Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
962042_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. februar 20112010-319
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Som det fremgår af aktstykke 140 af 3. juni 2010, har Transportministeriet isamarbejde med Femern A/S været i dialog med Europa-Kommissionen omstøtten til den faste forbindelse over Femern Bælt. Det fremgår endvidere afaktstykke 140, at de budgetterede udgifter til projektering af kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt er steget fra godt 1,2 mia. kr. til knap 1,9 mia.kr. i 2008-priser.Hovedpunkterne i drøftelserne med Kommissionen har været, om der kunneopnås TEN-støtte til de forøgede projekteringsudgifter, og hvordan TEN-støtten ville blive påvirket af, at Femern Bælt-forbindelsen forventes at åbne toår senere end det oprindelige mål for åbning af forbindelsen.Jeg drøftede sagen med transportkommissær Siim Kallas den 8. februar 2011 iforbindelse med det uformelle ministermøde for EU’s transportministre i Bu-dapest. På baggrund af denne drøftelse kan jeg oplyse, at der er opnået enighedom en løsning på sagen.TEN-støtten vil blive tilpasset den udvikling, der har været i projektet. Det bety-der, at de forøgede udgifter til projektering bliver støttet med den maksimalestøttesats på 50 pct. De forventede anlægsudgifter bliver støttet på samme niveau(ca. 24 pct.), som da Kommissionen i 2008 bevilgede TEN-støtte til projektet.Samtidig forlænges afløbsperioden for støtten med 2 år fra 2013 til 2015.Den samlede støtte til projektet i indeværende støtteperiode vil blive reduceret iforhold til Kommissionens støttebevilling i 2008. Det afspejler, at der i indevæ-rende støtteperiode vil være færre aktiviteter at yde støtte til end forudset i 2008.Transportministeriet vil nu drøfte den detaljerede udmøntning af denne løs-ning med Kommissionen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt