Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
Udkast af 19. januar 2011
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S(Flytning af containerterminal i Københavns Havn)
§lI lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S foretages følgendeændringer:1.Overalt i loven ændres Arealudviklingsselskabet I/S til: ”Udviklingsselskabet By & Havn I/S” ogArealudviklingsselskabet I/S’ til: ”Udviklingsselskabet By & Havn I/S’”2.Efter § 26 og før kapitel 5 indsættes:”Kapitel 4 aContainerterminal i Københavns Havn§ 26 a.Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan i overensstemmelse med lovens bilag 1 opfylde et areal iKøbenhavns Havn ved Ydre Nordhavn samt anlægge en containerterminal med tilhørende bygninger oganlæg samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte areal. De tilhørende bygninger må maksimalt være 25meter høje.§ 26 b.Det areal, som på lovens bilag 1 er angivet med ”I”, anvendes til containerterminal med tilhørendebygninger og anlæg samt de fornødne adgangsveje.Stk. 2.På det areal, som på lovens bilag 1 er angivet med ”II” kan Udviklingsselskabet By & HavnI/S anlægge de fornødne adgangsveje til containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg. Arealet kanendvidere anvendes til evt. yderligere servicefaciliteter, opmarchbaner mv. i forbindelse med havnedriften,eller til virksomheder med særlige beliggenhedskrav med tilknytning til havnen.Stk. 3.Det areal, som på lovens bilag 1 er angivet med ”III” anvendes til rekreative formål.§ 26 c.Inden iværksættelsen af det arbejde, som er nævnt i § 26 a, skal Udviklingsselskabet By & Havn I/Sefter Kystdirektoratets anvisninger anlægge en høfde umiddelbart nord for indsejlingen til Hellerup Havn.Høfdens placering er angivet på lovens bilag 1. Efter anlæg overdrages høfden vederlagsfrit til GentofteKommune, som herefter forestår vedligeholdelsen af høfden.§ 26 d.Transportministeren bemyndiges til for Udviklingsselskabet By & Havn I/S ved ekspropriation aterhverve fast ejendom, herunder rettigheder og servitutter over fast ejendom, og andre rettigheder, som ernødvendige for at gennemføre de anlæg, som er nævnt i § 26 a og § 26 c. Ekspropriation sker efter reglerne ilov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Ved erstatningsfastsættelsen gælderreglerne i § 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje. Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder alleomkostninger til ekspropriationer.”1
§2Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.Lovens bilag 1 indsættes her.Kort over anvendelsen af opfyldt areal i Københavns Ydre Nordhavn.Indholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.Lovforslagets hovedindhold og baggrundØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHøring over lovforslagetSammenfattende skema
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets hovedindhold og baggrundLovforslaget skal gøre det muligt, at den nuværende containerterminal i Indre Nordhavn i KøbenhavnsKommune kan flyttes til et nærmere angivet areal på nyopfyldt land i Ydre Nordhavn.Flytningen skal sikre bedst mulige betingelser for den fortsatte udvikling af erhvervshavnen i forbindelse medden forestående byudvikling i Indre Nordhavn. Byudviklingen i Indre Nordhavn indgår i tillægsaftale tilprincipaftalen fra 2005 mellem regeringen og Københavns Kommune om etablering af en Cityring m.v. Detfølger af tillægsaftalen, at der skal ske byudvikling med 400.000 etagemeter nybyggeri til bolig og erhverv iÅrhusgadeområdet fra 2008 og 200.000 etagemeter fra 2015.Den 2. februar 2006 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti ogSocialistisk Folkeparti en aftale om udvidelse af Metroen med en Cityring og ny organisering afØrestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S. Aftalen bygger på det grundlag, som fremgår afovennævnte tillægsaftale fra 2005.Som opfølgning på aftalen fra 2006 vedtog Folketinget lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring og lov nr.551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S (Arealudviklingsselskabet I/S harden 14. maj 2008 skiftet navn til Udviklingsselskabet By & Havn I/S). Det fremgår af § 15, stk. 1, isidstnævnte lov, at Arealudviklingsselskabet I/S’ (nu Udviklingsselskabet By & Havn I/S) formål er atforestå udvikling af selskabets arealer samt at forestå havnedrift i Københavns