 nedenfor.Tabel 1 viser hovedtallene på FL11 fordelt på fire hovedformål: drift, infra-struktur, trafikkøb og tilskud samt selskaber.Tabel 1. FFL11-bevillinger fordelt på hovedformålMio. kr.11. Drift2. Infrastruktur3. Trafikkøb, tilskud mv.4. SelskaberBevilling i alt20091.7458.6785.3892.02717.83920101.3409.2425.8171.34617.74520111.3139.1555.475-35615.58720121.22613.6975.398-35719.96420131.17113.1235.311-35719.25020141.14010.5604.922-35716.265
1. 2009-bevillingerne er i 2009-prisniveau. 2010-bevillingerne er i 2010-prisniveau ogomfatter afsatte bevillinger på finansloven for 2010 og efterfølgende bevillingsændringer(aktstykker mv.) pr. medio 2010. Bevillingerne for 2011-2014 er i 2011-prisniveau.
1. Driftsbudgettetfinansierer driftsopgaverne. Dette gælder blandt andettrafikstyring, projektstyring og myndighedsopgaver i ministeriets 12 institu-tioner på finansloven. Driftsbudgettet uddybes i afsnit 2.2. Infrastrukturvedrører vedligeholdelse og udbygning af statens veje ogbaner samt kystbeskyttelse. Infrastrukturbudgettet uddybes i afsnit 3.3. Trafikkøb og tilskudvedrører primært statens betaling for jernbane-, vej-, luft- og færgetrafik. Trafikkøb- og tilskudsbudgettet uddybes i afsnit 4.4. Selskaberomfatter udgifter og indtægter på finansloven i relation til mi-nisteriets selskaber, primært udbytter fra Posten Norden og DSB. Udgifterog indtægter vedr. selskaber uddybes i afsnit 5.Tabel 1 viser, at mere end halvdelen af ministeriets bevillinger i 2011 er af-sat til vedligeholdelse og udbygning af infrastruktur, at knap 40 pct. af be-villingerne vedrører trafikkøb og tilskud samt at ca. 8 pct. af bevillingenvedrører driftsopgaver.Transportministeriets samlede bevilling i 2011 på 15,6 mia. er en nettobevil-ling, der omfatter både udgifter og indtægter. Der er budgetteret indtægterpå ca. 3,3 mia. kr. i 2011 i relation til aktiviteterne, der blandt andet vedrø-rer brugerfinansiering af luftfartsområdet og indtægter ved Banedanmarksproduktionsvirksomhed. Hertil kommer, at der forventes anvendt ca. 1,0mia. kr. i 2011 af uforbrugte bevillinger fra tidligere år. Der budgetteres så-ledes med en samlet aktivitet på ca. 20,0 mia. kr (bruttoudgift).
4. |Finanslov 2011Transportministeriet er på finansloven opdelt i 6 hovedområder. Tabel 2 vi-ser fordelingen af bevillingen i 2011 på disse hovedområder.“Fællesudgifter” omfatter primært departementets bevilling, diverse puljersamt udbytter fra selskaber på ministerområdet.”Trafik” er et nyt hovedområde, der er oprettet på FL11. Det omfatter Tra-fikstyrelsen, der er dannet i foråret 2010 ved sammenlægning af Færdsels-styrelsen og den tidligere Trafikstyrelse. Hovedområdet omfatter desudenindkøb af jernbane- og færgetrafik og diverse tilskudsordninger, som isærTrafikstyrelsen administrerer.I efteråret 2010 er Statens Luftfartsvæsen også blevet sammenlagt med Tra-fikstyrelsen. Denne sammenlægning afspejles ikke på finansloven for 2011,hvor Statens Luftfartsvæsen fortsat indgår som selvstændig bevilling i ho-vedområdet ”Luftfart”. Finanslovsstrukturen vil blive tilrettet på finanslo-ven for 2012 til den nye organisering af styrelserne.Tabel 2. Nettoudgiftsbevillinger fordelt på hovedområder for 2011Mio. kr.(2011-priser)1. Drift2. Infrastruktur3. Trafikkøb, til-skud, mv.4. SelskaberBevilling i altFælles-udgifter15995448-356805VejeLuftfartKyster oghavne8612410211TrafikBanerI alt
3134.0536204.428
30031061
13504.94205.077
5914.02439005.005
1.3139.1555.475-35615.587
Tabellen viser, at bevillingerne i 2011 primært vedrører udbygning og vedli-geholdelse af veje og baner samt trafikkøb (primært jernbanetrafik, jf. afsnit4).
| 5.
1.
Transportaftaler
Regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Fol-keparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance hari 2009 og 2010 indgået en række transportaftaler:1•En grøn transportpolitik (29. januar 2009)•En moderne jernbane (22. oktober 2009)•Nye initiativer som led i udmøntning af puljer (22. oktober 2009)•Visse vejprojekter (22. oktober 2009)•Tillæg til aftale af 22. okt. 2009 om nye initiativer som led i ud-møntning af puljer (2. december 2009)•Bedre veje mv. (2. december 2009)•Fremrykning af indsatsen i 2010 for mere cykeltrafik og om mo-dulvogntog (1. september 2010)•Bedre mobilitet (26. november 2010)•Forstærket indsats mod spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed ioverkørsler (16. december 2010)Aftalerne omfatter dels de overordnede rammer og principper for udviklin-gen af en grøn transportpolitik i de kommende år, dels en række konkreteinitiativer på transportområdet.De to sidste aftaler i 2010 er indgået efter afslutningen af finansloven for2011. FL11 afspejler således ikke disse aftaler. Bevillingsvirkningen af afta-lerne optages på tillægsbevillingen for 2011 og finansloven for 2012, jf. Akt80, der er sendt til Finansudvalget den 26. januar 2011.InfrastrukturfondenDer er med Aftale om en grøn transportpolitik i januar 2009 etableret enInfrastrukturfond, der skal finansiere de kommende års investeringer påtransportområdet.Infrastrukturfonden er etableret med 94 mia. kr. med Aftale om en grøntransportpolitik, og tilføres løbende midler fra nye holdbare finansierings-kilder.Tabel 3 viser status for Infrastrukturfonden som angivet på finansloven for2011. Der er angivet de tilførte midler, disponeringen af fonden samt tilba-geførsel af uforbrugte midler til fonden. Samlet er der uforbrugte midler på233 mio. kr. (2011-prisniveau).Efterfølgende er der med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010foretaget yderligere disponering af fonden, jf. tabel 4.
1
Det Radikale Venstre indgår ikke i aftalen om bedre veje mv. af 2. december 2009.
