Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
Nr. 2 – 7. februar 2011
IndholdNorsk Nasjonal transportplan 2014-2023 – 25 % kan flyttes fra land til vand ........................... 1Schengen ............................................................................................................................................. 2Isbrydning ........................................................................................................................................... 3Safe Sea Net ........................................................................................................................................ 4Told – Regning på kr. 2.250.000 for manglende ”faktisk ankomsttidspunkt”............................. 4Retssag om mæglerkommission ........................................................................................................ 5Medlemsmøde om kommission den 12. maj .................................................................................... 5Kontrol med likvide midler – også Cash to Master ........................................................................ 5Årsmøde i Middelfart 16. september 2011....................................................................................... 6Solving the Problem of Overweight Containers .............................................................................. 7Overweight container guide .............................................................................................................. 8Latest container trade numbers reveal two sides to the economic recovery ................................ 8Bulk markedet .................................................................................................................................... 9Port State Control .............................................................................................................................. 9TutorShip- uddannelsen .................................................................................................................... 9ITIC – skibsmægleransvarsforsikring ........................................................................................... 10Gruppelivsforsikring ....................................................................................................................... 10Hotelaftale ......................................................................................................................................... 10Mail-lister .......................................................................................................................................... 10
Norsk Nasjonal transportplan 2014-2023 – 25 % kan flyttes fra land til vandI Norge er der netop offentliggjort en ny national plan for fremtidens transporter. Der er tale om etomfangsrigt materiale bestående af adskillige rapporter.Rapporten anfører bl.a. det vigtige i at sikre kapitalen, der ligger i infrastrukturen og anbefaler, atstaten i højere grad sikrer, at de statslige interesser i havnene varetages. Der er stort potentiale foroverflytning af gods fra land til sø og dette bidrager til et bedre miljø, mindre trængsel, færreulykker og mindre slitage på vejene. Der er potentiale for at flytte 25 % fra vejene.Det anføres også, at for at nå målene, så kræves det, at de maritime transporter får ramme-betingelser, der tillader en fair konkurrence med andre transportformer. Maritime transporter lider
under, at der er meget højere brugerbetaling end hvad andre transporter er udsat for, men det er etforhold, som den norske regering tager alvorligt og den vil reducere de mange gebyrer og afgifter,der pålægges maritime transporter og gennemføre lettelser og effektiviseringer.Rapporten anfører, at så meget som 25 % af de totale ton-km kan overføres fra land til sø.Vi håber, at danske myndigheder og det arbejdende havnelovsudvalg også læser materialet. Hvisman har gode ideer i Norge, hvorfor skulle vi så ikke lytte? Så stor forskel er der vel heller ikke påde to landes udfordringer?De punkter, som sekretariatet har fundet af særlig interesse i rapporterne, findes i et notat på voreshjemmeside under ”Politisk arb.” Her er der også links til rapporterne.
SchengenDen 18. januar 2011 blev der afholdt møde med de relevante myndigheder vedrørende dekommende ændringer for kontrol af viseringer fra sommeren 2011.Mødet efterlod desværre rigtig mange spørgsmål og frustrationer og det ser umiddelbart ud til, atmyndighederne ønsker et system, der vil indebære meget store omkostninger (millioner af kroner),meget vanskelige, for ikke at sige umulige praktiske foranstaltninger, kun mulighed forbesætningsskift i ganske få havne og i disse havne kan skibene til gengæld forvente forsinkelser, dapolitiet ikke har mandskab til at løfte opgaven.Der var under mødet enighed om, at søfolk ikke vurderes som en trussel, men ”det er EU, der siger,at vi skal”!I mellemtiden er havnene blevet anmodet om at ansøge om godkendelse og de skal nu til atundersøge, hvilke krav og omkostninger, dette indebærer.Det er vigtigt, at havnene søger om godkende, hvis der fremover skal kunne ske skift afvisumpligtige besætningsmedlemmer og vi opfordrer medlemmerne til at drøfte dette med havnen.Som det fremgår at den liste over havnene, som politiet tidligere har udarbejdet, så er der mangesteder, hvor politiet lægger op til at skift af besætningsmedlemmer ikke skal kunne ske. Om dette erfordi der i dag ikke sker besætningsskift eller om det er en del af en spare-øvelse, bør afklares lokal.På vores hjemmeside ligger notat fra mødet under ”MæglerNyt”.Myndighederne overvejer stadig situationen og forventes at indkalde til nyt møde formodentligomkring april eller maj måned 2011, men de fastholder, at de nye procedurer skal gælde fra juli2011. Nogen nøjagtig dato kendes ikke.
