Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 174
Offentligt
955042_0001.png
955042_0002.png
955042_0003.png
955042_0004.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr. 2010-18Center for Kollektiv TrafikStine Poulsen

Status for leverancen af IC4 og IC2

Siden den seneste orientering til udvalget om status for IC4 har der i forhold tilIC4 været en række milepæle, jf. figur 1.

Figur 1:

Milepæle for IC4
DSB har siden forliget i maj 2009 fra AnsaldoBreda modtaget:samlet kompensation på 1,5 mia. kr.1 togsæt i 4 kvartal 20091 togsæt i januar 201020 serieproducerede togsæt i 2010Første opgraderingspakke af togsættenes computersystem
Hovedfokus er fortsat rettet mod AnsaldoBredas serieproduktion, og på at sikreleverancetakten og et tilstrækkeligt kvalitetsniveau. AnsaldoBreda arbejder påat sikre rettidige leverancer fra kritiske underleverandører til togsæt-produktionen. Dette arbejde følger DSB nøje. På trods af presset på Ansal-doBredas serieproduktion, har DSB på nuværende tidspunkt det antal togsættil rådighed som aftalt ved forligets indgåelse. På baggrund af Trafikstyrelsenstypegodkendelse af første opgraderingspakke, har DSB søgt og modtaget ibrug-tagningstilladelse på 5 togsæt.
I sommeren 2010 indgik AnsaldoBreda en underleverandøraftale med DSB omat foretage opgraderingen af de 14 NT togsæt. Som oplyst i orienteringen af 19.oktober 2010 blev der i samme forbindelse foretaget en justering af leverings-planen. Det første af de togsæt, der skal opgraderes af DSB’s vedligeholdelses-organisation, er pt. under opgradering.

IC2

Første togsæt er ankommet til Velim i Tjekkiet og officielle dynamiske typetester påbegyndt d. 4. december 2010. Disse test er afgørende i forhold til togsæt-tenes dokumenterede egenskaber og sikkerhedsniveau. AnsaldoBredas serie-produktion af IC2 togsættene vil blive udført på et andet produktionssted tætpå det eksisterende produktionssted i Pistoia.

Opgradering af togcomputersystemet

Efter modtagelse af typegodkendelse på 2. generation IC4 er fokus nu rettetmod opgraderingspakke 2 der vil føre til 3. generation, der indebærer at 3 tog-sæt kan køre sammenkoblet. Dynamiske test med 3 koblede togsæt er opstartetpå Falster.

Drift mv.

Efter typegodkendelsen af 2. generation, skal togsættene nu indsættes løbende idrift efterhånden som de er blevet ombygget og driftssimuleret af DSB. 5 om-byggede togsæt indgår pt. i køreplanen fra 17. januar 2011, og der vil løbendeblive inkluderet flere IC4-løb, efterhånden som flere togsæt bliver frigivet tildriften.Det voldsomme vejr i denne vinter med snestorm og stærk frost har påvirket al-le trafikformer, herunder den kollektive trafik. Rettidigheden for IC4 har såle-des også været påvirket væsentligt af vintervejret. Den forventes at stige i taktmed indsættelsen af flere opgraderede tog samt i takt med at det hårde vinter-vejr aftager.

