Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 142
Offentligt
942499_0001.png
942499_0002.png
942499_0003.png
942499_0004.png
942499_0005.png
942499_0006.png
942499_0007.png
942499_0008.png
942499_0009.png
942499_0010.png
942499_0011.png
942499_0012.png
942499_0013.png
942499_0014.png
942499_0015.png
942499_0016.png
1
TransportministerietUdkast12. januar 2011
Forslagtil
Lov om anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej§ 1.Transportministeren bemyndiges til1) at anlægge en hovedlandevej fra Skovalléen til Gedser Landevej som en omfartsvej øst omNykøbing Falster,2) at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing F - Sydmotorve-jen, mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved Skovalléen til kommunevej,og3) at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 506 (rute E55), Nykøbing F. – Gedser, mel-lem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved Gedser Landevej til kommunevej.Stk. 2.Strækninger, der skal henholdsvis anlægges og nedklassificeres, fremgår af lovens bi-lag 1.§ 2.Transportministeren kan i særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren ekspropriere en ejen-dom, der berøres særligt indgribende af det i loven nævnte projekt, før tidspunktet for de ordi-nære ekspropriationer.Stk. 2.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om frem-gangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.§ 3.Udgifter til ledningsomlægninger afholdes over anlægsbudgettet, bortset fra følgende til-fælde, hvor udgiften, med mindre andet er aftalt, afholdes af ledningsejeren:1) Omlægninger, hvor ledningen er placeret efter gæsteprincippet.2) Fordyrelser af anlægsprojektet som følge af afværgeforanstaltninger for at sikre ledningensplacering, hvor denne er placeret efter gæsteprincippet.§ 4.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
Bilag 1. Linjeføring for Nykøbing Falster Omfartsvej.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1 Hovedindhold1.2 Baggrund2. Konsolidering af den amtslige VVM-undersøgelse3. Lovforslagets indhold4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitet4.2 Tværprofil4.3 Linjeføring og tilslutninger4.4 Sideanlæg4.5 Lokalvejnet og stier4.6 Faunapassager og hegning4.7 Erstatningsnatur4.8 Støjafskærmning4.9 Vejudstyr og beplantning4.10 Vejafvanding4.11 Naboarealer5. Trafikale konsekvenser6. Trafiksikkerhed7. Plan- og beskyttelsesforhold8. Alternativer9. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige9.1 Anlægs- og samfundsøkonomi9.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet10. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet11. Miljømæssige konsekvenser11.1 Arealindgreb og barrierevirkning11.2 Støj, luft og klima11.3 Natur, landskab og fortidsminder11.4 Friluftsliv11.5 Overfladevand og grundvand11.6 Ressourceforbrug11.7 Forurenet jord12. Administrative konsekvenser for borgerne13. Forholdet til EU-retten14. Høring over lovforslaget15. Sammenfattende skema
4
1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1 HovedindholdLovforslaget indeholder en bemyndigelse af transportministeren til at anlægge en 5,8 km langomfartsvej fra Skovalléen til Gedser Landevej som Nykøbing Falster Omfartsvej (jf. Bilag 1).Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til at nedklassificere den nuværende hoved-landevej 501 (rute E55), Nykøbing F - Sydmotorvejen, mellem Banegårdskrydset og tilslutnin-gen af omfartsvejen ved Skovalléen og den nuværende hovedlandevej 506 (rute E55), NykøbingF. – Gedser mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved Gedser Landevej tilkommunevej.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Fol-keparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance.Nykøbing Falster Omfartsvej forventes at kunne ibrugtages i år 2014. Projektets samlede budgeter på 222,3 mio. kr. (2011-priser).1. 2 BaggrundDet tidligere Storstrøms Amt vedtog i december 2006 et regionplantillæg nr. 6 til StorstrømsAmts regionplan 2005–2017 om anlæg af en omfartsvej ved Nykøbing Falster. I forbindelsemed kommunalreformen påtog staten sig ansvaret for den videre planlægning af omfartsvejen.Med en omfartsvej ved Nykøbing Falster, der forløber fra Skovalléen og øst om byen og frem tilGedser Landevej, vil man opnå at aflaste den eksisterende hovedlandvej (rute E55), Gedser –Nykøbing F. - Sydmotorvejen, som går igennem Nykøbing Falster by. Nykøbing Falster om-fartsvej har til formål at forbedre forholdene for den regionale trafik i området og det lokale tra-fikmiljø i Nykøbing Falster by.2. Konsolidering af den amtslige VVM-undersøgelseI forbindelse med aftalen om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 besluttede forligsparti-erne, at Vejdirektoratet skulle foretage en konsolidering af det foreliggende beslutningsgrund-lag, hvorefter der tages endeligt stilling til projektet. Det blev endvidere besluttet, at Vejdirekto-ratet skulle gennemføre konsolideringen i 2010. Konsolidering er gennemført og omfatter engennemgang af det tekniske, miljømæssige og økonomiske grundlag for Storstrøms Amts pro-jekt.Konsolideringen har vist, at vejen kan anlægges i store træk som planlagt i Storstrøms AmtsVVM-undersøgelse. Der er dog undervejs i konsolideringen peget på en række tekniske og mil-jømæssige forhold, som kunne gennemføres anderledes i forhold til amtets projekt:
Vejens linieføring justeres således, at vådområder for padder ikke berøres af vejanlæg-get.Vejens linieføring er udformet således, at der er stopsigt på hele strækningen.Rundkørslerne etableres med shunts, og underført shunt ved Skovalléen udgår.Cykelsti langs Gedser Landevej føres af trafiksikkerhedsmæssige hensyn under om-fartsvejen (ved den sydlige rundkørsel).Der etableres en underføring af ”Ved Kohaven” pga. tung landbrugstrafik.Mindre omlægning af Tingsted Å end tidligere forudsat.
