Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 141
Offentligt
942449_0001.png

Stop

eller

udsæt

udbuddet af regionaltogsdriften på FynI sommeren 2010 udsatte I udbuddet af Lille Syd og i den forbindelse kunne man blandt andet læse : ”Efterpres fra Venstres folketingsmedlem Karsten Nonbo har regeringen aflyst den planlagte udlicitering aftogstrækningen mellem Næstved, Køge og Roskilde”.Man kunne videre læse : ”Beslutningen om at udsætte udbuddet af Lille Syd til 2018 betyder, at en udliciteringikke kan gennemføres, før alle strækninger er færdigbygget med el-drift og automatisk signal og bremseanlæg”.Jeg vil mene, at I bør udsætte udliciteringen af regionaltogene på Vestfyn og Svendborgbanen ud fra sammebegrundelse.Det er dog ikke den eneste begrundelse for, at jeg mener, at I bør udsætte udliciteringen af regionaltogene påVestfyn og Svendborgbanen.Jeg har vedhæftet et dokument som blev lavet af Trafikstyrelsen i 2004, hvor udliciteringen af regionaltogenepå Vestfyn og Svendborgbanen er analyseret fra side 45 til 50.Når jeg læser dette, taler den samlede vurdering imod en udlicitering af regionaltogene på Vestfyn ogSvendborgbanen.Der står endda, at besparelsespotentialet ved et udbud vurderes beskedent for staten.Rapporten er godt nok fra 2004, men ikke et eneste parameter har ændret sig. Tværtimod endda, for ensignaludskiftning er (som på Lille Syd) også undervejs til det nye signalsystem ERTMS 2.Ydermere køres der pt kun max 100 km/t på Svendborgbanen pga sikkerheden.Passagererne, specielt på Svendborgbanen, er i forvejen hårdt prøvet her på Fyn og der må ikke ske megetmere, før end de vælger toget fra. Det er ikke særligt hensigtsmæssigt, da alle vel kan blive enige om atkollektiv trafik er rigtigt godt for vores i forvejen belastede miljø.Og med ny operatør og de opstartsproblemer der har vist sig ved opstarten af de udbudte strækninger i Midt- ogVestjylland samt på Kystbanen og efterfølgende nyt signalsystem, så flyder bægeret over.På mig virker det som om, at forligspartierne bare skal opfylde målet omkring et udbud af mindst 1/3 del afDSBs trafik for enhver pris.Men ville det ikke være mest hensigtsmæssigt at udsætte udbuddet til signalsystemet og de ny IC2 tog ergennemtestede og funktionelle ?Så når 1 mand (Karsten Nonbo) kan udsætte udbuddet af Lille Syd, håber jeg også, jeg kan få udsatudliciteringen af regionaltogene på Vestfyn og Svendborgbanen. Også selvom jeg ikke er folketingsmedlem.Jeg har til gengæld indgående kendskab til jernbanedrift. Og en rigtig god berøring med, hvorledespassagererne har det, og de er temmelig trætte af at deres strækninger skal udsættes for uro igen.Jeg er nok ikke den eneste, som gerne vil have det udsat, jeg taler sikkert på mange fynboers vegne. Men folktror de taler for døve øre, hvis de henvender sig til de folkevalgte.Det tror jeg nu ikke er tilfældet – er det naivt ?Håber I vil udskyde udbuddet. Det kan jo godt nås, for ifølge Trafikstyrelsen, som jeg kontaktede i tirsdag, erudbuddet endnu ikke igangsat. Også set i lyset af, at DB Bahn har købt Arriva, som vel er en seriøs vinder af etudbud. I så fald går den danske stats overskud pludselig til den tyske stat.Kan I ikke høre det lyder helt skørt, når Statsministeren meget rigtigt i sin nytårstale siger, vi mangler penge istatskassen. Lad os nu glemme ideologierne og beholde en overskudsgivende forretning, så vi kan få rettet dendanske økonomi op efter devisen : Mange bække små og der er jo trukket mange penge ud af DSB de sidstemange år. Hvilket jo er fint nok, det er jo danskernes penge – ikke tyskernes.Med venlig hilsenLokomotivførerGert Ove AndersenMunkemaen 295270 Odense NP.S. For god ordens skyld må jeg hellere præcisere at denne henvendelse er fra mig alene som privatperson