Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 206
Offentligt
964741_0001.png
964741_0002.png
964741_0003.png
964741_0004.png
964741_0005.png
964741_0006.png
964741_0007.png
Notat
Det Strategiske Forskningsråds Programkomité for transport oginfrastruktur: bevillinger 2008-201018. februar 2011
Det Strategiske Forskningsråds Programkomite for transport og infrastrukturhar fra 2008-2010 bevilliget 116 mio. kr. til 11 forskellige forskningsprojekterinden for transport og infrastruktur. Dette notat beskriver disse bevillinger.Projekttitel:Uncertainties in transport project evaluationBevillingsmodtager: Otto Anker Nielsen - DTU TransportBevilget beløb: 13,2 mio. kr.Samlet budget: 18,6 mio. kr.Periode: 1. januar 2009 - 31. december 2012Projektpartnere: Aalborg Universitet, Transportøkonomisk Institut - Norge,Princeton Universitet - USA, Oxford Universitet - Storbritannien, Tetraplan, Ra-pidis, Lichtenberg & PartnersTrafikprognoser, estimater af anlægsomkostninger og samfundsøkonomiske cost-benefit analyser indgår ofte som en væsentlig del af beslutningsgrundlaget for storeinfrastrukturprojekter og trafikinvesteringer. Imidlertid fejler prognoserne ofte.Dette betyder, at der måske besluttes projekter, der i virkeligheden ikke kan beta-le sig, eller at projekter fejldesignes. Den offentlige sektor investerer meget storebeløb i transportsektoren, og brugen heraf har stor betydning for virksomheder oghusstande, samt afledte effekter for miljø og sikkerhed. Derfor er en større videnom systematiske udeladelser og usikkerheder i beslutningsgrundlag af stor betyd-ning. Projektet fortsætter forskning i emnet ved bl.a. DTU og AAU, hvor en ræk-ke prognoser for fuldførte projekter sammenlignes med de observerede effekterefter at projektet er besluttet. Baseret herpå uddrages erfaringer og anbefalinger imodelbrug, og disse diskuteres i sammenhæng med beslutningsprocesser og re-guleringen på området. Dernæst udvikles metoder til kvantificering af usikkerhe-der i beregninger af anlægs- og projektomkostninger, trafikprognoser samt cost-benefit analyser. Det er målet, at dette vil lede frem til praktisk anvendelige me-toder, der vil kunne indgå som en del af beslutningsgrundlaget for trafikpolitikereog planlæggere. Usikkerheder i beslutningsgrundlag har tiltrukket begrænset fo-kus i den internationale transportforskning, og der forventes derfor også væsent-ligt internationalt videnskabelig impact.Projekttitel:Drivers and limits for transport- possible contributions to clima-te changeBevillingsmodtager: Niels Buus Kristensen - DTU TransportBevilget beløb: 16,8 mio. kr.