5
[Miljøcenter Roskilde har på baggrund af konsolideringen oplyst, at der ikke vurderes at værebehov for yderligere miljøundersøgelser før projektet for omfartsvejen øst om Nykøbing F kanigangsættes.]3. Lovforslagets indholdPå baggrund af den gennemførte konsolidering og aftalen om En grøn transportpolitik af 29. ja-nuar 2009 foreslås, at transportministeren bemyndiges til at anlægge en ca. 5,8 km lang hoved-landevej fra Skovalléen til Gedser Landevej. Strækningen fremgår af lovens bilag 1. Vejen an-lægges i hovedtræk svarende til forslaget i Vejdirektoratets konsolidering.Endvidere foreslås en bemyndigelse af transportministeren til at nedklassificere den nuværendehovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing F - Sydmotorvejen mellem Banegårdskrydset og til-slutningen af omfartsvejen ved Skovalleen og den nuværende hovedlandevej 506 (rute E55),Nykøbing F. – Gedser, mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved GedserLandevej.Endelig foreslås en bemyndigelse af transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke eks-propriation af ejendomme, der berøres særligt indgribende ved anlæg af omfartsvejen.4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitetOmfartsvejen anlægges som en 2-sporet landevej, som indpasses i det omgivende miljø og land-skab på en æstetisk og miljømæssigt afbalanceret måde, og som har høj trafiksikkerhedsmæssigstandard. Omfartsvejen planlægges med en hastighed på 80 km/t. Det vil ikke blive tilladt atcykle på omfartsvejen.4.2 TværprofilOmfartsvejen anlægges som en 2-sporet landevej med en bredde på 13 m. Tværprofilet består af2 kørespor a 3,5 m, 2 kantbaner a 0,5 m samt 2 yderrabatter a 2,5 m.4.3 Linjeføring og tilslutningerDen overordnede linjeføring fremgår af lovforslagets bilag 1.Omfartsvejen tilsluttes Skovalléen i en rundkørsel. Derefter passerer omfartsvejen under jernba-nen og fortsætter i en højredrejende kurve under Stubbekøbingvej. Videre mod sydøst passerervejen over fritidsområdet ”Ved Kohaven”, og ved Grønsundsvej føres omfartsvejen under. Deretableres et toplanskryds i form af et hankeanlæg med tilslutning til Grønsundsvej. Omfartsve-jen føres videre mod syd, og tilslutningen af omfartsvejen sker i en ny rundkørsel ved GedserLandevej.4.4 SideanlægDer etableres ingen sideanlæg (rastepladser) på strækningen.4.5 Lokalvejnet og stierVed Tingsted Å og haveforeningen Åhaven anlægges en ny stibro over omfartsvejen og Ting-sted Å. Ved Kohaven føres under omfartsvejen. Syd for Grønsundsvej afbrydes Hegnetvej, ogder anlægges en ny tilslutning til Grønsundsvej kun som stiforbindelse. Ved Gedser Landevejanlægges en ny stiunderføring under omfartsvejen af trafiksikkerhedsmæssige årsager.Endelig fastlæggelse af ændringer i det lokale vejnet vil ske i detailprojekteringsfasen og i for-bindelse med ekspropriationskommissionens behandling.4.6 Faunapassager og hegning
6
For at sikre den økologiske funktionalitet for padder opsættes 5-7 km paddehegn. Derudover an-lægges 14 – 19 paddepassager under vejen.Ved Tingsted Ås passage under hhv. omfartsvejen og forlægningen under banen anlægges ban-ketter som faunapassage. Der opsættes vildthegn langs vejen i de områder, hvor der vurderes atvære færdsel af vildt og i øvrigt, hvor der kan være en trafiksikkerhedsmæssig risiko for påkør-sel af dyr.Den endelige placering og udformning af paddehegn, paddepassager og øvrige faunapassagerfastlægges i forbindelse med detailprojekteringen i dialog med Naturstyrelsen.4.7 ErstatningsnaturDer anlægges 5 – 10 nye ynglesteder i form af nye og/eller oprensede vandhuller.Ved faunapassager i forbindelse med Tingsted Ås underføringer af hhv. omfartsvejen og banenetableres beplantning, der skal lede dyrene til faunapassagen.Den endelige placering og udformning af erstatningsnatur fastlægges i forbindelse med detail-projekteringen i dialog med Naturstyrelsen.4.8 StøjafskærmningStøjforholdene er undersøgt i Vejdirektoratets konsolidering.Omfartsvejen anlægges med en støjreducerende asfalt. Derudover vil der blive opsat støjskærmepå den nordvestligste delstrækning, langs et stykke af Skovalleen mod Åhaven og ad omfartsve-jen langs kolonihaveforeningen. Derudover anlægges en støjvold nord for Grønsundsvej langsvestsiden af omfartsvejen.Den endelige udformning af støjafskærmningens omfang og udformning fastlægges i detailpro-jekteringen.Støjgenerne vil blive søgt minimeret ved at yde tilskud til facadeisolering til især enkeltliggendeejendomme. Tilskuddets størrelse afhænger af støjbelastningen. Ved boliger med en støjbelast-ning på mere end 73 dB (decibel) ydes