Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 192
Offentligt
959573_0001.png
959573_0002.png
Ang. "nærved påkørsler" Fyns Amts Avis 30/07-2010Det må være et frygteligt chock for en lokomotivfører at opleve mennesker blive skadet eller værenærved. Han fører et køretøj som ikke kan dreje af eller stoppe, som f.eks en bil eller en cykel. Svendborgbanener værre end andre baner, sådan læser jeg det af forsideartiklen fredag d. 30/07-10. Så vidt jeg ved erSvendborgbanen bortset fra reparationer og udskiftning af skinner og sveller, uændret de sidste 50 år. Et projektsom Svendborgbanen, må for 50 år siden have været et mega projekt , som nok har taget mange år atplanlægge, erfaringer er blevet samlet op i nok mindst 10 år før alt var på plads. Ikke kun selve bygningen medunderlag ,broer og hvad der nu er , men også sikkerheden har været et stort projekt som har krævet mangelange tanker. Et tog der på mindre end 2 timer kunne køre fra Odense til Svendborg var i 60 erne intet mindreend en bedrift. Den øvrige trafik var ofte meget langsom, der var ikke så mange biler , og dem der var, ikkesærlig hurtige og så var der jo mange hestevogne. Signalerne skulle starte i god tid så alle kunne nå over sporeteller nå at standse, mange overkørsler var desuden bemandet, så dem, der var knap så mobile eller på andenmåde havde brug for hjælp, kunne få det.Nu er der gået 50 år, hele verden kører i højeste gear, ( det kan dog nok komme til at gå megetstærkere). mange af os har meget travlt. Vi kan ikke bare stå og vente i ro og mag til toget er kørt, forbi nej viirriteres," nu havde jeg lige regnet ud, at jeg i middagspausen kunne nå til brillemanden", og så bliver JEGSTOPPET! Klokkerne ringer og de ringer højt,( for ikke alene skulle man enten nå over eller stoppe i tide , mankunne faktisk også nå hen og stoppe toget ,hvis man skulle med.) bommene går ned og så venter vi og venterog venter. De første mange gange går det helt fint," hva faen ,så travlt har jeg vel heller ikke, det er jo megethyggeligt"). Nogle skal over skinnerne op til 10 gange i døgnet, og hyggen ender med at blive væk . Hvis manså, som jeg, har været på skiferie i Sct. Anton, østrig,( hvor tusinder og atter tusinder hver dag krydser togsporetfor at komme op på bjerget) og set det fungere, så undres man. Klokken ringer, bommene går ned ,og såKOMMER toget, nogle gange med 100 km i timen, og der er der ingen "nærved påkørsler", for når bommene gårned ´VED man at toget kommer.Svendborg år 2010 , når bommene går ned er vi begyndt at tvivle på om der nu også kommer ettog, til tider går der op til 2 minutter inder skinnerne skrigende forkynder at nu varer det ikke længe. Jeg har boeti Svendborg lige så længe banen har eksisteret, gennem de sidste ca. 10 år har jeg ofte set folk, der ikke kunnevente gå under bummene, for det meste går det godt, men det er møgubehageligt for en lokomotivfører at senogen på skinnerne lige foran toget.Er det virkelig ikke muligt at koordinere, tog contra signal, således at vi kan undgå disse langeventetider, og måske undgå at folk går under bommene eller ved ubevogtede overskæringer bare går over?Så er der lige en ting til, når vi står og venter på grønt lys i en fodgængerovergang så er der enlille bib bib lyd ,som nok er beregnet til blinde og svagtseende så de ikke går ud og bliver kørt ned af en bil, menhvis du står ved en ubevogtet( altså uden bomme) overskæring så ringer klokkerne mindst lige så længe, sombommene, ved de andre overkørsler, er nede. Det er længe og HØJT !!! (Jeg ved ikke hvad der gør mest ondt atblive kørt over af, tog eller bil , men ubehageligt må det være.) Der er 2 sådanne ubevogtede i Svendborg, denene,den ved sygehuset og strandvej, er dæmpet, dvs. man kan stå ved overkørslen og faktisk tale sammen ogdet er slet ikke ubehageligt (man har her dæmpet med "isolationsskum", som er sprøjtet op under klokken,dethar taget en af banedanmarks medarbejdere max 1 time og udgiften kan højest være kr.1000,-) Den anden vedskattergade er forsynet med 2 klokker som ufortyndet fyrer mindst 10 gange tilladt decibel af og det vel ogbemærke i ca. 10 minutter i hver time ,fra kl. 05 til kl. 01, DET ER OVER 3 TIMER I DØGNET ! SVENDBORGKOMMUNE SIGER: AT BANESTYRELSEN ENERÅDIGT BESTEMMER, HVAD DER SKAL LAVES OGHVORNÅR ! (banestyrelsen er iøvrigt enige i denne udtalelse)JEG SIGER :" DET MÅ VI HAVE LAVET OM PÅ" !Venlighilsen Henrik Hedgaard, kullinggade 8, 1.salPS. Jeg vil gerne betale de tusind kroner til dæmpningen af skattergade klokkerne , så er vi dastartet.