6. |Finanslov 2011Tabel 3. Midler og disponering i Infrastrukturfonden, status medio 2010Infrastrukturfonden 2009-2020 (mio. kr.)Tilførsel af midlerAftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 (2009-priser)Aftale om en moderne jernbane af 22. oktober 2009 (2009-priser)Aftale om finansloven for 2010 (forstærket vejvedligeholdelsesindsats) (2010-priser)Disponering af midlerAftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 (2009-priser)Aftale om en moderne jernbane af 22. oktober 2009 (2009-priser)Aftale om bedre veje af 2. december 2009:Forstærket vejvedligeholdelsesindsats 2010-2013 (2010-priser)Vejanlægsprojekter (2009-priser)Lovforslag om udbygning af Helsingørmotorvejen:Udformning af tilslutningsanlæg 12 som "trompetanlæg" (2010-priser)Lovforslag om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted:Etablering af støjafskærmning langs Allingvej i Hvidovre (2010-priser)Tilbageførsel af uforbrugte midler til fondenAftale om bedre veje af 2. december 2009:Billiggjorte afsluttede vejprojekter (2009-priser)Mindreudgift ved midlertidig udvidelse af Vejle fjord-broen (2009-priser)Akt 84 af 12. januar 2010:Billiggørelse af Kliplev-Sønderborgmotorvejen (2010-priser)Uforbrugte midler (2011-priser)2082332241116172.7007.23586.93635094.0003502.700
Tabel 4. Midler og disponering i Infrastrukturfonden med Aftale om bedremobilitetInfrastrukturfonden 2009-2020 (mio. kr.), 2011-priserTilførsel af midlerUforbrugte midler medio 2010Yderligere indtægter vedr. slag af ScandlinesDisponering af midlerUdbygning af Motorring 4Forøgelse af stationsmoderniseringspuljenHavnepakke IIInvesteringer i Bornholms LufthavnØget akseltryk og højere totalvægt for tunge køretøjerKørsel med veterantogForstærket indsats mod spøgelsesbilismeOmflytning mellem transportpuljerne, nettoTilbageførsel af uforbrugte midler til fondenBilliggjorte afsluttede vejprojekterOverskydende midler fra rammen til Nykøbing F. omfartsvejBilliggørelse af Næstved omfartsvejOverskydende midler fra forundersøgelse af København-RingstedTilbageførsel af reserverede midler til sporforbindelse til Nyborg HavnUforbrugte midler183167111015030910016815205122332
| 7.Størstedelen af midlerne er disponeret til den kollektive trafik, jf. figur 1. Ennærmere specifikation af anvendelsen findes i bilag 1, hvor der endvidere erangivet projektets placering på finansloven.Figur 1. Anvendelsen af Infrastrukturfondens nuværende midlerUudmøntedetransportpuljer
VejområdetKollektiv trafik
TransportpuljerDer er med den grønne transportaftale afsat en række nye transportpuljer,der løbende udmøntes af forligskredsen. Med Aftale om bedre mobilitet af26. november 2010 er der foretaget en ny udmøntning til konkrete projek-ter og samtidig foretaget en vis omfordeling mellem puljerne, jf. tabel 4. Bi-lag 2 indeholder en oversigt over de konkrete projekter, der er truffet be-slutning om inden for de enkelte transportpuljer.
Tabel 4. Oversigt over transportpuljerne (mio. kr.)PuljePulje efter UdisponeretOprindeligAftale omandel afpuljepulje bedre mobi-(2009-litet (2011-(2011-priser)priser)priser)1.000,0300,02.000,0200,0600,0800,01.000,0500,0200,0400,0400,0886,2238,91.945,8307,6575,3926,8994,4444,5178,0402,9530,8576,396,61.945,874,4221,247,4551,0234,00196,339,4
Bedre fremkommelighed for busser(2009-2013)Pulje til fremme af ordninger og projek-ter, der øger antallet af buspassagerer(2009-2011)Pulje til fremme af kollektive trafikløs-ninger i Århus og i Ring 3-korridoren ihovedstadsområdetPulje til stationsmoderniseringerNye teknologiske mulighederBedre kapacitet og bekæmpelse af lokaleflaskehalse (2009-2014)Mere cykeltrafik (2009-2014)Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)Fremme af godstrafik på bane (2009-2014)Støjbekæmpelse (2009-2014)Nye beslutningsgrundlag og strategiskplanlægning (2009-2014)
De ikke-disponerede puljemidler optages på en særskilt konto på finanslo-ven (§ 28.11.14. Transportpuljer). De disponerede midler optages på de re-levante konti i relation til de institutioner, der varetager udførelsen af pro-jektet, jf. bilag 2.
8. |Finanslov 2011
2.
Driftsbudgettet
Tabel 5 og figur 2 illustrerer de bevillinger, der er afsat på Transportmini-steriets driftskonti på FFL11.Tabel 5. Transportministeriets driftsbudget*Mio. kr.11. Basisbevilling2. Tidsafgrænsede bevillinger3. Indtægtsdækkede aktiviteterBevilling i alt (1+2)Aktivitet i alt (1+2+3)Vedr. prisniveau, se note 1, tabel 1.
20091.241,1504,21.733,6
20101.203,0136,8
20111.192,9119,8
20121.171,255,1
20131.147,723,6
20141.132,38,21.547,8
1.585,1 1.549,6
1.546,6 1.546,0
1.745,3 1.339,8 1.312,7 1.226,3 1.171,3 1.140,53.478,92.924,9 2.862,32.772,9 2.717,3 2.688,3
Transportministeriets driftsbevillinger udgør 1.312,7 mio. kr. i 2011. Herafer 1.192,9 mio. kr. ”basisbevillinger” til finansiering af institutionernes lø-bende opgaver, medens 119,8 mio. kr. er tidsafgrænsede bevillinger til kon-krete formål. Herudover budgetteres indtægter på driftsbudgettet på1.549,6 mio. kr., således at den samlede driftsaktivitet budgetteres til2.862,3 mio. kr. i 2011.Ad 1. Basisbevillingen reduceres løbende med effektiviseringskrav på fi-nanslovene på normalt 2 pct. årligt.Ad 2. De tidsafgrænsede bevillinger omfatter primært aktiviteter finansieretaf transportpuljer (VVM-undersøgelser, kampagner mv.) Endvidere er derpå Trafikstyrelsens område afsat bevillinger til sikkerhedsopgaver mv., derudløber i 2011. Endelig var der i 2009 ved aktstykke ekstraordinært afsat300 mio. til omstillingsudgifter mv. i forbindelse med neddrosling af Bane-danmark produktionsvirksomhed.Ad 3. Indtægterne på Transportministeriets driftsbudget vedrører primærtfølgende områder:•Banedanmarks produktionsvirksomhed udfører vedligeholdelses-opgaver på jernbanen i henhold til en intern kontrakt med Bane-danmark.•Banedanmark varetager indkøb og videresalg af kørestrøm til jern-banevirksomheder.•Størstedelen af Trafikstyrelsens aktiviteter vedr. tilsyn med civilluftfart mv. er indtægtsdækket via afgifter og gebyrer i henhold tildansk lov og internationale aftaler.•Vejdirektoratet foretager salg af ydelser og produkter til andre of-fentlige myndigheder samt til offentlige og private virksomheder.Figur 3 illustrerer udgifter og indtægter ved de enkelte institutioner.
| 9.
Figur 3. Budgetterede udgifter og indtægter i 20111.000900800700Mio. kr.6005004003002001000UdgifterIndtægter
* De små institutioner omfatter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Ha-varikommissionen for Vejtrafikulykker, Kommissarius Øerne, Kommissarius Jylland, Au-ditøren, Danmarks Vej- og Bromuseum og Jernbanenævnet.