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Bredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
SagsbehandlerThomas Trøst HansenTelefonTelefaxE-post[email protected]3544 6335
Sagsnr.Dok nr.Side17228651/1
Samlet budget: 23,3 mio. kr.Periode: 1. januar 2009 - 31. december 2012Projektpartnere: Anvendt Kommunalforskning, Skov og Landskab - KøbenhavnsUniversitetFortsat vækst i biltrafik, stærk vækst i flytrafik og voksende godstrafik gør trans-portsektoren til den hurtigst voksende bidragyder af drivhusgasudslip på verdens-plan. Teknologisk udvikling giver en bedre energieffektivitet for transportmidlerne,men effekten heraf mere end opvejes af en større efterspørgsel efter hurtigere ogtungere køretøjer, længere bolig-arbejdsstedsrejser og stadig mere fritidstrafik,hvilket skaber fortsat større udledning af drivhusgasser. De færreste betvivler, atder må gøres noget, men der er usikkerhed om hvordan og hvor meget, man skalgribe ind for ikke samtidig at skade økonomien og velfærden for meget. Formåletmed dette projekt er at skabe en dybere forståelse af drivkræfterne bag transportud-viklingen, og af de begrænsende faktorer i efterspørgselsstrukturen, for herigennemat afgøre hvordan transportvæksten og dermed klimaeffekten kan reduceres medmindst mulig negativ effekt på økonomien. Der fokuseres på 4 vigtige temaer bagdrivkræfterne i væksten:de lange rejser; demografi og socioøkonomi; byudviklingog infrastruktur; godstransport.Uanset at dette er nogle af hovedudfordringerne erkendskabet til deres relative vigtighed og indflydelse relativt ringe. Resultaterne viltjene som basis for overvejelser om, hvorvidt der er begrænsende trends i trafikud-viklingen og/eller hvordan disse må eller skal ændres over tid. Vi vil formulere al-ternative visioner og udvikle en back casting proces for at belyse alternative poli-tikker.Projekttitel:Cykelfremme for bæredygtig transport og folkesundhedBevillingsmodtager: Jørgensen, GertrudInstitution: Center for Skov, Landskab og Plænlægning, Københavns UniversitetBevilget beløb: kr 13.000.000Samlet budget: kr 16.800.000Periode: 2010-2014Projektpartnere: Arkitektur og Design, Aalborg Universitet Institut for Sam-fundsudvikling og Plænlægning, Aalborg Universitet Institut for Idræt og Biome-kanik, Syddansk Universitet Dep. of Sociology, Københavns Uni. Department ofTransport and Planning, Delft University of Technology Dansk Cyklist ForbundKræftens BekæmpelseProjektet tager sit afsæt i regerings ønske om at forbedre cyklisters forhold (Rege-ringen at al 2009). Formålet er at udvikle viden og metoder til fremme af cyklingsom en bæredygtig og sund transportform. Projektets bidrag til viden og metode-udvikling skal kunne anvendes i dansk planlægning og forvaltning, i forbindelsemed investeringer i cykelprojekter samt i forbindelse med planlægning af nye by-dele, byomdannelsesprojekter o.l.Projektet fokuserer på cyklismens sociale, kulturelle og fysiske forudsætninger,samt den enkelte cyklists præferencer, motivationer og adfærd. Dermed skabesgrundlag for vurdering ændringer i befolkningens anvendelse af cykeltransport somfølge af ændringer i cykelinfrastrukturen og bystruktur; samt socia-le/kulturelle/demografiske ændringer i befolkningen.

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Side
2/2
Der arbejdes projektet i med en stigende detaljeringsgrad fra en national repræsen-tativ undersøgelse; over kvartersundersøgelser af oplevede og reelle cykelmulighe-der (bike-ability); til undersøgelser af enkelte cykelstisystemer, der kan kædessammen med cyklisters adfærd. Projektet vil anvende og integrere såvel kvalitative(interviews, log-/dagbøger) som kvantitative (GPS, GIS, Agent-baseret simulering,statistisk regression) metoder. Det forventes at projektets resultater vil blive efter-spurgt nationalt såvel som internationalt, hvor de danske erfaringer med cykel-fremme vil være af stor interesse for byer, der arbejder med bæredygtig byudvik-ling i forhold til klima og folkesundhed.Projekttitel:Bedre trafiksikkerhed – grundlag for samfundsøkonomisk priori-tering af trafiksikkerhedstiltagBevillingsmodtager: Hakamies-Blomqvist, LiisaInstitution: DTU-Transport, Danmarks Tekniske UniversitetBevilget beløb: kr 13.000.000Samlet budget: kr 15.900.000Periode: 2010-2014Projektpartnere: Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk UniversitetØkonomisk Institut, Københavns Universitet Vejdirektoratet TransportøkonomiskInstitut, Norge University of Montreal Newcastle University Business SchoolTraditionelt er vækst i samfundet blevet fulgt af vækst i transportvolumen. En ne-gativ omkostning ved transport er imidlertid uheld. Hvert år koster trafikuheld ogskader forårsaget heraf samfundet mere end 11 mia. kr., på trods af at betydeligetrafiksikkerhedsindsatser sættes i værk.Projektet vil udvikle et værktøj til at prioritere forskellige trafiksikkerhedstiltag, såindsatsen bliver så omkostningseffektiv som muligt.Inden for vurdering af trafiksikkerhed har antallet af uheld i mange år udelukkendeværet set som en funktion af vejtype og trafikvolumen. Projektet vil gennem state-of-the-art uheldsmodellering etablere bredere sammenhænge, nemlig sammenhæn-ge mellem på den ene side uheld af forskellig alvorlighedsgrad og trafikanters (ri-siko)adfærd, socio-økonomiske status og bilejerskab samt på den anden side infra-struktur og økonomisk aktivitet i samfundet.Endelig vil projektet udvikle en ny metode til værdisætning af omkostninger i for-bindelse med trafikuheld. Projektet forventes at give et bedre grundlag for en mereeffektiv prioritering af trafiksikkerhedstiltag og dermed mere trafiksikkerhed forpengene.Projektet vil som noget nyt bruge både politi- og sygehusregistrerede uheldsdata tiluheldsmodelleringen, ligesom socioøkonomiske variable vil blive brugt i anonymi-seret form for hver enkelt dansker. Dette vil give mere præcise resultater end hidtil.Projektet vil drage fordel af bidrag fra internationalt førende eksperter på uhelds-modelleringsområdet.Titel:ACTUM - Analyses of activity-based travel chains and sustainable mo-bilityBevillingsmodtager: Lektor Christian Overgård Hansen, DTU TransportBevilget beløb: 21.619.799

