Trafikudvalget 2010-11 (1. samling), Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 154, MPU Alm.del Bilag 306
Offentligt
LNG tilDanske Færger A/SFolketingets Trafik- og MiljøudvalgMaritimt virksomhedsbesøg hos Clipper Group A/S13. januar 2011 ved Per Gullestrup
Om ClipperClipper er en privatejet, førende international shippingvirksomhed,som er etableret i1972, og hvis hovedaktiviteter omfatter følgende:••RederiaktiviteterTime charter operation
••••
Kommercielt & teknisk managementKøb & salgNybygningskontrakterLinjeservice
Clipper kontrollerer mere end 200 skibe, hvoraf Clipper selvejer 100 skibe. Endvidere har Clipper et antal nybygninger20-01-2011i ordre og under konstruktion.Page 2
Clipper Group TodayCLIPPER GROUPStrategic Business UnitsBulkHandysizeHandymaxPanamaxClipper SteelServicesClipper FleetManagement
Other Business ActivitiesMaritimeTankers (chemical tankers, product tankers,VLCC)Cruise vesselsRO/RO vesselsLiner activitiesFerry routesMols LinienDFDS
ProjectsMulti-purposeHeavy liftProject carriers
Non-maritimeGlomaris20-01-2011Greystone Capital
Page 3
Ruter og færger
Kanhave (110 biler, 600 pax)Kyholm (90 biler, 550 pax)
Fenja (34 biler, 396 pax)Menja (34 biler, 396 pax)Sønderho (163 pax)
Thor Sydfyn (50 biler, 292 pax)
Villum Clausen (215 biler, 1055 pax)Hammerodde (1235 lanemeter, 400 paxDueodde (1235 lanemeter, 400 pax)Povl Anker (262 biler, 1500 pax)
Austal 2011 (357 biler, 1400 pax)Frigg Sydfyen (50 biler, 338 pax)Odin Sydfyen (50 biler, 338 pax)Spodsbjerg (49 biler, 226 pax)EkstrafærgeVesborg (74 biler, 440 pax)
Side 4
Hvorfor LNG?••
Fossile brændstoffer står i dag for ca. 80% af Danmarksenergiforbrug.Regeringen nedsatte i 2008 Klimakommissionen, som netop erudkommet med en rapport med forslag til regeringensmålsætning om, at Danmark skal være helt uafhængig af fossilebrændstoffer inden 2050.Inden for transport - specielt skibsfart - er LNG et vigtigt skridtpå vejen.LNG vil øjeblikkeligt eliminere de farlige gasser Nox(kvælstofilte) og Sox(svovldioxid) med op til 90%.
••
•••
LNG vil kunne reducere Færgens CO2-udslip med 20-25%.De færger, der bygges i dag, har en levetid på ca. 30 år.Vi tror ikke på, at MGO, uanset hvor rent det bliver, vil komme tilat udgøre fremtidens brændstof.20.01.2011
•
LNG er et langt renere brændstof, som vil blive relativttilgængeligt på lang sigt.Side 5
Nye færger klar til LNG
• To maskinrum, et til MGO og et til LNG. Hvert rum er ca. 2400KW4800 KW i alt.20.01.2011
• 35 m3LNG-tank imellem. Kapacitet til 3 dages sejlads.Side 6
• Færgen kan sejle på 2400 KW på enten LNG eller MGO.
Udfordringer•Rent logistisk kræver LNG et dyrt net af LNG-terminaler med en kapacitet på 10.000-100.000 m3.Anlæg af den størrelse ligger økonomisk uden for enalmindelig færgeoperatørs rækkevidde.LNG er tilgængeligt i Norge og vil for fremtiden ogsåblive det i Sverige. Offentligt støttet.LNG-markedet er stadig ikke så modent somoliemarkedet.Vores 3 færger skal hver bruge 35 m3/3 dage. Detsvarer til kun 10.000 m3pr. årFrossen LNG kan holde sig koldt i 3 måneder i enspeciel isoleret tank. Det er ikke et problem at holdeLNG koldt.
••••
20.01.2011
Side 7
Vejen frem•En mulig økonomisk løsning vil være etminiproduktionsanlæg med input fra det lokalenaturgasnet (tilgængeligt over hele Danmark).LNG-forsyning med 35 m3med lastbil vil kunne holdevores færger sejlende. En LNG-lastbil koster ca.270.000 EUR (ca. 2 mio. kr.).Vores nye færger kan sejle på LNG inden for denæste 2-3 år og resten af vores flåde på et seneretidspunkt.Vi kan vente til Danmark har en LNG-infrastruktur.Eller vi kan sætte processen i gang selv.20.01.2011Side 8
•
•
••
Beskrivelse af LNG-produktionsanlæg
20.01.2011
Side 9
LNG-faktaGældende lovgivning• Skibe skal bygges i henhold til regler for:• Flagstat (Søfartsstyrelsen)• Klasseselskab (Lloyds)
• Gældende regulativer for flagstaten er IMO ResolutionMSC.285(85)• Lloyds har p.t. ikke fyldestgørende regelsæt på området, hvorforDNV- principper tænkes anvendt. I Skandinavien er allenuværende passagerskibe, der drives af LNG, klasset ved DNV.
