Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 127
Offentligt
939203_0001.png
939203_0002.png
939203_0003.png
939203_0004.png
Forslag til forbedring af togdriftenmellem Fyn og Trekantområdet
- den kollektive trafik skal løfte det meste af fremtidens trafikvækst- langt flere skal benytte tog og en større del af godset skal transporteres på bane- jernbanen skal sørge for, at de der vælger toget får en attraktiv erstatning for bilenTransportministeriet 2009
� Ole Dupont Kofod, BedreTrafik 2010
Dagligt har mange mennesker behov for at blive transporteret mellem Odense, de mindre byer på Vestfynog Trekantområdet. Hovedparten vælger bilen, mens en mindre del kører med kollektiv trafik. Vedkøreplanskiftet i december 2009 skete der en del forringelser for de lokale togrejsende. Dette er desværreogså tilfældet med den nye køreplan, som træder i kraft december 2010.Dette oplæg gennemgår kort en række muligheder for forbedringer samt konsekvenser af disse. Det drejersig dels om tiltag, der kan reducere køretiden/styrke regulariteten på strækningen, dels om køreplanforslag,som vil give en bedre og mere sammenhængende betjening af stationerne.Tre tiltag, som kan reducere køretiden:1) Standsningsmønster: ved at køre med stop efter behov ved mindre stationer, som det er kendt frabl.a. Svendborgbanen. Der er allerede nu trykknapper til stop i Desiro-togene og det kan leteftermonteres på andet materiel. Udgift: ingen/meget lav. Samlet tidsgevinst: 0-7 minutter.2) Materielteknik: ved at optimere proceduren omkring døråbning og lukning ved ankomst og afgangkan der spares ca. 15 sekunder/stop uden sikkerhedsmæssige risici. Udgift: meget beskeden. Samlettidsgevinst: ca. 2 minutter.3) Materieltype: ved at køre med elektrisk drevne tog kan man opnå bedre acceleration og højeretophastighed. Udgift: afhængig af ejerforhold: Samlet tidsgevinst: 3-4 minutter.Da hele strækningen er elektrificeret, bør brugen af dieseltog begrænses mest muligt. Udgiften ved anskaf-felse af elektrisk materiel står i et meget rimeligt forhold til de mange fordele, og merprisen i forhold tilnye dieseltog er beskeden.Elektriske tog giver fordele bl.a. i forhold til:Muligheden for at anskaffe ”hyldevarer”, som vil kunnefungere og sættes i drift fra dag ét.Køretid og robusthed i køreplan: bedre acceleration, højerehastighed end de nuværende dieseltog.Miljøet: mindre energiforbrug, nyttiggørelse af bremseenergi,mindre CO2-udledning, røg, støj og emissioner, mindreafhængighed af fossile brændsler, kan køre på grøn strøm.Operatøren: sparer tid til optankning, generelt mindre vedligehold i forhold til dieseltog.Kunderne: får en bedre oplevelse med et nyt tog, som støjer mindre og kører hurtigere.Tre forslag til ændrede køreplanerI forhold til den eksisterende forbindelse er der minimum tre reelle alternativer:1) Vende tilbage til køreplanen for 2008-9 med enkelte justeringer.2) Indsætte et ekstra regionaltog direkte mellem Odense og Kolding.3) Indføre stop for visse IC-tog i Aarup.For de tre alternativer forholder jeg mig primært til konsekvenser i forhold til eksisterende forbindelsermed udgangspunkt i Aarup Station. Denne er valgt, dels fordi den ligger nogenlunde midt mellem Odenseog Middelfart, dels fordi der er et ønske om at den skal opgraderes til IC-station.Køreplaner er lagt ud fra det aktuelt anvendte Desiro-materiel. Hvis nogle af ovenstående tiltag gennem-føres, vil køretiderne som anført kunne reduceres med indtil flere minutter.Basisalternativ (eksisterende forbindelse)Aktuelt kører regionaltog i timedrift mellem Odense og Fredericia med fast stop ved alle stationer under-vejs, dog falder enkelte tog og stop ud i aftentimer og weekenden. Der er desuden et dagligt supplerendemyldretidstog i hver retning om morgenen.Med køreplanen, der trådte i kraft december 2009, blev især forbindelsernemodFredericia markant dårlig-ere. Dels holder toget stille med passagerer i 11-12 min. i Ejby pga. overhalende tog, dels er korrespon-dancen blevet kraftigt forringet, da det ikke længere er muligt at skifte til intercitytog med kort ventetidhverken i Middelfart eller Fredericia. Den modsatte vej er forbindelserne bedre, men kan stadig optimeres.Med køreplanen som træder i kraft december 2010 øges ventetiden for en del tog yderligere. Overordnet erforbindelsen altsåikke attraktivfor passagerer, som stiger på før Ejby og/eller som skal videre modKolding eller Vejle.
