Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
945587_0001.png
945587_0002.png
945587_0003.png
945587_0004.png
945587_0005.png
945587_0006.png
945587_0007.png
945587_0008.png
945587_0009.png
945587_0010.png
945587_0011.png
945587_0012.png
945587_0013.png
945587_0014.png
945587_0015.png
945587_0016.png
945587_0017.png
945587_0018.png
945587_0019.png
945587_0020.png
945587_0021.png
945587_0022.png
945587_0023.png
945587_0024.png
945587_0025.png
945587_0026.png
945587_0027.png
945587_0028.png
945587_0029.png
945587_0030.png
945587_0031.png
945587_0032.png
945587_0033.png
945587_0034.png
945587_0035.png
945587_0036.png
945587_0037.png
945587_0038.png
945587_0039.png
945587_0040.png
Aftaler omEn grøn transportpolitik
2010
Aftaler omEn grøn transportpolitik2010
Aftaler omEn grøn transportpolitik 2010Udgivet af:TransportministerietFrederiksholms Kanal 271220 København K
Udarbejdet af:ISBN trykt udgave:ISBN netudgave:Tryk:Oplag:
Transportministeriet978-87-91013-58-4978-87-91013-59-1Glumsø Bogtryk A/S500
3.
Aftaler omEn grøn transportpolitik 2010Fremrykning af indsatsen i 2010 for mere cykeltrafik og ommodulvogntog ..............................................................................5Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Al-liance (1. september 2010)Bedre mobilitet ........................................................................... 9Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Al-liance (26. november 2010)Forstærket indsats mod spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed ioverkørsler.................................................................................35Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Al-liance (16. december 2010)
4.
IndholdFremrykning af indsatsen i 2010 for mere cykeltrafik og ommodulvogntog ............................................................................. 5Fremrykning af indsatsen i 2010 for mere cykeltrafik ....................................... 6Aftale om forlængelse af forsøgsordningen med modulvogntog ....................... 7
Bedre mobilitet............................................................................ 9Indledning......................................................................................................... 10Mere cykeltrafik ................................................................................................. 11Støjbekæmpelse .................................................................................................15Nye teknologiske muligheder (ITS)...................................................................15Bedre trafiksikkerhed ........................................................................................16Bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse ..................................................17Stationsmoderniseringer .................................................................................. 18Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning........................................20Øget antal buspassagerer.................................................................................. 22Bedre fremkommelighed for busser ................................................................. 23Fokusering af indsatsen for at styrke bustrafikken .......................................... 24Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren ihovedstadsområdet........................................................................................... 25Fremme af godstrafik på jernbane ................................................................... 25Havnepakke II................................................................................................... 26Strategisk analyse af elektrificering af banenettet ........................................... 27Udbygning af Motorring 4 fra Taastrup til Frederikssundmotorvejen............ 28Nordlig omfartsvej ved Næstved ...................................................................... 28Ny motorvej på strækningen Holstebro - Herning........................................... 29Ny fjordforbindelse ved Frederikssund ............................................................ 29Tilslutningsanlæg ved Odense .......................................................................... 30Rute 9 (Svendborg – Maribo)............................................................................31Investeringer i bedre infrastruktur på Bornholms Lufthavn ............................31Øget akseltryk og højere totalvægt for tunge køretøjer .....................................31Rute 23 (Skovvejen) Kalundborg - Holbækmotorvejen ................................... 32Kørsel med veterantog ...................................................................................... 33
Forstærket indsats mod spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed ioverkørsler................................................................................ 35Forstærket indsats mod spøgelsesbilisme ........................................................ 36Bedre sikkerhed i overkørsler........................................................................... 37
5.

Aftale mellem regeringen

(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,

Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,

Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om:

Fremrykning af indsatsen i 2010 for merecykeltrafik og om modulvogntog
1. september 2010
6.Fremrykning af indsatsen i 2010 for mere cykeltrafik1. Parterne er enige om at styrke indsatsen for cyklismen i Danmark ved i ef-teråret at udmønte i alt ca. 180 mio. kr. fra puljen til mere cykeltrafik. I for-hold til bevillingen på finansloven for 2010 på 96 mio. kr. fremrykkes 70mio. kr. af midlerne i cykelpuljen fra 2011-2014 til 2010. Hertil kommeruforbrugte midler fra udmøntningen i efteråret 2009 på ca. 15 mio. kr.2. I 2010 afsættes 20 mio. kr. til særlige formål jf. nedenfor. De resterendemidler på ca. 160 mio. kr. fordeles med 30 pct. til projekter på statsvejene og70 pct. til medfinansiering af projekter i kommuner, virksomheder og orga-nisationer.3. Parterne er enige om at styrke cykelturisme i yderområder, og ved ud-møntningen af midlerne i 2010 til statsvejnettet vil der derfor blive lagt vægtpå dette formål.4. Som en særlig indsats til at fremme udviklingen af cykelturismen med fo-kus på danske småøer med under 1.200 indbyggere reserveres op til 5 mio.kr. af den samlede ramme i 2010 til 100 pct. statstilskud til lokale projektermed anlæg af cykelstier med henblik på at kunne skabe sammenhængendecykelruter. En separat ansøgningsrunde kan igangsættes snarest muligt.5. Innovationen på cykelområdet fremmes gennem en ramme på 15 mio. kr. i2010 til statslig medfinansiering af særlige innovationsprojekter i kommu-ner, virksomheder og organisationer. Det er muligt at opnå 100 pct. tilskudtil mindre innovationsprojekter, men det er et krav, at projektets resultaterover en bred front vil fremme cykling. Som udgangspunkt bør der være taleom forsknings- og udviklingsprojekter og tværgående projekter med bred na-tional effekt og forankring.6. Tilskudsprocenten for finansiering af cykelprojekter i kommuner, virk-somheder og organisationer fastsættes fremover til 40 pct., som anbefalet afDet Rådgivende Cykelorgan. Den gennemsnitlige tilskudsprocent til udmøn-tede projekter har været 32 pct.7. Den samlede udmøntning fra cykelpuljen i 2010 kommer med denne be-slutning op på ca. 260 mio. kr. I 2011-2014 vil der være 166 mio. kr. i 2010-priser til udmøntning om året.
7.Aftale om forlængelse af forsøgsordningen med modulvogntogAftalen om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 indebærer, at det3-årige forsøg med modulvogntog forlænges.Parterne er enige om, at forsøget forlænges med 5 år til udgangen af 2016.
8.
9.

Aftale mellem regeringen

(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,

Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,

Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om:

