Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
944041_0001.png
944041_0002.png
944041_0003.png
944041_0004.png
944041_0005.png
LANDSFORENINGEN DANMARKS-JERNBANER
VINTER 2010
Forslag til genåbning af TØNDER-TINGLEV BANEN og genoprettelseAf direkte togforbindelse TØNDER-TINGLEV-SØNDERBORGSamt TØNDER-TINGLEV- VOJENS-HADERSLEV og TINGLEV-RØDEKRO-AABENRÅForeningen Danmarks-Jernbaner, arbejder med at oprette et Interesant-Selskab (IS.) Der skal stå for togdriften på banestrækningen mellemTØNDER og SØNDERBORG Og TINGLEV-VOJENS-HADERSLEVSamt TINGLEV-RØDEKRO-AABENRÅ.Vi vil opfordre de tre relevante storkommuner til at deltage i driften,Og stille med bestyrelsesmedlemmer for at sikre offentlig støtte tilProjektet.Foreningen ønsker at øge mulighederne for vækst i det sydligeSønderjylland og vi mener at en genoprettelse af sidebanerne vil betydeen væsentlig forbedring af de infrastrukturelle forhold i det sydligeSønderjylland.Banen tænkes udformet som det der heder Nærbane medstandsningssteder/trinbrætter i de byer langs strækningen, hvor stationerneI dag er nedlagte og det er vores opfattelse at disse byer vil kunne dragestor fordel af en sådan Nærbane. I dag ligger skinnerne mellem TØNDER-TINGLEV og VOJENS-HADERSLEV samt AABENRÅ-RØDEKROUbrugte hen, men det er dog ikke mere end 7-8 år siden at de stadig blevbrugt til godstrafik, hvorfor de dog stadig må være til at få sat i stand.Hertil vil selvfølgelig kræves en sum penge, og finansieringen heraf måBygge på en politisk aftale (Se AFSNIT D.)Derudover ser foreningen vide perspektiver i at styrke den kollektiveTogtrafik mellem øst og vest Sønderjylland Vi er af den opfattelse at enGenåbning af jernbanerne vil rumme muligheder som man ikke kan opnåved at drive bustrafik på strækningerne I dag tager det næsten to timer atkøre i bus fra TØNDER til SØNDERBORG og prisen for en enkelt billetnærmer sig 103 kr. Det er båden for dyrt og transporttiden er for lang,ikke mindst fordi busserne jo må forlade landevejen ved flere lejligheder,for at nå ind til centrum af byer som GRÅSTEN TINGLEV BYLDERUPBOV mm. Jernbanen har den fordel at den netop passere disse byer i en
Lige linje, og derfor kan nå hurtigere frem.AFSNIT B.Vi har nu fået nogle tal på bordet angående TØNDER-TINGLEVBanen .Året før banen blev nedlagt, blev der solgt 161.742 enkeltbilletterTinglev-sønderborg blev der solgt 182.187 og for TINGLEV-VOJENS-HADERSLEV blev der solgt 192.433 billetter. Hvis man altså læggerdisse tal sammen får man 536.362 rejsendeHvis man nu i dag kobler disse strækninger sammen. Og starter iTØNDER med 2. Skinnebusser sammenkoblet og deler dem i TINGLEVSåledes den ene køre til SØNDERBORG Den anden køre så fraTINGLEV-VOJENS-HADERSLEV, ja så har man alle tiders NærbaneBilletpriserne kunne være på 30 kroner pr. delstrækning 60 kronerTØNDER-SØNDERBORG og 60 kroner TØNDER-HADERSLEVDet samme retur.Der kunne betales til Banestyrelsen for leje af strækningen 2. MillionerKroner årligt hvis altså der bliver solgt 536.362 billetter i det det samledeBeløb så bliver 32 millioner 181 tusinde 720 kronerEfter betaling til Banestyrelsen er der så 30 millioner 181 tusinde 720 kr.Som fordeles på følgende måde1. Lønudgift 12 Skinnebus fører 2.909.172 kr. 242.431 kr. til hver2 Henlæggelse til nyt materiale og reparationer 2.909.172 kr.3 Forsikring 1.454.586 kr.4 Dieseludgift eller El udgift 1.454.586 kr.5 Lønudgift 12 Togbetjente 2.909.172 kr. 242.431 kr. til hver6 Fornyelser STATIONER/TRINBRÆT 1.454.586 kr.7 Selskabsledelse 6x242.431 kr. 1.454.586kr.8 Værkstedsmedarbejder 6 x 242.431kr. 1.454.586 kr.9 Opsparing uforudsigelige udgifter 1.454.586 kr.10 L.D.J. s. Banestyrelse 1.454.586 kr.11 Kongres bidrag 476.895 kr.12 Fond bidrag + Forsikring Person. 4.636.242 kr.13 A. Fond bidrag ATP. F. P S. F. B. F. 3.000.000 kr.14 Feriepenge 1.500.000 kr.15 Selskabs Skat 25 % 414.741 kr.16 Saldo efter skat 1.244.223 kr.