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Side
3/3
Samlet budget: 25.158.399Forskeruddannelse: 3 ph.d.'ere og 3 post.docs.Periode: 2011-2015Partnere: DTU Transport Aalborg Universitet ITS Leeds University Danish RoadDirectorate Rapidis ApS Universidad de Chile ETH Zürich EPFL SwitzerlandBowman Research and Consulting Drexel University Hebrew University of Jerusa-lem Technion, Israel Institute of Techn. Danish State Railways Department ofTransport Public Transport AuthorityFormålet med projektet er at udvikle et nyt og bedre trafikprognoseværktøj, somkan hjælpe til at finde de rigtige bæredygtige trafikløsninger i byområder. Det giveren mere optimal udnyttelse af samfundets ressourcer. De nuværende metoder be-tragter transport som et mål i sig selv, hvilket simplificer beskrivelsen af vores rej-seadfærd. Projektet tager udgangspunkt i, at det er vores aktiviteter som f.eks. ar-bejde, skole og indkøb samt tids- og familiemæssige bindinger, der grundlæggendebestemmer vores rejsemønster og valg af transportmiddel. Projektet udvikler derforen ny generation af trafikmodeller, som tager udgangspunkt i den enkelte personsog families aktiviteter henover dagen. Det er nødvendigt for korrekt at kunne bely-se konsekvenser af f.eks. trængsels- og parkeringsafgifter eller konsekvenser afændringer på arbejdsmarkedet. Analyserne af folks aktiviteter og rejseadfærd base-res på interview med beboere i udvalgte husstande, ligesom nye dataindsamlings-metoder med brug af bærbart GPS-udstyr undersøges. Projektet er tværfagligt ogbygger bl.a. på adfærdsforskning, psykologi, statistik og økonomisk teori. Det gen-nemføres af et konsortium bestående af universiteter, offentlige organisationer ogprivate virksomheder under ledelse af DTU Transport. De danske partnere er der-udover Aalborg Universitet, Vejdirektoratet og Rapidis ApS. De udenlandske part-nere kommer fra England, Svejts, USA, Chile og Israel. Bl.a. deltager Leeds Uni-versitet, som er Europas største og førende universitetsmiljø indenfor transport.Projektet vil understøtte videreudvikling af den igangværende opbygning af et na-tionalt trafikmodelsystem i Danmark og resultere i nyskabende international forsk-ning.Titel:IRUC - Intelligent Road User ChargingBevillingsmodtager: Seniorforsker Mogens Fosgerau, DTU TransportBevilget beløb: 18.499.998Samlet budget: 21.319.583Forskeruddannelse: 4 ph.d.'ere og 2 post.docsPeriode: 2011-2014Partnere: DTU Transport Københavns UniversitetFolketinget overvejer en stor afgiftsreform, som skal halvere registreringsafgiftenog indføre kørselsafgifter i stedet. Reformen vil flytte omkring 10 mia. kr. om året,svarende til en halv efterløn. Den kan have tilsvarende store konsekvenser, somIRUC projektet skal gøre os bedre til at forudsige. Der er mange spørgsmål, somkalder på svar. Billigere biler vil give flere og større biler. Dyrere kilometer viltrække i den modsatte retning, men ingen ved endnu, hvad det samlede resultat bli-ver. Èn interessant bundlinie er klimaet, som måske vil blive mere belastet end idag. En anden er de offentlige kasser. Det er ret afgørende at vide, om der kommeret stort hul, som efterfølgende skal finansieres. Det er oplagt at bruge en kørselsaf-gift til at begrænse trængslen. Trængsel koster generelt 1-2% af BNP i den vestligeverden. I Danmark vil trafikvæksten medføre, at trafikken på sigt bryder sammen,