Havn.Nærværende lovforslag følger op på de ovenfor nævnte aftaler om byudvikling i Nordhavn fra henholdsvis2005 og 2006 samt loven fra 2007. Lovforslaget skal sikre bedst mulige betingelser for den foreståendebyudvikling i Indre Nordhavn og sikre, at der fortsat kan drives containerterminal i København med godeadgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland.For at sikre gode rammer for fortsat havnedrift og for at sikre kvalitet i byudviklingen i Indre Nordhavn erdet fundet væsentligt at flytte den nuværende containerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn på etnyopfyldt areal. Et overordnet grundlag for kommune- og lokalplanlægningen af denne byudvikling ertilvejebragt i Fingerplan 2007 – landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning.I redegørelsen til Fingerplan 2007 hedder det endvidere: ”Den nuværende placering af containerterminalenbevirker, at der ved udviklingen skal tages højde for støjen fra havneaktiviteterne. Af den grund overvejes enflytning af containerterminalen samt etablering af en ny krydstogtterminal ved opfyldte arealer vedNordhavns nordøstkyst.”Hertil kommer, at en flytning af terminalen er nødvendig, da støjende virksomheder ibyomdannelsesområder skal ophøre senest 8 år efter endelig lokalplan for området er vedtaget. Det følgersåledes af planlovens § 15 a, at der inden for det udpegede byomdannelsesområde kan lokalplanlægges formiljøfølsom anvendelse, f.eks. boliger, selvom der stadigvæk er miljøbelastende virksomheder, hvis der ersikkerhed for, at virksomhedens miljøbelastning ophører inden for en 8-årig periode.3
Københavns Kommune har oplyst, at forslag til lokalplan samt kommuneplantillæg for den indre del afNordhavn forventes behandlet i Borgerrepræsentationen den 14. april 2011. Efterfølgende sendesplanforslagene i høring i 2 måneder.Det overordnede grundlag for kommune- og lokalplanlægningen af den nye krydstogtterminal er tilvejebragti ”Landsplandirektiv om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn”, som blev vedtaget afmiljøministeren den 14. december 2009, og trådte i kraft den 15. januar 2010.Med hensyn til placeringen af containerterminalen har Københavns Kommune, Udviklingsselskabet By &Havn I/S og Transportministeriet i 2009 gennemført en screening af alternative placeringsmuligheder. I alt12 forskellige fremtidige placeringer i og uden for København er belyst. På baggrund af de foretagnescreeninger og analyser taler alt for, at der stadig i København opretholdes en containerterminal. I YdreNordhavn er der gode adgangsforhold (sejlrender) for skibe, og der undgås lange lastbiltransporter overSjælland til og fra f.eks. Kalundborg eller Køge, såfremt containerterminalen skulle placeres et af disse steder.For at muliggøre flytningen af containerterminalen og etableringen af krydstogtterminalen er der dermedbehov for at kunne etablere en opfyldning i Ydre Nordhavn. Der er herudover behov for opfyldningen medhenblik på at kunne rumme jord og kalk fra anlæg af Cityringen og vejforbindelsen mellem Nordhavn ogHelsingørmotorvejen (Nordhavnsvej). Det er både miljømæssigt og økonomisk mere fordelagtigt endalternative deponeringsmuligheder.Containerterminalen fylder ca. halvdelen af det opfyldte areal. Opfyldningen er nærmere beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal” udarbejdetaf Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009.Med lovforslaget bestemmes det desuden, at Udviklingsselskabet By og Havn skal anlægge en høfde indenopfyldningen i Ydre Nordhavn iværksættes. Anlæggelsen af høfden sker som led i deafværgeforanstaltninger, som Kystdirektoratet har fundet nødvendige for at sikre mod nedbrydning af kystenpå den nordlige del af Hellerup Strand. Høfdens placering er angivet som et skraveret areal i lovens bilag 1,idet høfden vil skulle placeres efter Kystdirektoratets anvisninger umiddelbart nord for indsejlingen tilHellerup Havn. Høfdens præcise placering beror således på en kystfaglig vurdering, som UdviklingsselskabetBy & Havn I/S er forpligtet til at følge.Efter anlæg overdrages høfden vederlagsfrit til Gentofte Kommune, som varetager den fremtidigevedligeholdelse.Selskabet har den 14. maj 2008 ændret navn til Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Derfor foreslås lovenændret i overensstemmelse hermed.Sammenfattende indebærer lovændringen:----en opfyldning i Ydre Nordhavn på i alt ca. 100 haen inddeling af arealet i tre områderplacering af en containerterminal på opfyldningen i område ”I”udlægning af et område (område ”II”) til de fornødne adgangsveje til containerterminalen. Områdetkan endvidere anvendes til evt. yderligere servicefaciliteter, opmarchbaner mv. i forbindelse medhavnedrift, eller til virksomheder med særlige beliggenhedskrav i tilknytning til havnen.4
