Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 150
Offentligt
Århus N, den 12.12. 2010Til Folketingets Trafikudvalg.Vedr. Vestbanen A/S og Varde Kommune.Kære Folketingspolitikere.For nogle måneder siden blev det med en enkelt stemmes flertal i regionsrådet i Syddanmarkvedtaget at tilføre Vestbanen A/S de nødvendige midler til indkøb af nye togsæt og installation af ettidssvarende togkontrolsystem. Visionen var at skabe samdrift mellem det togsystem, som kørermellem Esbjerg og Varde og Vestbanen A/S mellem Varde og Nørre Nebel. På den måde kunneeksisterende privatbanespor inddrages i en nærbane-løsning, ikke ulig den, som er vedtaget omkringÅrhus let-/nærbane.Region Syddanmark modtager hvert år 33 mio. kr. i bloktilskud, alene fordi man har et antal kmprivatbanespor. Desværre har regionen fortsat Ribe Amts praksis, hvor de penge er brugt til altmuligt andet, end at sikre privatbanen. De sidste par gange, hvor man har fornyet drifts-kontraktenmed Arriva, har man sikret sig at al vedligeholdelse af spor og togsæt har været holdt på etminimum, således, at prisen for banen har ligget på 7-10 mio. kr. om året. Uholdbart billigt for enprivatbane af den størrelse. Togsættene er da også så dårlige, at toiletterne i dem har været aflåste iflere år.Nu forventer visse partier i regionsrådet imidlertid, at bloktilskuddet til regionen vil fortsætte påsamme niveau som hidtil, selvom man nedlægger banen, og på den baggrund mener man, at mankan spare en masse penge, hvis man nedlægger banen. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, blotkonstatere, at man er lykkedes med at udsulte banen så meget, at der nu skal investeres en del for atfå den gjort tidssvarende.Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel kunne ellers godt udvikles, til gavn for hele nærområdet –ikke mindst turismen. Man kunne forlænge den til Nymindegab, hvor sporet stadig ligger, men erspærret. Man kunne indtænke banen i en større sammenhæng, fx sammen med togene fra Esbjerg,som det da også er planen, men også med togene helt fra grænsen og fra Tyskland, fx biltog.I denne uge kom det så frem, at Varde Kommune ikke måtte låne 40 mio. kr., som det kræver, hviskommunen som medejer af banen, skal bære sin del af en fornyelse af den. Et sådant lån krævertilladelse fra Indenrigsministeriet, og den kunne man altså ikke få, selvom kommuner ellers godtkan låne til fx færgedrift. Dermed står og falder hele visionen om en renoveret Vestbane, med de 40mio. kr., som modsvarer kommunens andel i banen.Nu er mit spørgsmål så: Hvordan skal en kommune, som medejer af et stykke infrastruktur, sikre enfremtidig betjening, når man ikke må foretage de fornødne renoveringer efter 35 år med de sammeY-tog eller lynetter, som de også kaldes? Det skal siges, at selve sporet på banen er i god stand, dadet blev fornyet i begyndelsen af 1980'erne, og trafikken er jo foregået med lette togsæt, så der erfortsat en god levetid i dem. Dertil vil størstedelen af sporet – mellem Varde og OksbølSyd/Oksbøllejren – i tilfælde af en nedlæggelse hjemfalde til staten/Banedanmark, som vil væreforpligtet til, at holde det åbent i fremtiden, fordi der en gang om året kan tænkes at komme etmilitærtog til lejren. Derfor er staten overfor NATO forpligtede til, at bevare sporet. Det er sammeproblematik, som gælder sporet mellem Tønder og grænsen, som man jo pludseligt måtte findemidler til at renovere for nogle år siden, da det kom frem, at man faktisk var forpligtet hertil iforhold til NATO.
Herfra hvor jeg sidder, er det ganske uforståeligt, at en kommune som Århus Kommune, må kasteen halv mia. kr. eller mere i en letbane, mens en mindre kommune som Varde, ikke må finansiererenoveringen af et stykke eksisterende infrastruktur.Hvordan skal Varde Kommune nu agere, for at redde banen? For der var enstemmighed i byrådet iforhold til at støtte en renovering og ansøgning om et lån. Vil regering og Folketing acceptere enmindre skattestigning i kommunen, for at redde banen, eller er det muligt, at I trafikpolitikere kunnefinde de 40 mio. i en kommende udmøntning af de mange mia. kr., som I jo – meget flot i øvrigt –har afsat til trafikken over de kommende år? Jeg har noteret mig, at projekterne omkring en kombi-terminal ved Køge og et spor til Nyborg havn er faldet bort. Kunne I så ikke finde de 40 mio. kr. ogdække Varde Kommunes andel af en renovering af Vestbanen, således at vi undgår, at skullenedlægge og lukke endnu et stykke dansk jernbane, endda i en tid, hvor man ellers fornemmer, atjernbanen er i centrum af en fremtidig, grøn transportpolitik. Det vil være et meget dårligt signal,om man nedlage denne grønne transportform, selv i et udkantsområde som Varde Kommune.Skulle man vælge at gå over til busdrift i stedet for jernbanen, vil man især i sommermånederneopleve, at mange busser vil sidde uhjælpeligt fast i lange bilkøer, især om lørdagen, hvor vejeneomkring Varde for det meste stopper fuldstændigt til. Dernæst vil rejsetiden generelt blive nogetlængere, idet bussen jo ikke kan dække de samme byer, og samtidig holde en rejsetid der er barenogenlunde lige så hurtig som togets. Endelig vil busdriften jo i højere grad hvile på kommunen,mens regionen kun er forpligtet til at deltage i busdrift på tværs af kommunegrænser. Dermed vilVarde Kommunes udgift totalt set stige en del.Når man erstatter togdrift med busser, har trafikforskerne den tommelfingerregel, at man over enperiode vil miste ca. 40% af passagererne. Det er den såkaldte skinne-effekt. De 40 % er udtryk for,at de der kan må tage bilen eller købe sig en bil nr. 2, mens de der ikke kan, må flytte eller vælgederes job/uddannelsessted fra. Det har en direkte indflydelse på boligpriserne i et lokalområde, atder ligger en jernbanestation. Med et busstoppested vil boligprisen og dermed friværdien falde,hvilket på lang sigt er med til at sænke købekraften lokalt. Man skal derfor også tænke påkonsekvensen for et område af udkantsdanmark, dersom man nedlægger banen.Jeg og sikkert mange andre håber på jeres velvillige syn på sagen.Med venlig hilsenMads Mikkel TørsleffHerambsgade 4 3. th8200 Århus N