Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 155
Offentligt
945469_0001.png
945469_0002.png
945469_0003.png
Bodilsker, den 18. januar 2011
Til medlemmerne afFolketingets TrafikudvalgFremsendes via email vedUdvalgssekretær Jesper Thinghuss
Nødvendig, alternativ brugbar transport må sikres/garanteresVi fremsender det indlæg, vi netop har sendt til optagelse i Bornholms Tidende.Indlægget taler egentlig for sig selv, men vi ønsker at medlemmerne af Folketingets Trafikudvalggør sig bekendt med, hvad de ændringer, som de indgåede forlig om samfundsbegrundet færgebe-tjening af Bornholm gennem årene, har medført.Pr. 1. oktober 2010 blev der sat et »punktum« for denne udvikling. En udvikling medlemmerne afFolketingets Trafikudvalg næppe kan være uvidende om, at vi alle årene har set de uheldige konse-kvenser af og talt imod. Desværre uden held.Punktummet for denne udvikling blev nemlig sat, da natfærgen fra Bornholm til Sjælland blev ned-lagt (1. oktober 2010). Dermed nedlagdes den absolut sidste mulighed for, at bornholmerne (ad sø-vejen) kan regne med at komme til møder, undersøgelser, møde på arbejdet eller lignende fra mor-genstunden i stedet for langt op ad formiddagen. I vinterhalvåret kan passagererne (med den nu kuneksisterende anden færgebetjening) ikke forudsætte at være fremme før omkring middag. Der erintet grundlag for at tro, at de transportmæssige forhold skulle ændre sig, når den nye hurtigfærgeindsættes fra 15. juni 2011.De gennemførte forlig – som samtlige partier i folketinget (med Enhedslisten som eneste undtagel-se) – har således beviseligt medført, at den del af transporten, der tidligere blev varetaget af natfær-
gen i stort omfang er flyttet over til fly. Tallene for stigningen i flytransporten i oktober kvartal2010 taler (igen) sit tydelige sprog.Forligenes ikrafttrædelsesdatoer er/har været 1. maj 2005 og 1. september 2011. Imidlertid er deleaf det forlig, der skal træde i kraft 1. september 2011, allerede trådt i kraft. Det gælder således ned-læggelsen af natfærgen fra Bornholm til Sjælland. Det har betydet flere flypassagerer og genereltfærre færgepassagerer.Som det også fremgår af det vedhæftede indlæg, er der for os tale om, at folketingets politikere hartruffet en noget besynderlig beslutning i relation til miljøpåvirkningen og regeringens/folketingetsegne målsætninger/planer om at flytte mest mulig transport fra fly til tog/færge. Her er det gået ligeden modsatte vej.Men når alt det er sagt, må vi på det kraftigste henstille til forligspartierne, at de tager ansvar forden udvikling, de selv har skabt.Hvad betyder det, og hvad mener vi, at der konkret skal gøres?Bornholm står nu i en måske ikke latent, så dog i en i allerhøjeste grad eksisterende risiko for, at detkommercielle flyselskab, Cimber Sterling, kan træffe beslutning om at indstille flyvningerne til ogfra Bornholm; ja – med dags varsel. Fra 1. december 2010 foretog selskabet en omlægning af billet-systemet og priserne steg betydeligt (dette rammer i udpræget grad pendlere). I den forbindelse gavselskabet udtryk for, at »de skal kunne tjene penge på at betjene Bornholm med fly«.Vi er fuldt ud bekendt med, at EU (med Korsika – os bekendt – som eneste undtagelse) ikke vilgodkende statstilskud til flytransport. Men der må kunne sikres en model, hvor samfundets interes-ser vejer så tung, at staten (indtil anden løsning findes) på en eller anden måde kan sikre oprethol-delsen af flydrift, såfremt den kommercielle udbyder ophører.Såfremt dette – mod forventning – ikke skulle findes muligt, må politikerne sikre os, at natfærge-betjening kan indføres med dags varsel og opretholdes så længe, der ikke oprettes andre alternati-ver. I modsat finder vi, at væsentlige samfundsinteresser for nødvendig transport til det øvrigeDanmark tilsidesættes; og det bornholmske samfund vil blive stillet i en yderst vanskelig situation.Det gælder såvel det tidsmæssige (tabt arbejdstid etc.), ligesom det udgiftsmæssige, idet omkost-ningstunge overnatninger vil være en nødvendighed.En sådan beslutning har – for os at se – ingen umiddelbare eller løbende omkostninger. Kun i dettilfælde, hvor/hvis det skulle blive aktuelt, at »nødplanen« iværksættes, vil statskassen (formentlig)blive påført en direkte udgift.
Der findes ingen andre steder i Danmark – af befolkningsmæssigt samme størrelse og med sammeafhængighed for samfærdsel – hvor borgerne vil være uden alternative muligheder, hvis deres pri-mære transportmulighed pludselig ophører.Hvordan garantien i praksis skal føres ud i livet, vil vi overlade til forligspartierne, men vi menerikke politikerne bør undlade handling; og blot vente til, at situationen opstår.
Med venlig hilsenBjørn Carlsenformand