---
udlægning af et område til rekreative formål i område ”III”, som er landzoneetablering af en høfde umiddelbart nord for indsejlingen til Hellerup Havnændring af selskabets navn
Ved etableringen af en opfyldning vil der kunne anlægges en krydstogtterminal på opfyldningen, jf.Landsplandirektiv af 14. december 2009 om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn.Med lovforslaget foreslås gennemført anlæg af en containerterminal på et konkret angivet område.Lovforslaget er derfor et forslag til en anlægslov samtidig med, at lovforslaget foreskriver en konkretanvendelse af de to øvrige områder.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeFastholdelse af en trafikalt velbeliggende containerterminal i hovedstadsområdet har generelt betydning forhovedstadsområdets økonomiske udvikling, og dermed også for økonomien i Københavns Kommune og deøvrige hovedstadskommuner.Mulighed for flytningen vil bidrage til en positiv værdiskabelse i Udviklingsselskabet By & Havn I/S.Flytningen vil tjene til at fastholde indtægter fra udlejning til containerterminal og vil øge provenuet fra salgaf arealer til byformål i Indre Nordhavn. Lovforslaget vil dermed sikre indtægter til Udviklingsselskabet By &Havn I/S, hvormed selskabet kan afvikle den betydelige gæld, som selskabet er stiftet med. Størstedelen afdenne gæld er overført fra Ørestadsselskabet I/S, jf. aktstykke nr. 174 tiltrådt af Finansudvalget den 22. juni2007. Den overvejende del af gælden er stiftet i forbindelse med anlæggelsen af den københavnske metro.Udgifter til opfyldningen og flytning af containerterminalen inkl. anlæg af veje betales af grundejerenUdviklingsselskabet By & Havn I/S, som ejes af staten (45 %) og Københavns Kommune (55 %).3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget pålægger ikke erhvervslivet økonomiske og administrative byrder. For dele af erhvervslivet isæri hovedstadsområdet har det væsentlig betydning, at der fortsat findes en trafikalt velfungerendecontainerterminal i hovedstadsområdet. For Udviklingsselskabet By og Havn I/S er det afgørende, atselskabet (Copenhagen Malmö Port AB) fortsat kan drive containerterminal i København.Med lovforslaget tages skridt til at fjerne potentielle interessekonflikter mellem boligformål og støjendeerhvervsvirksomheder, så containerterminalen uden hindringer kan udøve sin virksomhed, og der dermedkan sikres fortsat havnedrift i Københavns Havn.Med lovforslaget sikres således, at såvel udviklingen af havnedriften som de byudviklingsmæssige interessertilgodeses.4. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for borgerne.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget ledsages af en strategisk miljøvurdering (SMV). De miljømæssige konsekvenser vedopfyldningen i Ydre Nordhavn er nærmere beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelseaf Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal” udarbejdet af Københavns Kommune ogKystdirektoratet i maj 2009.5
Den udarbejdede VVM-redegørelse opfylder ligeledes kravene til strategisk miljøvurdering (SMV) imiljøvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 936 af 24. september 2009 om miljøvurdering af planer ogprogrammer. VVM-redegørelsen fokuserer imidlertid på opfyldningen og krydstogtterminalen, og har ikkehaft særskilt fokus på containerterminalen. Af den grund udarbejdes en særskilt strategisk miljøvurdering(SMV) for flytning af containerterminalen, som vedlægges lovforslaget sammen med ovenstående VVM-redegørelse. Der vil senere skulle udarbejdes (af bygherre) en VVM-redegørelse i henhold til de almindeligeregler herom, dvs. når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen.Grundlæggende vil en udflytning af containerterminalen til Ydre Nordhavn have en positiv miljømæssigkonsekvens dels for det lokale miljø, dels for det regionale miljø. I forbindelse med den fysiske udformningog indretning af en ny containerterminal vil der ske en optimering af forskellige