Nyt på FL11Udarbejdelsen af FL11 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgeto-verslagsårene 2011-2013 på finansloven for 2010. I forhold til forudsætnin-gerne på FL10 er der – udover opregning til 2011-priser - følgende væsentli-ge ændringer på FL11:•Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen er som led i organisationsændrin-ger i Transportministeriet pr. 15. april 2010 sammenlagt til én styrelse,Trafikstyrelsen. Den nye styrelses opgaver omfatter blandt andet plan-lægning og regulering af den kollektive trafik, sikkerhed og interopera-bilitet på jernbanen, bilteknik samt myndighedsopgaver vedr. syn ogomsyn af køretøjer.Anlægsafdelingen i Trafikstyrelsen overført til Banedanmark, som følgeaf organisationsændringer i Transportministeriet i foråret 2010. Her-ved sikres, at alle aktiviteter i relation til forberedelse og udførsel af an-lægsprojekter er samlet i Banedanmark. Banedanmark skal fremadret-tet stå for forberedelse af anlægsprojekter i programfasen, herunderanalyser, forundersøgelser, VVM-undersøgelser og beslutningsgrund-lag. Endvidere skal Banedanmark forestå projekteringen af de danskejernbaneanlæg for den faste forbindelse over Femern Bælt.Naviair er med lov om Naviair etableret som en selvstændig offentligvirksomhed i 2010 og Naviairs finanslovskonti § 28.33.01 og § 28.33.03er derfor nedlagt på FFL11.I henhold til L170 af 18. maj 2010 er der oprettet et jernbanenævn.Nævnet behandler klager vedr. adgangen til jernbaneinfrastrukturen og
•
•
•
r*VejdireStktoratatenetsLuftfartsvæsenKystdirektoratetTrafikstyrelsenBaneBadanenmdaarnmkarkproduktion
entet
Departem
Sm
å
instit
ut
ione
10. |Finanslov 2011konkurrenceforhold på jernbaneområdet. Jernbanenævnet er ikke un-dergivet instruktionsbeføjelse fra transportministeren og disponererselvstændigt over hovedkontoens bevilling. Trafikstyrelsen varetagernævnets administrative opgaver.•Som led ”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopret-ning af dansk økonomi” fra maj 2010 sker der en reduktion af ministe-riernes driftsudgifter med ½ pct. i årene 2011-2013. Dette sparekrav erindarbejdet på FFL11, og er på Transportministeriets område navnligudmøntet ved de stordriftsfordele mv., der forventes opnået ved de or-ganisatoriske omlægninger, der er gennemført i april 2010, jf. ovenfor.Som led i ”Aftale om sikring af befordringspligten på et liberaliseretpostmarked” fra maj 2010 udvides opgaverne i det eksisterende posttil-syn, og tilsynets opgaver gøres delvist gebyrfinansieret. Posttilsynet va-retages af Trafikstyrelsen.
•
Øvrige bemærkninger til driftsbudgettet•Trafikstyrelsens bevilling falder frem mod 2013. Det skyldes bl.a., atmerbevillingen til Trafikstyrelsens sikkerhedsopgaver mv. udløber medudgangen af 2011. Der foretages en analyse af Trafikstyrelsens opgavermed henblik på fastsættelse af bevillingsniveauet efter 2011.Pr 1. november 2010 er Statens Luftfartsvæsen og Trafikstyrelsenssammenlagt til én styrelse med navnet Trafikstyrelsen. Det har ikke væ-ret praktisk muligt at nå at implementere denne sammenlægning påFL11, hvor Statens Luftfartsvæsen således fortsat er optaget på særskil-te konti. Sammenlægningen implementeres på finansloven for 2012.
•
| 11.
3.
Infrastruktur
Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur (veje, baner og kyst-beskyttelse) fremgår af tabel 6.Tabel 6. Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur på FFL11Mio. kr.1FællesudgifterReserver til anlægsprojekterTransportpuljerVejeAnlægsprojekterSikkerhed og miljøVedligeholdelseKyster og havneKystbeskyttelse mv.BanerAnlægsprojekterFornyelseVedligeholdelseSignalprogramKøbenhavn-RingstedInfrastruktur i alt748,01.841,41.113,1176,10,088,51.680,91.064,9736,486,0675,41.650,11.057,1229,6411,7559,21.604,81.038,466,8906,7485,61.493,21.009,040,71.318,7426,81.468,3968,625,81.648,591,4272,2124,3100,2100,414,72.248,9364,41.903,72.270,4218,21.903,71.869,0176,92.006,85.957,8117,31.530,35.274,2114,81.415,73.017,6150,5972,8179,910,6478,9441,7536,4433,0826,31.003,9873,11.012,9869,21.013,6200920102011201220132014
8.677,5 9.241,8 9.155,3 13.696,7 13.123,3 10.560,4
1)
Se note 1, tabel 1.
Bevillingerne opført underFællesudgifteromfatter centrale reserver til an-lægsprojekter i henhold til principperne i ny anlægsbudgettering, jf. Akt. 16af 24. oktober 2006 samt de nye transportpuljer, jf. bilag 2.Vejeomfatter Vejdirektoratets bevillinger til anlæg af nye veje og vedlige-holdelse af statsvejnettet. Der er endvidere en pulje til mindre projektervedr. sikkerhed og miljø (anlæg af cykelstier, sort-plet bekæmpelse, støjbe-kæmpelse mv.). Der henvises endvidere til bilag 3, hvoraf det fremgår, hvoranlægsarbejderne udføres.Bevillingen vedkyster og havnevedrører Kystdirektoratets anlægsopgaver,der primært er kystbeskyttelse på Vestkysten.Baneromfatter Banedanmarks bevillinger til anlæg af nye baner samt for-nyelse og vedligeholdelse af det eksisterende banenet. Der er med Aftale omtrafik for 2007 afsat en forøget bevilling til genopretning af jernbanenettet.Nyt på FL11Udarbejdelsen af FL11 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgeto-verslagsårene 2011-2013 på finansloven for 2010. I forhold til forudsætnin-
12. |Finanslov 2011gerne på FL10 er der – udover opregning til 2011-priser - følgende væsentli-ge ændringer på FL11:•Det er med aftale om bedre veje mv. af 2. december 2009 besluttet atTransportministeriet i 2010 skal fremsætte anlægslove for en rækkevejprojekter. Disse projekter er optaget på FL11. Bilag 3 viser en over-sigt over igangværende anlægsprojekter.Der er udarbejdet et beslutningsgrundlag for en økonomisk optimalvejvedligeholdelsesstrategi med et 10-årigt perspektiv frem mod 2019.Med finanslovaftalen for 2010 er Infrastrukturfonden tilført 2,7 mia. kr.øremærket til et markant løft i vejvedligeholdelsesindsatsen i 2010-2013. Disse midler er udmøntet med Aftale om bedre veje mv. af 2. de-cember 2009, og er indbudgetteret på FL11.Der blev med aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 ogaftale om en moderne jernbane af 22. oktober 2009 truffet beslutningom anlæg af en ny jernbane fra København til Ringsted via Køge. MedL527 af 26. maj 2010 blev projektet vedtaget af Folketinget. Projektet erindbudgetteret på den nye hovedkonto §28.63.09. Ny bane København-Ringsted. Jernbanestrækningen planlægges ibrugtaget i 2018. Projektetgennemføres for en samlet bevilling på 10,1 mia. kr. inklusiv reserver(2011-priser), heraf anvendes 411,7 mio. kr. i 2011.Der blev med aftale om en moderne jernbane truffet beslutning om an-læg af et ekstra jernbanespor på strækningen mellem Lejre og Vippe-rød. Med L232 af 17. marts 2010 blev projektet vedtaget af Folketinget.Projektet er indbudgetteret på Banedanmarks anlægskonto § 28.63.02.Udbygningen forventes ibrugtaget i 2015. Projektet gennemføres for ensamlet bevilling på 1,3 mia. kr. inklusiv reserver (2011-priser), heraf an-vendes 160,6 mio. kr. i 2011.Der blev med aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 af-sat en ramme på 0,4 mia. kr. til anlæg af en omfartsvej ved NykøbingFalster. På baggrund af et opdateret beslutningsgrundlag er projektetbesluttet og optaget på FL11 med en samlet bevilling på 217,1 mio. kr.(2011-priser). De overskydende midler i forhold til den afsatte rammeer tilbageført til Infrastrukturfonden.Der er med aftale om finansloven for 2011 besluttet en forlængelse afindsatsen til kystbeskyttelse på småøer, således at der er en pulje på 4mio. kr. i hvert af årene 2010, 2011 og 2012.Med aftalerne om finansloven for 2011 er der besluttet en generel be-sparelse i staten vedr. mindreforbrug af konsulenter. Besparelsen vedTransportministeriet på 18,4 mio. kr. i hvert af årene 2011-2014 er pri-mært placeret på anlægsbudgettet, idet Transportministeriets konsu-lentudgifter overvejende vedrører anlægsopgaver.