tilskud på 90 % af omkostningen til facadeisolering, vedet støjniveau i størrelsesordnen 68-73 dB ydes tilskud på 75 %, og ved et støjniveau i størrelses-ordnen 63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det maksimale beløb pr. bolig er pr. 3. kvartal 2010fastsat til 116.020 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks for boliger 121,9, 3. kvartal 2010).4.9 Vejudstyr og beplantningOmfartsvejen udstyres med tavler, autoværn og kantpæle. Afmærkning på kørebanen vil bliveudført med reflekterende afmærkning.Der etableres ikke vejbelysning langs vejen, da strækningen er beliggende i åbent land. Rund-kørslerne, der anlægges ved Skovalléen og Gedser Landevej, belyses. Broer og underføringerbelyses ikke undtagen stiunderføringen ved Gedser Landevej.Skråninger og øvrige vejarealer beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til trafik-sikkerhed, æstetik og naturhensyn.4.10 VejafvandingDer etableres grøfter og trug. Vejvandet ledes via dræn til regnvandsbassiner, der etableres meddykkede afløb, således at regnvandsbassinet har olieudskillerfunktion og lukkemekanismer, derkan tilbageholde forurenende stoffer og kontrollere udløbet af vandmængden til recipienten.Hvor vejen ligger på dæmning, vil vandet strømme af vejen og opsamles i grøfter, hvorfra det
7
nedsiver eller ledes til nærliggende vandløb mv. via regnvandsbassiner. Der etableres ca. 4regnvandsbassiner.Den endelige udformning afvandingssystemet og placering af regnvandsbassiner fastlægges iforbindelse med detailprojekteringen.4.11 NaboarealerOmfartsvejen ved Nykøbing Falster anlægges primært på markarealer i randområdet mellembyzone vest for omfartsvejen og landzone øst for. På den nordligste del af strækningen passereromfartsvejen mellem industriområdet ved Energivej og kolonihaveforeningen Åhaven. VedGrønsundsvej passerer omfartsvejen øst om Sdr. Vedby Skovhuse.5. Trafikale konsekvenserDet er ved hjælp af en trafikmodel beregnet, at omfartsvejen i 2015 vil få en trafik på 6.300-6.400 biler pr. døgn. Der vil som følge af overflytning af trafik fra eksisterende veje gennemNykøbing Falster til omfartsvejen ske en aflastning af bl.a. den nuværende hovedlandevej påmellem 4.300 og 6.100 biler i døgnet i 2015. Aflastningen er størst på Vesterskovvej og GedserLandevej i den sydlige del af Nykøbing Falster by.Anlæg af omfartsvejen vil medføre tidsbesparelser på ca. 180.000 timer pr. år i 2015 for dels detrafikanter, der vil benytte den nye omfartsvej, som er hurtigere end ruten gennem NykøbingFalster by, dels trafikanter i Nykøbing Faster by, da den reducerede trafik gennem især Bane-gårdskrydset vil medføre mindre forsinkelse.Da omfartsvejen er lidt længere end den eksisterende rute gennem Nykøbing Falster by vil om-fartsvejen medføre en lille stigning i det samlede trafikarbejde. Der sker dog en omfordeling aftrafikarbejdet med mindre trafikarbejde gennem Nykøbing Falster by og større trafikarbejde ilandområde.6. TrafiksikkerhedAnlæg af omfartsvejen ved Nykøbing Falster vil samlet set forbedre trafiksikkerheden, da dennye omfartsvej er sikrere end de eksisterende veje, som aflastes. Der er beregnet en reduktion påca. 1,6 person- og materielskadeuheld pr. år.7. Plan- og beskyttelsesforholdI undersøgelsesområdet forekommer arter, der er opført på habitatdirektivets bilag. habitatdirek-tivet forpligter Danmark til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre en beskyttel-sesordning i det naturlige udbredelsesområde for de arter, som er listet på habitatdirektivets bi-lag IV, også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen betyder bl.a. forbud mod be-skadigelse eller ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.De bilag IV-arter, der kan blive påvirket af omfartsvejen, er springfrø, stor vandsalamander ogflere arter af flagermus. Der indgår en række afværgeforanstaltninger i projektet, som vil sikre,at den økologiske funktionalitet af yngle- og rastepladser bliver opretholdt for bilag IV-arter.Ca. 2 km vest for omfartsvejen er et Natura-2000 område (Guldborgsund), som er en del af ha-bitatområde H152 (Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø og Hyllekrog -Rødsand) og fuglebeskyttelsesområde F86 (Guldborgsund). Guldborgsund er aftager for vej-vandet fra omfartsvejen. Det er vurderet, at projektet ikke vil påvirke gunstig bevaringsstatus forarter og naturtyper på udpegningsgrundlaget i EF-habitatområdet og fuglebeskyttelsesområdet.Omfartsvejen ved Nykøbing Falster er indarbejdet i den gældende kommuneplan, og der er ud-lagt arealreservation til anlægget i kommuneplanen.