Bedre mobilitet
26. november 2010
10.IndledningParterne bag aftalerne om en grøn transportpolitik fra 2009 og september2010, regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliancehar indgået aftale om udmøntning af en række puljer samt det videre arbejdemed en række større anlægsprojekter.Aftalen indgås som led i den rullende planlægning med at udmønte de over-ordnede principper, der blev fastlagt med aftale om en grøn transportpolitikden 29. januar 2009.Aftalen omfatter således en række nye initiativer til at videreudvikle trans-portsystemet, styrke cykeltrafikken, forbedre trafiksikkerheden, udvikle bus-trafikken, reducere trafikstøjen og forbedre danskernes mobilitet.Endvidere sættes fokus på en målrettet indsats mod trafikale flaskehalse,herunder ved udbygning af kapaciteten i forbindelse med en række tilslut-ningsanlæg til motorvejene og styrkelse af stationskapaciteten.I alt udmøntes med aftalen midler i transportpuljerne for 1,3 mia. kr.Med aftalen tages også hul på at løse en række nye udfordringer, der trængersig på.En særlig indsats omfatter havnene. Efter Havnepakke I, der blev aftalt afforligskredsen med aftalen af 29. januar 2009, hvor der blev afsat godt 1 mia.kr. til bedre forbindelser til havnene, etableres en ny Havnepakke II medmålrettede initiativer til at styrke havnene i udkantsområder. Havnepakke IIskal skabe bedre mulighed for vækst i områderne og styrke havnenes rolle itransportsystemet. Havnepakke II omfatter initiativer for 0,2 mia. kr.Med aftalen sikrer forligspartierne endvidere gennemførelsen af en rækkevigtige projekter, som det med tidligere aftaler er besluttet at prioritere, nårder kunne tilvejebringes ledige midler i Infrastrukturfonden.Gennem billiggørelser af tidligere besluttede anlægsprojekter og ompriorite-ring af midler i Infrastrukturfonden er således tilvejebragt 309 mio. kr. til atsikre udbygning af den trængselsplagede Motorring 4 mellem Taastrup ogFrederikssundsmotorvejen i hovedstadsområdet samt yderligere 100 mio. kr.til stationsmoderniseringer.
11.Mere cykeltrafikParterne ønsker at forbedre forholdene for cyklister, så cyklen bliver en mereattraktiv, udbredt og sikker transportform til både pendling og fritid. I peri-oden 2009-2014 er der afsat en samlet ramme på 1 mia. kr. til at styrke cyk-lismen.Med denne aftale udmøntes i alt 175,9 mio. kr. i cykelpuljen. Der øremærkes12,8 mio. kr. til innovation på cykelområdet og en særlig indsats for cykeltu-risme på småøer. De resterende midler på 163,1 mio. kr. fordeles med 30 pct.til projekter på statsvejene, svarende til 49,0 mio. kr. og 70 pct. til støtte afprojekter i kommuner, virksomheder og organisationer, svarende til114,1 mio. kr. Der afsættes heraf 1,1 mio. kr. til administration af puljen.Parterne har med denne aftale sammen med de projekter til udmøntning i2010, der blev besluttet med aftale af 22. oktober 2009 om nye initiativersom led i udmøntning af puljer, udmøntet i alt 247,8 mio. kr. i 2010 til atstyrke cyklismen.Som en særlig indsats til at fremme udviklingen af cykelturisme med fokuspå danske småøer med under 1.200 indbyggere reserveres 5 mio. kr. til 100pct. statstilskud til lokale projekter, der kan forbedre cykelinfrastrukturen ibred forstand. Disse midler udmøntes særskilt.Innovationen på cykelområdet fremmes gennem en ramme på 7,8 mio. kr. i2010.Parterne er enige om at udmønte 113 mio. kr. i 2010 til medfinansiering afprojekter i kommuner, virksomheder og organisationer. Det drejer sig omfølgende projekter:Kommunale cykelbyprojekter (ca. 46,1 mio. kr.):
Bornholms Regionskommune - Bornholmske cykelveje, Kystvejen ogHaslevej samt forbedret skiltning, bedre forhold for cyklister på raste-pladser og øget kommunikation (11,9 mio. kr.)Frederikshavn Kommune – Cykelkommunen Frederikshavn(1,9 mio. kr.)Horsens Kommune – Et hjul foran (5,4 mio. kr.)Høje Taastrup Kommune – Cykelring (2,0 mio. kr.)Kolding Kommune – Kolding Cykelby – Del 2 (2,8 mio. kr.)Lolland Kommune – Nakskov Cykelruteprojekt (8,0 mio. kr.)
12.
Næstved Kommune – Næstved Cykelby (9,0 mio. kr.)Randers Kommune – Randers Cykelby – en by i bevægelse – fase 2(3,1 mio. kr.)Århus Kommune – Århus Cykelby, Lyshøj-Hjortshøj og sorte pletter(2,0 mio. kr.)
Cykelpendlingsprojekter (ca. 30,2 mio. kr.):
Billund Kommune – Vejle Landevej, Grindsted. Cykelforbindelsen til er-hvervs- og industrikvarteret (0,3 mio. kr.)Brøndby Kommune – Bro over Vestbanen – Jernbanen mellem Roskildeog København (9,2 mio. kr.)Gribskov Kommune – Cykelkoblinger i Pendlernet (1,7 mio. kr.)Hjørring Kommune – Udvikling af cykeltrafikken i Hjørring Kommune –Folkeparkruten (3,0 mio. kr.)Københavns Kommune – Bro over Helsingørmotorvejen og Nordhavns-vej, et ”missing link” (7,0 mio. kr.)Odense Kommune – Ny cykelrute ad Filosofgangen i Odense(7,4 mio. kr.)Svendborg Kommune – Dobbeltrettet cykelsti fra rundkørsel og frem tilØstre Havnevej 16A – længde ca. 350 m (1,0 mio. kr.)Aabenraa Kommune – Sammenhængende stiforbindelse langs Egelund(0,5 mio. kr.)
Cykling til skole og fritid (ca. 29,5 mio. kr.):
Hillerød Kommune – Harløsestien (5,4 mio. kr.)Lemvig Kommune – Cykelstitunnel under Nissumvej (0,4 mio. kr.)Mariagerfjord Kommune – Cykel- og gangtunnel ved Hadsund Skole(0,5 mio. kr.)Norddjurs Kommune – Cykelsti Allingåbro-Ørsted (2,7 mio. kr.)Region Syddanmark – Cykelfremme i tværkommunalt samarbejde(1,6 mio. kr.)Stevns Kommune – Sammenhængende cykelsti fra Rødvig til Strøby(3,5 mio. kr.)Svendborg Kommune – Cykelsti og strækningssanering på A.P. Møllers-vej ud for Svendborg Gymnasium (1,0 mio. kr.)Syddjurs Kommune – Skole- og cykelsti på Mols (2,1 mio. kr.)
13.
Tønder Kommune – Anlæg af cykelsti langs Randerupvej, mellem Skær-bæk og Mjolden (5,3 mio. kr.)Varde Kommune – Nr. Nebel – Varde (7,1 mio. kr.)
Rekreativ cykling (ca. 7,2 mio. kr.):
Jammerbugt Kommune – Turist- og fritidscyklisme Hune-Fårup(4,3 mio. kr.)Lemvig Kommune – Cykelmulighed på Planetstien (0,5 mio. kr.)Varde Kommune – Strandvejen, Henne (1,3 mio. kr.)Ærø Kommune – Cykelsti langs Nevre Strand (1,1 mio. kr.)
Ansøgningen fra Bornholms Regionskommune vedrører en flerårig samletregional indsats, der igennem en række integrerede cykeltiltag som cykeltu-risme, pendling i byer, skole og fritid samt kampagner har potentiale til atblive et fyrtårnsprojekt. Parterne er enige om at reservere 11,1 mio. kr. omåret i perioden 2011-2014 i tillæg til udmøntningen i 2010 til projektet påBornholm.Ansøgningen fra Københavns Kommune om en bro over Helsingørmotorve-jen og Nordhavnsvej er et større infrastrukturprojekt, som giver mulighedfor at forbinde de tre grønne cykelruter Nørrebroruten, Svanemølleruten ogRyvangsruten, når anlægget af den kommende Nordhavnsvej er færdigt. Par-terne er enige om at reservere 13,1 mio. kr. om året i 2011 og 2012 i tillæg tiludmøntningen i 2010 til projektet.Parterne er enige om, at der også i de kommende år vil kunne udmøntesmidler til flerårige projekter i særlige tilfælde.Parterne udmønter i 2010 7,8 mio. kr. til medfinansiering af følgende inno-vationsprojekter mv.:Kampagner og borgerinddragelse (ca. 2,7 mio. kr.):
Frederiksberg Kommune – Cykelkampagne for skolebørn (0,1 mio. kr.)Københavns Kommune – Cykler, Natur, Kunst og Kultur – Oplevelser oglæring på cykel i skoletiden (1,3 mio. kr.)Odense Kommune – Cykling og socialt svagtstillede grupper(0,8 mio. kr.)Svendborg Kommune – Unge på cykel i Svendborg (0,2 mio. kr.)
14.