Alternativ 1 (regionaltog tilbageføres til 2009-køreplan)Det kan gennemføres med relativt kort varsel, da der ikke skal ændresgrundlæggende i Banedanmarks kanalfordeling og aldeles udenomkostninger, da materiel- og personaleforbrug vil være det samme.Planen vil medføre følgende reduktioner i rejsetid fra Aarup til en rækkedestinationer (vist i skema med hhv. minutter og procent) Det fremgår, atder vil være meget store rejsetidsgevinster især til Kolding og Esbjerg.Desuden vil der være mærkbare reduktioner til øvrige stationer.
Fra Aarup tilNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaVejleÅrhusTaulovKoldingEsbjerg
min.66551319222124
%30%25%17%14%20%16%22%34%22%
Alternativ 2 (to regionaltog/time til hhv. Fredericia og Kolding)Ved at optimere togkanalerne (det tidsrum et tog skal bruge på en strækning) mellem Odense og Lillebæltbliver der plads til et ekstra regionaltog til Kolding, der springer enkelte stationer over, ca. en halv timeforskudt i.f.t. det eksisterende regionaltog til Fredericia. Der skal justeres med få minutter på nogle afforbindelserne i forhold til den gældende køreplan, men ikke mere end der typisk rokeres frem og tilbage iforbindelse med de årlige køreplansændringer.Køreplansmodellen for det ekstra tog kan gennemføres på flere niveauer fra enkelte tog i myldretiden overkørsel i dagtimer til fuld timedrift i samme tidsrum som den eksisterende forbindelse. Selvom det læggerbeslag på yderligere en kanal på en presset strækning, bliver køreplanen ikke mere følsom i forhold tilforsinkelser end den nuværende.Ulempen ved alternativ 2 er, at det kosterekstra materiel og personale. Det må imidlertidbetragtes som en investering i bedre kollektivtrafik, og set i det store perspektiv er investe-ringen beskeden i.f.t. gevinsterne.Fordelene er mange:Kolding får to direkte tog til Middelfartog Odense i timen.Tommerup, Skalbjerg, Aarup, Gelsted,Ejby og Nørre Åby får tillempet halv-timedrift og gode forbindelser videre iJylland.Taulov får direkte forbindelse til Vest-fyn og flere forbindelser til Kolding.Regionen bindes bedre sammen.Meget kort skiftetid i Middelfart.Vil tiltrække nye passagerer.Flere mulige forbindelser med bus.Kan i bedste fald overflødiggøre motor-vejsudvidelsen, hvilket ville kunnefinansiere køb af nye tog og en del afdriften.
1, 4/5, 62OdenseHolmstrupTommerupSkalbjergBredAarupGelstedEjbyNørre ÅbyKauslundeMiddelfartFredericiaTaulovKolding
Odense – Fredericia/KoldingLyn07||||||||||39Re eks.13|2427|32374246|540312IC 1xx33|||||||||5807Re nuv.364348525558030812162230IC 8xx02|||||||||26|41
1, 4/5, 62KoldingTaulovFredericiaMiddelfartKauslundeNørre ÅbyEjbyGelstedAarupBredSkalbjergTommerupHolmstrupOdense
Fredericia/Kolding – OdenseIC 8xx31|45|||||||||10Re nuv.IC 1xxRe eks.010817|24293338|4347|59Lyn
404954580207111417202633
0614|||||||||41
35||||||||||06
Alternativ 2 er ikke mindst interessant i relation til nye stationer. Trafikstyrelsen har foretaget en screeningaf mulige placeringer. Det drejer sig om om tre ved Fredericia (Erritsø, Erritsø Vest og Snoghøj) og to iOdense by (Bolbro og Åløkke).Erritsø har det største potentiale og vil kunne betjenes med regionaltog uden problemer.Med de nuværende forudsætninger er det næppe muligt at lave et ekstra stop i det vestlige Odense. Detkandog lade sig gøre hvis man gennemfører nogle af de køretidsreducerende tiltag, og detbørgøres, hvisman beslutter at nedlægge Holmstrup og/eller Kauslunde stationer. Alternativet vil samtidig gøre det lettereat betjene genåbnede og evt. nye stationer på Østfyn med regionaltog i timedrift.Alternativ 2 vil altså kunne realisere mange af de gode hensigtserklæringer, der er fremsat vedr. trafik afstat, region, kommuner og operatører.