AFSNIT C.Skinnebus skal forbinde Sønderjylland Et forslag til NærbaneMed standsnings steder som følger.TØNDER H. TØNDER ØST. RØRKÆR. JEJSING. BYLDERUP BOV.TERKELSBØL. TINGLEV. BJERNDRUP. KLIPLEV. LUNDTOFT.TØRSBØL. RINKENÆS. GRÅSTEN. Fælles ADSBØL/AVNBØL.VESTER SOTTRUP SØNDERBORGFra TINGLEV VOJENS-HADERSLEV.TINGLEV-BOLDERSLEV-HJORDKÆR-RØDEKRO-HOVSLUND.OVERJERSTAL-VOJENS-STYDING-HAMMELEV-HADERSLEVFremgang for jernbanerne i TYSKLAND og SWEITCH.Efter en del år med udbygning af sidebaner i. D. og C. H.Har man nu i første halvdel af 2010 transporteret 1 milliard 890 millioner731 tusinde 934 rejsende. Man begyndte med at udbygge sidebanerne påDen måde, at toget videreførtes til nærmeste H.B.H. Man indsatte nyeOg moderne toge, og dette har nu allerede givet dette flotte omtalteresultat.I DANMARK har DSB i samme periode 1. halvår 2010 transporteret98 millioner rejsende, og når tallene fra ARRIVA og fra de danskePrivatbaner lægges til. Kommer vi nok op på ca. 180 millionerRejsende måske mere. Et gæt på fremgangen for jernbanerne iDANMARK er nok på ca. 6 til 8 % i forhold til samme periode i 2009.Beslutter man så i DANMARK på samme måde som i D. og CH.At udbygge sidebanerne. Ja så er LANDSFORENINGEN DANMARKS-JERNBANER overbevist om at man når en fremgang på jernbanenPåca. 10 til 15%.Derfor kæmper L.D.J. så ihærdigt på at få udbygget og genoprettetSidebaner såsom TØNDER-TINGLEV VOJENS-HADERSLEV.RØDEKRO-AABENRÅ. BRAMMING-GRINDSTED med forlængelseTil BILLUND LUFTHAVN. ODENSE-TOMMERUP-ASSENS. OgODENSE-RINGE-FÅBORG. Og. NYKØBING FALSTER-GEDSERVi skal derfor blive mange mange flere medlemmer Og vi skal haveMange flere støttekredse over det ganske land.
AFSNIT D.Plan 2010-2020.Staten sælger 1. Million Jernbane Obligationer af 750 kr.pr.stk750 millioner kronerAdministration og trykning 50 tusinde kroner for de 10 årRest 749 millioner 950 tusinde kroner.Gevinster,2 x 400.000 kr. pr trækning 800.000 kr.4 x 100.000 kr. pr. trækning 400.000 kr.5 x 75.000 kr. pr. trækning 375.000 kr.10 x 50.000 kr. pr. trækning 500.000 kr.20 x 25.000 kr. pr. trækning 500.000 kr.20 x 10.000 kr. pr. trækning 200.000 kr.20 x 5.000 kr. pr. trækning 100.000 kr.20 x 1.000 kr. pr. trækning 20.000 kr.25 x 500 kr. pr. trækning 12.500 kr.40 x 250 kr. pr. trækning 10.000 kr.50 x 200 kr. pr. trækning 10.000 kr.100 x 150 kr. pr. trækning 15.000 kr.200 x 100 kr. pr. trækning 20.000 kr.200 x 50 kr. pr. trækning 10.000 kr.Årlig præmie 2 MILLIONER 972 TUSINDE 500 KRONERPræmie i de ti år 29 MILLIONER 725 TUSINDE KRONER720 MILLIONER 225 TUSINDE KRONERTil indkøb af brugte Skinnebusser anvendes der 40 MILLIONER kroner580 MILLIONER 225 TUSINDE kr. anvendes til genopretningsPlanen TØNDER-TINGLEV VOJENS-HADERSLEVRØDEKRO-AABENRÅ. BRAMMING-GRINDSTED-BILLUNDLUFTHAVN ODENSE-RINGE-FÅBORG og ODENSE-TOMMERUP-ASSENS NYKØBING FALSTER-GEDSERJernbane Obligationen udløber 2020 og er derefter ugyldig.Man har da deltaget i trækningen i ti årLandsforeningen har selv planer om at købe i første omgang 26 stk.a. 750 kr. 19.500 kr.
8
99
LANDSFORENINGEN DANMARKS-JERNBANERl|Og INFRASTRUKTURUDVALGETI 9GESTVEJ 9 6270 TØNDERQ
:,
il
LA;DÅN'Gestvej 9 - (u) 4 0 - ;0
§COl
l'or;J
o>
,7
-
•2
•Q.>.-•
a
•C:
fCU
o