forhold som f.eks. internlogistik, adgangsforhold, støj, håndtering af spildevand med videre. Samlet set vil det med uændretomsætning betyde en mindre miljøbelastning fra selve havnedriften end ved den nuværende placering.Hvis containerterminalen ikke flyttes fra sin nuværende placering til Ydre Nordhavn, vil terminalen med denforudsatte byudvikling i Indre Nordhavn ikke kunne tilbyde attraktive forhold for erhvervslivet. Det har denkonsekvens, at der vil ske en stigning i tilførslen af gods til hovedstadsområdet med lastbil frem for skib,hvilket påvirker miljøet negativt. Det giver derfor en positiv miljøeffekt at skabe gode udviklingsmulighederfor havnedriften i København.De lokale trafikale konsekvenser ved en udflytning vedrører trafik til og fra containerterminalen. Selveudflytningen til Ydre Nordhavn forventes ikke at medføre en øget trafikmængde i forhold til den nuværendeplacering i Indre Nordhavn. Dog må det forventes, at bedre rammer for havnedriften vil skabe en øgethavneaktivitet og dermed en generel vækst i lastbiltrafikken til og fra havnen. Denne øgede trafikmængdeskal imidlertid ses i lyset af, at der ikke er bebyggelse i Ydre Nordhavn, og at godstransport via skib samletset giver en mindre trafikbelastning. Dertil kommer den planlagte vejforbindelse mellem Nordhavn ogHelsingørmotorvejen (Nordhavnsvejen), som vil sikre en direkte forbindelse for lastbiltrafik tilmotorvejsnettet.Støjgener kan forekomme fra containerskibenes motorer samt fra lastekraner, gaffeltrucks m.v. Medflytningen af terminalen øges afstanden imidlertid til eksisterende og planlagte beboede områder på Østerbroog Indre Nordhavn samt Tuborg Havn, hvorfor generne fra støjen bliver mindre. Terminalen forberedesdesuden for landstrøm, således at skibene på længere sigt kan strømforsynes via elkabler fra land. På dennemåde vil der ikke være behov for at producere strøm fra containerskibenes motorer.Med flytningen af containerterminalen til den nye beliggenhed øges den fysiske afstand målt fra kysten vedHellerup (afstand fra kysten ved Hellerup ved den nuværende beliggenhed er ca. 1700 meter mod ca. 2100meter ved den fremtidige beliggenhed). Det ændrer dog naturligvis ikke ved, at containerterminalen stedvisvil påvirke udsigten fra land til Øresund og påvirke byens skyline fra vandsiden. Denne visuelle påvirkningvurderes at være begrænset, men dog stedvis iøjnefaldende. Det er netop i det lys, at man skal se det areal,som er angivet på kortet med ”III”, og som foreslås udlagt til rekreative formål med grøn beplantning medtræer. Dette område ”III” vil være beliggende mellem containerterminalen og kysten ved Hellerup. Denforudsatte beplantning på dette område skal tjene til at begrænse containerterminalens synlighed set fra land,og beplantningen vil ad åre i stort omfang skærme af for udsigten fra land til containerterminalen.En udflytning af containerterminalen er desuden en nødvendig forudsætning for at skabe en attraktiv bydel i6
Indre Nordhavn.Der er i VVM-redegørelsen redegjort for en række afværgeforanstaltninger i forhold til forskelligemiljøforhold, herunder en høfde, jf. lovforslagets § 26 c, som gør at myndighederne vurderer, at projektet,såfremt disse udføres, kan gennemføres uden væsentlige virkninger på miljøet.6. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.7. Høring over lovforslaget[Lovforslaget er sendt i høring hos de organisationer, regioner og kommuner m.v., der fremgår af bilag 3.]Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, somudtalelserne giver anledning til.8. Sammenfattende skemaØkonomiske konsekvenserfor stat, regioner ogkommunerPositivekonsekvenser/MindreudgifterVelbeliggende containerterminalbidrager positivt til økonomien ihovedstadsområdetNegativekonsekvenser/MerudgifterPå kort sigt udgifter til opfyldningsamt flytning af containerterminal,som afholdes af UdviklingsselskabetBy & Havn I/SIngenIngenIngenIngenContainerterminalen indebærer enbegrænset - men dog stedvisiøjnefaldende - visuel påvirkning setfra land og fra vandet,
Administrative konsekvenser Ingenfor stat, regioner ogkommunerØkonomiske konsekvenser Fortsat adgang tilfor erhvervsliveterhvervshavnedrift i KøbenhavnHavnAdministrative konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingenfor borgerneMiljømæssige konsekvenser Forbedret adgangsforhold, mindrestøj, og bedre håndtering afspildevand.