Det Økologiske Råd – Arbejde-Stationscyklen & Arbejdspladsens Byrum(0,4 mio. kr.)
Innovation, udvikling og demonstration (ca. 5,1 mio. kr.):
COGITA A/S – Udvikling af værktøj til beregning af cykeltrafikkens af-ledte CO2-reduktion (0,3 mio. kr.)COWI (Cycling Embassy of Denmark) – Revision af idékatalog for cykel-trafik (0,8 mio. kr.)Dansk Cyklist Forbund – CyclingDenmark.dk – en netbaseret gateway tilcykeloplevelser i Danmark (2,7 mio. kr.)Dansk Cyklist Forbund – Håndbog i cykelstiinspektion (0,4 mio. kr.)Frie Fugle – Infrastrukturprojekt om nationale cykelruter (0,3 mio. kr.)Vejdirektoratet – Undersøgelsesprojekt vedr. en national cykelruteplan-lægger (0,5 mio. kr.)
Parterne udmønter i 2010 49,0 mio. kr. til følgende projekter på statsvejene,herunder for at styrke cykelturismen i yderområder:Cykelstiprojekter knyttet til cykelturisme (29,0 mio. kr.):
Forbedring af cykelinfrastruktur på rute 38 mellem Nexø og Rønne,Bornholms Regionskommune (2,2 mio. kr.)Anlæg af cykelsti i Lyager Plantage i den planlagte Nationalpark SkjernÅ, Ringkøbing-Skjern Kommune (5,7 mio. kr.)Anlæg af cykelsti på Møn mellem Dr. Alexandrines Bro og Koster, Vor-dingborg Kommune (21,1 mio. kr.)
Cykelstiprojekter knyttet til bolig-skole/fritid (10,0 mio. kr.):
Anlæg af cykelsti i Damhus ved Ribe, Esbjerg Kommune (2,2 mio. kr.)Anlæg af cykelsti i Nørre Felding, Holstebro Kommune (3,0 mio. kr.)Anlæg af cykelsti i Nørre Aaby nord, Middelfart Kommune (1,5 mio. kr.)Anlæg af cykelsti i Mejls, Varde Kommune (3,3 mio. kr.)
Stikrydsningsprojekter knyttet til bolig-arbejde/indkøb (3,8 mio. kr.):
Etablering af helle m.m. i Nielstrup, Frederikshavn Kommune(1,9 mio. kr.)Etablering af helle m.m. i Gøttrup, Jammerbugt Kommune (1,9 mio. kr.)
15.Stikrydsningsprojekter knyttet til bolig-skole/fritid (6,2 mio. kr.):
Etablering af helle m.m. i Højmark, Ringkøbing-Skjern Kommune(1,3 mio. kr.)Etablering af fartvisere og belysning i Stenlille, Sorø Kommune(1,2 mio. kr.)Fartvisere i Stenmagle, Sorø Kommune (0,3 mio. kr.)Etablering af helle m.m. i Løgumkloster, Tønder Kommune (3,4 mio. kr.)
Uudmøntede restmidler i puljen i 2010 på 7,4 mio. kr. tilbageføres til Infra-strukturfonden.Parterne er enige om, at udmøntning af pulje til mere cykeltrafik for 2011sker i foråret 2011.StøjbekæmpelseParterne ønsker med puljen at nedbringe trafikstøjen langs de overordnedeveje og jernbaner gennem bl.a. opsætning af støjskærme, etablering af støj-volde og støjisolering af boliger langs statsveje og gennem skinneslibning forat nedbringe støj fra togene.Parterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen til støjbe-kæmpelse i 2011:
Støjskærm på Helsingørmotorvejen ved Gentofte (7,4 mio. kr.)Støjskærm på Holbækmotorvejen ved Tåstrup (26,5 mio. kr.)Støjskærm på Hillerødmotorvejen ved Gladsaxe (7,3 mio. kr.)Støjskærm på Europavej (E45) ved Frederikshavn (16,9 mio. kr.)Styrket støjmåling på det kørende togmateriel på jernbanen (7,3 mio. kr.)Støjskærme på en del af den østlige side af M3 ved Vestvolden i RødovreKommune (10,0 mio. kr.)
Der er 65,4 mio. kr. til udmøntning i 2011. Parterne er enige om at tilførepuljen yderligere 10,0 mio. kr., som finansieres inden for rammerne af Infra-strukturfonden.Nye teknologiske muligheder (ITS)Parterne noterer sig, at ITS udviklingsforum vil fremlægge et forslag til ennational ITS-strategi i begyndelsen af 2011. En fokuseret national strategi vilkunne udgøre et godt udgangspunkt for fremtidige beslutninger på ITS-
16.området. Parterne er enige om at drøfte det kommende oplæg fra ITS udvik-lingsforum i 2011.Parterne ønsker samtidig at sikre anvendelsen af de systemer, som allerede idag er til rådighed til at forbedre mobiliteten samt reducere trængslen ogdermed også bidrage til en mere miljøvenlig kørsel og mere sikker trafik påde mest trafikerede veje. Der er derfor enighed om at fortsætte ITS-systemerne frem til 2014 på følgende strækninger:
Motorring 3Køge Bugt MotorvejenHolbækmotorvejenFrederikssundsmotorvejens 1. etape
I 2011 afsættes 12,2 mio. kr., i 2012 afsættes 15,5 mio. kr., og i 2013 og 2014afsættes 19,8 mio. kr. årligt fra puljen til nye teknologiske muligheder tilfortsættelse af ITS-systemer i disse korridorer.ITS er et godt redskab til at styrke samspillet i den kollektive trafik. Parterneer derfor enige om at afsætte 15,0 mio. kr. til forbedret information på stati-oner om samspil mellem tog, bus og metro. Endvidere reserveres 5,0 mio. kr.til projektet i 2012.Projektet vil bidrage til en forbedret sammenhæng mellem tog, bus, S-tog ogmetro på udvalgte stationer ved at forbedre trafikinformationen for den en-kelte passager. Formålet er, at passageren allerede ved ankomst til en stationpå stationsområdet vil kunne se, hvilke transportformer, der kører fra stati-onen. Dette skal være med angivelse af realtid, hvor dette er muligt. Passage-ren kan dermed orientere sig om, hvor lang tid, der er til f.eks. næste busaf-gang og optimere sin rejsetid på denne måde. I tilfælde af aflysninger eller isituationer med større forsinkelser i trafikken vil det ligeledes være muligt atkunne finde informationer til planlægning af en alternativ rute. Projektetgennemføres af Banedanmark i samarbejde med trafikselskaberne, Metro-selskabet og DSB.Uudmøntede restmidler i puljen i 2011 på 35,9 mio. kr. tilbageføres til Infra-strukturfonden.Bedre trafiksikkerhedParterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen for bedretrafiksikkerhed i 2011:
17.
Indsats mod særligt farlige vejstrækninger - ”grå strækninger”(25,0 mio. kr.)Trafiksikkerhedskampagne mod højresvingsulykker (3,3 mio. kr.)Årets trafiksikkerhedsbyer (20 mio. kr.)
Årets trafiksikkerhedsbyerParterne er enige om, at der hvert år i perioden 2011-2014 skal udpeges tobyer som ”årets trafiksikkerhedsbyer”. Kriterierne for at blive udpeget er, atbyerne planlægger bl.a. nye og innovative trafiksikkerhedsmæssige indsatser,der bidrager til at reducere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.Indsatsen skal være helhedsorienteret og på tværs af strukturer i samarbejdemed bl.a. det lokale politi, regionale vejcentre og andre centrale aktører.Årets trafiksikkerhedsbyer skal bidrage til at give ny viden og erfaringer tilandre kommuners arbejde med at fremme trafiksikkerheden.Parterne er enige om at afsætte i alt 20,0 mio. kr. til trafiksikkerhedsmæssigeforbedringer i årets trafiksikkerhedsbyer i 2011.Kommuner kan fremsende projektforslag med relevant dokumentation tilVejdirektoratet. Tiltagene kan være både kendte trafiksikkerhedstiltag somf.eks. hastighedsdæmpende foranstaltninger, midterarealer og byporte ognye innovative tiltag.Forligskredsen vil i forbindelse med udmøntning af pulje til bedre trafiksik-kerhed udpege årets trafiksikkerhedsbyer. Første gang i foråret 2011.Uudmøntede restmidler i puljen i 2011 på 46,7 mio. kr. tilbageføres til Infra-strukturfonden.Bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalseParterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen for bedrekapacitet og bekæmpelse af flaskehalse i 2011:
Udvidelse af rundkørsel til E45 ved Kolding (37,6 mio. kr.)Nyt tilslutningsanlæg med østvendte ramper i skæringen mellem Høge-mosevej og Djurslandsmotorvejen (rute 15) ved Favrskov Kommune(22,1 mio. kr.)Udvidelse af rundkørsel ved Grundtvigs Allé ved Sønderborg(16,9 mio. kr.)
18.