Foreningen kan varetage medlemmernes interesse overfor de centrale myndigheder, men oplysningom hvordan indstillingen er lokalt, må komme fra medlemmerne.
2
Som det var fremme i pressen for et par måneder siden, så bliver asylansøgere i lufthavnen bedt omselv at transportere sig til asylcenter uden at der sker nogen kontrol.Hvorfor søfolk, der bare gerne vil passe deres arbejde, skal behandles så ringe, er der ingenforklaring på.(Ubekræftede rygter siger, at proceduren i lufthavnen er blevet ændret, efter at pressen skrev omdet. Nu får de ikke længere udleveret et klippekort og besked på at tage toget. Det viste sig nemlig,at de tog ind til byen og solgte klippekortet, så nu får de kun udleveret en enkelt-billet. De skal dogstadig selv finde ud af at tage til asylcentret.)
IsbrydningIsbrydning har længe været et ”varmt” emne og vi har netop haft en vinter, hvor der blev lidt koldt,men dog ikke noget alvorligt.
I Danske Havnes Nyhedsbrev 11-2010 stod bl.a.:Allerede inden Istjenesten og DMI er begyndt at forudsige istykkelser og isproblemer, er frostog is kommet over de danske farvande. Men de mange havnebåde er klar. Havnene skal brydeisen fra havnen til anduvningsbøjen, som de også gjorde sidste år. Tilmed så overbevisende, atethvert argument for at opretholde Istjenesten og de tre statsisbrydere forsvandt.For den kommende vinter er arbejdsdelingen, at havnene bryder isen fra havn tilanduvningsbøjen - de blå lokalveje. Derfra tager Istjenesten over. Desuden bryder Istjenestenisen i Limfjorden og i alle gennemsejlingsfarvandene - de blå hovedveje.Havnene dækker de omkostninger, der er forbundet med den lokale isbrydning ogomkostningerne dækkes ind via skibs- og vareafgifter eller ved et særligt tillæg.Danske Havne skriver i deres Nyhedsbrev 1-2011 bl.a.:…isen har foreløbig sluppet sit tag i fjorde og indre farvande. Havnene og deres havnebådekan puste ud efter en flot indsats, der har sikret gods til havnene. Samtidig sparer havne ogskibe til danske havne 20 mio. kr./år nu og fremover i udgifter til Istjenesten.Og netop havnenes indsats har overbevist Gitte Lillelund Bech. Den kendte isbrydningsordningskal ophøre og ansvaret skal nu fordeles mellem havne og stat. Princippet bliver det sammesom kendes for de kommunale veje og statsvejene. Havnene bryder som hidtil i havnen og ud tilAnduvningsbøjen. Staten bryder i øvrige indre farvande.
I sekretariatet mener vi ikke, at havnenes både er gode nok, hvis der kommer en alvorlig vinter, menvi afventer ministerens udspil. Vi noterer dog, at Danske Havne udtaler, at havnene skal bryde isenog afholde udgiften.