Alternativ 3 (IC-stop i Aarup)Assens Kommune arbejder for, at Aarup station skal blive InterCity station. Kommunen har dogikkeforetaget beregninger i forhold til passagertal, køretider eller andre konsekvenser. Det er til dels gjort her.Forudsætningen er, at der passerer to IC-tog/time i hver retning. Et mod/fra Fredericia og et mod/fraKolding. Ønsket er, at nogle af dem stopper i Aarup fordelt ud over dagen.At stoppe et IC-tog i en mindre by medfører en fordel for få passagerer og en ulempe for mange. Aarup(eller en anden af de vestfynske byer) vil blive den absolut mindste by på hovedstrækningen mellemKøbenhavn og Århus med IC-betjening. Desuden vil det kun gavne én by, mens de øvrige bliver forfordelt.Hvis man alligevel vælger et stop er næste spørgsmål: Ud fra hvilke kriterier? Det kunne være:-Passagertal:De aktuelle tal gør Nørre Åby til den mest benyttede station, mens Ejby, Aarup ogTommerup er nogenlunde lige store. Det taler for Nørre Åby-Nærmeste opland:Set i forhold til opland har Tommerup det største potentiale.-Busbetjening:Aktuelt er Aarup betjent med flest busser, men busplanerne skal formelt tilrettelægges eftertogene. Det peger på Aarup, men er ikke et tungtvejende argument.Der er altså ikke én station, som signifikant er at foretrække frem for andre.Stop med Kolding-togeneUmiddelbart ville det være mest oplagt, da toget i forvejen har flere stop undervejs. Det vil naturligvis giveen del rejsetidsgevinster, primært i forhold til den gældende køreplan. Til gengæld er gevinsterne mod nordnoget mere beskedne eller direkte fraværende. Det samme gør sig gældende i modsatte kørselsretning.Hvis det omkostningsneutrale alternativ 1 gennemføres vil gevinsterne ved alternativ 3 blive endnumindre. Der er desuden køreplantekniske problemer ved at lade Kolding-togene stoppe.Stop med Fredericia-togeneAlternativt kan de stoppe, da der er bedre plads på strækningen på det tidspunkt, hvor de kører. Det vilgenerelt give lidt større tidsgevinster (igen: primært i.f.t. den gældende køreplan), mens det til gengældogså vil forsinke et større antal passagerer.Samlet set vil fordelene ved alternativ 3 ikke opveje ulemperne.SammenfatningDer er mange interessenter i sagen, først og fremmest passagererne. Derudover stat, region, kommuner ogoperatører. Stort set alle involverede udtaler sig pænt om miljø og ønsket om, at den kollektive trafik skalhave en større del af det samlede transportarbejde.Aktuelt er passagererne på strækningen dårligere betjent end tidligere, hvorfor passagertallet påstrækningen er faldende i modsætning til resten af landet. Dette hænger meget dårligt sammen medovennævnte interessenters målsætninger for trafik og miljø. Derfor anbefales følgende:Køretidsreducerende tiltag:Standsningsmønster: De mindst benyttede stationer gøres til ”stop efter behov” ved næste køreplanskifte.Materielteknik: Proceduren vedr. døråbning og -lukning optimeres i forbindelse ved næste eftersyn.Materieltype: Kraftigt incitament til brug af elektrisk materiel skrives ind i udbudsmaterialet i forbindelsemed det kommende udbud i 2012.Køreplaner:Alternativ 1 kan og bør gennemføres så hurtigt som muligt.Alternativ 2 bør underkastes en grundig analyse. I sig selv vil det tiltrække flere passagerer qua mindreventetid og skiftetid samt flere valgmuligheder. Kombineret med optimerede busforbindelser kan modellengive et stort opland et attraktivt trafiktilbud for beskedne midler. Hvis man satser helhjertet på en kombi-nation af bedre bane- og busbetjening kan denne tage så meget af presset i myldretiden på den vestfynskemotorvej, at den 4,5 mia. kr. dyre udvidelse kan spares.Alternativ 3 har større ulemper end fordele og kan ikke anbefales at arbejde videre med.Der er lavet en længere rapport med køreplanseksempler, bilag og henvisninger. Den kan rekvireres vedhenvendelse på tlf. 26700788 eller mail: [email protected]