Forholdet til EU-retten
Afskærmning af udsigt tilcontainerterminal (etablering afrekreativt område)Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
7
Til nr. 1Selskabet har den 14. maj 2008 ændret navn til Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Derfor foreslås lovenændret i overensstemmelse hermed. Forslaget ændrer ikke på, at transportministeren og KøbenhavnsKommune også fremover efter enstemmig beslutning kan ændre selskabets navn.Til nr. 2Der foreslås indsat et nyt kapital 4 a. Kapitlet omhandler flytning af containerterminal i Københavns Havn.Til § 26 a.Med bestemmelsen foreslås, at der gives hjemmel til, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan opfylde etnærmere angivet areal i Københavns Havn ved Ydre Nordhavn. Placering af det opfyldte areal er angivet ilovens bilag 1. Opfyldningen skal bl.a. rumme jord og kalk fra anlæg af Cityringen og Nordhavnsvejen. Detforeslås endvidere, at de tilhørende bygninger, herunder administrationsbygninger og pakhuse, maksimalt måvære 25 meter høje.Da projektet indbefatter en inddæmning af søterritoriet skal Kystdirektoratet efter de gældende regler givetilladelse til projektet efter kystbeskyttelseslovens regler. Bestemmelsen indebærer, at opfyldningen i dettekonkrete tilfælde ikke kræver Kystdirektoratets godkendelse heraf, idet en vedtagelse af lovforslagetindebærer, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan gennemføre den fornødne opfyldning. En eventuelyderligere opfyldning af areal vest, nord eller øst for det eksisterende Ydre Nordhavn, eller for det areal påca. 100 ha, der tillades opfyldt efter § 26 a, kan alene ske ved ny lovgivning. Opfyldningen er nærmerebeskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelse af Københavns Nordhavn og nykrydstogtterminal” udarbejdet af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009.Med bestemmelsen foreslås endvidere, at der gives hjemmel til, at der kan anlægges en containerterminalmed tilhørende bygninger og anlæg samt de nødvendige adgangsveje på det opfyldte areal. Placeringen afcontainerterminalen er angivet i lovens bilag 1.Nedenfor er de tre områders (dvs. område ”I”, ”II” og ”III”) udstrækning angivet ved i tabellen at anførekoordinaterne til bestemmende hjørne- og knækpunkter for hver områdes rand. Koordinaterne er anført idet matrikulære referencesystem UTM 32/ETRS 89, jf. bekendtgørelse om matrikulære arbejder, nr. 1088 af17/09/2010.PunktOmråde II-AI-BI-CI-DI-EUTM 32 / ETRS 89NE6 180 520.8266 180 998.7226 181 486.2416 181 458.0716 181 186.395727 841.971727 410.996727 951.601728 117.056728 580.6108
Område IIII-AII-BII-CII-DOmråde IIIIII-AIII-BIII-CIII-DIII-EIII-F
6 180 953.1166 180 750.1796 180 256.6426 180 572.8416 180 969.1176 180 760.4426 180 910.5526 181 269.2646 181 462.4096 180 998.722
727 452.125727 352.796727 444.570727 795.104727 437.692727 535.546727 084.105727 345.820727 925.181727 410.996
Arealbehovet til containerterminalen er af Udviklingsselskabet By & Havn I/S opgjort til ca. 50 ha.Containerterminalen ønskes placeret således, at skibe kan lægge til kaj i umiddelbart forlængelse afkrydstogtskibene ud mod Kronløbet, og således at en del af kajstrækningen kan anvendes både tilkrydstogtskibe og godstrafik. Den samlede kajlængde skal være 1.800 meter. Krydstogtskibene skal liggesydligst, hvor der er reserveret 800 meter til krydstogtskibe. Herefter kommer en kajstrækning på 300 metertil blandet anvendelse, og endelig en kajstrækning på 700 meter reserveret primært til godstrafik.Krydstogtterminalens placering på i alt 1100 meter (800 meter + 300 meter, jf. ovenfor) er fastlagt i”Landsplandirektiv af 14. december 2009 om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn”.På den baggrund afgrænses det areal, som Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan anvende til placering