8
Enkelte planområder grænser op til omfartsvejen, hvoraf plan for fritidsområdet Ved Kohavenberøres direkte. Der er taget forbehold for dette i kommuneplanen.Vejanlægget berører direkte en lokalplan, der er udarbejdet for kolonihaveområdet Åhaven. Derer indarbejdet afværgeforanstaltninger i projektet i form af blandt andet støjskærme i den for-bindelse.Omfartsvejen placeres primært indenfor et areal, der i regionplan 2005 for Storstrøms Amt erudpeget til område med særlige drikkevandsinteresser. En mindre del af den sydlige linjeføringer beliggende i et område med drikkevandsinteresser, og en mindre del vest for jernbanen er be-liggende i et område med såkaldte begrænsede drikkevandsinteresser. Regnvandsbassiner udfø-res med reduktionsafløb og tætnes efter behov med membran for at hindre nedsivning til grund-vandet. Desuden vil afledning af vejvandet til bassinerne ske i ledning eller vejgrøfter.Den endelige udformning af foranstaltninger til sikring af grundvandets kvalitet vil blive udar-bejdet i forbindelse med detailprojekteringen.De konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemførelse, vilblive søgt løbende i forbindelse med projekteringen af anlægget.Guldborgsund Kommune har meddelt, at kommunen er indstillet på at give de nødvendige tilla-delser i medfør af planloven, naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven ogmuseumsloven til at gennemføre projektet.[Miljøcenteret i Roskilde har meddelt sin principgodkendelse af projektet i henhold til § 20 i na-turbeskyttelsesloven.]8. AlternativerI Storstrøms Amts oprindelige VVM-undersøgelse og regionplantillæg blev vedtaget et hoved-forslag, som kunne etapeopdeles. Det er den sydlige etape af hovedforslaget, som forligspartier-ne har aftalt at anlægge. Som et alternativ blev undersøgt en linjeføring med samme udgangs-punkt i den sydlige del ved Gedser Landevej, men med et forløb øst for den eksisterende hoved-landevej nord for Nykøbing Falster.9. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige9.1 Anlægs- og samfundsøkonomiAnlægsoverslaget for anlæg af omfartsvejen ved Nykøbing Falster er udarbejdet efter Trans-portministeriets retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter på vej- og baneområdet.Anlægsoverslaget er opgjort på fire niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget (pro-jektbevilling) og samlet anlægsbudget (totaludgift).Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at deter baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt og enhedspriser og erfaringerfra de seneste, sammenlignelige anlægsarbejder.Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejderog asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning,mængder m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendoms-markedet og konjunktur- og konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig be-tydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma Capacentfor Transportministeriet gennemført en ekstern kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering
9
af Vejdirektoratets økonomiske overslag, tekniske løsninger, risikostyring, samfundsøkonomi-ske analyse samt projektorganisering og udbudsstrategi.Den eksterne kvalitetssikring har ikke afdækket væsentlige fejl og mangler i Vejdirektoratetsberegninger og metode for opgørelse af anlægsoverslag m.m., men har givet anledning til enmindre justering af anlægsoverslaget (bl.a. til omkostning af en vejsænkning af en kommunevej) på 5,2 mio. kr. (prisniveau 2011).Der er beregnet et basisoverslag for omfartsvejens på 171,0 mio. kr. i 2011-priser (vejindeks169,7). I overslaget indgår udgifter til etablering af anlægget, arealerhvervelse, projektering, til-syn og administration, men ikke moms.I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen på finansloven(ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10 %, dvs. 188,1 mio. kr. Ved indbudgettering påfinansloven afsættes yderligere en central reserve på 20 % i Transportministeriet. Det samledeanlægsbudget vil således være 222,3 mio. kr., jf. tabel 1 nedenfor.Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget. Prisniveau 2011 og vejindeks169,7.Samlet anlægsbudgetBasisoverslagAnkerbudget(basisoverslag + 30 pct.)Mio. kr.(basisoverslag + 10 pct.)Mio. kr.Mio. kr.171,0188,1222,3Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transportministerietsmanual for samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er beregnet en internrente for projektet.Den interne rente er den rente, som opnås med den investerede kapital, når alle fordele og om-kostninger opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente skal mindst svare til densamfundsøkonomiske kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt samfundsøkono-misk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af natur-værdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke værdisættes i densamfundsøkonomiske analyse.Den interne rente for projektet er beregnet til 15,9 % i forhold til ankerbudgettet og 14,0 % iforhold til den samlede anlægsbevilling.Anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:– 2010-2011: Detailprojektering– 2011-2012: Besigtigelse og ekspropriation– 2012-2014: Anlæg– 2014: Åbning– 2015: Færdiggørelsesarbejder m.v.Bevillingerne i 2011-priser (indeks 169,7) forventes at fordele sig, som anført i Tabel 2 neden-for.
