Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
939986_0001.png
939986_0002.png
TrafikstyrelsenNiels B. BuchGammel Mønt 41117 København K
Dato:9. september 2010Vor reference
Lars JørgensenBlåbærvej 24690 HaslevTelefon
56 31 50 27FAX56 31 48 41E-Mail:[email protected]

Høring vedr. ændring af Gedserbanens sporanlæg ved Gedser station

Det var med stor glæde vi i Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK) konstaterede, at der i”Gedser Helhedsplan” specielt var taget hensyn til fortsat kørsel med veterantog, og der varskitseret sporforbindelse til Gedser Remise.ØSJK har i flere år kørt veterantog mellem Nykøbing Falster og Gedser i august og oktobermåned, og har på den måde givet et bidrag til styrkelsen af turismen i et udkantsområde, derhar behov for opmærksomhed og ikke afvikling.Det skal her bemærkes, at der har været en koordination med andre veteranbaneoperatører,så trafikken er blevet spredt over sommeren.Derfor undre det os, at Trafikstyrelsen i skrivelse af 16. aug. då. meddeler, at der ikke kanpåregnes tilladelse til veterandrift i 2011, med den begrundelse, at Banedanmark ikke vilvedligeholde strækningen.Da der ikke er tale om at Gedserbanen er nedlagt, det kræver en lovgivning, er det voropfattelse, at det må være Banedanmarks opgave at holde banen i en stand, der svare til deninteresse, der er for at køre på strækningen.Når ØSJK gennem flere år har samarbejdet med Gedser Remise, der for øvrigt er infrastruk-turejer, er det begrundet i, at vi ser Gedserbane som den eneste banestrækning i Danmark,hvor der fremover kan forekomme test- og veterantogskørsel uden at forstyrre den dagligepersontrafik, med stigende trafiktæthed og etablering af ERTMS.ØSJK´s svar til høringen vil derfor være, at der i forbindelse med ændring af linjeføringen iGedser etableres et nyt simpelt stationsanlæg, der kan tilgodese trafikken på strækningen ogsamtidig sikres sporforbindelse til Gedser Remises jernbaneinfrastruktur.Et simpelt stationsanlæg skal mindst omfatte et perronspor og et omløbsspor, hvor persontogmed en længde på 150 m kan håndteres.Samtidig vil det være nødvendigt med tilslutning til Gedser Remises infrastruktur, da GedserRemise vil være opbevaringssted for veterantog, i de perioder, hvor de ikke benyttes.Endvidere skal indføringen til Gedser etableres således at trafikken til det nye stationsanlægkan afvikles sikkert og effektivt.
1
Med hensyn til en forbindelse til et færgeleje, mener vi ligeledes, at det pt. Ikke er aktuelt;men at de ovenstående krav er nødvendige for at afvikle den nuværende trafik påjernbanestrækningen.At afbryde banen nord for Gedser, uden det foreslåede stationsanlæg, og samtidig stansevedligehold af strækningen, opfatter vi som en nedlæggelse af banen, hvilket vil få fatalbetydning for fortsat kørsel med veterantog.
Med venlig hilsen
Østsjællandske JernbaneklubLars JørgensenFormand
2