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Side
4/4
især omkring København. Ved at pålægge en afgift, der er størst der og når der ermest trængsel, kan trafikken fordeles væk og trængslen reduceres. Men hvor storskal afgiften være? Hvor meget kan trafikken flyttes? Hvor meget reducerestrængslen? Selvom spørgsmålene tilsyneladende er enkle, er der mange udfordrin-ger. Der er nok ingen områder der overgår trafik i kompleksitet. I et samarbejdemellem teknik og samfundsvidenskab vil de førende danske og udenlandske for-skere arbejde med de nævnte spørgsmål under udvikling og anvendelse af de nye-ste modeller og metoder.Titel:Cooee - CO2 emission reduction by exploitation of rolling resistancemodelling of pavementBevillingsmodtager: Professor Jeppe Dyre, RUCBevilget beløb: 13.821.693Samlet budget: 17.045.954Forskeruddannelse: 3 ph.d.'ere og 3 post.docs.Periode: 2011-2014Partnere: Danish Road Directorate, Danish Road Institute Roskilde University De-partment of Science, Systems and Models Technical University of Denmark, BYGNCC A/S DynatestCO2-udledningen fra transportsektoren været stigende, såvel i absolutte udlednin-ger, som relativt i forhold til andre sektorer. Fra 1990 til 2006 er transport- sekto-rens andel af CO2-udledningerne steget fra 21 til 30 %. Vejtransporten er sektorensstørste synder, idet der her udledes hele 12,98 mio. tons CO2. årligt svarende til 78% af den samlede udledning for transportsektoren. En reduktion af CO2 emissio-nerne fra vejtrafikken er derfor en forudsætning for at skabe et miljørigtigt og bæ-redygtigt transportsystem. Det skønnes i dag at 25 % af CO2-emissioner udledt påvejene sker fordi dæk og vej modarbejder hinanden, hvormed bilen må bruge merebrændstof for at bevæge sig. Dette fænomen kaldes rullemodstand. Formålet medprojekt Cooee er at reducere rullemodstanden til et energieffektivt niveau. Projektetundersøger, hvordan forskellige belægningsmaterialer udvikler sig over tid, samthvordan denne udvikling påvirker benzinforbrug og CO2 emission. Cooee vil her-med gøre os i stand til at fremskrive C02-emissioner, ligesom Cooee gør det muligtat identificere de mest CO2 venlige materialesammensætninger. Hermed skaberprojektet et styringsredskab til at opsætte og indfri CO2-reduktionsmål i vejsekto-ren - både i forhold til anlæg og drift af vejnettet.Internationale projekter:Titel:Trip Timing and Scheduling PreferencesBevillingsmodtager: Seniorforsker Mogens FosgerauBevilget beløb: 750.000 (dansk bidrag)Periode: 2011-2013Projektet omhandler fire grundlæggende spørgsmål af interesse for design ogevaluering af kørselsafgiftsystemer. Projektet ledes fra Danmark.1. Sammenhæng mellem bystruktur og turtiming. Projektet opstiller en analytiskmodel for, hvordan formen på myldretiden afhænger af bystrukturen. Implikatio-ner for optimalt design af kørselsafgift findes.2. Alternativer til afgifter – mekanismer til kapacitetsallokation. Udvikling afmekanismer til fordeling af vejkapacitet, som reducerer trængsel uden at indføre