Ramme til øget vejkapacitet på Rønne Havn, jf. Havnepakke II nedenfor(10,0 mio. kr.)Nyt tilslutningsanlæg på E45 ved Grønlandsvej syd for Vejle. Der gives etstatsligt bidrag til Vejle Kommune til kommunens anlæg af tilslutnings-anlægget på op til 58,0 mio. kr.Reservation til nyt tilslutningsanlæg på E20 ved Odense (45,0 mio. kr.)
Parterne noterer sig endvidere, at Nykøbing Falster Omfartsvej forventes atåbne i december 2014.Der er 15 mio. kr. til udmøntning i 2011. Parterne er enige om at fremrykkemidler og tilføre midler i puljen for i alt 174,5 mio. kr., som finansieres in-denfor rammerne af Infrastrukturfonden.StationsmoderniseringerMed aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttetat afsætte 200 mio. kr. til stationsmoderniseringer af bl.a. Enghave Stationog Nordhavn Station.Parterne har endvidere i aftale om Bedre veje mv. af 2. december 2009 be-sluttet at tilføre puljen til stationsmoderniseringer 100 mio. kr., når der erskaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor gennem mindreudgifter påigangværende projekter eller anden ny finansiering.Parterne er med nærværende aftale enige om, at puljen til stationsmoderni-seringer tilføres yderligere 100 mio. kr.Parterne har i aftale om Nye initiativer som led i udmøntning af puljer af 22.oktober 2009 afsat 90 mio. kr. til flytning og modernisering af Enghave Stati-on. Parterne har endvidere med aftale af 2. december 2009 om tillæg til aftaleaf 22. oktober 2009 afsat 3,5 mio. kr. til en gangtunnel ved Hvalsø station.Parterne har noteret sig, at Transportministeriet, Københavns Kommune ogBy & Havn er blevet enige om en model for at forbedre adgangsforholdene tilNordhavn Station. Parterne er enige om at afsætte 76,7 mio. kr. til renove-ring og ombygning af de banerelaterede anlæg i forbindelse med en moder-nisering af Nordhavn Station.Parterne er endvidere enige om at afsætte 35,4 mio. kr. (fysikpris) samt17,7 mio. kr. i anlægsreserve, dvs. i alt 53,1 mio. kr. til genåbning af Lange-skov Station under forudsætning af, at Kerteminde Kommune finansierer
19.etablering af parkeringspladser, forplads m.v. Stationen forventes at kunneåbne i 2013.Parterne er enige om at afsætte 2,5 mio. kr. til udarbejdelse af nye beslut-ningsgrundlag for følgende fem stationer:
Erritsø ved FredericiaÅløkke i OdenseGødstrup i Region MidtjyllandNy station ved det kommende hospital i HillerødStore Rørbæk ved Frederikssund
Disse beslutningsgrundlag forelægges for forligskredsen i 2011.Parterne er enige om at reservere i alt 50 mio. kr. til nye stationer og stati-onsmoderniseringer.Parterne er enige om, at der anlægges en ny perron på Sønderborg Station.Etablering af en ny perron vil sikre de nødvendige direkte adgangsforholdmellem stationen og Alsion. Der afsættes 5 mio. kr. til etablering af den nyeperron inklusive tilpasninger af forpladsen. Dertil kommer udgifter, somDSB afholder til perronapteringen, dvs. belysning, bænke, læskure m.v. Per-ronen forventes at kunne ibrugtages i 2011.Parterne er opmærksomme på adgangsforholdene til den kollektive trans-port for rejsende med bevægelseshandicap. Parterne noterer sig, at i taktmed indsættelsen af nye IC4-tog og IC2-tog, som alle har lavgulvssektioner,vil tilgængeligheden til togtrafikken for bevægelseshandicappede blive mar-kant forbedret.For at skabe bedre adgang til metroen på Nørreport Station er parterne enigeom, at den eksisterende transfertunnel på Nørreport Station skal forlænges,samt at der skal etableres en nedgang fra gågadeområdet ved Frederiksborg-gade i retning mod Købmagergade.På Nørreport Station er der i dag ingen direkte adgang fra gadeplan til trans-fertunnelen, og passagerer kan kun få adgang til tunnelen via metrostationeneller via nedgang fra S-tog og regionaltog. Dette er ikke hensigtsmæssigt. Enforlængelse af transfertunnelen vil dermed kunne skabe bedre flow i passa-gerstrømmen til og fra S-tog, regionaltog og Metro.
20.Parterne er derfor enige om at afsætte 2 mio. kr. fra pulje til stationsmoder-niseringer med henblik på, at der udarbejdes et beslutningsgrundlag for enforlængelse af den eksisterende transfertunnel på Nørreport Station med ennedgang fra gågadeområdet ved Frederiksborggade. Beslutningsgrundlagetvil blive afsluttet i 2011.På baggrund af tidligere skitseforslag og foreløbige anlægsoverslag vurderesprojektet at koste i størrelsesordenen 100 mio. kr. Parterne er enige om, atdet i den konkrete tilrettelæggelse af projektet skal søges at nedbringe an-lægsoverslaget.Parterne er endvidere enige om, at finansieringen af en forlængelse af trans-fertunnelen og etablering af nedgang fra gågadeområdet sker således:
Metroselskabet, som ejes af staten, Københavns Kommune og Frederiks-berg Kommune, bidrager med 50 mio. kr.DSB’s pulje til bedre adgang til den kollektive trafik bidrager med50 mio. kr.
Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægningParterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen til nye be-slutningsgrundlag og strategisk planlægning:
Forundersøgelse af mulighederne for udbygning af strækningen Tønder-Esbjerg (rute 11) samt dimensionering af VVM-undersøgelse(6,0 mio. kr.)Der reserveres 40,0 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af rute 11, Esbjerg– Tønder, idet der tages stilling hertil, når resultatet af forundersøgelsenforeligger.Forundersøgelse af en omfartsvej ved Brovst (rute 11) (2,0 mio. kr.).Forundersøgelse af forbedring af adgangen til Thyborøn Havn ved anlægaf en omfartsvej ved Klinkby (2,0 mio. kr.)Forundersøgelse af hastighedsopgraderinger på jernbanen i forbindelsemed signalprojektet (4,0 mio. kr.)Analyse af mulighederne for forbedring af jernbanekapaciteten og regu-lariteten mellem Skanderborg og Århus H (2,0 mio. kr.)Den tidligere aftalte forundersøgelse af rute 54, Næstved – Rønnede,fremrykkes, således at den er færdig i 2012. Der reserveres 15,0 mio. kr.til en VVM-undersøgelse af rute 54, Næstved – Rønnede, idet der tagesstilling hertil, når resultatet af den iværksatte forundersøgelse foreligger.
21.
Den tidligere aftalte forundersøgelse af rute 9 fra Svendborg over Tåsingeog Langeland til Maribo fremrykkes, således at resultaterne af den del afforundersøgelsen, der omhandler en forbedring af vejforbindelsen overTåsinge og Langeland til Spodsbjerg Havn, vil være færdig i maj 2011.Der reserveres 10,0 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af rute 9 i forlæn-gelse af den igangværende forundersøgelse.Der afsættes yderligere 5,0 mio. kr. til VVM-undersøgelsen af motorvejenHolstebro-Herning.Forundersøgelse af mulighederne for udbygning af strækningen Slagelse- Næstved (rute 22) (4,0 mio. kr.). Der reserveres 25,0 mio. kr. til enVVM-undersøgelse af rute 22, Slagelse-Næstved, idet der tages stillinghertil, når resultaterne af den iværksatte forundersøgelse foreligger.Forundersøgelse af strækningen Ringkøbing-Herning (rute 15)(4,0 mio. kr.)Der afsættes en ramme på 3,0 mio. kr. til ekstern kvalitetssikring af be-slutningsgrundlag.Analyse af en brugerfinansieringsmodel for ny fjordforbindelse ved Fre-derikssund (2,0 mio. kr.)Kapacitetsanalyse af motorvejsfrakørsel mellem Hobro og Haverslev(0,2 mio. kr.)Kapacitetsanalyse af tilslutningsanlæg ved Ødisvej syd for Kolding(0,2 mio. kr.)Forundersøgelse af en baneforbindelse til Billund Lufthavn (2,0 mio. kr.)Forundersøgelse af en omfartsvej ved Mariager (2,0 mio. kr.)Forundersøgelse af forlængelse af Djurslandsmotorvejen til TirstrupLufthavn (2,0 mio. kr.)Forundersøgelse af motortrafikvej fra Helsinge Øst til Gilleleje(2,0 mio. kr.)