afen containerterminal., som et rektangulært område med koordinaterne som angivet ovenfor. Hertil kommerde fornødne adgangsveje til arealet. Det samlede areal er ca. 50 ha. og ligger inden for det område, somUdviklingsselskabet By & Havn I/S vil kunne opfylde.Området kan alene anvendes til containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødneadgangsveje. Det indebærer, at området ikke kan anvendes til øvrige bymæssige formål. Anden anvendelseend den anførte forudsætter lovændring.Ved ”containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg” forstås containerterminal med kraner ogopstillingspladser til containere, plads til anløb af RO/RO skibe, bilskibe og stykgodssskibe, opstillings- ogparkeringsplads til biler mm., værksteds- og indcheckingsfaciliteter, pakhuse med tilhørende administrationog speditionsvirksomhed, containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm, administrationsbygning tilhavneoperatør samt mulighed for anløb af passagerskibe, herunder krydstogtskibe ved eventuelt ledigkapacitet.9
Der er mulighed for tilpasninger til ændrede godsstrømme og håndteringsmetoder samt som hidtilparkeringsfaciliteter til biler, som sendes til Danmark og gennem Danmark i transit.Containerterminalen anlægges i kote ca. x3 meter. Med kote 3 menes, at der fyldes op, så terræn ligger 3meter over havet. Regler for bygninger, herunder administrationsbygninger og pakhuse fremgår af § 26 a.Der lægges ikke restriktioner på udformningen af de tekniske anlæg, kraner eller containeroplaget.Containerterminalen er på nuværende tidspunkt beliggende i Indre Nordhavn, hvor der skal ske byudviklingaf i alt ca. 600.000 etagemeter. En flytning af terminalen er nødvendig, da støjende virksomheder ibyomdannelsesområder skal ophøre senest 8 år efter endelig lokalplan for området er vedtaget.Det er Copenhagen Malmö Port AB, der opererer containerterminalen i Københavns Nordhavn, menarealerne, hvorpå containerterminalen er placeret, ejes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.Udviklingsselskabet By & Havn I/S har indgået en aftale med CMP, hvorefter Udviklingsselskabet By &Havn I/S har fået en option til at opsige CMP på de arealer, hvor containerterminalen i dag er lokaliseretmed henblik på, at en flytning af containerterminalen til de kommende opfyldte arealer muliggøres.Med lovforslagets § 26 a foreslås nogle øvre fysiske rammer for administrationsbygninger og pakhuse, somskal bidrage til at begrænse unødige visuelle gener fra anlægget i forhold til oplevelsen af Øresundskysten inaboområderne. Da bygningerne må være 25 meter høje betyder det, at de kommer op i kote 28. Der læggesikke restriktioner på udformningen af de tekniske anlæg, kraner eller containeroplaget.Til § 26 b.Med lovforslagets § 26 b foreslås, at det opfyldte areal inddeles i 3 forskellige områder (område ”I”-”III”).Der er i det hele tale om et areal, der er opstået ved opfyldning. Et sådant areal er landzone, jf. planlovens §34.Med lovforslagets § 26 b, stk. 1 foreslås, at det areal, som er angivet i bilag 1 med ”I” uden forudgåendeændring til byzone anvendes til containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødneadgangsveje.Med lovforslaget fastlægges anvendelsen af område ”I” Området kan ikke anvendes til øvrige formål. Andenanvendelse end den anførte forudsætter lovændring.Bestemmelsen indebærer, at der ikke er behov for behandling efter planloven i forbindelse med anvendelsenaf område ”I”. Der skal således ikke udarbejdes lokalplan for område ”I”. Når der senere foreligger enkonkret projektbeskrivelse for containerterminalens placering i område ”I”, vil der blive udarbejdet (afbygherre) en VVM-redegørelse i henhold til de almindelige regler herom. I henhold til de gældende reglerherfor udarbejder Københavns Kommune kommuneplantillæg.Der udarbejdes en strategisk miljøvurdering (SMV) for flytningen af containerterminalen. Den alleredeudarbejdede VVM-redegørelse for den påtænkte opfyldning i Nordhavn suppleres således med en SMV forden forudsatte flytning af containerterminalen fra Indre Nordhavn til område ”I”. Resultatet af denoffentlige høring af SMV’en skal foreligge forud for Folketingets tredjebehandling af lovforslaget.10