3
De kommende regler vil forhåbentlig forholde sig til, om der alene er tale om en hensigtserklæringeller om det er et egentlig krav til havnen – og gælder det for alle havne uanset selskabsforhold?I dag synes der at være forskellig opfattelse af, hvad havnen skal. I Holbæk siger man i december2010 til den lokale skibsmægler:Holbæk Havnevæsen tilbyder ikke (og har i de seneste mange år ikke tilbudt) en reelserviceydelse, der omhandler isbrydning i Holbæk Havn. Holbæk Havnevæsen har i enkelteår dog ladet udføre isbrydning pr. konduite. Denne mulighed foreligger desværre ikkemere, bl.a. fordi Havnevæsnet ikke for tiden råder over et egnet sødygtigt fartøj til formålet.Holbæk Havnevæsen har - efter dialog med Kystdirektoratet - ikke fundet anledning til at skulleændre praksis og dermed tilbyde isbrydning som serviceydelse formelt. Jeg kan yderligerebemærke, at der ifølge Havnevæsnet ikke på aftalebasis foreligger noget i lejemålet mellemHolship og Holbæk Kommune, som fordrer omtalte ydelse.Såfremt Holship har behov for isbrydning relateret til at drive havnerelateret virksomhed, såkan Holbæk Havnevæsen være behjælpelig med at henvise til, hvor ydelsen kan rekvireres.Det er selvfølgelig ærgerligt, når isen giver hindringer for vore forskellige gøremål ogforretninger. Jeg håber ovenstående er tilstrækkelig besvarelse til dine videre disponeringer,og at issituationen snarligt forbedrer sig til vores fælles bedste.……I Holbæk vil man hverken forsøge at gøre noget ved isen eller betale andre for det!Omfanget af isbrydning indenfor havnens område, hvem der skal gøre det og hvem der skal betale,er et relevant emne for medlemmerne at få drøftet med havnen, så konsekvenserne af ministerensudspil kan vurderes, når det bliver offentliggjort.
Safe Sea NetHusk indberetningerne til Safe Sea Net. De polske myndigheder har indberettet et skib, der ankomtil Polen uden af have rapporteret korrekt til Safe Sea Net ved afgang fra Danmark.Skibet har nu fået en bøde for manglende rapportering. Skibet forventer, at mægleren betaler bøden.
Told – Regning på kr. 2.250.000 for manglende ”faktisk ankomsttidspunkt”Det er vigtigt, at ”faktisk ankomsttidspunkt” oplyses til SKAT inden varerne frigives tilmodtageren.Et af foreningens medlemmer indberettede ikke ”faktisk ankomsttidspunkt” og har nu fået enregning på ca. kr. 2.250.000,00 fra SKAT. (Told kr. 2 mill. og manglende ”faktiskankomsttidspunkt” kr. 250.000). Han skulle ikke toldbehandle den aktuelle forsendelse, men har
4
tidligere toldbehandlet for modtageren. Modtageren troede derfor, at mægleren også i den aktuellesituation indsatte ”faktisk ankomsttidspunkt”.Bekendtgørelse om toldbehandling nr. 361 af 22/03/2010:§ 17.Tidsfrister for angivelse til told- og skatteforvaltningen skal være opfyldt inden for ekspeditionsstedets ekspeditionstid.Stk. 2.Angivelsen antages af told- og skatteforvaltningen, når det faktiske ankomsttidspunkt er angivet, jf. dog § 38, stk. 2.Stk. 3.For varer, der indføres med skib, luftfartøj, bane, post eller via en godkendt modtager, skal ekspeditøren, dvs. den,der som rederi, agent for rederi, skibsmægler, luftfartsselskab, jernbane, postvirksomhed, vognmand, transportør, jf. § 23,stk. 1, speditør eller lignende eller som varemodtager forestår varernes indførsel i det danske toldområde, selv indsætte detfaktiske ankomsttidspunkt, hvis angivelsen afgives via edb.Stk. 4.For øvrige varer, samt for varer der angives på EF’s administrative enhedsdokument, skal ekspeditøren angive detfaktiske ankomsttidspunkt til told- og skatteforvaltningen ved ankomsten til ekspeditionsstedet.Stk. 5.Told- og skatteforvaltningen skal på tidspunktet for varernes faktiske ankomst give meddelelse om, hvorvidt varerneer frigivet eller udtaget til kontrol. Såfremt told- og skatteforvaltningen har udtaget varerne til kontrol, er varerne først tildisposition, når kontrollen er afsluttet, og varerne er frigivet. Hvis varerne er omfattet af særlige varebestemmelser, jf. § 14,stk. 4, kan varemodtageren først disponere over varerne, når disse bestemmelser er opfyldt.Stk. 6.De enkelte ekspeditionssteder kan udskyde den i stk. 5 nævnte meddelelse i op til 2 timer. Udskydelsen regnes fraangivelsestidspunktet.§ 22.Varer udtaget til kontrol må ikke fraføres grænsen før told- og skattemyndighederne har givet tilladelse hertil.§ 23.Transportøren, dvs. den der befordrer varer til et sted i det danske toldområde, eller dennes repræsentant hæfter fortold og afgifter på varerne, indtil disse er angivet.
