Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
Til Trafikpolitisk ordfører fra partierne i FolketingetBorup og Viby Sjællands stationer nedprioriteres !Så skete det igen. Tirsdag, den 8. februar 2011, hvor der havde været kraftig stormvejr om natten,stoppede der ingen tog i tiden i hvert fald fra kl. 6.34 til 8.15 på Borup St. Allerede tidligt påmorgenen sagde man i lokalradioen at alle regionaltog var indstillet; men efterfølgendeintercitytog ville stoppe i Borup og Viby Sjælland. Dette skete bare ikke.Os der stod og ventede så 10 halvtomme passagertog blæse igennem Borup station med over 100km/tNogen ringede til DSB trafikinformationen og fik at vide at der først ville køre regionaltog efter kl.12. En af de ventende, var mere ihærdig, hun vedblev med at sige at der ikke stoppede Intercity togi Borup, ja nu kunne de da selv høre at der kørte et igennem. Nå så måtte DSB jo få fat i en loko-fører og få ham til at stoppe i Borup og VibyFørst kl. 8.15 standsede der et tog. På forhånd var det godt fyldt, så vi stod som sild i en tønde. Demfra Viby Sj kom ikke alle sammen med, da der simpelthen ikke var plads til dem.Iflg. DSB var det ikke dem der var skyld i manglende tog til Borup/Viby men Banestyrelsen. Sevedlagte, som er en del af det svar jeg har fået fra DSB:”En række planlagte ekstraordinære standsninger for InterCitytog i Borup, Viby, Hedehusene ogTrekroner blev desværre ikke gennemført. Beskeden til lokomotivførerne om sådanneekstraordinære standsninger er en sikkerhedsmelding, som kun kan gives af Banedanmark. Dissebeskeder hang fast i Banedanmarks datasystem og nåede derfor ikke frem til rette vedkommende itide.”Mit spørgsmål til DSB er hvordan kan en enkelt opringning fra en ihærdig kvinde, så alligevel fåIntercity-togene til at stoppe i Borup og Viby Sj. når Banestyrelsen system åbenbart ikke virker ??Desværre får vi endnu engang bevis på det manglende samarbejde mellem Banestyrelsen og DSB,usmidige forretningsgange m.m. Hvorfor sker disse meget store forsinkelser aldrig på Kystbanen.Råber politikerne mere op i det nordlige, end politikerne i det noget fattigere sydlige del afSjælland.Efter min mening var det en stor fejl at man delte DSB op . Der har lige siden opdelingen kun væretproblemer. Hvem husker ikke den nedfaldne køreledning ved Glostrup Station, som det tog over 8timer at reparere fordi Banestyrelsen havde prioriteret anderledes. Det tog mig 4 timer at komme påarbejde.I januar var der nogle fine chefer fra DSB på besøg på Borup og Viby Sj. station, som lovede bodog bedring af togsituationen. Ja god dav du.Hvis DSB vil nedprioritere eller afskaffe stationerne Borup og Viby Sj. så lad os vide det nu !Det er åbenbart mere interessant at køre med 20 min drift på kystbanen, end at køre 1 times drift tilBorup og Viby Sj. Er det fordi der er mere fokus på kystbanen end på banen syd for Roskilde.
I januar og februar spiste man passagerer til Viby Sj og Borup af med togbusser i week-enderne. Eni den grad helt uforståelig prioritering. Det var på Ringsted Station, man ordnede spor. I flere år harman haft tog der vendte i Borup og kørte tilbage til København. Har nogen i toppen glemt at der ermidterspor (3 spor) i Borup ? Og de regionaltog der ikke kørte, kunne man jo benytte til dennetrafik. Men dem havde man måske hellere ville bruge på kystbanen ?Antallet af passagerer til Borup og Viby Sj station er stigende. Indenfor de sidste par år er der iBorup Øst flyttet ca. 500 familien ind, mange af disse bruger toget til og fra arbejde. Vi har stadig ide fleste af døgnets timer kun timedrift ! Undtagen i morgen myldertiden og aftenmyldertiden så erder ½ timesdrift.At DSB er arrogante har jeg været ude for nyligt. Jeg skulle fra Valby St. ved 19 tiden til Borup.Det var et dejlig langt tog. Men der var kun en lille del af toget der var åbent. Vi stod som sild itønde. Jeg maste mig hen til togføreren, som havde opgivet at billettere, og spurgte hvorfor manikke åbnede nogle flere afdelinger af toget? Nej det måtte de ikke, de tomme vogne var rengjorte ogskulle sætte af på Nykøbing Station. Så de kunne benyttes til morgentogene. Men der var nok pladsefter Roskilde. Togføreren synes selv at det var tåbeligt, men sådan var reglerne.Hvem har lavet så tåbelige regler ? Skal vi mobbes væk fra Regionaltogene til Borup og Viby SJ.Jeg mener at i som politikere har et ansvar overfor de borgere der har stemt på jer.Nedprioriteringen af stationerne Borup og Viby St. har stået på i flere år.Som politiker bør du tage fat i trafikministeren og straks få rettet op på forholdene. Kan DSB ogBanestyrelsen ikke blive enige i prioriteringen af deres ressourcer, bør disse straks sættes underadministration af Trafikministeriet, og alle chefer fyres.Hvis Banestyrelse og DSB ikke kan fungere, så læg dem sammen.Venlig hilsenBent RamsnæsMangeårig togrejseneNB Jeg forventer at få et svar.