•
•
•
•
•
•
Øvrige bemærkninger til infrastrukturbudgettet•Der er foretaget en udmøntning af transportpuljerne i 2011 i forbindel-se med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010. Denne ud-
| 13.møntning indgår ikke på FL11, idet aftalen er indgået efter afslutning affinanslovsudarbejdelsen. Udmøntningen optages på tillægsbevillingslo-ven for 2011.•Bevillinger på kystområdet falder markant efter 2010 idet der i 2010 erafsat ekstraordinære bevillinger til 3. fase af minerydningen på Skallin-gen, hovedreparationer af færgelejerne ved Bøjden og Fynshav ogistandsættelse af moler. Bevillinger på kystområdet falder yderligere ef-ter 2013, idet den 5-årige (2009-2013) Fællesaftale om kystbeskyttelsepå den centrale del af den jyske vestkyst udløber. Der forudsættes ind-gået en ny 5-årig aftale for perioden 2014-2018.
14. |Finanslov 2011
4.
Trafikkøb, tilskud mv.
Bevillinger til trafikkøb, tilskud mv. fremgår af tabel 7.Tabel 7. Trafikkøb- og tilskudsbevillinger på FFL11 fordelt på hovedformålMio kr.1FællesudgifterPulje til analyserTransportforskningVejeVejdirektoratets tilskudspuljeLuftfartLufttrafiktjenesteTilskud til Odense og Sønderborg LufthavneKyster og havneOprensning Hals BarreTrafikFratrådte tjenestemænd i Post Danmark A/S- JernbanetrafikIndkøb af jernbanetrafik, DSBBudgetregulering vedr. DSBIndkøb af jernbanetrafik, Midt- og VestjyllandIndkøb af jernbanetrafik, KystbanenTilskud til særlige rabatterReserve til togtrafik mv.Privatbaner- BustrafikTakstnedsættelse i den kollektive trafikBuspuljerRabatter på fjernbusruterne- FærgetrafikSamfundsbegrundede færgerBornholmstrafikkenStatslige aktiver vedr. Bornholm- Transportsektorens energiforbrugStøtte til initiativer vedr. biobrændstofferInitiativer til nedsættelse af transportsektorensenergiforbrug og CO2-udledningBanerBaneafgifter og betaling til broforbindelserBanedanmarks tilskudspuljeTrafikkøb- og tilskudsbevillinger i alt413,00,0406,60,0380,69,7430,40,0430,40,0430,40,06,464,967,567,446,30,021,00,00,00,00,00,018,9141,84,919,0146,02,919,4149,64,319,4197,46,819,4197,46,819,4197,46,8123,3300,06,0124,4296,710,2126,9289,710,0126,9191,610,0126,9191,610,0126,90,010,03.547,4 3.739,2-197,9183,3108,40,0171,7-201,5172,1110,20,0176,43.939,4-300,0226,7173,0111,40,0101,33.807,9 3.804,9-300,0225,3155,4111,49,8101,3-300,0221,2151,4111,410,7101,33.737,8-300,0218,6142,6111,410,6101,30,033,323,723,724,30,00,80,80,80,80,80,8-4,826,04,925,65,025,25,025,25,025,25,0100,0237,362,4140,485,145,322,616,428,816,131,316,226,215,826,215,516,915,3
2009
2010
2011
2012
2013
2014
5.388,6 5.817,7 5.474,5 5.398,1 5.311,8 4.921,6
1)
Se note 1, tabel 1.
| 15.Fællesudgifteromfatter tilskud til DTU for myndighedsbetjening i forbin-delse med transportforskning, samt midler til blandt andet strategiske ana-lyser og etableringen af en landsdækkende trafikmodel.Vejevedrører Vejdirektoratets tilskudspulje. Herfra gives tilskud til kom-munale anlægsprojekter og vej- og stiprojekter i forbindelse med cykelpul-jen.Luftfartomfatter aktiviteter vedr. afgiftsfritagne flyvninger samt varetagel-se af lufttrafiktjeneste i grønlandsk luftrum, der administreres af StatensLuftfartsvæsens efter omdannelsen af Naviair til selvstændig offentlig virk-somhed (SOV). Endvidere omfatter bevillingen statens overtagelse af udbe-talingen af det hidtidige amtslige tilskud til Odense og Sønderborg Lufthav-ne.Kyster og havneomfatter statens tilskud til oprensning af sejlløbet overHals Barre.Trafikvedrører primært indkøb af jernbane- og færgetrafik i henhold tilTransportministeriets kontrakter med bl.a. DSB, Arriva (Midt- og Vestjyl-land), DSB First (kystbanen) og Bornholmstrafikken A/S.Baneomhandler bevilling til statslig betaling til Sund & Bælt A/S for benyt-telse af jernbaneforbindelserne over Storebælt og Øresund, herunderKastrupbanen, samt indtægter fra Banedanmarks opkrævning af baneafgif-ter fra jernbanevirksomhedernes anvendelse af banenettet. Endvidere erbevilling til tilskudsprojekter på baneområdet omfattet.Nyt på FL11Udarbejdelsen af FL11 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgeto-verslagsårene 2011-2013 på finansloven for 2010. I forhold til forudsætnin-gerne på FL10 er der – udover opregning til 2010-priser - følgende væsent-lige ændringer på FL11:•Med aftale om finansloven for 2011 er der foretaget en bevillingsredukti-on vedr. DSB på 300 mio. kr. årligt fra 2011. I 2011 udmøntes reduktio-nen ved en tilbagebetalingsmekanisme, der sikrer, at for meget udbetaltkompensation (kontraktbetaling) til DSB tilbagebetales, jf. Kommissio-nens afgørelse af 24. februar 2010 samt udbytte ud over det budgettere-de på finansloven. Fra 2012 sker en reduktion af kontraktbetalingen påbaggrund af effektiviseringer, således at reduktionen ikke medfører dår-ligere service eller højere billetpriser.I forbindelse med sammenlægningen af Trafikstyrelsen og Færdselssty-relsen er alle tilskudsordninger til den kollektive trafik samlet underTrafikstyrelsenKontrakten med Bornholmstrafikken A/S om færgebetjening af Born-holm er forlænget med 16 måneder frem til august 2011, hvor der så kanindgås en ny kontrakt. Endvidere er der i 2011 afsat 2,5 mio. kr. til sej-lads med en ekstra færge på de 32 største rejsedage i sommeren 2011.
