Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 191
Offentligt
959524_0001.png
959524_0002.png

Fra:

xegefors [mailto:[email protected]]

Sendt:

20. februar 2011 18:26

Til:

Folketingets Oplysning

Cc:

Magnus Heunicke

Emne:

FYN - ALS FORBINDELSEN
Århus 2011-02-20Erland Egefors, Rundhøj Allé 76D, 8270 Højbjerg.E- post:[email protected]TIL: Folketinget, Christiansborg,1240 København K.E - post:[email protected]
FYN – ALS FORBINDELSENDen 11. november 2010 sendte jeg artiklen ”Fugleflugt og Jernbanetrafik” til Folketinget, jf.nedenstående. Jeg omtaler en forbindelse via Fyn, Als og Sønderjylland med videre, og nu dadirektør Jørgen Mads Clausen har åbnet for debatten om en sådan forbindelse, viser det sig, at derogså i Fåborg og omegn samt på Ærø er interesse for faste forbindelser.Disse forslag er alle vejforbindelser, hvorimod mine er jernbaneforbindelser. Med de stigendeoliepriser in mente og ikke mindst begrænsede oliereserver er såvel flytrafik som vejtrafik ikkefremtid. Med en rejsetid København – Sønderborg på to timer med lyntog Nyborg – Fåborg –Sønderborg vil det ikke være relevant med flyrejser til Sønderjylland. En sådan jernbaneforbindelsevil aflaste Lillebæltsbroen og i forhold til den nuværende forbindelse via Kolding vil internationaletog have kortere rejsetider via Fyn – Als.
FUGLEFLUGT OG JERNBANETRAFIK.Vedhæftet er artiklen "Fugleflugt og jernbanetrafik" om Fehmarn forbindelsen og andreforbindelser, som jeg gerne vil have omdelt til Folketingets medlemmer.Der er stigende modstand mod forbindelsen i Tyskland, paradoksalt nok eftersom det oprindeligtvar en tysk idé, og her i det jyske er det svært at se, hvad den skal gøre godt for. De mangemilliarder vil være bedre spenderet på en modernisering af jernbanenettet med dobbeltspor ogelektrificering m.v.Med vedvarende energi og biogas lavet på affald og dyrs efterladenskaber kan der produceres megetelektricitet, hvorved såvel passagertrafik som godstrafik ad jernbaner ikke forurener. Medanvendelse af såkaldt biobrændsel er man inde på et skråplan, fordi der dyrkes "energi" på marker,som der principielt burde dyrkes "mad" på. Har afgrøderne først været en tur gennem dyrenesmaver, kan der udvindes biogas, det er en helt anden sag.Det er tvivlsomt, om der kan findes en erstatning for olie, derfor bliver konsekvensen af færreoliereserver stigende oliepriser. Hvilket betyder omstilling til elektrisk drift og dermed mereskinnetrafik, jernbanetog og sporvogne, foruden trolleybusser og elektriske biler.For skibstrafikkens vedkommende kan energiproblemet løses med tørret træstøv. Det eraffaldsprodukt fra savværker og fabrikker som arbejder med træ, der er gode erfaringer med sådanbrændsel til marinediesler og stationære diesler i Sverige. I øvrigt kører dieselmotorer udmærket påtræsprit eller anden sprit.
Når Fugleflugtslinien er projektet som en motorvejsforbindelse påklistret en jernbane, er den ikkefremtidssikret. Tværtimod er det en realisering af planer fra 1930´ erne, da en vis hr. Hitlerforestillede sig et net af motorveje til alle verdenshjørner fra Berlin. En jernbaneforbindelse udenmotorveje eller veje kan bygges for en brøkdel af, hvad en motorvejsforbindelse koster, og ved enforbindelse over Fyn og Als vil det være en dansk forbindelse.Det vil ikke være nogen Fugleflugtslinje, for det kan kun være en direkte linje København - Berlinvia Gedser - Warnemünde.