10
Tabel 2. Årsfordelt anlægsbudgetÅr
201020112012201320142015I alt
Ankerbudget(projektbevilling)Mio. kr.0,811,146,165,960,04,2188,1
Samlet anlægsbudgetMio. kr.0,913,154,577,970,95,0222,3
9.2 Konsekvenser for VejdirektoratetArbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og administrative kon-sekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udfø-res af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgivningsfirmaer.Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre,at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte kvalitet, tidsplan og pris. Herudover skalprojektforløbet styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den nødvendige informationformidles til trafikanter og naboer. Trafikafviklingen skal overvåges, og trafiksikkerhedsmæssi-ge indsatser skal gennemføres. Vejdirektoratet vil løbende undersøge og afprøve mulighedernefor anvendelse af nye metoder og ny teknologi med henblik på at optimere projektet trafiksik-kerhedsmæssigt, miljømæssigt og økonomisk.Af den samlede udgift er der til projektering, tilsyn og administration budgetteret med 17 % foranlæg af omfartsvejen. De 17 % er forudsat fordelt med 4,6 % til lønninger til Vejdirektoratetseget personale, ca. 7,4 % til eksterne rådgivere og ca. 5,0 % til øvrige driftsudgifter.Vejdirektoratets projektbevilling til anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej, på 188,1 mio. kr.optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af hovedlandeveje mv. (Anlægsbev.), Den centralereserve på 34,2 mio. kr., svarende til 20 % af basisoverslaget, optages på finanslovens§ 28.11.13. Anlægsreserve (Anlægsbev.).
10. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAnlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej vil forbedre trafikforholdene og derved reducere trans-portudgifterne for erhvervslivet.I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca. 128 mandår.De afledte økonomiske konsekvenser vil primært være sparet tid og sparede kørselsomkostnin-ger. Den sparede tid for erhvervssegmentet har en værdi i størrelsesordenen 18,6 mio. kr. pr. år(prisniveau 2011) i åbningsåret. Der vil være ekstra kørselsomkostninger på 0,2 mio. kr. pr. år.11. Miljømæssige konsekvenser
11
I forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering af projektet er der redegjort for de forventedemiljømæssige konsekvenser af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.11.1 Arealindgreb og barrierevirkningFor at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Dissereetableres og afleveres efter endt brug tilbage til ejerne. Behovet for arbejdsarealer vil blivefastlagt i forbindelse med detailprojekteringen.Der forventes eksproprieret ca. 20,7 ha. til vejan-lægget samt ca. 1,4 ha. til omlægning af Tingsted Å som permanente arealer. Herudover forven-tes eksproprieret midlertidige arbejdsarealer til vejanlæg på ca. 16,3 ha., og ca. 3,1 ha til midler-tidige arbejdsarelaer ved omlægning af Tingsted Å.Ingen ejendomme forventes totaleksproprieret. Ved haveforeningen Åhaven forventes op til 4kolonihaver at blive nedlagt eller fjernet ved ekspropriation. Der udlægges ikke erstatningshaveri stedet.Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af ekspropriationskommissionen, derskal godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Alle ekspropriationer gennemføres efterreglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1161 af 20. november 2008.Vejens barrierevirkning vil ikke være væsentlig, da alle skærende veje og stier enten oprethol-des eller omlægges i fornødent omfang.11.2 Støj, luft og klimaI forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering af Nykøbing Falster Omfartsvej er der foreta-get beregning af støj langs omfartsvejen.Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støj fra vejtrafik er 58 dB (decibel). Antallet af bo-liger med en støjbelastning over 58 dB er beregnet for omfartsvejen. Med etablering af de støj-reducerende tiltag, vil der ikke være nogle ejendomme langs omfartsvejen, der er belastet medstøj over 58 dB.Anlæg af omfartsvejen medfører en samlet reduktion i antallet af støjbelastede boliger i områ-det, specielt langs Vesterskovvej. I forbindelse med Storstrøms Amts VVM-undersøgelse blevdet beregnet, at anlæg af omfartsvejen vil medføre en reduktion i det samlede støjbelastningstal(SBT) for hele influensvejnettet på 40, beregnet for trafikken fremskrevet til 2030.Omfartsvejen anlægges med en støjreducerende asfalt. Derudover vil der blive opsat støjaf-skærmning i form af skærme på den vestligste delstrækning. Dels langs et stykke af Skovalléenmod