Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 129
Offentligt
939529_0001.png
Blandet kørsel på jernbanenettetRegeringen, transportminister Hans Christian Schmidt, er ude med et forslag om at køre med flereforskellige jernbaneselskaber imellem landsdelene.At blande jernbaneselskaber og tog typer er en invitation til store unødvendige forsinkelser oghøjere drift udgifter. De forskellige tog typer kan ofte ikke kobles sammen og der er ikke et hjælpetog i nærheden ved tog nedbrud samt uddannet personale.Tidligere da DSB kørte alt både person og godstog kunne tekniske problemer oftest afhjælpes af etefterkørende tog og dets personale eller et defekt tog kunne køres væk, til et sted hvor det ikke var ivejen af et efterkørende tog, dette betød forsinkelse af ganske få tog i kort tid.I dag skal hjælp komme fra samme selskab der skal levere hjælpe tog og personale der ofte ikke er inærheden og ikke kan komme frem til det defekte tog fordi andre selskabers tog holder bag detdefekte tog.Det er muligt at nogle private selskaber kan køre billigere end DSB beregnet ud fra de opskruededrift udgifter der er ved at køre blandet trafik på jernbanenettet, billigere end hvis der kun er enoperatør med materiel der kan sammenkobles og personale der er uddannet til at betjene dette kanjeg ikke forestille mig det kan blive.Hvis der er plads på jernbanenettet er det bedre at lade DSB køre supplements tog til de oprindeligetog når det er nødvendigt, det giver større driftsikkerhed og mindre forsinkelser ved tekniskeproblemer.Mange forsinkelser i både Danmark og Europa skyldes at det er svært at samarbejde om at få etkonkurrende selskabs defekte tog fjernet, når det ikke kan køre selv og er afhængig af hjælp fraandre for at komme til perron og væk fra hovednettet, det er også et problem at få videretransporteret passagererne, der ikke har betalt efterfølgende jernbaneselskab for transporten.For borgerne, kunderne er det ikke er en fordel med flere selskaber på de samme skinner, her er detsikkerhed, komfort, præcision og pris der tæller, det opnås bedst ved at det er samme selskab derkører både før og efter det tog de kører i.Med venlig hilsenPeer PedersenBaggersvej 433300 Frederiksværk