Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
902013_0001.png
902013_0002.png
902013_0003.png

Den 13. oktober 2010

Transportminister Hans Chr. SchmidtTransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K.
Kære Hans Chr. Schmidt
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) ønsker med denne henvendelse at henle-de din opmærksomhed på spørgsmålet om flypassagerers rettigheder, som er gen-stand for en drøftelse ved samrådet i Folketingets Trafikudvalg på torsdag den 14.oktober 2010.Flypassagerers rettigheder tager afsæt i EU’s forordning nr. 261/2004, der fastsæt-ter bestemmelser om kompensation og bistand ved boardingafvisning, aflysning el-ler lange forsinkelser under en flyrejse.Det er vores holdning, at disse bestemmelser naturligvis skal efterleves og håndhæ-ves, som de er udformet og med det hensyn for øje at sikre passagerer rettigheder isituationer, hvor de måtte opleve at blive afvist fra boarding, en aflyst flyvning elleren lang forsinkelse.De danskbaserede luftfartsselskaber har i hverdagen stort fokus på at gennemførederes flyvninger, som de er planlagt og udbudt. Luftfartsselskaberne har ligeledeset stort fokus på at efterleve reglerne om passagerrettigheder, hvis en situation medboardingafvisning, aflysning eller lang forsinkelse måtte opstå utilsigtet.Det er også af den grund vores vurdering, at myndighedernes adgang efter de nu-gældende regler til at pålægge et luftfartsselskab sanktioner for manglende opfyl-delse af passagerrettighederne er tilstrækkelig og giver myndighederne redskabernetil den nødvendige håndhævelse af reglerne også i fremtiden.Men det er på samme tid afgørende, at der fra myndighedernes side sikres en ens-artet fortolkning og håndhævelse af reglerne i forhold til danskbaserede såvel somudenlandske luftfartsselskaber. Det må ikke i forhold til spørgsmålet om efterlevel-se af reglerne om passagerrettigheder kunne betale sig at være et udenlandsk sel-skab frem for et danskbaseret selskab.
Luftfarten indtager en position som et globalt erhverv og som en væsentlig aktør ide internationale transportkæder. Luftfarten har stor betydning for dansk erhvervs-livs produktivitet og internationale konkurrenceevne. Dette skal ses i sammenhængmed, at Danmark er blandt de lande i verden, hvor udenrigshandlen udgør den hø-jeste andel i forhold til BNP.Luftfarten har en høj grad af europæisk og international regulering. Dette har somnaturlig konsekvens, at en eventuel tilpasning af reglerne om passagerrettighederskal og må finde sted på mindst europæisk niveau (med udgangspunkt i forordningnr. 261/2004) og med et fokus også på international harmonisering og i forhold tilvigtige samarbejdspartnere som for eksempel USA.En eventuel dansk enegang i forhold til passagerrettigheder eller andre dele af deneuropæiske lovgivning på luftfartsområdet vil være ødelæggende for de danskbase-rede luftfartsselskaber og deres forretningsmæssige dispositioner i den intense eu-ropæiske og internationale konkurrencesituation, som præger hverdagen.EU har oven på den islandske askesky taget initiativ til en revision af reglerne i for-ordning nr. 261/2004 om passagerrettigheder. Revisionen er endnu i sin tidlige be-gyndelse, men er central også i forhold til bestræbelserne på at sikre mere konku r-rencedygtige rammevilkår for luftfartserhvervet i Danmark.Som vi ser det, bør revisionsarbejdet om passagerrettigheder tage udgangspunkt itre overordnede målsætninger;oReglerne skal sikre en ensartet fortolkning og håndhævelse af reglerneover for alle luftfartsselskaber, som flyver til/fra eller inden for Europa.Reglerne skal sikre, at der ikke er mulighed for nationale særregler ellerfortolkninger i forhold til rammer og indhold for flypassagerers rettighederpå tværs af EU.Reglerne skal sikre en bedre balance mellem reglernes anvendelsesområdeog situationer med force majeure, end vi så det under den islandskeaskesky, hvor luftfartsselskaberne blev pålagt det fulde ansvar for passa-gerrettighederne i en situation med et naturfænomen, som ingen på forhånd havde forestillet sig konsekvenserne af.
o
o
Brancheforeningen Dansk Luftfart stiller sig til rådighed for en dialog om passager-rettighederne og den fremtidige udformning af reglerne på dette område.
Med venlig hilsen
Michael SvaneDirektør
2
Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Trafikudvalg.
3