Retssag om mæglerkommissionHvis mægleren forhandler certepartidetaljerne og reder og befragter derefter indgår certepartietdirekte på identiske terms, bortset fra kommissionsdelen, mister mægleren så retten til kommission?2. maj 2011 kl. 10.00 behandler Sø & Handelsretten en sag vedrørende dette spørgsmål. Alle harlov til at være tilskuer til retssagen.
Medlemsmøde om kommission den 12. majVi har tidligere orienteret om sager, der vedrører mæglerens krav på kommission i forskelligesituationer.Med Hafnia Law Firm (ITICs repræsentant i Danmark) er der aftalt medlemsmøde den 12. maj2011 kl. 1600 i Amaliegade. Der følger nærmere, men sæt kryds i kalenderen.
Kontrol med likvide midler – også Cash to MasterNår større pengebeløb leveres til skibene, så husk at dette skal anmeldes til myndighederne påforhånd. Reglerne gælder for ind- og udførsel og i forbindelse med skibe i havn, så er tidspunktetfor ind- og udførsel, når pengene passerer skibets ræling.
5
Reglerne gælder også, hvis der er flere modtagere og enkeltbeløbene er under grænset, men totalener over grænsen. Heldigvis kan det nu gøres elektroniskToldloven er pr. 1. januar 2011 ændret således, at de anmeldelsesregler, der gælder for rejsende,som medbringer større pengebeløb eller lignende værdier (over 10.000 € /75.000 kr.) ved indrejse i,udrejse fra eller i transit gennem Danmark, er udvidet til også at gælde for juridiske eller fysiskepersoner, der forsender eller modtager større pengebeløb. Ved større pengebeløb mv. forstås likvidemidler og lign. til en værdi af 75.000 kr. eller derover der sendes med posten eller med kurér.Ændringen af toldloven og dermed anmeldelsespligten omfatter ikke pengebeløb, der overføreselektronisk, f.eks. bankoverførsler eller hvor en person betaler med kreditkort i forbindelse medinternethandel.Det betyder, at virksomheder eller personer, der fysisk modtager eller afsender større pengebeløbeller lignende skal anmelde sådanne forsendelser senest i forbindelse med at forsendelsenankommer til, transiterer eller forlader Danmark. Anmeldelse af penge mv. i en uledsagetforsendelse kan ske af afsenderen eller modtageren selv eller dennes repræsentant eller befordrerf.eks. et kurérfirma eller en speditør, men beløbets ejer skal entydigt fremgå af anmeldelsen.Blanketterne er under ændring som følge af de nye regler om anmeldelse af uledsagedeforsendelser, men kan anvendes indtil videre.Anmeldelsen kan ske på blanket 12.020 (a) eller (b) begge med dansk tekst eller 12.021 (a) eller (b)begge med engelsk tekst. Blanketterne findes påwww.skat.dk.Blanketten kan afleveres eller sendes til SKAT, som også kan attestere blanketten forud forafsendelsen eller modtagelsen, hvis dette måtte ønskes.Tilbageholdelse og overtrædelseÆndringen af toldloven pr 1. januar 2011 giver SKAT hjemmel til administrativt at tilbageholdestørre pengebeløb som led i kontrollen med såvel de rejsende til og fra Danmark som meduledsagede forsendelser (post, kurérforsendelser mv.) i op til 72 timer. Dette kan ske når det måfrygtes, at de omhandlede likvide midler (pengebeløb eller lignende) er eller kan sættes iforbindelse med strafbare aktiviteter.Det er en overtrædelse af toldlovens bestemmelser, såfremt en sådan anmeldelse ikke afgives tilSKAT.Kilde:Link til SKAT
Årsmøde i Middelfart 16. september 2011Årsmødet holdes i Middelfart den 16. september 2011. Der kommer selvfølgelig nærmere herom,men sæt allerede nu et kryds i kalenderen.