Parterne er enige om, at forundersøgelsen af en bane til Aalborg lufthavnskal omfatte såvel en løsning med en stikbane fra den bestående linje som enløsning, hvor den bestående linje omlægges til at gå via Aalborg Lufthavn.Der er 8,6 mio. kr. til udmøntning i 2011. Parterne er enige om at tilføre pul-jen yderligere 123,8 mio. kr., som finansieres indenfor rammerne af Infra-strukturfonden, herunder 8,0 mio. kr. fra de midler, der blev afsat til under-søgelse af mulighederne for en kombiterminal ved Køge.
22.Øget antal buspassagererParterne ønsker at støtte kvalitetsprojekter, der giver en reel forbedring aftilbuddet til buspassagerer, og derigennem tiltrækker flere passagerer tilbustrafikken, herunder forsøg, som kan afdække nye ideer.I fjerde runde (efteråret 2010) er der i alt 84,7 mio. kr. til udmøntning i pas-sagerpuljen.Parterne er enige om, at følgende projekter støttes:
Shuttlebus i Lyngby-Taarbæk Kommune (0,3 mio. kr.)Højere informationsniveau i togene på privatbanerne i Region Nordjyl-land (0,9 mio. kr.)Rejseplanen A/S - Det digitale stoppested – pilotprojekt (1,1 mio. kr)Pendlernet på Sjælland – for-projekt til etablering af nyt sammenhæn-gende bus- og tognet til længere regionale pendlerrejser (1,1 mio. kr.)Forbedret SMS-billetsystem i FynBus (0,2 mio. kr.)Rejseplanen A/S - RejseGuiden (0,9 mio. kr.)Implementering af realtid og stoppestedsannoncering i X-busser i Nord-jylland (0,6 mio. kr.)Tværgående trafikinformationskoncept på knudepunkter på metroenslinje – pilottest på Flintholm Station (1,5 mio. kr.)Sammenhæng i Silkeborg (6,2 mio. kr.)Forprojekt om forbedret trafikinformation på rejseplanen.dk på hospita-ler (1,9 mio. kr.)Integreret A-buspakke i Helsingør (1,8 mio. kr.)Rejseplanen A/S - Korrespondancesikring – pilotprojekt (4,9 mio. kr.)Bedre stoppesteder på Fyn og øerne (0,1 mio. kr.)Den sønderjyske trafikkorridor (0,8 mio. kr.)Gruppe- og cykelreservation på Bornholm (0,9 mio. kr.)Offensiv salgsstrategi i Nordjylland (1,8 mio. kr.)Prøv regionalbussen i Sydtrafik gratis (0,2 mio. kr.)Forbedrede forhold for cyklister ved stoppesteder i Sydtrafik– analyse-projekt (0,1 mio. kr.)Stoppestedsforhold i Sydtrafik – analyseprojekt (0,1 mio. kr.)
23.Parterne er derudover enige om at støtte projektet til audio-identifikation afbusser i Fynbus med henblik på at hjælpe blinde og svagtseende buspassage-rer (0,4 mio. kr.)Der udmøntes således i alt 25,6 mio. kr. i fjerde runde (efteråret 2010).I alt er der i 2010 udmøntet 117,0 mio. kr. fra puljen.Parterne er enige om, at udmøntning af pulje til øget antal buspassagerer for2011 foregår i to runder i henholdsvis foråret og efteråret 2011.Bedre fremkommelighed for busserMidlerne fra fremkommelighedspuljen bruges til projekter med initiativer oginnovative tiltag, der kan gøre kollektiv bustrafik mere konkurrencedygtig ogattraktiv, ved enten at øge bussernes fremkommelighed eller ved at forbedresammenhængen og lette passagerernes skift mellem transportmidler, herun-der på terminaler.I fjerde runde (efteråret 2010) er der i alt 206 mio. kr. til udmøntning ifremkommelighedspuljen.Parterne er enige om, at følgende projekter støttes:
Bedre fremkommelighed på Centerringen i Randers (11,6 mio. kr.)Etablering af ny buslomme ved Lyngby Station – for-projekt(0,3 mio. kr.)Strategi for busfremkommelighed i signalanlæg i Randers Kommune –for-projekt (0,3 mio. kr.)Busfremkommelighed på Kildegårdsvej og Hellerupvej i Gentofte Kom-mune (0,8 mio. kr.)Dobbeltrettet trafik i Ringsted Bymidte (1,9 mio. kr.)Opgradering af Aalborg Busterminal og Aalborg Station – for-projekt(0,2 mio. kr.)Ombygning og optimering af Nykøbing Falster banegård og busterminal(2,0 mio. kr.)Signaloptimering for busser i 5 signalanlæg på Silkeborgvej i HerningKommune (0,2 mio. kr.)Integreret busterminal i Hobro Midtby (11,7 mio. kr.)Ny trafikterminal i Thisted (4,2 mio. kr.)Ny trafikterminal i Frederikshavn (4,0 mio. kr.)
24.
Silkeborg Trafikterminal – for-projekt (0,4 mio. kr.)Bustracé på Ørbækvej og Ejbygade i Odense (0,6 mio. kr.)ITS til busnettet i Helsingør (0,2 mio. kr.)Busprioritering i krydsene Gefionsvej/Esrumsvej og Gefionsvej/Gurreveji Helsingør (0,7 mio. kr.)Udarbejdelse af forundersøgelser af en højklasset busløsning på stræk-ningen fra Lyngbyvejen til Nørreport Station i København (1,5 mio. kr.)Bynet 2018: Udarbejdelse af projektforslag, hovedprojekt og anlæg i for-hold til at sikre bedre fremkommelighed på og omkring Flintholm St. iKøbenhavn (6,9 mio. kr.)Næstveds nye busstationer (6,9 mio. kr.)Kvalitet i ventetid og terminaler på Lolland (5,2 mio. kr.)Etablering af universitetskorridorens etape 1 i Aalborg (30,1 mio. kr.)Opgradering af stoppestedsfaciliteter i Frederikshavns Kommune(1,0 mio. kr.)Realisering af NT’s stoppestedskoncept på rute 970X i Nordjylland(2,2 mio. kr.)Fælleskoncept for brugerpopulære stoppesteder i nordvestkorridoren(0,3 mio. kr.)Komplet renovering af perron samt etablering af ny stationsforplads påVejby St. i Gribskov Kommune (1,8 mio. kr.)Tunnel under Helsinge-banen (9,1 mio. kr.)Flytning af Nørre Snede busterminal i Ikast-Brande Kommune(1,9 mio. kr.)Sideudvidelse af Snogehøjvej i Hillerød (0,8 mio. kr.)
Der udmøntes således 106,8 mio. kr. i fjerde runde (efteråret 2010).I alt er der i 2010 udmøntet 226,8 mio. kr. fra puljen.Parterne er enige om, at udmøntning af pulje til bedre fremkommelighed forbusser for 2011 foregår i to runder i henholdsvis foråret og efteråret 2011.Fokusering af indsatsen for at styrke bustrafikkenParterne ønsker at prioritere en effektiv og målrettet indsats for at styrkebustrafikken. Parterne konstaterer, at der er opsparet restmidler i puljen tiløget antal buspassagerer og puljen til bedre fremkommelighed for busser,fordi der ikke har været tilstrækkeligt mange kvalitetsprojekter.
25.Parterne er enige om, at restmidlerne fra hidtidige udmøntninger på158,3 mio. kr. tilbageføres til Infrastrukturfonden med henblik på priorite-ring af nye initiativer på andre områder.Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korrido-ren i hovedstadsområdetParterne afsatte med aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 2mia. kr. i en pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet. Heraf blev 500 mio. kr. forlods reserverettil etape 1 af en letbaneløsning i Århus.Den gennemførte VVM-undersøgelse af etape 1 i Århus viser et samlet an-lægsbudget, inkl. reserver, på 1,4 mia. kr.Parterne er på den baggrund enige om at afsætte yderligere 200 mio. kr. frapuljen til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoreni hovedstadsområdet til letbanen i Århus.Parterne er endvidere enige om, at staten indgår som mindretalsejer i et an-lægsselskab sammen med Århus Kommune og Region Midtjylland. For at fåen velfungerende letbaneløsning overdrager staten Grenaabanen til et kom-mende letbaneselskab eller parterne bag. Det er hensigten, at staten ikke del-tager i et driftsselskab af letbanen i Århus.Parterne er samtidig enige om at tilføre yderligere 200 mio. kr. til puljen tilfremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3- korridoren i hoved-stadsområdet, når der er skaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor i In-frastrukturfonden, således at der vil være 1,5 mia. kr. til en højklasset kollek-tiv trafikløsning i Ring 3-korridoren.Parterne noterer sig, at der med aftale om Bedre veje af 2. december 2009 erreserveret 4 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af en letbane i Odense.Fremme af godstrafik på jernbaneMed aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 er der afsat enpulje på 200 mio. kr. i perioden 2009-2014 til fremme af godstrafik på bane.Med aftale om En moderne jernbane af 22. oktober 2009 besluttede parterneat reservere et statsligt tilskud fra denne pulje på 100 mio. kr. til etablering afen ny sporforbindelse til Esbjerg Havn. Banedanmark udarbejder beslut-
