Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 155
Offentligt
Flytransport – nødvendigt for samfundetDet bornholmske samfund er blevet mere og mere afhængig af flytransport. Denne afhængighed ertiltaget over de seneste år; og det er der god grund til.En af årsagerne er, at statistikken taler sit tydelige sprog om, at ingen »der skal frem« til et mødeeller lign. på den anden side af vandet, i vinterperioden kan basere rejsen påhurtigfærgebetjeningen. Det er ret irrelevant, hvor fantastisk mange millioner rejsende VillumClausen har sejlet med gennem de seneste godt 10 år.Det afgørende er, den enkelte i et aktivt samfund skal kunne regne med at være fremme til tiden. Ivinterperioden er hurtigfærgebetjeningen kun rettidig eller overhovedet eksisterende i ca. 2/3 afafgangene; og dét får også en uheldig indvirkning på viderebefordringen mellem Ystad ogKøbenhavn. I den vinterperiode, vi netop er i, bliver statistikken endnu værre. Det skyldes ud overvejret også i høj grad ombygning af havnen i Ystad. Heller ikke dét, kan den rejsende bruge tilnoget som helst.Men det alene er ikke årsagen til, at passagererne nu i større omfang benytter fly i stedet for færge.Vi bliver også nødt til at medtage bl.a. prisen og manglen af andre transportmuligheder somparametre af afgørende betydning for, at flytransport til og fra Bornholm benyttes i stigendeomfang.Prisen er det ikke nødvendigt at kommentere yderligere, mens vi skal erindre hinanden om, hvadder er forsvundet af andre relevante transportmuligheder de seneste 6-7 år:1) 1/10 2004 nedlagdes natsejladsen til København (overflyttet til Køge)2) 1/5 2005 fik vi godsfærger i stedet for passagerfærger til Køge3) 1/10 2010 var det 100% slut med natsejlads fra Bornholm til Sjælland.»Natdamperen« til København blev brugt af mange, der havde tidlige møder ovre eller som skullepå arbejde. Og det er lidt paradoksalt (uden sammenligning i øvrigt), at antallet – der benyttedenetop den rute – ligger ret tæt på det antal, der i dag benytter fly som transport. Det er isærtankevækkende, fordi politikerne i mange år har »tudet befolkningens ører fulde med«, atbefolkningen skal anvende det lavest energiforbrugende og mindst forurenende transportmiddel.Men … her har politikerne – med åbne øjne – flyttet transporten for omkring � mio. passagerer ligeden modsatte vej.Skal man – miljømæssigt – sammenligne mellem anvendelse af Villum Clausen og fly, så er det retligegyldigt, hvilken en af transportvejene, passagererne anvender.Når den nye hurtigfærge indsættes vil miljøregnskabet imidlertid igen blive – om ikke så massivt –til fordel for færgetransport (plus tog/bus som viderebefordring).Flytransport foregår alene på kommercielle vilkår og betingelser; og det har vi hverken noget imodeller ønsker om at ændre på. Men politikerne har, været, om ikke alene afgørende for, så dog stærktmedvirkende til, at en stor del af transporten er flyttet fra samfundsbegrundet transport til transportalene på kommercielle vilkår. Deri ligger en betydelig risiko, som det bornholmske samfund ikkebare kan lade stå uimodsagt, men nu (efter ændringen 1/10 2010) bliver nødt til at få styr på.Flytransport er blevet en så afgørende del af bornholmernes transport til og fra det øvrige land, at viikke kan leve med risikoen for, at transportmuligheden ophører. Derfor skal »Christiansborg« findeen model (som også EU kan acceptere), så flytransport sikres (eller andre relevante muligheder
straks sættes i stedet), hvis de kommercielle leverandører på et tidspunkt ikke skulle ønske atvaretage flybetjening af øen.Når politikerne således med åbne øjne har foretaget en sådan »omflytningsmanøvre« og gjortbornholmerne samfundsmæssigt afhængige af flytransporten, er de nu nødt til at tage ansvar forderes »gamle« handlinger. Vi taler hverken om tilskud eller at der skal stå et reservefly parat. Vitaler kun om, at Bornholm sikres »anvendelige alternativer«, hvis det skulle ske.Bornholms Passagerforening18. januar 2011Bjørn CarlsenRønnevej 42, Bodilsker3730 NexøE-mail:[email protected]