Myndighedsbehandling af IC4

I forhold til den oprindelige plan med IC4 leverancerne skete der i maj 2009 etparadigmeskift, idet DSB overtog rollen med opgradering af IC4 i forhold tilkontraktkravene med AnsaldoBreda. I en stor del af 2010 har forløbet med af-klaringer af dette skift haft påvirkning på myndighedsgodkendelsesprocessen,idet DSB således både er materielkøber og operatør og overtog arbejdet med atopgradere togene. De aftalte nye roller og funktioner er fastlagt i IC4 Pro-grammets Sikkerhedsplan, accepteret af Trafikstyrelsen 15. september 2010.For godkendelsesprocesserne gælder følgende roller og aftaler:
Side 2/2
DSB IC4 programmet opgraderer togene og varetager rollen med myn-dighedsgodkendelser af ændringer foretaget på IC4 togsæt. Program-met har egen sektion, der varetager afprøvninger og valideringer.DSB Jernbanesikkerhed varetager rollen som ’intern assessor’ på trivia-le sikkerhedsmæssige ændringer. Jernbanesikkerheds kommissoriumgodkendes at Trafikstyrelsen.Scandpower varetager rollen som ekstern assessor for de ’større’ sik-kerhedsmæssige arbejder. Scandpowers kommissorium godkendes atTrafikstyrelsen.TÜV Nord har indtil videre varetaget rollen som ekstern assessor påændringerne udført på togcomputeren. TÜVs kommissorium godken-des at Trafikstyrelsen.AnsaldoBreda er i IC4 sammenhæng underleverandør til DSB IC4 Pro-grammet, herunder underleverandør af softwareændringer.Trafikstyrelsens rolle er uforandret. Som sikkerhedsmyndighed foreta-ges myndighedsbehandling af ansøgninger om ibrugtagningstilladelsertil ændrede togsæt og typegodkendelser til ændrede konfigurationer.
Side 3/3

Seneste godkendelser

NT-togsæt: DSB IC4 Programmet har siden overtagelsen fra AnsaldoBreda fo-retaget ændringer på eksisterende godkendte togsæt – såkaldte NT togsæt. Dis-se ændringer på den hidtidige type medførte, at en ny typegodkendelse for en-keltkørende togsæt var nødvendig. Efter ansøgning og myndighedsbehandlingblev typegodkendelsen til NT versionen givet 24. november 2010. Der er somfølge af ændringerne også givet en fornyet ibrugtagningstilladelse til alle 14 NTtogsæt den 13. december 2010.C-MTTA-togsæt: Den først godkendte konfiguration for to sammenkobledetogsæt kaldes C-MTTA. Togsæt 21 og 22 er godkendt den 12. juli 2010 til sam-menkoblet kørsel. IC4 Programmet har primært anvendt togsæt 21 og 22 tilundervisningsbrug, og de er nu taget ud af drift for at blive opgraderet.MPTO Pakke 1: Er den konfiguration af to sammenkoblede togsæt, som DSBIC4 programmet anvender til passagerkørsel pr. januar 2011. Efter ansøgningog myndighedsbehandling blev typegodkendelsen til MPTO Pakke 1 givet 4.november 2010. Typegodkendelsen indeholder vilkår, som IC4 Programmetskal leve op til, eftersom ikke alle sikkerhedsforhold er belyst endeligt, menkræver erfaringsdrift. De udestående forhold er imidlertid håndteret, således atdet er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. DSB indsender løbende ansøgningom Ibrugtagningstilladelse til de opgraderede togsæt i MPTO Pakke 1 konfigu-rationen. Til dato er der givet 5 ibrugtagningstilladelser til MPTO Pakke 1 tog-sæt.
Prøvekørsler: Ud over ovenstående godkendelser og tilladelser er der i efteråretudstedt generelle tilladelser til prøvekørsler af IC4. Dels er der givet tilladelsetil kørsel af nye konfigurationer på en del af Gedserbanen, og dels er der givettilladelser til prøvekørsler – såkaldte RTR (Restricted Test Run) - af de kendtekonfigurationer.Udviklingen frem mod en endelig IC4 togsætskonfiguration foregår i et tætsamspil med DSB IC4 programmet. Via regelmæssige statusmøder fremlæggerDSB IC4 programmet handlingsplaner for at nå målet. Det er aftalt, at næstevigtige milepæl er den såkaldte Pakke 2 konfiguration, hvor der indarbejdesendnu mere funktionalitet i togsættene. Næste milepæl herefter er Pakke 3,som indtil videre er den ’endelige’ konfiguration.
Side 4/4