•
•
16. |Finanslov 2011•Privatbanedrift er overgået til regioner (DUT). Fra 2011 vil provenuet fraden samlede statslige pensionskompensation indgå i de almindeligeoverførsler mellem staten og regionerne i overensstemmelse med DetUdvidede Totalbalanceprincip (DUT). I 2011 er dette beløb 76,5 mio. kr.Fjernbusordningen om rabatter til bestemte passagergrupper på fjern-busruterne er med akt. 160 af 24. juni 2010, udvidet til at gælde heleugen.Der er oprettet en tilskudskonto for baneområdet. På kontoen, §28.63.07. Banedanmarks tilskudspulje, udbetales tilskud udmøntet fratransportpuljerne til baneprojekter. I 2011 udbetales 9,7 mio. kr. til etab-lering af nyt rangerområde og spor ved Hirtshals Havn.DSB, Arriva og DSBFirst har, jf. akt 119 af 22. april 2010, fået moms-kompensation for ændringer i momsreglerne vedr. langtidsleasing aftransportmidler. Momskompensationen udbetales frem til udløbet afoperatørernes kontrakter, hvorefter den vil indgå som en integreret delaf nye kontrakter.Naviair er med lov nr. 529 af 26. maj 2010 omdannet til en selvstændigoffentlig virksomhed (SOV). Hermed er Naviair udgået af finansloven.Det administrative ansvar for en række opgaver er i den forbindelseovergået til Statens Luftfartsvæsen, idet det dog forsat er Naviair ogDMI, der forestår den praktiske udførelse af tjenesterne. Der er påFFL11 oprettet en ny hovedkonto under Statens Luftfartsvæsen til detteformål. Bevillingen indeholder dels Statens Luftfartsvæsens afregningmed Naviair ifm. afgiftstagne flyvninger vedr. en route, dels finansieringaf lufttrafiktjeneste i grønlandsk luftrum, som Danmark ifølge internati-onale aftaler har pligt til at drive.
•
•
•
•
| 17.
5.
Selskaber
Budgettet for udgifter og indtægter vedr. ministeriets selskaber på FL11fremgår af tabel 8.Tabel 8. Udgifter og indtægter vedr. selskaber på FL11Mia kr. (2010-priser)Udbytte fra Posten Norden ABUdbytte fra DSB og DSB s-tog a/sOmdannelse af Post Danmark A/SOmdannelse af NaviairRådgiverudgifter mv. i forbindelsemed salg af statslige aktiverI alt32,42.027,2Se note 1, tabel 1.-1,51.345,8--356,3--357,0--356,9--356,9
20090,0-364,02.358,8-
2010-434,0-158,0-1.939,3
2011-215,0-141,3--
2012-215,0-142,0--
2013-215,0-141,9--
2014-215,0-141,9--
1)
Udbytter fra selskaber på Transportministeriets område.I forbindelse med fusionen mellem Post Danmark A/S og det svenske Po-sten AB er det aftalt, at det fusionerede selskab skal udbetale mindst 60 pct.af resultatet efter skat i udbytte til aktionærerne, dog under hensyntagen tilforretningsplanen, kapitalstrukturen mv. Skønnet for Posten Nordens ud-bytter i 2011 tager udgangspunkt i udbyttet i 2010.DSB's ordinære udbytte udgør halvdelen af virksomhedens overskud efterskat, dog mindst 2 pct. af egenkapitalen, men højst hele overskuddet efterskat. Den budgetterede udbyttebetaling i 2011 er baseret på DSB's forvent-ninger til årsresultatet for 2010.Omdannelse af selskaberDer er i 2009 og 2010 efter aktstykkeforelæggelse optaget bevillinger til en-gangsudgifter vedr. sammenlægningen af Post Danmark A/S med PostenAB og vedr. omdannelsen af Naviair til selvstændig offentlig virksomhed.
18. |Finanslov 2011Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i InfrastrukturfondenInitiativer (mio. kr, 2011-priser)1. VejprojekterBevilling i 2009 og senere til igangværende projekter1Anlæg af SilkeborgmotorvejenAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, 2. etapeUdbygning af Køge Bugt motorvejen 1. etape Greve S –Solrød SUdbygning af motorvejen ved Vejle FjordUdbygning af motorvejen op Vestfyn 1. etape Middelfart – Nør-re AabyUdbygning af Helsingørmotorvejen 1. etape Øverødvej – Hørs-holm SUdbygning af Brande omfartsvej til motorvejAnlæg af nordlig omfartsvej ved NæstvedAnlæg af nordligt hængsel til Djursland ved RandersAnlæg af Slagelse omfartsvej – 2. etapeReserveret statsligt bidrag til anlæg af en omfartsvej nord omGrenaaUdbygning af Motorring 4 omkring København2. Reinvesteringer i vejnettetBasis 2009-2020En forstærket indsats i vedligeholdelsen af det statslige vejnet2010-20131-årig vejvedligeholdelsespakke samt konsulentundersøgelse(2009)3. Baneprojekter4Bevilling i 2009 og senere til igangværende projekter3Nyt signalsystem på Banedanmarks net (2009-2020)Udbygning af jernbanekapaciteten København-RingstedOpgradering af banen Ringsted-Odense (reserveret)89021.60210.10058428.63.02 Videreført på FL11 med opdateret årsfordeling28.63.08 Bevillinger frem til projektets 2. milepæl er op-taget på FL11.28.63.09 Optaget på FL11- Optagelse på finansloven afventer endelig stil-lingtagen til projektet på baggrund af færdig-gjort beslutningsgrundlag- Optagelse på finansloven afventer endelig stil-lingtagen til projektet på baggrund af færdig-gjort beslutningsgrundlag28.63.05 Optaget på FL1028.63.05 Projektet er gennemført i 200928.63.02 Optaget på FL11- Optagelse på finansloven afventer endelig stil-lingtagen til projektet på baggrund af færdig-gjort beslutningsgrundlag3.0582.76364028.21.30 Videreført på FL1128.21.30 Optaget på FL11. Udgiften i 2010 er optaget påAkt. 85 af 21. januar 2010.Afsat i 200912.0636.2611.2101.6531.3861.1341.3654366813211079730928.21.20 Videreført på FL11 med opdateret årsfordeling28.21.20 Optaget på FL10 og videreført på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL1128.21.20 Optaget på FL11- Optages på finansloven når projektet er afklaret28.21.20 Optages på TB11 og FFL12 efter vedtagelse af an-lægslovBeløbFL-kontoStatus på FL11
Opgradering af banen Hobro-Aalborg (reserveret)
195
Modernisering af NørreportFremrykket opgradering af SydbanenAnlæg af dobbeltspor på Nordvestbanen (Lejre-Vipperød)Etablering af dobbeltspor i Sønderjylland (reserveret)
2051581.260681
4. Reinvesteringer i banenettetTrafikaftale 2007, 2009-14Fortsættelse af basisbevillingsniveau 2015-2095. Bedre adgang til havneneBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnOpgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)Udbygning af Jyske Motorvej mellem Nørresundby og Bouet(Aalborg Havn)Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejenog Motorring 3 (Københavns Havn)Anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster (Gedser Havn)1461977114521728.21.20 Optaget på FL1028.21.20 Optaget på FL10, jf. Akt 113 af 12. marts 200928.21.20 Optaget påFL10, jf. Akt. 112 af 12. marts 200928.21.20 Optaget på FL10, jf. Akt. 114 af 12. marts 200928.21.20 Optaget på FL119.3765.64328.63.05 Videreført på FL11- Optages på kommende bevillingslove
