Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
941252_0001.png
941252_0002.png
941252_0003.png
Fra:Transportministeriet <[email protected]>Dato:27. dec. 2010 11.26.25 CETTil:undisclosed-recipients:;Emne: Øget kundeorientering i fjerntogstrafikken
PressemeddelelseØget kundeorientering ifjerntogstrafikken27. dec 2010Transportministeriet har som et led i udarbejdelsen af en samlet fremtidigjernbanestrategi bedt konsulentfirmaet Incentive Partners undersøge, hvad der kan fåflere passagerer til at vælge toget, og hvor potentialerne for vækst i togtrafikken erstørst. Resultaterne fra denne analyse understøtter satsningen på en udvikling ifjerntrafikken gennem fri konkurrence på pris og kvalitet mellem to operatører.Analyserne udført af konsulentfirmaet Incentive Partners viser bl.a. følgende:• Der er et stort potentiale for vækst i fjerntrafikken mellem Øst- og Vestdanmark.• Det vil være dyrt at sætte taksterne ned for alle, men øget prisdifferentiering – f.eks.gennem konkurrence - kan give muligheder for et at tiltrække flere kunder.• Lav rejsetid er vigtig - den kollektive trafiks markedsandel er således størst, hvorrejsetiden ikke er ret meget længere end rejsetid i bil.• På stationerne vil kunderne især gerne have bedre information om, hvornår næste togafgår, og især realtidsinformation ved uregelmæssig drift.De to analyser,PotentialevurderingogTogets konkurrenceevnekan læses påTransportministeriets hjemmesideunder publikationer.Transportministeren har den 24. september 2010 lanceret en ny strategi for DSB, hvorder er sat et mål om, at DSB om få år skal kunne drive fjerntrafikken mellemKøbenhavn og Fyn/Jylland som en forretning uden kontrakttilskud fra staten. Nårdriften alene skal baseres på billetindtægterne, får DSB den maksimale tilskyndelse tilat tilbyde de produkter, som kunderne efterspørger, og til den rette pris.
Når trafikken drives som en forretning, bør der også sikres konkurrence for at undgå etmonopol. En direkte konkurrence mellem to operatører, som slås om kunderne, vileffektivt sikre, at kunderne kommer i fokus, og at togtrafikken mellem landsdelene kanvokse, blandt andet til gavn for aflastning af det overordnede vejnet i det store H.I praksis er banekapaciteten i dag ikke tilstrækkelig stor til at nye operatører frit kanpåbegynde togdrift i konkurrence med DSB. Det kan først forventes efter åbning af enny bane København – Ringsted samt en fast forbindelse over Femern Bælt dvs. fraomkring 2020.På kort sigt vil det dog være muligt at introducere en vis konkurrence i fjerntrafikkengennem en auktion over retten til en del af den banekapacitet som DSB benytter i dag.En sådan model vil både kunne afprøve, om en dygtig forretningsorienteretjernbaneoperatør vil kunne få mere ud af markedet for hurtige tog København – Århusend DSB, og på samme tid sikre direkte konkurrence mellem to forskellige operatørertil gavn for passagererne.DSB skal fortsat varetage intercity- og regionaltrafikken som offentlig service ligesomi dag. Disse tog vil udgøre en ”rygrad” i fjerntrafikken uanset konkurrenceudsættelsen.DSB skal leve op til et takstloft og forpligtelsen til at betjene trafikken med entilstrækkelig kapacitet, men skal derudover have fuld frihed til at konkurrere med dennye operatør.Transportminister Hans Chr. Schmidt udtaler:- Jeg har et klart mål om, at togtrafikken skal gøres mere attraktiv. Vi har påluftfartsområdet set, at konkurrencen har udløst lavere priser, flere afgange og kraftigtstigende passagertal, men også et mere broget betjeningsmønster, mere differentieredepriser og udfordringer for etablerede operatører.- Jeg vil gerne overføre de positive effekter af en konkurrence på pris og kvalitet tiltogtrafikken.- Øget prisdifferentiering vil betyde, at mange passagerer kan få billigere billetpriser,som operatøren vil udbyde for at fylde togene op. Samtidig vil der også værepassagerer, der kan få en endnu bedre service, hvis de er villige til at betale en højerepris.- I samspil med en øget prisdifferentiering vil togoperatørerne i en konkurrenceudsatfjerntrafik også få mere naturlige incitamenter til at tilpasse antallet af siddepladser,så det bedre matcher efterspørgslen. Konkurrencen vil føre til færre halvtomme ogfærre overfyldte tog.-Jeg lægger stor vægt på at sikre en ordentlig trafikforsyning i landsdelstrafikken heleugen igennem og ud på yderstrækningerne. Jeg mener, vi kan forene de forskelligehensyn ved en konkurrence mellem DSB, der fortsat varetager en offentligservicebetjening, og en anden operatør, som har frihed til at tilpasse pris og kvalitetefter hvad passagererne efterspørger.
»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside
Transportministeriet - Frederiksholms Kanal 27 F - 1220 København KT: 33 92 33 55 - F: 33 12 38 93 - E:[email protected]Klikherfor at afmelde af Transportministeriets nyhedsbrev