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Side
5/5
afgifter og uden at stille trafikanter dårligere.3. Tidsmæssige præferencer. Udvikling af teori for hvordan tidsmæssige præfe-rencer fremkommer som konsekvens af andres tidsmæssige valg. Implikationerfor kørselsafgifter.4. Modeller for dynamisk assignment og ligevægt. Afklaring af vigtige udestå-ender i forståelsen af ligevægtsegenskaber i dynamiske assignment modeller.Projekt vil resultere i (mindst) fire videnskabelige artikler. Herudover vil der væ-re konferencepræsentationer og andre formidlingsaktiviteter. Projektet udføres isamarbejde mellem førende transportøkonomer fra Danmark, Frankrig, Sverigeog USA. Projektet fortsætter igangværende samarbejder, hvilket garanterer en højsandsynlighed for success.Titel:Subproject on VoT (Value of Time) VariabilityBevillingsmodtager: Professor Otto Anker Nielsen, DTUBevilget beløb: 300.000Periode: 2011-2012Partnere: Royal Institute of Technology, Stockholm, EPFL og ETH, Schweiz,Danmarks Tekniske UniversitetSURPRICE projektet består af en række delprojekter omkring kørselsafgifter(road pricing. Projektet undersøger hvordan forskellige design og prissætningeraf kørselsafgiftssystemer påvirker trængsel, samfundsøkonomien, lighed og vel-færd.Delprojektet omkring variation af tidsværdier fokuserer på, hvordan forskelle ibilisters præferencer - herunder tidsværdi og betalingsvillighed - påvirker deresadfærd. I de fleste vurderinger af vejafgifter har de trafikale og økonomiske ana-lyser antaget, at trafikanter inden for en bestemt kategori har samme tidsværdier.Der er imidlertid stort empirisk og teoretisk belæg for, at tidsværdier varierersom følge af forskelle i socioøkonomiske forhold, turkontekst og personlige præ-ferencer. Sådanne forskelle vil have stor betydning ved design af kørselsafgifts-systemer, hvor prognoser baseret på gennemsnitsbetragtninger kan ramme skævtog lede til ikke-optimale design af systemerne. Forskellene vil også have forde-lingsmæssige konsekvenser, og konsekvenser for befolkningens accept af syste-met.Delprojektet gennemføres i samarbejde mellem KTH (Stockholm), EPFL og ETH(Schweiz) og DTU (Danmark). Alle tre lande har stærke empiriske datasæt om-kring problemstillingen og projektets forskere har arbejdet med metoder og mo-deller for tidsværdifordelinger i relation til vejafgiftssystemer. I projektet sam-menlignes modeller og resultater fra de tre lande. Den danske del vil i særlig gradvurdere effekter vedrørende bilisters rutevalg.Titel:Management, design and evaluation of sustainable freight and logisticssystemsBevillingsmodtager: Christian Larsen, Aarhus Universitet (dansk kontaktperson)Bevilget beløb: 8 mio. NOK (samlet dansk bidrag på 3 mio. DKK til real commonpot til begge NORIA-projekter)Samlet budget: 17 mio. NOKPeriode: 2011-2014

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Side
6/6
Partnere: Lund University, Faculty of Engineering, Sweden, Norwegian School ofEconomics, Norway, Aarhus School of Business, Denmark, Helsinki School ofEconomics, FinlandThe proposed research project will focus on developing methods and models formanagement and evaluation of integrated inventory and sustainable freight trans-portation systems. Special attention will be given to supply chain strategies forshipment consolidation, lateral transshipments and combinations of differentmodes of transportation. This means that the project fits well in the area of Newmanagement models, concepts and tools supporting sustainable logistics and co-modality in a Nordic approach as specified in the call. The results in terms ofanalytical models and decision support tools can be of direct use for companiesthat aspire to achieve cost efficient and sustainable supply chain solutions.Titel:LogiNord - Sustainable logistics in Nordic fresh food supply chainsBevillingsmodtager: Hans-Henrik Hvolby, Aalborg Universitet (dansk kontaktper-son)Bevilget beløb: 8 mio. NOK (samlet dansk bidrag på 3 mio. DKK til real commonpot til begge NORIA-projekter)Samlet budget: 22,5 mio. NOKPeriode: 2010-2014Partnere: NTNU, Aalborg Universitet, Chalmers, Aalto, SINTEFThe LogiNord project aims to enhance the sustainability and efficiency of logis-tics in Nordic fresh food supply chains through new models, concepts and toolsthat will enhance COORDINATION and improve supply chain PLANNING andCONTROL. Fresh food products are highly perishable and handled in supplychains that are fragmented, dynamic and seasonal in nature, and with specificNordic characteristics. The novelty of this work is to develop collaborativeframeworks, methods, models and tools for how to coordinate, plan and controlthe wide variety of activities.A major outcome from LogiNord will be a framework for selecting the appropri-ate solution for coordination of planning and control to enhance logistics effi-ciency and sustainability. Our ambition is to achieve highest scientific relevanceof research outputs. In addition, a key strategy of LogiNord is close involvementof a broad industrial network. Results will be developed in close collaborationwith major actors in the sector, helping them overcome some of their currentchallenges. This will contribute to reducing waste, increasing quality delivered tocustomers, reducing costs and in sum improve the industrys overall competitive-ness.

Forsknings- og

Innovationsstyrelsen

Side
7/7