6
Solving the Problem of Overweight ContainersPå sidste møde i Linieudvalget blev spørgsmålet om vejning af containere berørt. Fra forskellig sideer der ved at komme fokus herpå og følgende vil måske være af interesse:In December, the World Shipping Council and the International Chamber of Shipping urged theInternational Maritime Organization (IMO) to establish an international legal requirement that allloaded containers be weighed at the marine port facility before they are stowed aboard a vessel forexport.The following explains the nature of the problem with overweight containers, the efforts that havebeen taken to date to address the issue, and the reason that the industry is calling for a stronginternational solution to the problem from the IMO.The issue of overweight containers has been a subject of industry, insurance, and at timesgovernment, concern over the years, and has from time-to-time become an issue of concern to thegeneral public after incidents involving overweight boxes.Most recently, the Maritime Research Institute of the Netherlands has concluded a joint industry-government research project about cargo securing, including collapsing container stacks, andincluded in its recommendations a call for compulsory weighing of containers prior to vesselloading.The conclusions and recommendations from the research project (“Lashing@Sea”) were recentlyreviewed at the 15th meeting of the International Maritime Organization (IMO) Dangerous Goods,Solid Cargoes and Containers Subcommittee. The Subcommittee agreed that, in the interest ofsafety, there is a need to consider ways and means to ensure that the correct weight of the containersis declared to the carrier and communicated to the ship’s master in order to allow for correct andwell-informed handling and stowage.The ProblemThere is no available data that reliably indicates how many containers are overweight; however, theproblem is significant, and arises in almost every trade to some extent. In some geographic tradelanes, the problem is common and, at times, rampant. Shipping lines have reported that in severecases, the overweight or incorrectly declared weights reaches 10% of the total cargo on board avessel. Some carriers report that it is not uncommon for actual total cargo weight aboard ship to be3-7% greater than the declared weight.There are varying contexts or definitions of “overweight”. A loaded container can exceed roadweight limits, rail weight limits, crane lifting limits, container carrying capacity limits, or its weightas declared by the shipper. Each of these overweight situations presents operational and safetyproblems. The most common overweight situation is when the actual container weight exceeds theshipper’s declared weight. Having the actual weight of a container would enable a carrier and aterminal operator to knowledgeably address all the various container weight issues andrequirements.For example, Shanghai and Shenzhen municipal governments in the People’s Republic of China
7
have recently undertaken tougher new penalties for containers that exceed road weight limits,subjecting ocean carriers, drivers and cargo owners to expanded potential penalties. WSC and ICSon Solving the Problem of Overweight ContainersIn short, overweight containers can and do present a risk to industry workers, to ships, toequipment, to operational reliability, to shippers of accurately declared shipments, to higheroperating costs, to road safety problems, to higher liability claims, and to higher administrativecosts.Læs mere herKilde:www.maritime-executive.comJanuary 17th, 2011
Overweight container guideWhy are overweight containers and misdeclared weights a problem?Overweight containers and mis-declared weights are becoming a very serious problem - it isestimated that as many as 20% of containers are overweight or mis-declared.Læs mere her
Latest container trade numbers reveal two sides to the economic recoveryIn the latest Container Trade Statistics report, covering the month of November 2010, it isunsurprising why shipping line executives were feeling a little more optimistic about the comingyear than they perhaps are today. However, they reveal that the economic recovery is not evenlyspread across all trades and that clouds were continuing to gather in November last year, which maybe manifesting themselves today, raining on the optimism shown previously by many of the lines.Figures released by CTS show that for all trades combined, for January to November 2010 therewas a 15.4% increase in European containerised imports over the same period in 2009, and exportswere 10.3% higher. Taking a comparison of November 2010 with November 2009, with theexception of the Europe to Asia trade which remained stable, the CTS report suggests that for allother trades, both import and export, volumes increased.A month on month comparison also showed that the Europe to Asia trade was 3.6% higher inNovember than it was in October 2010; and Asia to Europe imports were 1% higher in Novemberthan they were in October 2010.Behind the optimistic headline figures, however, lies a more worrying development. The reportreveals that by breaking down the Import figures from North Europe to Asia instead of looking atEurope as a whole, November registered the third monthly decline in succession and was 12.5%down on the August peak for 2010. For the Europe to India / Middle East trade in November formonth on month imports there was a significant decline of 12.4% over October’s figure, but exportsdid grow marginally by 2%.