| 19.6. PuljerBanedanmarks rådighedspuljer fra tidligere trafikaftale (2009-14)Forlængelse af pulje bedre sikkerhed ved overskæringer (2015-18)Vejdirektoratets pulje “Anlæg til fremme af sikkerhed og miljø”(2009-14)Bedre fremkommelighed for busser (2009-13)Fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspas-sagerer (2009-2011)Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med små-øer og ø-kommuner (2009)Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, heraf 0,5 mia. kr. til letbane iÅrhusStationsmoderniseringer (2009-14)Nye teknologiske muligheder (2009-14)Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-14)Mere cykeltrafik (2009-14)Bedre trafiksikkerhed (2009-14)Fremme af gods på bane (2009-14)Støjbekæmpelse (2009-14)Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-14)7. Øvrige initiativerGrøn Transportvision DK: Forsøgsprojekter mv. (2009-13)Havnepakke IIInvesteringer i Bornholms LufthavnØget akseltryk og højere totalvægt for tunge køretøjerKørsel med veterantogForsøg vedrørende spøgelsesbilisme8. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport(DSB-finansieret)I alt29128.51.01/28.55.02Optaget på FL10 og videreført på FL11Optages på TB11Optages på TB11 og FFL12Optages på TB11 og FFL12Optages på TB11Optages på TB11Afholdes af DSB8042107848862392001.946Videreført på FL11Optages på kommende finansloveVidereført på FL11Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2
308575927994445178403531
Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2
1681520511.00095.88
20. |Finanslov 2011Bilag 2. Disponering af transportpuljerI bilaget gives en status over udmøntning af transportpuljerne i konkreteprojekter. Der er foretaget en vis omfordeling mellem puljerne i forbindelsemed Aftale om bedre mobilitet, jf.Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)ProjektPulje i alt (2011-priser)Disponeret før aftale af 26. november 2010Disponeret med aftale af 26. november 2010Resterende pulje (2011-priser)Udgift i altMio.kr.886,2203,1106,8576,3TB09/FL10FL1028.53.0228.53.02Optaget påBevillingslovFL-konto
Pulje til fremme af ordninger og projekter, der øger antallet afbuspassagerer (2009-2011)ProjektPulje i alt (2011-priser)Disponeret før aftale af 26. november 2010Disponeret med aftale af 26. november 2010Resterende pulje (2011-priser)Udgift i altMio.kr.238,9116,725,696,6TB09/FL10FL1028.53.0228.53.02Optaget påBevillingslovFL-konto
Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med småøerog ø-kommuner (2009)Puljen er afsat med 200 mio. kr. i 2009. Puljen er udmøntet til konkreteprojekter af Indenrigsministeriet på grundlag af ansøgninger fra relevanteaktører.
Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdetProjektPulje i alt (2011-priser)Udgift i altMio.kr.1.945,8Optaget påBevillingslovFL-konto28.11.14
| 21.Pulje til stationsmoderniseringer (2009-2014)ProjektPulje i alt (2011-priser)Besluttet med aftale af 22. oktober og 2. december 2009(2010-priser)Flytning og modernisering af Enghave StationEtablering af gangtunnel på Hvalsø stationBesluttet med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Beslutningsgrundlag for en ny station ved GødstrupBeslutningsgrundlag for åbning af stationer i Erritsø og ÅløkkeBeslutningsgrundlag for en ny station ved HillerødBeslutningsgrundlag for en ny station ved Store Rørbæk i Frede-rikssundRenovering og ombygning i forbindelse med modernisering afNordhavn StationGenåbning af Langeskov StationAnlæg af ny perron på Sønderborg StationForundersøgelse af transfertunnel til Nørreport StationResterende pulje (2011-priser)1,00,50,50,576,753,15,02,074,4TB11/FFL12TB11TB11TB11/FFL12FFL12TB11/FFL12TB11TB1128.63.0128.51.0128.63.0128.51.0128.63.0228.63.0228.63.0228.63.0528.11.1490,43,5FFL11FFL1128.63.0228.63.02Udgift i altMio.kr.307,6Optaget påBevillingslovFL-konto
Nye teknologiske muligheder (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Intelligent trafikstyring på HelsingørmotorvejenIntelligent trafikstyring ved LimfjordstunnelenForundersøgelser vedr. etablering af digitalt vejnetBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)ITS udviklingsforum til forsknings- og analyseopgaver1. etape af trafikstyring på AmagermotorvejenKørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen, Værløse - SkovbrynetForprojekt vedrørende GPS-indsamling af realtids trafikinfor-mationUdvidelse af ITS-systemerne på HelsingørmotorvejenBesluttet med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Forbedret information på stationer om samspil mellem tog, busog metroDrift af igangsatte ITS-systemerReserveret med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Drift af igangsatte ITS-systemerForbedret information på stationer om samspil mellem tog, busog metroResterende pulje (2011-priser)5,0221,2-FFL11-28.11.1455,1--15,012,2TB11TB1128.63.0228.21.303,030,0FL10FL1028.21.1028.21.305,062,821,0FL10FL10FL1028.21.1028.21.3028.21.3075,050,020,0TB09TB09TB0928.21.3028.21.3028.21.10Udgift i altMio.kr.575,3Optaget påBevillingslovFL-konto
22. |Finanslov 2011Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Opgraderinger af banestrækningen Struer-LangåForbedringer af indkørselsforhold for tog, Aalborg-Lindholm,Holstebro og StruerForlængelse af perroner på KystbanenForbedring af til- og frakørselsbaner ifm. krydsombygning i Vi-umUdbygning af Kongevejen i HelsingørBedre adgang til Rønne HavnBedre raste- og sideanlægForøgelse af frihøjden ved tre motorvejsbroerMedfinansiering af anlæg af ny forbindelse over Odense KanalMedfinansiering af anlæg af en tunnel under Marselis Boulevardi ÅrhusMidlertidig udvidelse af Vejle Fjord broenBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)28.63.01 ogOptimering af automatisk togkontrolsystem (HKT) på S-banenATC linieledere på fjernbanenOpgradering af kørestrømsforsyning på kystbanenYderligere statsligt bidrag til en omfartsvej omkring RønneRammebeløb på 10 mio. kr. til forbedring af vejnettet mv. somled i Ringkøbing-Skjern kommunes projekt "Søvejen mod vest”Udbygning og anlæg af rastepladser langs statsvejnettet, 2010-2013 (Ustrup V., Hylkedal V., Pedersminde og Kongsted N.)Besluttet med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Udvidelse af rundkørsel til E45 ved KoldingUdvidelse af rundkørsel ved Grundtvigs Allé ved SønderborgRamme til øget vejkapacitet ved Rønne HavnNyt tilslutningsanlæg ved Favrskov KommuneNyt tilslutningsanlæg på E45 ved Grønlandsvej syd for VejleReserveret med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Reservation til nyt tilslutningsanlæg på E20 ved OdenseResterende pulje (2011-priser)45,047,4--28.11.1437,616,910,022,158,0TB11/FFL12TB11/FFL12TB11TB11/FFL12TB11/FFL1228.21.2128.21.2128.21.2328.21.2128.21.2350,0FL1028.21.2110,0FL1028.21.2310,43,519,920,0FL10FL10FL10FL1028.63.0228.63.01 og28.63.0228.63.0228.21.2325,08,016,42,252,815,020,029,7125,0250,031,9TB09TB09TB09TB09TB09FL10TB09TB09FL10FL10TB0928.63.01 og28.63.0228.63.01 og28.63.0228.63.0228.21.2128.21.2128.21.2328.21.2128.21.3028.21.2328.21.2328.21.21Udgift i altMio.kr.926,8Optaget påBevillingslovFL-konto
