Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
939989_0001.png
939989_0002.png
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 7226 7000DirekteFax 3338 1439[email protected]www.trafikstyrelsen.dkDato 16.08.2010

Orientering om ændring af Gedserbanens linjeføring i

forbindelse med udvikling af Gedser færgehavn

Scandlines vil fra 2012 fordoble kapaciteten på Gedser-Rostock for-bindelsen. Kapacitetsforøgelsen indebærer, at Scandlines investerer1,7 milliarder kroner i en ombygning af Gedser færgehavn, samt ind-køber to dobbeltdækkerfærger.Ombygningen af færgehavnen vil blandt andet medføre en ændring afGedserbanens sporanlæg ved Gedser Station. Ombygningen betyder,at sporforbindelsen til den nuværende Gedser station fra 1903, samtsporforbindelsen tilfærgeleje vest,fjernes. Stationsbygningen nedri-ves dog ikke.Den almindelige jernbanedriftvurderes ikke at blive påvirket af denplanlagte ændring af Gedserbanens sporanlæg ved Gedser Station.Den almindelige jernbanedrift på Gedserbanen blev ultimo 2009 ind-stillet som følge af, at togbetjeningen kun udgjorde en meget lille delaf den kollektive trafik på strækningen Nykøbing Falster-Gedser.Hertil kommer, at de jernbanefærger, der er bygget til Gedsers færge-leje vest ikke længere eksisterer i driftsklar tilstand. Endeligt er der påden tyske side ikke længere sporforbindelse til færgelejet i Warne-münde, og jernbanefærgelejet i Rostock Überseehafen betjenes affærger, der ikke kan betjene Gedser færgeleje vest.Skulle det i fremtiden blive besluttet at genoptage jernbanedriften/sejladsen på strækningen, vil der blive etableret en sporforbindelse,der vil gøre det nuværendefærgeleje 1til nyt færgeleje for jernbane-færger. Til sikring af udførelsen heraf afleverer Scandlines en skriftliggaranti og sikkerhedsstillelse på et beløb, der matcher projektets om-fang.Anden jernbanedriftvurderes i beskedent omfang at kunne blive på-virket af ændringen af sporanlægget.Veterantogskørsel har fundet sted på strækningen i sommeren 2010på baggrund af en midlertidig tilladelse fra Banedanmark. Banedan-mark har dog oplyst, at der ikke længere foretages vedligeholdelse af
Side 1 (2)
strækningen, og at det således ikke kan forventes, at en tilsvarendetilladelse kan gives i 2011. Fornøden vedligeholdelse er en forudsæt-ning for kørsel på strækningen, herunder veterantogskørsel.Eventuelle bemærkninger til ændringen af Gedserbanens sporanlægved Gedser Station bedes sendt til[email protected].Bemærk-ninger skal være Trafikstyrelsen i hænde senest den 13. september2010.Eventuelle spørgsmål m.v. bedes rettet til Niels B. Buch på mail[email protected].I perioden fra 6. til 10. september kan derikke forventes svar på spørgsmål.
Dato 16.08.2010
Med venlig hilsen
Niels B. BuchTrafikstyrelsenGammel Mønt 4DK-1117 København KTlf.: +45 72267004Fax: +45 72267070e-mail:[email protected]
Side 2 (2)