Side 10
LNG-faktaInstallationen om bordLNG-tanken• LNG-tanken om bord fremstilles som to tanke i én – således er dersikkerhed for lækage.
• Hulrummet mellem de to tanke isoleres med perlite og sættes undervakuum – for bedst mulig isolering.
Vakuum isoleret tank fra CRYO AB
LNG-faktaInstallationen om bordVentilation••••Alle dele af LNG/NG-installationen er udført som ”dobbelt rør”.Det inderste rør i installationen leder LNG eller NG.Det ydre rør bruges til ventilation og til detektion af evt. lækager.Således vil der aldrig under normal drift komme LNG eller NG til omgivelser.
• Der installeres gasdetektorer på alle”grene” og dele af systemet, så manaltid kan identificere/isolere evt. fejl.
LNG-faktaReduktion ved LNG-driftDrift TidPer Time/skibVed 18 timer/skibPer år/skibVed 3 skibe/år3 skibe 25 årSOX610036,134108,4012,710,017NOX15279100,422301,2667,531,639CO22213,9871,435,2934,305,879107,646,975
SOX =Svovldioxid, som udledes fra brændstofNOX =Nitrøse gasser (kvælstofilte), der hovedsagelig består afnitrogenoxid, NO og nitrogendioxid, NO₂. Isærnitrogendioxid er giftig at indånde
Side 13
LNG-faktaInstallationen om bordØkonomiKomponenter til LNG-pakkePris[EUR]
• Såfremt installation foretagesunder den nuværendebyggeproces, vil tallene hervære retningsvisende.(omkostningerne ved værft, skal naturligvisforhandles).
Underleverandør3 x 6L20DF, 3 x silencer, 3 x GVU,40 m3 Storage Tank for LNG inkl.Coldbox, Bunker Station, ogventilerVærftRedesignStrukturelle ændringer iht.eksisterende designFremstilling af rør og trunke forNG/LNGVentilationssystemSikkerhedsudstyr, detektorer,slukningsudstyr etc.DiverseI alt50,000375,000200,000175,000100,00075,0003,875,000
2,900,000
• Såfremt installationenforetages efter færdiggørelse– retrofit, skal der påregnesværftophold på 10-12 uger,samt en væsentligfordyrelse. Anslået 1,5-2 mio.EUR.
Biodiesel til danskeø-færger•••
Biodiesel fremstilles ved en reaktion mellem alkohol ogolier eller fedtstofferBiodiesel kan bruges som etCO₂-neutraltbrændstof idieselmotorerVed brug i motorer anvendes biodiesel oftest somindblanding i fossilt diesel (typisk 5%), men det kanogså bruges som ren 100% biodieselRapsolie, palmekerneolie og olie fra sojabønner ervelegnede som råvarer. Desuden kan anvendes brugtfriturefedt og andre vegetabilske affaldsolier, som ikkeer egnede til fødevarer.Som kilde til animalsk fedt kan anvendes døde dyr frahusdyrproduktion og restprodukter fra slagterierne. Hertales der om anden generation biodieselSide 15
•
•
Miljøpåvirkning••
Biodiesel har en række miljømæssige fordelesammenlignet med fossile brændstofferFørst og fremmest er der tale om vedvarende energi,som bidrager til at reducereCO₂-emissionen.Enblanding af 25% biodiesel i normal diesel vil givesammeCO₂-emissionsom LNG. 100% biodiesel vilfjerneCO₂-emissionenDesuden er biodiesel biologisk nedbrydeligt, hvilket eren fordel ved spild i naturen
•
••
Samtidig er biodiesel ikke-giftigt og indeholder kun svovlog aromater i meget begrænsede mængderOmvendt kan biodiesel give anledning til øget udledningaf kvælstofilter, hvilket nødvendiggør filtre til reduktion afdisse stoffer i udstødningsgassenSide 16
Miljøpåvirkningsreduktioneri forhold til dieselBlandingsforholdUforbrændte hydrocarbonerCOPartikel udledningNox (kvælstofilte)SulfaterPAHOzoneCO₂100%-67%-48%-47%+10%-80%-80%-50%-100%
Skatteforhold•Anvendelsen af biodiesel til transportformål er iDanmark belagt med mineralolieafgift, mens der erfritagelse forCO₂-afgiftenVed anvendelse til opvarmningsformål er der fuldafgiftsfritagelseI resten af EU er der generelt givet afgiftslempelserfor biodiesel eller krav om iblanding af en visprocentdel biobrændstof i fossilt brændstof
••
20.01.2011
Side 18
Piracy off the Horn ofAfrica in 2010••••••••••Total number of incidents =273Total number of hijacks =79
50
40Totalnumberof hijacks-for-ransom =41Total number of victims =1,000+
30Ransom demands =US$7-20mRansom settlements =US$1.8-9.5m
20Average ransom demand =US$13mAverage ransom settlement =US$4.1m
10Total ransom payments =US$90m+Average duration of captivity =156 days
0MarAugSepFebNovJanJunAprJulOctMayDec
GOA
Indian Ocean
Source: Control Risks