| 23.Mere cykeltrafik (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Ramme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterAnlæg af cykelsti på Rute 16 øst for HundestedAnlæg af cykelsti sydvest for NyborgAnlæg af cykelsti syd for RibeBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Anlæg af cykelsti mellem Viborg og FoulumEtablering af bro eller stitunnel på Ballerup Byvej mellem Vest-buen og Smørum ParkvejEtablering af stitunnel under Viborgvej ved Hammel, AnbækvejRamme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterBesluttet med aftale af 26. november 2010 (2010-priser)Ramme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterCykelstiprojekter på statsvejeneStikrydsningsprojekter på statsvejeneReserveret med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Flerårige projekter i Københavns kommune og Bornholms Regi-onskommuneResterende pulje (2011-priser)70,6551,0---28.11.14102,239,010,0TB10TB10TB1028.21.2328.21.2128.21.2155,7FL1011,74,6FL10FL1028.21.2128.21.2128.21.23 og28.21.1015,4FL1028.21.21100,07,714,312,1TB09TB09TB09TB0928.21.2328.21.2128.21.2128.21.21Udgift i altMio.kr.994,4Optaget påBevillingslovFL-konto
24. |Finanslov 2011Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009 priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Styrket indsats mod højresvingsulykkerStyrket indsats mod spøgelsesbilisterTrafiksikkerhedskampagnerBekæmpelse af grå strækninger på det overordnede vejnetForsøg med kameraovervågning af jernbanearealer til modvirk-ning af ulovlig indtrængenForbedret ulykkesstatistikeCall som en del af alarmberedskabet i DanmarkBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Pilotprojekt om brug af sensorteknologi til overvågning af bane-overkørsler og dæmninger omkring banestrækningerSimulator til lokomotivføreruddannelsen*Udvidelse af projekt om udvidet ulykkesstatistik til at omfatteindsamling af data fra dødsulykker på kommunevejeneVidereførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige lan-devejsstrækninger via rabatsaneringer, anlæg af rumleriller ogforbedret belysningVidereførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige lan-devejsstrækninger via etablering af sikkerhedszoner og sideud-videlserTrafiksikkerhedskampagner - kampagner rettet til motorcykli-ster og mod uopmærksomhed i trafikkenBesluttet med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Indsats mod særligt farlige vejstrækningerTrafiksikkerhedskampagne mod højresvingsulykkerÅrets trafiksikkerhedsbyerResterende pulje (2011-priser)25,03,320,0234,0TB11/FFL12TB11TB11FFL1128.21.2128.51.0128.21.2328.11.1410,0FL1028.21.1020,0FL1028.21.3020,0FL1028.21.3015,9FL1028.21.105,512,5FL10-28.63.02-10,010,010,025,03,310,010,0TB09TB09TB09TB09TB09TB09TB0928.21.3028.21.3028.21.1028.21.2128.63.0228.12.07 og28.21.1028.11.71Udgift i altMio.kr.444,5Optaget påBevillingslovFL-konto
* Projektet er betinget af, at der sker en omlægning af den eksisterende praktik- og efter-uddannelse, hvilket skal forhandles med arbejdsmarkedets parter. Indbudgettering af pro-jektet på bevillingslovene afventer denne afklaring.
| 25.Fremme af gods på bane (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Analyse af mulighederne for at etablere en ny kombiterminalved KøgeTilskud til etablering af nyt rangerområde og spor ved HirtshalsHavnBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Kapacitetsudvidelse på kombiterminalerne i Høje Taastrup ogTaulovReserve til medfinansiering af en ny sporforbindelse til EsbjergHavn *Resterende pulje (2011-priser)100,00--66,0FL1028.63.0210,010,0FL10FFL1128.62.0128.63.07Udgift i altMio.kr.178,0Optaget påBevillingslovFL-konto
* Indbudgetteringen på bevillingslovene afventer en nærmere afklaring af projektets udfø-relse.
Støjbekæmpelse (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Støjisolering af stærkt støjbelastede boligerStøjreduktion ved Lindholm Station i NørresundbyEtablering af støjskærme på Helsingørmotorvejen ved GentofteUdvikling af nye metoder til støjbekæmpelseStøjreducerende skinneslibning af banenettet 2010-2015Besluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Støjbekæmpelse på Helsingørmotorvejen ved Emdrup Sø, Dys-segårdsvej og Hans Jensens VejStøjafskærmning på Vestmotorvejen ved SlagelseStøjafskærmning på Holbækmotorvejen ved TorkilstrupStøjafskærmning på Viborgvej ved AnbækStøjpartnerskaber mellem Banedanmark og private boligejerelangs sidebanerneBesluttet med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Støjskærm på Helsingørmotorvejen ved GentofteStøjskærm på Holbækmotorvejen ved TåstrupStøjskærm på Hillerødmotorvejen ved GladsaxeStøjskærm på Europavej (E45) ved FrederikshavnBaneprojekt om støjmåling på det kørende materielStøjskærm på M3 ved Vestvolden i Rødovre KommuneResterende pulje (2011-priser)7,426,57,316,97,310,0196,3TB11/FFL12TB11/FFL12TB11/FFL12TB11/FFL12TB11/FFL12TB11/FFL1228.21.2128.21.2128.21.2128.21.2128.63.0228.21.2128.11.148,8FL1028.63.0226,912,112,17,6FL10FL10FL10FL1028.21.2128.21.2128.21.2128.21.2115,015,07,710,016,0TB09TB09TB09TB09FL1028.21.2128.63.0228.21.2128.21.2128.63.02Udgift i altMio.kr.402,9Optaget påBevillingslovFL-konto