Med lovforslaget § 26 b, stk. 2 foreslås, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S på det areal der på lovensbilag 1 er angivet med ”II” kan anlægge de fornødne adgangsveje til containerterminalen med tilhørendebygninger og anlæg. Arealet kan endvidere anvendes til evt. yderligere servicefaciliteter, opmarchbaner mv. iforbindelse med havnedriften i Københavns Nordhavn, eller til virksomheder med særlige beliggenhedskrav itilknytning til havnen. Afhængig af anlægget forudsætter det, at Københavns Kommune fastlæggeranvendelsen i kommuneplantillæg med tilhørende VVM-redegørelse.Bestemmelsen indebærer, at der ikke er behov for anden behandling efter planlovens bestemmelser iforbindelse med den foreslåede anvendelse af område ”II”. Der udarbejdes således ikke lokalplan for detteområde.Med lovforslagets fastlægges anvendelsen af område ”II” Området kan ikke anvendes til øvrige formål.Anden anvendelse end den anførte forudsætter lovændring.Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til den konkrete placering af de fornødne adgangsveje.Vejenes placering fremgår derfor ikke af bilag 1 til loven. Der er angivet to veje på kortet i bilag 2(”overordnet skitse over udviklingsperspektiver for Københavns Ydre Nordhavn”) til bemærkningerne tilloven. Antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes konkrete placering vil senere fremgå af en VVM-redegørelse, når der foreligger en konkret projektbeskrivelse af containerterminalen.Med lovforslagets § 26 b, stk. 3 foreslås, at det areal som på lovens bilag 1 er angivet med ”III” anvendes tilrekreative formål.Med et rekreativt område forstås, at området henlægges som et ubebygget areal, som langs kysten kananvendes til rekreative faciliteter med et maritimt formål. Anvendelsen skal desuden være forenelig medhavnedriften i naboområderne.Med lovforslagets fastlægges anvendelsen af område ”III” Området kan ikke anvendes til øvrige formål.Anden anvendelse end den anførte forudsætter lovændring.Det forudsættes, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S sikrer, at arealet vil blive beplantet således, at detfremtræder grønt og indbydende, og at der sker beplantning af træer især på den vestlige side afcontainerterminalen (område ”III”) senest samtidig med ibrugtagning af containerterminalen (område ”I”).Disse træer vil i stort omfang ad åre kunne skærme af for udsigten fra land til containerterminalen.Bestemmelsen indebærer, at der ikke er behov for behandling efter planlovens bestemmelser i forbindelsemed den foreslåede anvendelse af område ”III”. Der udarbejdes således ikke lokalplan for dette område.Til § 26 cI forbindelse med en ekspertvurdering af den planlagte udvidelse af Københavns Nordhavn er der påvist etbehov for at etablere en høfde umiddelbart nord for indsejlingen til Hellerup Havn. Med forslaget i § 26 cforeslås det, at etablere en høfde, der skal sikre mod nedbrydning af kysten på den nordlige del af HellerupStrand, og dermed forhindre de skadevirkninger en sådan nedbrydning kan medføre. Høfden skal værelandfast.Høfden skal i øvrigt konstrueres, således at den opfylder sit formål som beskrevet herover. I denne11