26.ningsgrundlag inklusive VVM-undersøgelse af projektet. Arbejdet er igang-sat, og parterne noterer sig, at der afrapporteres i 2012.Analyse af ny kombiterminal i KøgeMed aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev der reserveret10 mio. kr. til at kortlægge behovet for en ny kombiterminal ved Køge med ud-gangspunkt i en markedsanalyse. Der blev afsat 2 mio. kr. til at gennemføremarkedsanalysen. Markedsanalysen viser, at der ikke er potentiale for en nykombiterminal ved Køge.Parterne er enige om at tilføre de resterende 8 mio. kr. til Pulje til nye be-slutningsgrundlag og strategisk planlægning.Sporforbindelse til Nyborg HavnMed aftalen om En moderne jernbane af 22. oktober 2009 blev der reserve-ret midler til et statsligt bidrag til en ny sporforbindelse til Nyborg Havn. Deforeløbige undersøgelser, herunder en markedsanalyse, viser, at det ikke ermuligt at gennemføre det oprindeligt skitserede projekt, og at der ikke ergrundlag for en etapedeling af dette. Derfor indstilles projektet.De reserverede midler på 14,5 mio. kr. tilbageføres til Infrastrukturfondenmed henblik på prioritering af andre nye initiativer.Havnepakke IIParterne er enige om at styrke indsatsen for havne i yderområderne. En bed-re havneinfrastruktur vil skabe bedre muligheder for vækst i områderne bl.a.ved at øge tilgængeligheden til havnene fra søsiden. Da havnene er centraleinfrastrukturknudepunkter og erhvervsområder, vil en udvikling af havneneogså skabe grundlag for ny erhvervsudvikling og vækst i yderområderne. Derigangsættes derfor en række projekter, der skal styrke havneudviklingen ogsikre et fortsat udviklingspotentiale.Parterne er enige om, at havnepakkens midler kan anvendes til udvikling afsåvel infrastruktur til havnene som havneanlæg.Parterne er enige om, at følgende havneprojekter finansieres:
Hanstholm Havn – ramme til udvidelse af havneanlæg (30,0 mio. kr.)Mere sikre moler på Thyborøn Havn (25,0 mio. kr.) samt forundersøgel-se af udvidelse af sejlrenden (1,0 mio. kr.)
27.
Ny tørdok på Thyborøn Havn (35,0 mio. kr.)Forundersøgelse – forbedring af adgangen til Thyborøn Havn ved anlægaf en omfartsvej ved Klinkby (2,0 mio. kr.)Forbedret adgang til Thorsminde Havn – udvidelse af vanddybde(13,5 mio. kr.)Mere sikkert havneanlæg på Hammer Havn (12,0 mio. kr.)Ramme til omstilling af havnekapacitet på Hasle Havn (9,0 mio. kr.)Frederikshavn Havn – støjskærm på Europavej (E45) (16,9 mio. kr.)Istandsættelse af Løkken Læmole (12,0 mio. kr.)Istandsættelse af Nr. Vorupør Læmole (12,0 mio. kr.)Ny ydermole på Hvide Sande Havn – medfinansiering af anlæg af nysøndre ydermole (30 mio. kr.). Parterne noterer sig endvidere, at dermed aftalen af 22. oktober 2009 blev afsat 10 mio. kr. til veje m.v. i Ring-købing-Skjern Kommune. Hvis der er lokalt ønske herom, kan dette be-løb omdisponeres til anlæg af søndre ydre mole.
Rønne Havn er Bornholms største transportcenter og bindeleddet mellemden regionale og nationale infrastruktur. Parterne er derfor enige om at un-derstøtte adgangen til Rønne Havn under forudsætning af, at havnen forbli-ver en central erhvervshavn. Parterne noterer sig, at Transportministeriet,Bornholms Regionskommune og Rønne Havn vil drøfte, hvorledes dette sik-res, og at sagen forelægges for forligskredsen. Havnen skal ikke betale for til-slutning til anlæg, som finansieres af staten. På den baggrund er parterneenige om at finansiere følgende projekter for at styrke Rønne Havn:
Bedre adgang til Rønne Havn (Åkirkebyvej) (9,0 mio. kr.)Ramme til øget vejkapacitet på Rønne Havn (10,0 mio. kr.)
Parterne konstaterer, at der allerede på Finansloven 2010 er afsat6,0 mio. kr. til istandsættelse af Løkken læmole og 6,0 mio. kr. til istandsæt-telse af Nr. Vorupør læmole.Projekterne i Havnepakke II finansieres af eksisterende midler i Infrastruk-turfonden.Strategisk analyse af elektrificering af banenettetI aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 er der besluttet gen-nemført en strategisk analyse af en yderligere elektrificering af banenettet.
28.I lyset af bl.a. den forventede udvikling i togmateriel med leveringen af IC4er parterne enige om at opdele den strategiske analyse i to faser.Frem til september 2011 udarbejdes en analyse af materielforudsætningersamt trafikale, miljømæssige og økonomiske aspekter af elektrificering afbanenettet. På den baggrund drøfter parterne en mulig gennemførselsplanfor elektrificering i efteråret 2011. Parterne er principielt enige om at gen-nemføre en elektrificering af strækningen Esbjerg – Lunderskov. Der tagesendelig stilling hertil i efteråret 2011.Dernæst udarbejdes frem til medio 2013 anlægsoverslag på udvalgte stræk-ninger med henblik på, at der træffes en endelig principbeslutning om elek-trificering af banenettet i efteråret 2013.Udbygning af Motorring 4 fra Taastrup til Frederikssundmotorve-jenParterne har i aftale om Bedre veje mv. af 2. december 2009 aftalt at finan-siere udbygningen af Motorring 4 fra Taastrup til Frederikssundmotorvejenforud for andre projekter, når der er tilvejebragt finansieringsmæssigtgrundlag herfor i Infrastrukturfonden gennem fremtidige mindreudgifter påigangværende projekter eller anden ny finansiering.Parterne er enige om, at udbygningen af Motorring 4 fra Taastrup til Frede-rikssundsmotorvejen tilføres 309 mio. kr. (2011-priser).Der er fremsat anlægslov for udbygning af Motorring 4 fra Taastrup til Fre-derikssundmotorvejen i Folketinget. Såfremt anlægsloven for projektet ved-tages inden udgangen af 2010, vil den udbyggede strækning kunne ibrugta-ges ultimo 2014.Nordlig omfartsvej ved NæstvedMed aftale af 2. december 2009 om Bedre veje mv. blev parterne enige om atanlægge en nordlig omfartsvej ved Næstved. Vejen anlægges som en 2+1 mo-tortrafikvej og bliver ca. 7 km lang. Der blev reserveret 0,7 mia. kr. til om-fartsvejen med aftalen af 2. december 2009.Parterne blev desuden enige om, at krydsningen af Susådalen skal ske meden højbro. Denne løsning krævede en supplerende VVM-undersøgelse. Vejdi-rektoratet har nu afsluttet den supplerende VVM-undersøgelse.