26. |Finanslov 2011Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-2014)ProjektPulje i altBesluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Etablering af en landstrafikmodelStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i ØstjyllandStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdetStrategisk analyse af elektrificering af banenettetVVM-undersøgelse af kapaciteten på ØresundsbanenVVM-undersøgelse af S-banebetjeningen i HillerødfingerenBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenmellem Ringsted og OdenseBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenHobro-AalborgVVM undersøgelser vedr. Skovvejen (Holbæk-Kalundborg)Opdatering af VVM-redegørelse om dobbeltspor i SønderjyllandOpdatering af VVM-redegørelse vedr. omfartsvej ved Nykøbing Fal-sterVVM-undersøgelse for en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlinien)Økonomiundersøgelse vedr. udbygning af Rute 26 på strækningenÅrhus-ViborgVVM-undersøgelse af udbygning af Rute 26 på strækningen Århus-ViborgForundersøgelse af opgradering af banen Århus-Hobro til 200 km/tForundersøgelser af potentialet for mindre forbedringer af jernba-nenForundersøgelser af en forlængelse af Slagelse OmfartsvejForundersøgelser af en forlængelse af motorvejen Vejle- Herning tilHolstebroForundersøgelser vedr en ny omfartsvej ved GrenåForundersøgelser vedr. opgraderinger af Rute 34 og 26 ved SkiveScreeningsanalyse vedr. baneforbindelse til en række havneOpdatering af den amtsligt udarbejdede VVM-redegørelse vedr. an-læg af en nordlig omfartsvej ved NæstvedOpdatering af den amtsligt udarbejdede VVM-redegørelse vedr. an-læg af det ”Nordlige Hængsel til Djursland” ved Randers i form af enmotortrafikvej mellem Assentoft og Sdr. BorupBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Forundersøgelse af perspektiverne i en styrkelse af rute 9Udarbejdelse af beslutningsgrundlag, herunder VVM-undersøgelserfor projekterne til Esbjerg Havn og Nyborg HavnUndersøgelse af behovet og mulighederne for indførelse af højere til-ladt totalvægt og akseltryk for lastbilerReservation til evt. VVM-undersøgelse af en forlængelse af motorve-jen Vejle-Herning på strækningen fra Herning til Holstebro (Rute18)Forundersøgelse af en opgradering af strækningenNæstved – Rønnede (Rute 54)Besluttet med aftale af 2. december 2009 (2010-priser)VVM-undersøgelse af letbane i OdenseForundersøgelse af fremtidig banebetjening af Aalborg LufthavnBesluttet med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Forundersøgelse vedr. strækningen Tønder-Esbjerg (rute 11)6,0TB11/FFL1228.21.104,02,0FFL11FFL1128.63.0128.63.012,0FL1028.21.1020,0FL1028.21.103,0FL1028.21.101)8,0FL1028.21.105,06,0TB09FL1028.21.1028.21.105,0TB0928.21.1060,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1010,0FL1010,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1015,06,025,05,010,02,025,010,0FL10FL10FL10FL10FL10TB09FL10FL1028.11.7128.11.7128.11.7128.11.7128.63.0128.63.0128.63.0128.63.0128.21.1028.63.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.63.0128.63.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.62.01Udgift i altMio.kr.530,8Optaget påBevillingslovFL-konto
15,0 TB09 og FL10
5,0 TB09 og FL102,0TB09
4,0 TB09 og FL105,010,05,0FL10FL10TB09
| 27.Forundersøgelse af omfartsvej ved Brovst, Halvrimmen ogArentsmindeForundersøgelse af forbedring af adgangen til Thyborøn havn vedomfartsvej ved KlinkbyForundersøgelse af hastighedsopgraderinger i forbindelse med sig-nalprogrammetAnalyse af forbedring af kapaciteten og regulariteten mellem Skan-derborg og Århus HYderligere midler til VVM-undersøgelsen af motorvejen Holsterbro– HerningForundersøgelse af udbygning af strækningen Næstved – Slagelse(rute 22)Midler til ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlagForundersøgelse af en baneforbindelse til Billund LufthavnForundersøgelse af motorvej frem til Tirstrup LufthavnForundersøgelse af motortrafikvej fra Helsinge Øst til GillelejeForundersøgelse af en omfartsvej ved MariagerKapacitetsanalyse af motorvejsfrakørsel mellem Haverslev og Hobro(E45)Kapacitetsanalyse af nyt tilslutningsanlæg syd for Kolding (Ødisvej)Analyse af potentialet i en brugerfinansieringsmodel for ny fjordfor-bindelse ved FrederikssundForundersøgelse af strækningen Ringkøbing – Herning (rute 15)Reserveret med aftale af 26. november 2010 (2011-priser)Reservation til en VVM-undersøgelse af rute 11, Esbjerg – TønderReservation til en VVM-undersøgelse af rute 54, Næstved – Rønne-deReservation til en VVM-undersøgelse af rute 9, Svendborg til MariboReservation til en VVM-undersøgelse af rute 22, Næstved – SlagelseResterende pulje (2011-priser)15,010,025,039,4---------FFL11---------28.11.1440,0------2,04,0TB11FFL1228.21.2328.21.100,20,2FFL12TB1128.21.1028.21.104,03,02,02,02,02,0FFL12TB11TB11TB11/FFL12FFL12FFL1228.21.1028.11.0128.51.0128.21.1028.21.1028.21.105,0TB11/FFL1228.21.102,0TB1128.63.014,0TB11/FFL1228.63.012,0TB1128.21.102,0TB11/FFL1228.21.10
28. |Finanslov 2011Bilag 3. Anlægsprojekter på FFL11 (vej og bane)1Mio. kr., 2011-priserVejprojekterAnlæg af Gørløse omfartsvejAnlæg af motorvej, Bording-Funder (Rute 15)Anlæg af Sunds omfartsvejAnlæg af motorvej Brande-Give NAnlæg af motortrafikvej Bredsten-VandelBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnEtablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og M3Anlæg af motorvej Kliplev-Sønderborg (OPP-projekt)Anlæg af Frederikssundsmotorvejen, 1. etape (M3-M4)Udbygning af motorvej på Rute 21, Fløng-Roskilde VAnlæg af motorvej, Riis-Ølholm-VejleAnlæg af højklasset vej, Holbæk-Vig (Rute 21) etape 2 og 3Anlæg af Slagelse omfartsvej, etape 1 og 2Opgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)Anlæg af motortrafikvej mellem Sdr. Borup og AssentoftUdbygning af Brande omfartsvejAnlæg af omfartsvej ved Nykøbing FalserAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, 2. etape (M4-Tværvej N)Udbygning af Østjyske motorvej, Skærup-Vejle NUdbygning af Vestfynske motorvej, Middelfart-Nr. AabyAnlæg af motorvej, Funder-Låsby ved Silkeborg (Rute 15)Anlæg af nordlig omfartsvej ved NæstvedUdbygning af Køge Bugt motorvejen, Greve S-Solrød SUdbygning af Helsingørmotorvejen, Øverødvej-Hørsholm SBaneprojekterKapacitetsudbygning vest for København (KØR-projektet)Signalprogrammet, frem til 2. milepæl3Fordelingsstation VestfynModernisering af Enghave stationDobbeltspor Lejre-VipperødAnlæg af ny bane København-Ringsted1 Tabellen viser projekter på FL11 med åbningsår i 2011 eller senere. FL11 indeholder end-videre små bevillinger til restarbejder mv. på en række ibrugtagne projekter.2 Totaludgiften udgøres af projektbevillingen samt central reserve.3 Der er med akt. F af 26. februar 2009, akt. Q af 18. juni 2009, akt. I af 3. juni 2010 og påFFL11 afsat bevillinger frem til 2. milepæl samt til visse andre tiltag i perioden 2009-2020, som det er nødvendigt at iværksætte nu. Totaludgiften for det samlede projekt ud-gør ca. 24 mia. kr. inklusiv reserver. Det samlede projekt forventes afsluttet i 2021.
Totaludgift2Forventetåbningsår
1721.0412254735241461452.0831.6852.1551.8511.6075981973214362171.2101.3861.1346.2616921.6531.365
201120122012201220122012201220122012201320132013201320132014201420142015201520152016201620162016
9642.41331881.26010.100
201120112013201420152018
| 29.Udrulningsplaner for signalprogrammet
30. |Finanslov 2011Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet
ISBN 87-91511-63-1
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dk