Åhaven og ad omfartsvejen langs kolonihaveforeningen. Derudover anlægges en støjvoldnord for Grønsundsvej langs vestsiden af omfartsvejen.Vejdirektoratet forventer en lille reduktion i emissioner af forurenende stoffer. Dette skyldes attrafikken ved etablering af omfartsvejen flyttes fra veje i byen med mange stop og ujævn kørsel,til omfartsvejen med en højere hastighed og færre stop, hvilket giver en mindre forurening. Det-te på trods af, at det samlede transportarbejde bliver marginalt større. Det er beregnet, at CO2-udledningen vil reduceres med ca. 680 ton pr. år. Omfartsvejen medfører samlet set en omforde-ling af emissionerne, hvorved der opnås en reduktion af emissionerne i byområder, der modsva-res af lidt mindre stigninger i det åbne land. Da omfartsvejen forløber i det åbne land med gode
12
spredningsbetingelser, vurderer Vejdirektoratet, at luftforureningskoncentrationerne vil værelangt under de vejledende grænseværdier.11.3 Natur, landskab og fortidsminderCa. 2 km vest for omfartsvejen er et Natura-2000 område (Guldborgsund), som er en del af ha-bitatområde H152 (Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø og Hyllekrog -Rødsand) og fuglebeskyttelsesområde F86 (Guldborgsund). Forskellige naturtyper i Guldborg-sund udgør levesteder for planter og dyr, der udgør fødegrundlaget for en række fuglearter om-fattet af fuglebeskyttelsesdirektivet. Guldborgsund er aftager af vejvandet fra omfartsvejen ogvejen kan dermed potentielt påvirke området. Vejvandet fra omfartsvejen ledes via ca. 4 regn-vandsbassiner til Tingsted Å, Bjørup Bæk samt en grøft med tilløb til Hasseløløbet. Alle vand-løb har udløb i Guldborgsund. Tilløb til regnvandsbassiner bliver ført gennem sandfang, og deranlægges dykkede afløb fra bassiner, som medfører at bassiner virker som olieudskillere.I regnvandsbassinerne tilbageholdes en stor del af næringsstofferne kvælstof og fosfor samttungmetaller, PAH og hydrocarboner. Der er gennemført beregninger af udlednings koncentra-tioner til vandløbene og fortyndingsgrad for at opfylde gældende vandkvalitetskrav. Der sker enyderligere tilbageholdelse af stofferne på den forholdsvis lange forgrenede strækning fra udled-ning i vandløbene til Guldborgsund, og det er samlet vurderet, at der ikke vil ske skade på natur-typer som følge af udledning af vejvand.Støjberegninger i den amtslige VVM-undersøgelse viste, at støjniveauet er under 45 dB i en af-stand af ca. 300 m. fra den planlagte vej. Da den planlagte vej forløber ca. 2 km fra EF-fuglebeskyttelsesområder er det vurderet at være tilstrækkelig stor en afstand til, at der ikke fo-rekommer forstyrrelser af fugle omfattet af EF-fuglebeskyttelsesdirektivet.Tingsted Å skal som en følge af vejprojektet omlægges på en delstrækning ved omfartsvejensvestlige del mellem Skovalleen og jernbanen. Tingsted Å er omfattet af naturbeskyttelseslovens§ 3, hvilket indebærer, at der ikke må ske indgreb i vandløbet uden tilladelse fra GuldborgsundKommune, som skal give de fornødne tilladelser efter vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven.Omfartsvejen forventes at berøre 5 vandhuller, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3,men som aktuelt har en begrænset værdi som ynglested for beskyttede paddearter. Der etableres5-10 nye eller genoprettede ynglesteder med henblik på en samlet forbedring af ynglemulighe-derne for beskyttede paddearter.Der er i forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering undersøgt forekomst af padder i vand-huller langs omfartsvejen. Der er registreret forekomst af springfrø og stor vandsalamander, derer omfattet habitatdirektivets bilag IV. For at sikre den økologiske funktionalitet af disse arteropsættes paddehegn, anlægges paddepassager, og der etableres nye vandhuller.Det endelige omfang af paddehegn, paddepassager og faunapassager fastlægges i forbindelsemed detailprojekteringen i samarbejde med Naturstyrelsen.Ligeledes er der i forbindelse med Vejdirektoratets konsolidering gennemført en screening afforekomst af flagermus, som ligeledes er omfattet af habitatdirektivets bilag IV. I området fore-kommer brunflagermus, sydflagermus, dværgflagermus, vandflagermus og sandsynligvis er derforekomst af bredøret flagermus. Der etableres derfor afværgeforanstaltninger i projektet for atsikre den økologiske funktionalitet af flagermus. Fældning af gamle træer og levende hegn vil
13