29.På baggrund af den supplerende VVM-undersøgelses resultater er parterneenige om at anlægge den nordlige omfartsvej ved Næstved med en højbroved krydsningen af Susådalen.Parterne er enige om, at der i foråret 2011 fremsættes anlægslov for en nord-lig omfartsvej ved Næstved. Anlægsloven udarbejdes svarende til hovedfor-slaget i Vejdirektoratets konsolidering af en tidligere amtslig VVM-undersø-gelse, dog med anlæg af en højbro over Susådalen samt et ”hankeanlæg” vedkrydsudformningen ved Ringstedgade. Vejdirektoratet vil være særligt op-mærksom på krydsudformningen ved Ringstedgade.Udformningen af et ”hankeanlæg” ved Ringstedgade betyder en billiggørelseaf projektet på 11,1 mio. kr. (2011-priser). De 11,1 mio. kr. tilbageføres til In-frastrukturfonden til finansiering af andre nye initiativer.Ny motorvej på strækningen Holstebro - HerningParterne blev med aftale af 22. oktober 2009 om Nye initiativer som led iudmøntning af puljer mv. enige om at reservere 20,0 mio. kr. til en VVM-un-dersøgelse af strækningen Holstebro-Herning (rute 18).På baggrund af resultaterne af forundersøgelsen af strækningen er parterneenige om at igangsætte VVM-undersøgelsen på strækningen. VVM-undersø-gelsen forventes færdiggjort i 2012 med henblik på fremsættelse af anlægslovsenest i 2013.Parterne er enige om, at det som led i VVM-undersøgelsen som et alternativundersøges, om motorvejen skal føres syd om Herning via udbygning af dennuværende motortrafikvej til Snejbjerg og ad den nye Gødstrup-forbindelse,således at vejen øst og nord om Herning forbliver hhv. motorvej og motortra-fikvej.Parterne er endvidere enige om at afsætte yderligere 5,0 mio. kr. til VVM-undersøgelsen af strækningen Holstebro-Herning (rute 18), herunder medhenblik på at kunne VVM-undersøge vejforbindelsen til Gødstrup samt om-kring Holstebro. VVM-undersøgelsen omkring Holstebro fokuseres på for-slag A (bynær løsning).Ny fjordforbindelse ved FrederikssundParterne har noteret sig den færdige VVM-redegørelse for en ny fjordforbin-delse ved Frederikssund samt de foreløbige undersøgelser af muligheder forevt. brugerfinansiering.
30.Parterne er enige om, at det er målet, at der etableres en ny sydlig fjordfor-bindelse ved Frederikssund, idet forbindelsen som udgangspunkt finansieresgennem brugerbetaling.Parterne er enige om, at der iværksættes en nærmere analyse af potentialet ien brugerfinansieringsmodel, der omfatter både den nye og den eksisterendefjordforbindelse. Parterne er enige om at afsætte 2,0 mio. kr. til analysen.Arbejdet med beslutningsgrundlaget gennemføres af det statslige aktiesel-skab Sund & Bælt Holding, der har konkret erfaring med brugerbetaling påfaste forbindelser.Sund & Bælt Holding får til opgave at afdække den faktiske betalingsvilje hosde potentielle brugere og udarbejde et egentligt oplæg til gennemførelse afprojektet, hvor de tekniske og organisatoriske løsninger og brugerbetalings-perspektiverne, herunder mulighederne for brobizz m.v., sammentænkes.Parterne træffer endelig beslutning om projektets udformning, finansieringog gennemførelse, når oplægget fra Sund & Bælt foreligger. Oplægget afslut-tes i 2011.Tilslutningsanlæg ved OdensePå strækningen Odense SØ – Odense V er Vejdirektoratet i gang med udar-bejdelsen af en VVM-undersøgelse med henblik på, at motorvejen på stræk-ningen udvides fra fire til seks spor. VVM-undersøgelsen forventes færdig i2011.I Odense er et nyt såkaldt ”supersygehus” under planlægning i den sydligedel af byen tæt på motorvejen. Odense Kommune ønsker etableret et nyt til-slutningsanlæg ved det nye hospital, således at anlægsarbejdet med opførel-sen af det nye hospital kan smidiggøres, og således at tilkørselsforholdendevil være optimale, når hospitalet tages i brug.Parterne er principielt enige om, at det vil være hensigtsmæssigt at anlæggetilslutningsanlægget og vil, når VVM-undersøgelsen er færdig i 2011, tagestilling til om tilslutningsanlægget skal anlægges før en egentlig udvidelse afmotorvejsstrækningen Odense SØ – Odense V.Parterne er enige om at afsætte foreløbigt 45,0 mio. kr. til tilslutningsanlæg-get.
31.Rute 9 (Svendborg – Maribo)Der er igangsat en forundersøgelse af udbygningsmulighederne på rute 9 fraSvendborg over Tåsinge og Langeland til Spodsbjerg Havn og videre på Lol-land fra Tårs til Maribo. Forundersøgelsen forventes færdig ved årsskiftet2011/2012.Parterne er enige om at fremrykke forundersøgelsen således, at resultaterne afden del af forundersøgelsen, der omhandler en forbedring af vejforbindel-sen over Tåsinge og Langeland til Spodsbjerg Havn, vil være færdig i maj 2011.Parterne er desuden enige om at afsætte 10,0 mio. kr. til VVM-undersøgelserpå rute 9 i forlængelse af den igangværende forundersøgelse.Investeringer i bedre infrastruktur på Bornholms LufthavnBornholm har som den største danske ø uden fast forbindelse til resten aflandet nogle særlige transportmæssige vilkår, som ikke kan håndteres gen-nem udbygning af de overordnede veje og jernbaner.Lufthavnen skaber i dag en nødvendig ramme for mobilitet til og fra øen,herunder ikke mindst indenrigsluftfarten til København, men også lejlig-hedsvis til andre destinationer. Bornholms Lufthavn er i dag den eneste dan-ske lufthavn, der ejes af staten. Det påhviler derfor staten at sørge for, atlufthavnen er i ordentlig stand.Inden for de nærmeste år står lufthavnen over for væsentlige omkostningertil vedligeholdelsesarbejder og reinvesteringer. Der er behov for investerin-ger i vedligeholdelse af landingsbaner og rulleveje samt vedligeholdelse ogbygningsmæssige ændringer af terminalbygningen for fortsat at kunne op-retholde den nødvendige infrastruktur i lufthavnen.Parterne er enige om at afsætte 15 mio. kr. til investeringer i BornholmsLufthavn.Øget akseltryk og højere totalvægt for tunge køretøjerParterne besluttede med aftale af 22. oktober 2009 om Nye initiativer somled i udmøntning af puljer mv., at få udarbejdet et beslutningsgrundlag foreventuel indførelse af højere totalvægt og øget akseltryk for tunge køretøjerpå vejnettet.
32.Indførelse af højere vægt og øget akseltryk giver såvel effektiviseringsforbed-ringer for erhvervet som miljømæssige gevinster i form af blandt andet et la-vere CO2-udslip pr. transporteret enhed.På baggrund af det udarbejdede beslutningsgrundlag er parterne enige om at
afsætte 20 mio. kr. til at forhøje det tilladte drivakseltryk fra 10 til 11,5ton samtat forøge den tilladte totalvægt for 3 akslede lastbiler fra 24 til 26 ton.Den tilladte totalvægt for 7 akslede lastbiler øges fra 48 til 54 ton.
De afsatte midler giver mulighed for, at de tungere køretøjer kan køre på helestatsvejnettet og på det kommunale net med undtagelse af visse broer, derskiltes for utilstrækkelig bæreevne.Indførelse af forøget totalvægt og akseltryk vil ikke medføre en forringelse aftrafiksikkerheden. Parterne har i den forbindelse noteret sig, at den gennem-førte analyse viser, at modellen vil have en lille, men positiv effekt på trafik-sikkerheden.Forøgelsen af vægt og akseltryk medfører samlet set ikke øget slid på vejnet-tet, da den tungere vægt opvejes af færre køretøjer. Midlerne dækker for-stærkning af en bro på statsvejnettet (Aggersundbroen) samt skiltning påkommunale broer, hvor der er usikkerhed om deres bæreevne.Ordningen træder i kraft 1. juli 2011.Der gennemføres en evaluering tre år efter ikrafttræden med inddragelse aferhvervet og kommunerne.Rute 23 (Skovvejen) Kalundborg - HolbækmotorvejenMed aftale af 29. januar 2009 om En grøn transportpolitik blev der afsat10 mio. kr. til gennemførelse af en VVM-undersøgelse vedrørende etableringaf en 3 km ny motorvejsstrækning syd om Regstrup, hvor der i dag er 2-sporet landevej. Undersøgelsen forventes færdig i 2011.Der blev endvidere med aftalen af 29. januar 2009 afsat 15 mio. kr. til gen-nemførelse af en fuld VVM-undersøgelse for den resterende del af stræknin-gen helt frem til Kalundborg.Parterne er enige om, at VVM-undersøgelsen af udbygningen af Skovvejenfra Regstrup frem til Kalundborg fremrykkes, således at den afsluttes i 2012.
33.I VVM-undersøgelsen af strækningen fra Regstrup frem til Kalundborg vilmulighederne for at fortsætte udbygningen af Skovvejen startende fra Ka-lundborg blive undersøgt.Kørsel med veterantogVeterantogskørsel er en vigtig turistattraktion flere steder i landet.Parterne er derfor enige om at afsætte en pulje på 5 mio. kr. i 2011 til fremmeaf veterantogskørsel.
34.
35.

