Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
940116_0001.png
940116_0002.png

Til Folketingets Trafikudvalg

Jeg skriver også til Trafikudvalget, ligesom jeg har skrevet til trafikminister Hans Chr.SchmidtNedenfor har jeg kopieret teksten fra DSBFirst’s hjemmeside her i dag den 30. december2010, så udvalget kan se, at trængslerne for os stakkels kystbanependlere fortsætter.Tror udvalget snart, at der nogen sinde vil komme en robust køreplan til Kystbanen og endriftssikker togkørsel - hverken med hensyn til at overholde tiderne og med tilstrækkeligmateriel, der jo ifølge ministerens svar til mig tidligere disponeres i Sverige – og åbenbartmed for lidt materiel i myldretiden til den danske del af strækningen.For hver gang ministeren og forligspartierne laver en ny plan for at sikre regulariteten, sågår der meget kort tid, førend de nye planer ikke kan overholdes.Den reducerede køreplan fra august, som forligspartierne jo udråbte til at være løsningen,har stort ikke fungeret. Så mangler der togpersonel, så er det togmateriel, så er dersignalfejl, så sporskiftefejl og så videre.Det kan vel heller ikke være meningen, at fordi det bliver ved med at være ekstremvintervejr i Sverige, så skal strækningen Helsingør-Kastrup blive ved med at lide underdet.Så må I sammen med ministeren træde til og gøre noget ved at beordre operatøren til atdisponere på en anden måde. Så kan skaden begrænses til de svenske passagerer, dermå lide med det vejr, der nu engang er i Sverige.Vi ville da være glade for, at der snart kom driftssikker og kontraktmæssig drift på dedanske skinner.Hvad med at få opdelt togdriften, så der ikke kører direkte tog til Sverige. Det er åbenbartMalmø, der er det store problem. Så kunne vi få en køreplan for de danske skinner, dergiver os det antal togafgange og til tiden, som vi jo faktisk betaler for – men som vi ikkefår.Og udvalget bør også bede ministeren via sin svenske kollega finde ud af, hvad det er foren ”skandale”, der er opstået med City-tunnelen i Malmø. En redegørelse herfor er vel påsin plads.Først har vi lidt med forsinkede tog fra Malmø på grund af ombygningen, og blot nogle fådage efter, at tunnelen er taget i brug, bryder hele styringen sammen, så der må indføressærkøreplaner. Oven i kommer så vintervejret.
Ja man er ved at få den mistanke, at det næsten er som om, at det kommer belejligt forDSBFirst, for så behøver man ikke at levere en togdrift, som man ellers er forpligtet til.Jeg synes også, at det er beskæmmende, at hvad DSBFirstMovia, der under de ekstreme vinterforhold stort setnogenlunde regularitet. Min ægtefælle kører hver dag medog busserne kommer da så nogenlunde rettidig frem.skinnetrafik kunne glide lettere end vejtransport.Med venlig hilsenEn frustreret og sur pendler på strækningen Kokkedal-Nørreport.Georg Ferdinandsenikke kan, det kan busselskabetkan køre sine busser med500S fra Kokkedal til Glostrup,Man skulle da ellers tro, at