Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
959477_0001.png
959477_0002.png
VejdirektoratetAtt. Planlægningschef Ole KirkTrafikministeriet
En helt ny trafik situation opstår efter al sandsynlighed efter år 2014 – behovet for en omfartsvejuden om Grenaa er derfor ikke længere højaktuel.:I vedhæftede udbudsmateriale kan Vejdirektoratet og trafikministeriet på side to, afsnit fem læse, at RenoDjurs I/S som er Nord og Syddjurs kommuners affaldsselskab vil aflevere alt sit affald til Lisbjergforbrændingsanlæg efter år 2014.Det skal bemærkes, at Reno Djurs p.t. har eneret på at levere affald til Forbrændingsanlægget i Grenaa. Detbetyder kort og godt, at Forbrændingsanlæggets eksistensgrundlag forsvinder, som igen efter alsandsynlighed vil medføre lukning efter den 31-12-2014Grenaa Forbrændingsanlæg brænder årligt ca. 20. 000 ton affald for Reno Djurs, og den mængdebrændbart affald betyder ca. 5. 000 tunge lastvognstransporter årligt her til anlægget.Fakta er, at der efter år 2014 vil køre ca. 5. 000 færre tunge transporter her til Grenaa. Århusvej fraGrenaa, mod Århus, vil i den anledning blive belastet tilsvarende, borgerne i Grenaa gjorde påborgermødet med kommunen tilbage i efteråret 2010, kommunen opmærksom på, at det netop erÅrhusvej der er problemet, Århusvej har i forvejen store problemer med at afvikle trafikkentilfredsstillende. Den problemstilling vil således tiltage væsentligt i forbindelse med at alt affald skal kørestil Århus efter år 2014.. På borgermøde i 2010 blev Norddjurs Kommune endvidere gjort opmærksom på, attrafikken fra den nordlige side altid var tilfredsstillende afviklet.Yderligere en anden og helt ny problematik omkring trafiksituationen kan opstå da kraftvarmeværket somejes af DONG, nu er sat til salg, bliver anlægget ikke solgt varsler DONG at anlægget ganske enkelt lukkeshelt ned, og det vil sandsynligvis ske i år 2015, senest 2017.Kraftvarmeværket anvender kul og halm til forbrænding. Der foregår ca. 3. 000 transporter alene tilkraftvarmeværket
Alt tyder således på at vejnettet til Grenaa inden for ganske få år vil modtage 8. 000 årligetransporter færre, end tilfældet er i dag. Bemærk venligst at antallet måske burde ganges med to,da alle vognen jo også skal køre retur.Grundlaget for en Nordlig omfartsvej uden om Grenaa bør således tages op til en helt ny overvejelse, ind tilman om et år eller to finder ud af hvilke behov der reelt vil blive i fremtiden. Som situationen er lige her ognu kender ingen myndighed det reelle behov.Når Staten laver vejinvesteringer i størrelsesordenen 105 millioner kroner, som projektet max må koste,bør beslutningerne træffes ud fra faktuelle forhold, - og dem er der ikke nogen der kender her og nu.Med venlig hilsenHenrik Holmsted PedersenRobstrupvej 218500 GrenaaMobil 41 12 11 66
[email protected]