Aftale mellem regeringen

(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,

Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,

Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om:

Forstærket indsats mod spøgelsesbilisme ogbedre sikkerhed i overkørsler
16. december 2010
36.Forstærket indsats mod spøgelsesbilismeParterne er enige om, at der er behov for at forstærke indsatsen mod spøgel-sesbilisme.Med aftale om en grøn transportpolitik fra 2009 har parterne afsat 10 mio.kr. til bekæmpelse af spøgelsesbilisme. Indsatsen har resulteret i, at der ergennemført op mod 800 tiltag, som skal forbedre oversigtsforholdene blandtandet ved hjælp af bedre skiltning, belysning, blink og afmærkning på køre-banen. Vejdirektoratet har desuden igangsat forsøg på ramper med bl.a. rødeløbelys og 3D afmærkninger.Parterne noterer sig, at der senest er igangsat et forsøg med pigge, som skalpunktere bilens dæk, hvis den kører i den forkerte retning på en rampe. For-søget er igangsat ved en rasteplads på Lillebælt S, da stedet erfaringsmæssigthar givet anledning til, at bilister er kørt i den forkerte retning.Parterne ønsker at styrke indsatsen gennem en intensivering af forsøget medpigge på ramper, hvor der på baggrund af vej- og trafikfaglige vurderinger erstørst risiko for spøgelsesbilisme.Parterne er enige om at afsætte 1 mio. kr. til at udvide forsøget med pigge.Udvidelse vil ske ved etablering af pigge på følgende ramper:
Frakørsel 13, Sæby Syd (E45 i Nordjylland)Frakørsel 24, Låsby (på motorvejen Århus-Herning)Frakørsel 51, Odense Syd (E20 på Fyn)Frakørsel 35, Ringsted Øst (E20 på Sjælland)
Udvidelse af forsøget finansieres af midler i Infrastrukturfonden.På baggrund af erfaringerne med drift og vedligehold af piggene, vil Vejdi-rektoratet i foråret 2011 evaluere forsøget også med henblik på at kunne vur-dere mulighederne for en mere udbredt anvendelse af pigge herunder vednyanlæg af ramper på motorvejene.Resultaterne af forsøget vil blive forelagt forligskredsen i foråret 2011.Parterne er enige om at reservere 25 mio. kr. fra Pulje til Bedre Trafiksikker-hed i forbindelse med udmøntning af puljen i 2011 til en forstærket indsatsmod spøgelsesbilisme, herunder etablering af pigge såfremt piggene i for-søgsperioden har fungeret tilfredsstillende.
37.Bedre sikkerhed i overkørslerJernbanen er generelt en meget sikker transportform. Når der sker ulykkerpå jernbanen, er det ofte ved overskæringer mellem bane og vej.Der er afsat en pulje på 36 mio. kr. årligt til at sikre eller nedlæggeusikredeoverkørslerpå Banedanmarks net. Med aftale om Nye initiativer som led iudmøntning af puljer af 22. oktober 2009 besluttede parterne at fremrykkeindsatsen, således at alle overkørsler på Banedanmarks net i al væsentlighedvil være nedlagt eller sikret med udgangen af 2018. I samme aftale blev desu-den afsat 5,5 mio. kr. til et pilotprojekt om brug af sensorteknologi, somblandt andet kan reducere risikoen for uheld og forbedre sikkerheden i over-kørsler.Endvidere vil en række overkørsler blive nedlagt i forbindelse med de kom-mende års projekter på jernbaneområdet, f.eks. dobbeltspor Lejre-Vipperødog Sønderjylland.Med henblik på at styrke sikkerheden i jernbaneoverskæringer og forhindreulykker er parterne enige om yderligere at forstærke indsatsen på området.Der er således behov for en forøget indsats for at forbedre sikkerheden isik-rede overkørsler.Parterne er derfor enige om i forbindelse med forårets transportpolitiskeforhandlinger at reservere en pulje på 40 mio. kr. til en indsats de kommen-de 4-5 år for at forbedre sikkerheden i sikrede overkørsler.Indsatsen består af følgende elementer:
En Task Force i Banedanmark foretager en screening af alle sikrede over-kørsler med henblik på kortlægning af sikkerhedsmæssige risiciDer gennemføres opgradering af sikrede overkørsler, primært ved ned-læggelse eller opgradering fra halv- til helbomsanlægDer gennemføres forsøg med fokus på vejtrafikanternes opmærksomhedved overkørsler
Banedanmark vil gennemføre en systematisk screening med inddragelse afkommuner og lokale interessenter og koordinerer indsatsen med arbejdet forat sikre og nedlægge usikrede overkørsler.
TransportministerietFrederiksholms Kanal 271220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dk
ISBN 978-87-91013-58-4