Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
939990_0001.png
København d. 22.07.2010Foreningen Trafikkultur Gedser ønsker at knytte følgende bemærkninger til Guldborgsund Kommunesforslag til ”Gedser Helhedsplan”.Der er efter Trafikkultur Gedsers opfattelse generelt taget hensyn til bevaringsværdige miljøer på havnenog på stationsområdet. De fremtidige udviklingsmuligheder for at f.eks. kunne drive veteranbane påstrækningen mellem Gedser og Nykøbing Falster kræver dog en række faciliteter som der ikke er tagethensyn til. Inddragelsen af det nuværende stations areals sporområde vest for remisen til opstillingsbanerm.v. for det fremtidige færgeanlæg ser umiddelbart ud til at begrænse det til rådighed værende sporareal iet omfang så det ikke vil være muligt at ankomme og afgå med lokomotiv trukne tog på Gedser station.Hvis det også i fremtiden ønskes at Gedser skal kunne få besøg af veterantog må der derfor tages højde forfølgende:1. Der skal være tilstrækkelig sporlængde med der til hørende mulighed for at rangere lokomotiver fraankommende tog til den modsatte ende af vognstammen.2. Linjeføringen for sporet til Indkørslen på Gedser station / remise bør genovervejes i forhold tilmaterialet i helhedsplanen. Det vil efter Trafikkultur Gedsers opfattelse ikke være hensigtsmæssigtat passere opstillingsbaner m.v. med en togstamme, hvorfor der bør etableres en alternativsporføring med placering af en overkørsel nordligere end nuværende projekteret.3. Ombygningen af Gedser station bør foretages samtidigt med de øvrige arbejder i forbindelse medetablering af ny færgeterminal / opstillingsareal og udgifterne til den nye station bør medregnes idet samlede projekt for ny færgeterminal og tilfalde bygherren her.Foreningen Trafik Kultur Gedser har udarbejdet et forslag til en anvendelig sporplan som medsendes dettehøringssvar.Trafikkultur Gedser har desuden følgende bemærkninger til ombygningen af Gedser Station tilfærgeterminal. Bygningen er fra 1903 og er en bemærkelsesværdig station især m.h.t. perronhallensudformning der er enestående i dansk jernbanearkitektur. Der bør derfor tages størst muligt hensyn til denoprindelige bygning og der bør overfor den nuværende ejer medtages en klausul om at denne forpligter sigtil at tilbageføre stationen til nuværende stand, i fald at anvendelsen af bygningen i fremtiden ophører.
På vegne af foreningen Trafikkultur Gedserv. næstformandHenrik SeidenfadenAlbertslundvej 102620 Albertslund