8
For the Europe North America trade, the imports declined 1.7% on October 2010 and the exports bya more significant 4.3%.To see the latest report from CTS you may download from this site by clicking on:CTS TradeNews, January 2011 (3)or by visitinghttp://www.containerstatistics.comKilde:The Shippers' VoiceJanuary 13, 2011
Bulk markedetInteressant artikel fra Bloomberg 1. februar. Forudsiger stærk stigning i Dry Bulk efter ophugningog levering af Capes.http://www.bloomberg.com/news/print/2011-02-02/shipping-rates-bottoming-as-demolitions-hit-28-year-high-freight-markets.html
Port State ControlPort State Control Checklist's- Produced by experts from Lloyd's Register and the UK Club, the guides advise officers on board,and owners, about Port State Control, highlighting deficiencies found during PSC inspections. Itprovides a detailed checklist of areas that must be up to standard and highlights areas whereoperational deficiencies are frequently found.www.ukpandi.com/loss-prevention/ship-inspection/port-state-control/
Gode tilbudTutorShip- uddannelsenDu kan stadig nå at tilmelde dig denne uddannelse med eksamen i april – men det haster!Tilmeldingsfristen er 18. februar 2011.TutorShip-uddannelsen er ideel, hvis du gerne vil forene det nyttige med det behagelige –du kansidde hjemme i din egen sofaog tilegne dig kompetencer inden for en lang række shippingspecialer.Ring til os på tlf.nr. 33 91 44 38 og lad os få en snak om mulighederne.Efter fuldført TutorShip-uddannelse kan du søge om medlemskab af The Institute of CharteredShipbroker samt sætte MICS på dit visitkort. Efterfølgende mulighed for at blive FICS ogChartered Shipbroker.
9
”The Institute” har nu en afdeling i Danmark – Danish Branch.
ITIC – skibsmægleransvarsforsikringGennem Skibsmæglerforeningen er det stadig muligt at tegne ansvarsforsikring på favorable vilkår.For en dækning på $ 60.000 er præmien $1.550 årligt og for den dobbelte dækning er præmien$1.900 årligt.Medlemmer, der er FONASBA certificeret får 5 % rabat på præmien.Tag kontakt til sekretariatet eller direkte til forsikringsmægleren DUPI Copenhagenwww.dupi.com
GruppelivsforsikringSkibsmæglerforeningen har for år tilbage indgået aftale med Forenede Gruppeliv om en gruppe-livsforsikring – det er stadig muligt at tilmelde sig denne ordning. Præmien er ca. kr. 250,00 pr.person i kvartalet – præmien er afhængig af bonusudbetalingen.Dækningen er, ved dødsfald inden udgangen af det kvartal hvor forsikrede fylder 67 år, kr.150.000,00 og er der børn under 20 år udbetales kr. 15.000,00 til hvert barn.
HotelaftaleSkibsmæglerforeningen har fornyet firmaaftalen med Arp-Hansen Hotel Group – hele aftalen kanses på foreningens hjemmeside under menupunktet Medlemsfordele/Hotelaftale – husk du skalvære logget ind på medlemsdelen for at se aftalen.
Mail-listerVi minder om, at en del information alene sendes til de medlemmer, der har udtrykt særligt ønskeom at modtage det.Vi opfordrer derfor til, at I beder om at komme på de lister, som I har interesse i. Man kanselvfølgelig altid blive slettet igen.Følgende grupper eksisterer:BefragtningsgruppeHavnegruppeLiniegruppeUddannelsesgruppeChefgruppe
10