forbindelse henvises til tillæg til teknisk baggrundsrapport nr. 3 til VVM-redegørelsen for udvidelse afKøbenhavns Nordhavn, hvori høfdens placering og dimensioner er angivet. Høfden er således enafværgeforanstaltning foreslået på baggrund af VVM-redegørelsen. Kystdirektoratet, som er statensmyndighed for etablering af kystbeskyttelse, skal godkende den endelige udformning. Høfdens placering erangivet som et skraveret areal i lovens bilag 1, idet høfden vil skulle placeres efter Kystdirektoratetsanvisninger. Høfdens placering beror således på en kystfaglig vurdering, som Udviklingsselskabet By & HavnI/S er forpligtet til at følge.Efter anlæg foreslås høfden overdraget vederlagsfrit til Gentofte Kommune, som varetager den fremtidigevedligeholdelse.Til § 26 d.Det foreslås, at tilvejebringe en ekspropriationshjemmel, der giver mulighed for at etablere de nævnte anlæg i§ 26 a og § 26 c, herunder etablering af en landfast høfde umiddelbart nord for indsejlingen til HellerupHavn. Da høfden skal etableres af hensyn til beskyttelse af kysten på den nordlige del af Hellerup Strand, skalden nødvendige ramme for konstruktionens etablering sikres og samtidigt give mulighed for den nødvendigeadgang i anlægsfasen. Ekspropriation skal i øvrigt ske efter reglerne i lov om fremgangsmåde vedekspropriation vedrørende fast ejendom.Det foreslås endvidere, at erstatning fastsættes efter lovgivningens almindelige regler, jf. § 51, stk. 1 og 2, ilov om offentlige veje.Alle omkostninger til ekspropriationen afholdes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i lovtidende, således at arbejdet kanigangsættes hurtigst muligt efter vedtagelsen.
12
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende lov§ 26.
Klage over forvaltningen afKøbenhavns Havn indgives til transport- ogenergiministeren.Stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den dag,afgørelsen er meddelt den pågældende.Transport- og energiministeren kan dog se bortfra fristen, når omstændighederne taler derfor.Kapitel 4 aContainerterminal i Københavns Havn§ 26 a.Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan ioverensstemmelse med lovens bilag 1 opfylde etareal i Københavns Havn ved Ydre Nordhavnsamt anlægge en containerterminal medtilhørende bygninger og anlæg samt de fornødneadgangsveje på det opfyldte areal. De tilhørendebygninger må maksimalt være 25 meter høje.§ 26 b.Det areal, som på lovens bilag 1 erangivet med ”I”, anvendes til containerterminalmed tilhørende bygninger og anlæg samt defornødne adgangsveje.Stk. 2.På det areal, som på lovens bilag 1er angivet med ”II” kan Udviklingsselskabet By &Havn I/S anlægge de fornødne adgangsveje tilcontainerterminalen med tilhørende bygninger oganlæg. Arealet kan endvidere anvendes til evt.yderligere servicefaciliteter, opmarchbaner mv. iforbindelse med havnedriften, eller tilvirksomheder med særlige beliggenhedskrav medtilknytning til havnen.Stk. 3.Det areal, som på lovens bilag 1 erangivet med ”III” anvendes til rekreative formål.§ 26 c.Inden iværksættelsen af det arbejde, somer nævnt i § 26 a, skal Udviklingsselskabet By &Havn I/S efter Kystdirektoratets anvisningeranlægge en høfde umiddelbart nord forindsejlingen til Hellerup Havn. Høfdens placeringer angivet på lovens bilag 1. Efter anlæg13Lovforslaget
overdrages høfden vederlagsfrit til GentofteKommune, som herefter forestårvedligeholdelsen af høfden.§ 26 d.Transportministeren bemyndiges til forUdviklingsselskabet By & Havn I/S vedekspropriation at erhverve fast ejendom,herunder rettigheder og servitutter over fastejendom, og andre rettigheder, som ernødvendige for at gennemføre de anlæg, som ernævnt i § 26 a og § 26 c. Ekspropriation sker efterreglerne i lov om fremgangsmåden vedekspropriation vedrørende fast ejendom. Vederstatningsfastsættelsen gælder reglerne i § 51, stk.1 og 2, i lov om offentlige veje.Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder alleomkostninger til ekspropriationer.”
Kapitel 5Bemyndigelser, ikrafttræden ogkonsekvensændringer i anden lovgivning m.v.
14
Bilag 2Overordnet skitse over udviklingsperspektiver for Københavns Ydre Nordhavn.
15