Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
939991_0001.png
939991_0002.png
Vor ref.:Lars JørgensenBlåbærvej 24690 HaslevTlf:56315027/22627673E-mail:[email protected]
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Den 20. december 2010
Vedr.: Kørsel med veterantog på GedserbanenI Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) har vi med glæde konstateret, at der i den nyetrafikforlig, der blev vedtaget den 26. november i år, er taget hensyn til veteranbanerne,begrundet i deres betydning for turistoplevelser og en konstruktiv fritidsaktivitet for borgere ialle aldre.Med den planlagte indførelsen af nye signalsystemer og samtidig en forøget trafiktæthed påBanedanmarks- og lokalbanernes infrastruktur, må det forventes, at det fremover vil blivemeget svært for veteranbanerne på Sjælland at få lov til at køre på disse baner.For at være forberedt på denne situation, har Østsjællandske Jernbaneklub gennem flere århaft et samarbejde med Bevaringsforeningen Gedser Remise om kørsel på Gedserbanensommer og efterårVor kørsel med veterantog på Gedserbanen har været til stor glæde for de mange turister, derhvert år besøger Marielyst området, og derfor vil vi meget gerne opretholde den mulighed, atkunne køre der igen i år.Med ophør af den offentlige passagerkørsel på Gedserbanen, blev det fra Banedanmarkmeddelt, at det fremover ikke ville være muligt, at få tilladelse til kørsel med veterantog påGedserbanen.En henvendelse til trafikministeren medførte imidlertid, at Banedanmark gav tilladelse tilkørsel; dog med visse begrænsninger. Tilladelsen bevirkede, at vi kunne gennemføre nogle fåarrangementer, hvortil, der var meget stor interesse.I forbindelse med Scandlines store investeringer i Gedser Havn, har vi sammen med andreVeteranbaneklubber gjort indsigelse mod de planer (bilag 1), der var for den fremtidigelinieføring frem til Gedser Remise, da det er af vital betydning for veterantogskørsel påGedserbanen, at der er sporforbindelse til Gedser remise, så veterantogsmateriellet, kan holdeher under trygge forhold.Indsigelsen er sendt til Guldborgsund Kommune, der for øvrigt er meget interesseret i, atbanen bevares.
Derfor var med stor glæde vi ØSJK konstaterede, at der i ”Gedser Helhedsplan” specielt vartaget hensyn til fortsat kørsel med veterantog, og der var skitseret sporforbindelse til GedserRemise.Den 16.aug. då. modtog vi fra Trafikstyrelsen en skrivelse (Bilag 2), der meddelte, at der ikkekan påregnes tilladelse til veterandrift i 2011, med den begrundelse, at Banedanmark ikke vilvedligeholde strækningen. På baggrund af de positive tilkendegivelser til en forsat kørsel medveterantog vi fik i lokalområdet, har vi gjort indsigelse overfor Trafikstyrelsen (bilag 3), hvilketer meddelt, at også Guldborgsund Kommune har gjort.Vi har endnu ikke modtaget svar på vor indsigelse; men Trafikkultur Gedser, der er en para-blyorganisation for bevarelse af det trafikhistoriske miljø i Gedser, har modtaget vedlagte brevfra Banedanmark dateret den 3. nov. 2010, hvilket vi ikke mener harmonisere med forret-ningsgangen i den slags sager.Vi har fuld forståelse for, at Banedanmark med de mange moderniserings og opretnings-opgaver, der er i gang, gerne vil spare, at vedligeholde Gedserbanen til fortsat offentligpassagertrafik; men uforstående overfor, at der køres persontrafik den ene dag og denefterfølgende dag er banen i så dårlig stand, at den ikke uden betydelig investering kanbefares med veterantogs materiel, som er af anden standard (vægtmæssigt) end denkommercielle operatører anvender..En stor omkostning for banens drift er vedligehold af overkørselssignaler; men ved atnedgradere banen til godsbane, og køre efter de regler, som Banedanmarks Sikkerheds-reglement af 1975 med tilhørende sikkerhedsinstruktioner (Instruks 1) foreskriver, vilomkostningerne for vedligehold af overkørselssignaler kunne reduceres væsentlig.Det er vort håb, at Trafikudvalget vil have forståelse for at Gedserbanen kan bevares for kørselmed veterantog, tilgodese turismen i dette yderområde og være et monument for Danmarksåbning mod verden, især i 2011, hvor banen har eksisteret i 125 år.
Med venlig hilsenØstsjællandske JernbaneklubLars JørgensenFormand