så vidt muligt blive undgået. Der etableres beplantning som ledelinjer og ”hop overs” på rele-vante steder.Omfartsvejen berører 5 skovbyggelinier, og der skal i forbindelse med projektet søges dispensa-tion fra naturbeskyttelsesloven hos Guldborgsund Kommune.Vejanlægget berører ingen kendte fund eller fortidsminder, men gennemskærer et dige. Der skalsøges om dispensation herfor hos Guldborgsund Kommune.Inden anlægsarbejdet går i gang, vil Nykøbing Falster Museum foretage en arkæologisk forun-dersøgelse på de arealer, der berøres af vejanlægget. Omkostningerne hertil afholdes af anlægs-bevillingen.11.4 FriluftslivVejanlægget berører ca. fire kolonihaver ved Åhaven, og der opsættes støjafskærmning langskolonihaverne.11.5 Overfladevand og grundvandVejvand opsamles og føres via ledninger og grøfter til regnvandsbassiner, hvor urenheder bund-fældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet føres videre til det nærmeste vandløb el lign.Alle regnvandsbassiner etableres med dykkede afløb, således at regnvandsbassinet har olieud-skillerfunktion og lukkemekanismer, der kan tilbageholde forurenede stoffer.Vejvandet vil pga. etablering af regnvandsbassiner ikke medføre væsentlige skader i vandløbe-ne, hverken i form af erosion eller forurening. Skulle der ske et uheld på vejen, der f.eks. medfø-rer olieudslip, vil olien kunne opsamles fra regnvandsbassinet, inden den løber ud i vandløbet.Anlægget ligger primært i et område med særlige drikkevandsinteresser, men uden nitratføl-somme indvindingsoplande, det vil sige, hvor grundvandet er nitratbelastet, eller der er en lillegeologisk beskyttelse overfor nitrat. Vejdirektoratet har på denne baggrund vurderet, at der ikkevil være væsentlig påvirkning af grundvand og drikkevandsinteresser.Guldborgsund Kommune forudsættes at give de fornødne tilladelser i henhold til Miljøbeskyt-telsesloven.11.6 RessourceforbrugForbrug af råstoffer er opgjort på baggrund af et skitseprojekt for vej, bro og afvanding. Forbru-get omfatter ca. 20.000 t ny asfalt og 35.000 m3stabilgrus og bundsikring.Asfalt og grus fra opbrydning af de eksisterende veje genbruges i videst mulige udstrækning.11.7 Forurenet jordOmfartsvejen vil ikke berøre registrerede forurenede eller potentielt forurenede grunde.Forurenet rabatjord langs de eksisterende veje, som skal fjernes ved tilslutningerne til omfarts-vejen, vil som udgangspunkt indgå i vejanlægget.Håndtering af jord vil ske på en måde, så eventuelle problemer i anlægs- og driftsfasen minime-res. Ved arbejde i forurenet jord skal jorden bortskaffes eller indbygges i projektet efter særligeregler i henhold til gældende lovgivning og bestemmelser.
14
Der vurderes i VVM-undersøgelsen ikke at være nogen risiko for forurening af grundvand somfølge af disponeringen af rabatjord i anlægsprojektet.12. Administrative konsekvenser for borgerneDet færdige anlæg vil samlet set forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne i området. An-lægget berører direkte og indirekte en række mennesker bl.a. i form af ekspropriationer og generi forbindelse med anlægsarbejderne.Vejdirektoratet lægger vægt på at holde tæt kontakt til grundejere i hele anlægsperioden.Borgerne har mulighed for at holde sig løbende orienteret om anlægsarbejdet påwww.vejdirektoratet.dk.13. Forholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØFaf 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøetmed senere ændringer (VVM-direktivet) (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i for-bindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring afRådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang tilklage og domstolsprøvelse (EF Tidende 2003 nr. L 156, side 17).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direk-tiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebe-skyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1) og Rådets direktiv 92/43/EØF af21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer (Habi-tatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af pro-jektet.Guldborgsund, som er en del af habitatområde 152 og Fuglebeskyttelsesområde F86 (Natura2000-områder), er beliggende ca. 2 km fra omfartsvejen. Det er vurderet, at disse områder ihenhold til Rådets direktiver, hverken direkte eller indirekte, bliver berørt af vejanlægget. Detvil gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er om-fattet af Habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af vejanlægget
14. Høring over lovforslaget[Lovforslaget har været i høring hos Guldborgsund Kommune, Region Sjælland, Danmarks Na-turfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk Transport og Logistik (DTL), Moviaog Forenede Danske Motorejere (FDM).]Høringssvarene vil blive fremsendt til Trafikudvalget, ledsaget af de kommentarer, som udtalel-sen måtte give anledning til.
15. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/Negative konsekvenser/mindreudgifterMerudgifterMindreudgifter for stat, region og Udgift for staten på 222,3 mio.
Økonomiske konsekvenser for
15
stat, regioner og kommuner
kommune, som følge af færre tra- kr. (2011-priser inkl. tillæg påfikuheld30 %). Merudgifter til drift ogvedligeholdelseAdministrative konsekvenser for IngenMeradministration for Vejdi-stat, regioner og kommunerrektoratet i anlægsfasenØkonomiske konsekvenser forVejanlægget forventes at medfø- Ingenerhvervslivetre reducerede transportudgifter.Forøgelse af beskæftigelsen ibygge- og anlægssektoren i an-lægsperiodenAdministrative konsekvenser for IngenIngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser for Betydelig forbedring for trafikan- Gennemførelse af projektet vilborgerneterne på omfartsvejen og aflast- medføre ekspropriation fra enning af trafikken på alternativerække ejendomme.vejeMiljømæssige konsekvenserFormindskelse af støjgener ogBegrænsede indgreb i naturom-emissioner af luftforurenenderåderstoffer.Forholdet til EU-rettenGuldborgsund, som er en del af habitatområde 152 og Fuglebeskyt-telsesområde F86 (Natura 2000-områder), er beliggende ca. 2 kmfra omfartsvejen. Det er vurderet, at disse områder i henhold tilRådets direktiver, hverken direkte eller indirekte, bliver berørt afvejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltninger og kompen-serende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattet af habitatdi-rektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af vejanlægget
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen i nr. 1 indeholder en bemyndigelse af transportministeren til at anlægge en ca.5,8 km lang omfartsvej ved Nykøbing Falster. Endvidere foreslås, at transportministeren be-myndiges til at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 501 (rute E55), Nykøbing F -Sydmotorvejen, mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved Skovalléen tilkommunevej, og at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 506 (rute E55), Nykøbing F.– Gedser, mellem Banegårdskrydset og tilslutningen af omfartsvejen ved Gedser Landevej tilkommunevej.Der henvises til de almindelige bemærkninger og lovforslaget bilag 1.Til § 2Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde efteranmodning fra ejeren kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Endvidere foreslås i stk. 2, at erstatningen fast-sættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmåden ved ekspro-priation vedrørende fast ejendom.De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og efter reg-lerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgø-
16
relse nr. 1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved StatensEkspropriationer på Øerne.De ordinære ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1½-3år efter vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirek-toratet har udarbejdet et detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de nødven-dige besigtigelser og godkendt projektet.Med forslaget vil transportministeren som nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykkeekspropriationstidspunktet for ejendomme, der berøres særligt indgribende af projektet. Ved"særligt indgribende" sigtes almindeligvis til en situation, hvor det vurderes, at der er stor sand-synlighed for, at den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i forbindelse med projek-tet. Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres særligt indgribende af vejplanerne, er op-fyldt, skal også betingelsen om, at der skal være tale om et særligt tilfælde være opfyldt, førendtransportministeren kan ekspropriere de pågældende ejendomme på et tidspunkt forud for de or-dinære ekspropriationer. Som eksempler på særlige tilfælde kan nævnes, at en fremrykket eks-propriation kan afværge væsentlige økonomiske konsekvenser, eller at ejendommen ønskesovertaget af særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder, familieforøgelse eller andre so-ciale forhold. Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at udgøreen væsentlig økonomisk konsekvens.Til § 3Den foreslåede bestemmelse i § 3 indebærer, at udgifter til ledningsomlægninger afholdes overanlægsbudgettet, bortset fra følgende tilfælde, hvor udgiften afholdes af ledningsejeren:1) Omlægninger, hvor ledningen er placeret efter gæsteprincippet og 2) fordyrelser af anlægs-projektet som følge af afværgeforanstaltninger for at sikre ledningens placering, hvor denne erplaceret efter gæsteprincippet.Gæsteprincippet, jf. forslaget til § 3, nr. 1, er beskrevet i en højesteretsdom fra 2009 (jf. Uge-skrift for Retsvæsen 2009, side 2978). Af dommen fremgår det at: ”Gæsteprincippet er beteg-nelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse i tilfælde, hvor der uden vederlag er givettilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom. Reglen indebærer, at ledningsejeren som»gæst« skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens ændrede benyttelseaf det areal, hvor ledningen er anbragt.”I de tilfælde, hvor ledningen er placeret efter gæsteprincippet, indebærer betalingsforpligtelsen,jf. forslaget til § 3, nr. 2, desuden, at ledningsejeren skal betale for den eventuelle fordyrelse afanlægsprojektet, der kan henføres til, at anlægsmyndigheden af hensyn til ledningsejeren harvalgt en for ledningsejeren billigere løsning til sikring af ledningsejerens ledninger, set i forholdtil udgiften til en traditionel og sædvanlig flytning af ledningsejerens ledninger.
Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.